Hallo
Ik heb hier een systeem (Dell server) met een iperc 6/i controller en meerdere HDD's.
In de firmware kan je RAID volumes maken maar ondanks dat ik alle schijven zie kan ik maar 1 volume aanmaken.
Tijdens de installatie (proxmox) krijg ik maar 1 HDD te zien en ook naderhand is niets van de andere schijven te zien in de webinterface.
Nu zou ik sowieso de installatie op een RAID 1 volume willen doen, dus het gaat daar al mis (ik gebruik de laatste proxmox iso)
Enig idee hoe dit alsnog klaar te krijgen of waar dit mis gaat?
Alvast gigantisch bedankt!
E.
Iemand ervaring met iperc 6/i controller?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 70 keer
RTFM: "Configuring and Managing RAID" (vanaf p77).
Bijvoorbeeld:
Bijvoorbeeld:
BIOS Configuration Utility
The BIOS Configuration Utility, also known as Ctrl+R, is a Open Manage storage management application embedded on the PERC 6 controllers that
configures and maintains RAID disk groups and virtual disks, and manages the RAID system. Ctrl+R is independent of any operating system.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
- Bedankt: 45 keer
Dat is wat ik nodig had!
In de USC kan je dan wel de installatie voorbereiden maar vond niks van de rest v/d schijven.
Nu heb ik een aantal volumes gemaakt, zijn aan het initialiseren maar zit met een volgende vraag:
ik heb een video van de setup van proxmox gezien waar tijdens de installatie een RAID1 zfs volume wordt aangemaakt en alle schijven zijn zichtbaar bij de setup.
Heeft dit met de controller te maken?
In de USC kan je dan wel de installatie voorbereiden maar vond niks van de rest v/d schijven.
Nu heb ik een aantal volumes gemaakt, zijn aan het initialiseren maar zit met een volgende vraag:
ik heb een video van de setup van proxmox gezien waar tijdens de installatie een RAID1 zfs volume wordt aangemaakt en alle schijven zijn zichtbaar bij de setup.
Heeft dit met de controller te maken?
Gelukkig & gezond 2022!
-
- Elite Poster
Neem het volgende topic eens door: Het grote ZFS topic.
Allicht zal je veel duidelijk worden.
Indien je jouw HDDs rechtstreeks wil kunnen benaderen met ZFS, is elke HDD in een aparte RAID 0 steken het dichtst dat je kan geraken...
Niet hetzelfde als een native SATA/SAS poort. Maar toch.
Je zou op die manier ZFS aan de slag kunnen laten gaan met deze RAID 0 volumes alsof het aparte schijven zijn.
De performantie van je diskstorage kan op deze wijze vele malen verbeteren (mits jouw CPU snel genoeg is ...).
[Persoonlijk heb ik in het verleden op deze wijze een ruim tienmaal snellere, redundante diskstorage geconfigureerd met exact dezelfde hardware...]
Allicht zal je veel duidelijk worden.
Jouw Dell controller is louter een hardware RAID controller.ZFS ofwel Zettabyte FileSystem is een nieuw soort filesystem om bestanden mee op te slaan. ZFS verschilt enorm van andere filesystems, omdat het naast filesystem ook de functies van LVM en RAID engine verzorgt. We noemen ZFS daarom een hybride filesystem.
Indien je jouw HDDs rechtstreeks wil kunnen benaderen met ZFS, is elke HDD in een aparte RAID 0 steken het dichtst dat je kan geraken...
Niet hetzelfde als een native SATA/SAS poort. Maar toch.
Je zou op die manier ZFS aan de slag kunnen laten gaan met deze RAID 0 volumes alsof het aparte schijven zijn.
De performantie van je diskstorage kan op deze wijze vele malen verbeteren (mits jouw CPU snel genoeg is ...).
[Persoonlijk heb ik in het verleden op deze wijze een ruim tienmaal snellere, redundante diskstorage geconfigureerd met exact dezelfde hardware...]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
- Bedankt: 45 keer
SUPER!
Hier zou ik lang naar gezocht hebben...
Nu heb ik dus idd effectief zoals je voorstelt de schijven elk in een RAID 0 volume gestoken en kan uiteraard in proxmox daar een ZFS RAID 1 van maken.
Heeft compressie, buiten ruimte besparen, nog voordelen?
Bij de setup van proxmox stond dat default aan en is er een keuze tussen lzjb en lz4.
Hier zou ik lang naar gezocht hebben...
Nu heb ik dus idd effectief zoals je voorstelt de schijven elk in een RAID 0 volume gestoken en kan uiteraard in proxmox daar een ZFS RAID 1 van maken.
Heeft compressie, buiten ruimte besparen, nog voordelen?
Bij de setup van proxmox stond dat default aan en is er een keuze tussen lzjb en lz4.
Gelukkig & gezond 2022!
-
- Elite Poster
Voor de hand liggend: besparing op bandbreedte.
Om het cru te stellen: neem bijvoorbeeld een bestand van 1TB groot, ongecomprimeerd en enkel bestaande uit nullen.
Dit bestand van je diskstorage transfereren naar je CPU neemt bandbreedte én tijd in slag.
Mocht dit 1TB grote bestand (bestaande uit enkel nullen) opgeslagen worden op een gecomprimeerde wijze ... dan zal daar, in grootte, haast niets van overblijven en aldus vliegensvlug getransfereerd kunnen worden over de SAS/SATA kabels (tussen diskstorage en van/naar de CPU/memory.)
Voor de hand liggend: verbruik van CPU cycles.
Het comprimeren en decomprimeren van een 1TB groot bestand neemt nu eenmaal CPU cycles én tijd in beslag...
Om het cru te stellen: neem bijvoorbeeld een bestand van 1TB groot, ongecomprimeerd en enkel bestaande uit nullen.
Dit bestand van je diskstorage transfereren naar je CPU neemt bandbreedte én tijd in slag.
Mocht dit 1TB grote bestand (bestaande uit enkel nullen) opgeslagen worden op een gecomprimeerde wijze ... dan zal daar, in grootte, haast niets van overblijven en aldus vliegensvlug getransfereerd kunnen worden over de SAS/SATA kabels (tussen diskstorage en van/naar de CPU/memory.)
Voor de hand liggend: verbruik van CPU cycles.
Het comprimeren en decomprimeren van een 1TB groot bestand neemt nu eenmaal CPU cycles én tijd in beslag...