selder schreef:Bodo schreef:meon schreef:Stilzwijgende verlenging is voor telefonie, internet, electriciteit, televisie denk ik zelfs eerder regel dan uitzondering, dus ja, da's gemeengoed.
Deze contracten worden stilzwijgend verlengd, maar niet voor een volledig jaar maar voor onbepaalde duur, waardoor ze na afloop van het eerste jaar maandelijks opzegbaar zijn.
Correct!
Wat je hier schrijft klopt , maar enkel voor telefonie niet voor internet
Plus het is nog onderling verschillend tussen: Free ADSL, Always ADSL en Always More ADSL
zie onderstaande gegevens uit de algemene voorwaarden van Versatel:
Algemene voorwaarden Versatel telefonie
12.1. De Overeenkomst wordt afgesloten voor een onbepaalde duur vanaf de Datum van Overeenkomst, en kan ten allen tijde via aangetekend schrijven beëindigd worden middels het respecteren van een opzeggingstermijn van ten minsten 10 kalenderdagen voorafgaand aan de effectieve beëindiging.
12.2. Versatel behoudt zich het recht voor om de Overeenkomst met onmiddellijke ingang en zonder voorafgaandelijke rechterlijke tussenkomst of vergoeding te beëindigen of op te schorten, indien:
a) Niet of niet langer aan de voorwaarden zoals gesteld in artikel 4.1 de Overeenkomst wordt voldaan;
b) de Gebruiker binnen een termijn van 5 Werkdagen na een schriftelijke ingebrekestelling uitgaande van Versatel, alsnog in gebreke blijft aan één of meer verplichtingen uit deze Overeenkomst te voldoen;
c) de Gebruiker na het verstrijken van de termijn zoals bepaald in artikel 6.5 alsnog in gebreke blijft het volledige factuurbedrag aan Versatel te voldoen of indien de Gebruiker in een kennelijke situatie van insolvabiliteit of in staking van betaling verkeert;
d) Versatel een vermoeden heeft dat er misbruik wordt gemaakt van de Dienst van de Gebruiker;
e) er sprake is van overmacht in hoofde van Versatel;
f) het door de Gebruiker gegenereerde verkeer de integriteit van het netwerk van Versatel bedreigt, dit netwerk overbelast of dreigt te overbelasten dan wel de diensten van Versatel aan andere Gebruikers of andere klanten van Versatel in het gevaar brengt of dreigt te brengen;
g) De Gebruiker gedurende 8 opeenvolgende weken geen gebruik heeft gemaakt van de Dienst van Versatel.
Algemene voorwaarden Free ADSL, Always ADSL en Always More ADSL
Artikel 12 Duur en Beëindiging
12.1. Free ADSL
De Overeenkomst voor de Dienst Free ADSL wordt afgesloten voor een onbepaalde duur en is ten allen tijde opzegbaar mits een aangetekend schrijven ten minste 10 kalenderdagen voorafgaand aan de effectieve beëindiging.
12.2 Always ADSL - Always More ADSL
De Overeenkomst voor de Dienst Always ADSL of Always More ADSL wordt afgesloten voor een initiële vaste termijn van minimum één jaar met ingang op de Opleveringsdatum en wordt na deze initiële vaste termijn automatisch en stilzwijgend verlengd voor telkens een periode van 1 jaar tenzij de Overeenkomst wordt opgezegd mits een aangetekend schrijven ten minste 2 maanden voorafgaand aan het verstrijken van de initiële termijn of het verstrijken van de verlengde termijn.
12.3. Versatel heeft het recht de Dienst te schorsen of de Overeenkomst met onmiddellijke ingang en zonder rechterlijke tussenkomst of vergoeding te beëindigen, indien:
a) Niet of niet langer aan de voorwaarden zoals gesteld in artikel 4.1 a) t/m f) van de Overeenkomst wordt voldaan;
b) De Gebruiker binnen een termijn van 3 Werkdagen na een schriftelijke ingebrekestelling uitgaande van Versatel, alsnog in gebreke blijft om aan één of meer verplichtingen uit deze Overeenkomst te voldoen;
c) De Gebruiker na het verstrijken van de termijn zoals bepaald in artikel 7.6 alsnog in gebreke blijft het volledige factuurbedrag aan Versatel te voldoen of indien de Gebruiker in een kennelijke situatie van insolvabiliteit of in staking van betaling verkeert;
d) De Gebruiker gedurende 12 opeenvolgende weken geen gebruik heeft gemaakt van de Dienst Free ADSL;
e) Versatel een vermoeden heeft dat er misbruik wordt gemaakt van de aansluiting van de Gebruiker en indien de Gebruiker in gebreke blijft om, binnen de 3 Werkdagen na kennisgeving door Versatel, dit vermoeden te weerleggen;
f) Er sprake is van overmacht in hoofde van Versatel;
g) Het door de Gebruiker gegenereerde dataverkeer het netwerk van Versatel overbelast of dreigt te overbelasten dan wel de Diensten van Versatel aan andere Gebruikers of andere klanten van Versatel in het gevaar brengt of dreigt te brengen;
h) De Gebruiker de Diensten gebruikt in strijd met de bepalingen van artikel 9 van de Overeenkomst.
12.4. In geval van bewezen ernstige tekortkoming in hoofde van Versatel heeft de Gebruiker het recht om, na een formele ingebrekestelling en een termijn van 5 Werkdagen voor Versatel om aan de tekortkoming alsnog te verhelpen, de Overeenkomst te beëindigen door middel van een aangetekend schrijven.
12.5 Na een schorsing door Versatel van de Overeenkomst overeenkomstig artikel 12.3 van de Overeenkomst, kan Versatel de Gebruiker bijkomende termijnen of voorwaarden opleggen alvorens de Diensten verder te verlenen.
12.6 In geval van een vroegtijdige verbreking door de Gebruiker van de Overeenkomst voor de Dienst Always ADSL of Always More ADSL is de Gebruiker een verbrekingsvergoeding verschuldigd aan Versatel, gelijk aan het Abonnement vermenigvuldigd met het aantal resterende maanden tot aan het einde van de initiële duurtijd van 1 jaar of tot aan het einde van een verlenging van 1 jaar daarvan
Goed doorlezen bespaart je kopzorgen.