Welk 5Ghz AP?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Hi guys

Ben op zoek naar een degelijke 5Ghz AP en vermits ik al heel goede ervaringen heb met een NS Loco M2 dacht ik evt opnieuw aan ubnt.
De bedoeling is om deze op een verdiep te plaatsen om daar enkel 5Ghz signaal te hebben voor mobiele apparaten, op de gelijkvloers is er een BBox3.

Mijn oog viel op de UAP-AC reeks.
1) iemand die deze heeft/gebruikt?
2) zijn er andere/betere alternatieven qua merk/type voor dit doel?
3) maak het uit of je deze tegen het plafond of een wand plaatst?
4) waar hebben jullie deze online gekocht? Ik heb destijds bij interprojekt besteld.

Alvast bedankt!
E.
Gelukkig & gezond 2022!
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik heb zelf 2 AP-AC-Pro 's in gebruik waar ik wel happy mee ben. Toen gekocht bij coolblue als tweedekansje waardoor de prijs heel acceptabel was.

De ene ligt op een kast, de andere achter een ladenblok, beide werken ok.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

Deze shop hun prijzen zijn ook goed, inclusief shipment vanuit NL https://www.dectdirect.nl/nl/search/Unifi/

Zelf was ik ook een tijd aan het twijfelen tussen de unifi reeks of iets anders, echter voor MikroTik gegaan https://mikrotik.com/product/wsap_ac_lite
Deze waren véél goedkoper en hebben geen irritante Coil Whine, nogal gevoelig aan bij stille kamer. Heeft wel geen fancy controller nodig wat een nadeel is maar ook een voordeel
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ernie schreef: Mijn oog viel op de UAP-AC reeks.
1) iemand die deze heeft/gebruikt?
Ja, het zijn goede AP's.

Je bent ervan op de hoogte dat deze AP's, in tegenstelling tot de Loco of een consumenten-AP, geen GUI aan boord hebben? Je moet ze configureren aan de hand van de aparte (gratis) Unifi controller-software. Je kan deze wel gewoon op je computer installeren.
Ernie schreef: 2) zijn er andere/betere alternatieven qua merk/type voor dit doel?
In het prosumer/SMB segment, waar Ubiquiti in zit, niet. Unifi werkt perfect met 1 AP maar is eigenlijk wel ontworpen voor een site met meerdere AP's waar de router en switches ook Unifi zijn. Als je later denkt uit te breiden kan je dit zo houden. Als het echt altijd maar voor 1 AP zal zijn dan zijn de Cisco SMB AP's (bv WAP581) even goed en die hebben een GUI aan boord.
Ernie schreef: 3) maak het uit of je deze tegen het plafond of een wand plaatst?
Jazeker, het hangt af van het type AP.

Die cirkels zijn bedoeld om aan het plafond te hangen. De IW (In-Wall) zijn bedoeld om aan de muur te hangen.

Elk heeft z'n voordelen en nadelen. De cirkels hebben een betere range als je ze aan het plafond hangt. De IW's hebben extra ethernet-poorten waar je nog toestellen bekabeld kan op aansluiten.

Het hangt af van veel variabelen, maar mits centraal en correct geïnstalleerd zou een cirkel een verdieping moeten kunnen dekken. Een IW zal eerder beperkt zijn tot 3 ruimtes (de ruimte waar hij in hangt en die links en rechts ervan).
Ernie schreef: 4) waar hebben jullie deze online gekocht? Ik heb destijds bij interprojekt besteld.
Waar er voorraad is, wat op zich al een uitdaging is met Ubiquiti materiaal. Maar meestal Varia Store of EURODK of gewoon Amazon. EURODK verkoopt ook op de Amazon winkels.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Tim.Bracquez schreef:Deze shop hun prijzen zijn ook goed, inclusief shipment vanuit NL https://www.dectdirect.nl/nl/search/Unifi/

Zelf was ik ook een tijd aan het twijfelen tussen de unifi reeks of iets anders, echter voor MikroTik gegaan https://mikrotik.com/product/wsap_ac_lite
Deze waren véél goedkoper en hebben geen irritante Coil Whine, nogal gevoelig aan bij stille kamer. Heeft wel geen fancy controller nodig wat een nadeel is maar ook een voordeel
Ah, tiens. Die coil whine blijkt zich vooral voor te doen bij de AP-AC-Lite varianten, nog niet opgemerkt. De power brick van de US8 switch fluit wel een heel klein beetje, maar die zitten op locaties waar ik er geen last van heb.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

Heb de PRO's op een locatie hangen, probleem is de POE over 'lange' kabel, echt héél lastig in een stille kamer. Hoe meer traffic je door doet, hoe luider. Hangt ook af hoe goed je gehoor nog is, sommige horen dit niet meer.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1895017
https://community.ui.com/questions/Unif ... 536b0a57da
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Hier een Unifi NanoHD op gelijkvloers, AC PRO op eerste verdieping en AC Mesh op zolder in gebruik.
De NanoHD heeft iets meer zendvermogen, is wel iets duurder dan de AC Pro.
Eerst hadden we enkel de AC Pro op gelijkvloers en de verbinding op het eerste was maar magertjes. De NanoHD heeft wel een redelijke verbinding naar het eerste, de AC Pro hangt daar in mesh op. De AC Mesh hangt met een kabel aan de AC Pro.

De NanoHD staat voor de moment recht op een hoge kast, de AC Pro hangt aan een plafond maar is nog niet definitief. Beide werken het beste als ze ergens centraal aan een plafond hangen , straling naar onder.

