Eenvoudige z-wave schakeling

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer

Hopelijk kan iemand mij helpen.
Situatie: bestaande Steinel pir detector vr buitenverlichting.
Netspanning komt toe N L & aarding, verder naar de lampen N L' & aarding, werkt perfect.
Ik wil op een 2de plaats ook de verlichting schakelen via dezelfde PIR. Voedingskabel bijleggen is onmogelijk.
Mijn idee:
Ik vervang de bestaande Steinel PIR door nieuw model steinel IS 140-2 Z-Wave

https://www.steinel.de/nl/particulieren ... 29814.html


Als extra heeft dit model een z-wave netwerk integratie mogelijkheid.
Ik zoek een eenvoudige manier om 15m verder een relais te schakelen ( of stopkontact ) met deze steinel IS 140-2 z-wave.
Is dit mogelijk zonder basisstation ? Of is bv deze Samsung SmartThings hub echt noodzakelijk ?

Iemand ervaring mee ? dank voor het meedenken :beerchug:
Jean
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Voor een Z-wave netwerk heb je altijd nog een aparte controller nodig (kan een raspberry pi met z-wave shield zijn).

Daarna kan je PIR sensor een ander Z-wave relais schakelen. Je controller moet wel online zijn (die beheerd het netwerk)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

dejean schreef:Voedingskabel bijleggen is onmogelijk.
Ik veronderstel dat je bedoelt dat je vanuit de huidige sensor geen lampdraad kan leggen naar de verlichting op de 2de locatie?
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer

Dat bedoel ik, een bijkomende voedingskabel vanuit de bestaande PIR detector is onmogelijk.
De steinel met z-wave ondersteuning lijkt een mogelijke oplossing.
Maar een beetje overkill om een controller te plaatsen om slechts één schakeling te maken. Andere oplossingen altijd welkom.
thanks
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

dejean schreef:Dat bedoel ik, een bijkomende voedingskabel vanuit de bestaande PIR detector is onmogelijk.
Maar een beetje overkill om een controller te plaatsen om slechts één schakeling te maken. Andere oplossingen altijd welkom.
thanks
De bestaande PIR krijg een zuivere LNA (Lijn Neuter Aarding) of is daar al ergens een schakeling op?
Indien niet kan je mogelijks uw bestaande 3G1,5 vervangen door 5G1,5 (zelfs in een flex kan veel). Dan kan je de 2 extra kleuren gebruiken als 2de lampdraad. Misschien kan je ergens op het traject van de zekeringkast naar de PIR de 4de (of 5de) draad aftappen en zo naar het 2de aansluitpunt gaan?
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer

Het is een klassieke schakeling, XVB 3G1,5 naar de PIR en vandaar vertrekt een tweede kabel ( N + L' + aarding ) naar de lampen.
Zelfs als ik zwaar zou zondigen :oops: , en gebruik aardingsdraad voor geschakelde fase, dan kom binnen op de verlichtingskring.
Dus zeker geen optie.
Ik denk dat ik hiervoor zal kiezen. Prijs is redelijk
https://www.ebay.de/itm/Steinel-Smart-H ... vjjffFtixQ
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Besef wel dat als je ooit echt met z-wave wil gaan beginnen, je met die "friends box" mogelijk wel gelimiteerd gaat zijn qua mogelijkheden.
Kan je bv niet een pi met z-wave shield gebruiken ?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

dejean schreef:Zelfs als ik zwaar zou zondigen :oops: , en gebruik aardingsdraad voor geschakelde fase, dan kom binnen op de verlichtingskring.
Dus zeker geen optie.
Mijn suggestie is/was geheel conform het AREI.

Als je uw 3G1,5 kan vervangen door 5G1,5 kan je het oplossen via een klassieke schakeling, los van ZWave etc.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”