Alles online bij Coolblue gekocht, de AC LR is misschien ook een optie.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

decat schreef:De NanoHD heeft iets meer zendvermogen, is wel iets duurder dan de AC Pro.
Hun AP's met "HD" in de naam zijn ook 802.11ac Wave 2, terwijl AP's met "AC" in de naam gewoon 802.11ac zijn. Dus de HD's staan qua hardware ook verder dan de AC's.

Voor nieuwkoop raad ik in principe altijd de HD's aan. In deze zeer goede referentie wordt de NanoHD ook aangeraden als beste nieuwkoop op dit ogenblik. Bij alternatief kan ook de IW-HD, maar met dezelfde restrictie van minder bereik als voor elke IW AP (wel in ruil voor 4 gigabit ethernetpoorten waarvan een met PoE passthrough).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

CCatalyst schreef:
Ernie schreef: 2) zijn er andere/betere alternatieven qua merk/type voor dit doel?
In het prosumer/SMB segment, waar Ubiquiti in zit, niet. Unifi werkt perfect met 1 AP maar is eigenlijk wel ontworpen voor een site met meerdere AP's waar de router en switches ook Unifi zijn.
Ja, er zijn zeker alternatieven in dat segment.
Ik denk bv aan Edimax Pro, die ikzelf draai.
Voordeel is dat die hun GUI aan boord hebben, en ook de controller software (dus je kan eentje omtoveren tot controller van de anderen, maar ook alles standalone gebruiken).
CCatalyst schreef:
Ernie schreef: 3) maak het uit of je deze tegen het plafond of een wand plaatst?
Jazeker, het hangt af van het type AP.
Die cirkels zijn bedoeld om aan het plafond te hangen. De IW (In-Wall) zijn bedoeld om aan de muur te hangen.
Elk heeft z'n voordelen en nadelen. De cirkels hebben een betere range als je ze aan het plafond hangt. De IW's hebben extra ethernet-poorten waar je nog toestellen bekabeld kan op aansluiten.
Dat heeft met de antennepositie te maken.
Domes stralen uit in het verlengde van hun cirkelvorm, je mag die dus niet verticaal hangen.
In-Walls zijn eigenlijk gemaakt om *in* je muur te hangen; gewone wall units dienen voor op de muur; belangrijk is in alle geval dat hun antennes verticaal gericht worden.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

Merci voor jullie meningen!
Die Coil Whine is blijkbaar iets wat velen opvalt, denk dat daarom die keuze al wegvalt.

Wat denken jullie van MikroTik DISC Lite5 (ac)?

Hier al meermaals gelezen dat dit een interessant merk is en aan zeer voordelige prijzen.
Ik weet dat de ac-versie initieel voor buiten is bedoeld maar het snelheidsvoordeel is maar een kleine meerprijs.
Een oplossing tegen een wand zal het niet worden, het plafond is van hout met gipsplaat tegen en op zolder geen scheidingsmuren waardoor de positionering geen beperkingen heeft.
Gelukkig & gezond 2022!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ernie schreef:Die Coil Whine is blijkbaar iets wat velen opvalt
De coil whine komt van de PoE adapter (ik heb er trouwens geen last van)… hangt dus ook af waar je die plaatst.

Je kan deze dus plaatsten in bv. je meterkast bij je switch.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

DarkV schreef:
De coil whine komt van de PoE adapter (ik heb er trouwens geen last van)… hangt dus ook af waar je die plaatst.

Ah. Vandaar dat ik er niks van merk, ik gebruik poe switches.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Tijdje terug ook eens zitten zien om mijn netwerk hier te upgraden. Gebruik nu nog oude routers als AP: Asus RT-N66U en Linksys WNDR3700 (met DD-WRT).
Ik ben toen uitgekomen op TP-Link met hun EAP225 en EAP245 modellen. Die kregen toch wel heel goede reviews (pro en gebruiker). Ben er dan enkel nog niet toegekomen van effectief te bestellen, laat staan uittesten :).
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Zelf de Netgear EXT7300 aangkocht bij Coolblue. Kan zowel als AP als repeater gebruikt worden. Is ook rechtstreeks in te pluggen in stopcontact.

Resultaat is fenomenaal: draadloos met nieuwste tn modem tot 660 Mbps down en 39.9 up. Dit veschillende keren bevestigd tijdens speedtests.
Configuratie is ook nog eens heel eenvoudig.

Beschikt ook over ethernet poort om toestel in een switch te pluggen of om er een netwerkapparaat op aan te sluiten.

Wat mij betreft, een echte aanrader. Prijs zie ik nu 89,90€.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:

Vreemd, heb gelezen dat het van de lengte van de netwerkkabel afhangt - hoe langer, hoe erger.
Je zou dan denken dat de PoE adapter dan sowieso ergens anders zit waar het niet stoort...
Gelukkig & gezond 2022!
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Hier is daar niet direct iets van te merken, nu mijn gehoor is door het uitgaan vroeger niet meer optimaal.
De nano steekt in een 60w POE switch en hoor niet direct iets.

De andere twee (ac pro en ac mesh) hangen wel aan de POE adapters maar daar is het me nog niet opgevallen.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

Komt van de AP. En elke unifi AP heeft hier last van, kabels langer dan 20meter doen dit met de AP's, echter horen veel mensen dit niet meer. Kinderen horen dit zeer goed
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”