Nieuw AREI

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Soberi
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Heeft iemand al ervaring met het nieuwe AREI?

We zullen komende zomer een volume bijbouwen en in het huis zelf ook enkele aanpassingen doen.

Door ervaring ben ik op de hoogte van de nationale regelgeving, dus de technieken ga ik zelf doen.

maar nu is er dus een nieuw AREI...

https://economie.fgov.be/nl/nieuws/het- ... -reglement
https://economie.fgov.be/nl/publicaties ... ment-op-de

Welke belangrijke aanpassingen zijn er?
Overgangsmaatregelen?
Vrijstellingen voor bestaande installaties?

Want behalve een veilige installatie had ik ook graag een goedgekeurde installatie.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Zulke noemenswaardige verschillen zullen er niet zijn hoor voor huishoudinstallaties. Hoogstens hier en daar wat verduidelijkingen van het bestaande.
Waarschijnlijk is datum "aanvang studie" de referentie voor al dan niet het volgen van het nieuwe AREI.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Uit uw link
Waarom die verandering?

Om aan de verschillende verwachtingen van de gebruikers over de aanpassingen van het huidige AREI te voldoen, werd beslist om de structuur van het huidige AREI volledig te herzien. De herstructurering van het huidige AREI heeft als doel als eerste fase van het werk:

de leesbaarheid van het huidige AREI te verhogen en de gebruiksvriendelijkheid van het huidige AREI te verbeteren;
thematische boeken op te stellen voor het publiek van het huidige AREI;
de structuur ervan op een compilatie van verschillende Europese normen te enten;
de inhoud van het huidige AREI te hernemen, terwijl de verbeteringen die in de werkgroepen werden gekregen, reeds worden aangebracht.

In een tweede fase van het werk (na publicatie van het nieuwe AREI) zullen de update en de evolutie van het nieuwe AREI worden voortgezet.
Ik verwacht niet dat het strenger wordt, aangezien het Europese "AREI" sowieso prevaleert boven het Belgische en de Europese variant lakser is.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Ik heb een en ander erover gelezen.

Voor woningen verandert er praktisch niets.
Oude AREI werd hoofdzakelijk in een nieuwe structuur gegoten zonder wezenlijke veranderingen, toch niet voor huishoudelijke installaties.

Er zijn geen overgangsmaatregelen vooropgesteld.

In werking vanaf 1 juni 2020

http://www.electrosafe.be
(betalende site - kan dus niet teveel quote)
Naast de structurele wijzigingen, zijn er ook inhoudelijke aanpassingen:

herziening van de voorzorgsmaatregelen tegen brand (huidig art. 104), als antwoord op de problemen die zich in de praktijk voordoen;

wijziging van de voorschriften voor de schema’s en plannen, de uitwendige invloeden, de luchtlijnen, de controle van de elektrische installaties, …;

integratie van de bestaande ministeriële uitvoeringsbesluiten.
Het wordt denk ik wel een soort WTF - literatuur:

Het begint in boek 1 al: (van fgov.be)

Huishoudelijke ruimte: een lokaal of een plaats die door een (niet) huishoudelijke elektrische installatie ge-
voed wordt.
Niet-huishoudelijke ruimte: een lokaal of een plaats die door een niet-huishoudelijke elektrische installatie
gevoed wordt.

En wie begrijpt deze figuur: (ik lees duidelijk "de nulgeleider wordt in principe niet verdeeld")

Dit terwijl de figuur ook een ander voorbeeld toont.
Screenshot_20191103_101818_com.google.android.apps.docs.jpg
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Soberi schreef:We zullen komende zomer een volume bijbouwen en in het huis zelf ook enkele aanpassingen doen...
Het nieuwe AREI gaat in op 1 juni 2020. Volgens mij geldt dan:
  • Indien je de installatie laat keuren nà 1 juni zal dit gekeurd worden volgens het nieuwe AREI.
  • Keuringen tot en met 30/5/2019 gebeuren op basis van het oude AREI.
  • Indien afgekeurd (keuring met inbreuken), en de herkeuring vindt plaats binnen de gestelde termijn, zal de herkeuring gebeuren op basis van het oude AREI
fvhbrugge schreef:Ik heb een en ander erover gelezen.
Voor woningen verandert er praktisch niets.
Ik heb de tekst nog niet helemaal gelezen (boek 1 - huishoudelijke installaties - is 269 bladzijden :(
Het zou inderdaad goed zijn als er ergens een overzicht zou beschikbaar zijn van de verschillen waarmee je rekening moet houden....
heist_175 schreef:Ik verwacht niet dat het strenger wordt, aangezien het Europese "AREI" sowieso prevaleert boven het Belgische en de Europese variant lakser is
Dat is nieuw voor mij.
Heb je voorbeelden waar het lakser Europese "AREI" dan kan toegepast worden (en door onze keuring geraakt)?
Het gebruik van stopcontacten met randaarde is volgens mij nog altijd niet toegelaten in België, hoewel dat waarschijnlijk volgens de Europese regels wel mag?
Het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties (AREI) dateert van 1981. In 2013 werd beslist om het volledig aan te passen. De opdracht werd toegewezen aan Vinçotte en Wolters Kluwer en het grote werk is nu klaar.
bron: https://www.vincotte.be/nl/blog/het-nieuwe-arei-is-er

Wel grappig dat de wettekst geschreven werd door één van de keuringsorganismen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

heist_175 schreef:Ik verwacht niet dat het strenger wordt, aangezien het Europese "AREI" sowieso prevaleert boven het Belgische en de Europese variant lakser is.
De meeste landen laten toe om voor een stopcontact (16A) 1,5mm2 kabel te gebruiken; in België moet dit 2,5mm2 zijn. Volgens mij wint de Europese regelgeving daar toch niet hoor.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Er zijn 2 soorten regelgeving: de directe EU wetten, die zonder meer van toepassing zijn, en de regels die moeten omgezet worden in nationale wetgeving.
Die laatste soort EU regelgeving zet "minimumwaarden" uit, waarbij de landen strenger mogen zijn in hun nationale wetgeving, maar niet minder streng.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:
heist_175 schreef:Ik verwacht niet dat het strenger wordt, aangezien het Europese "AREI" sowieso prevaleert boven het Belgische en de Europese variant lakser is
Dat is nieuw voor mij.
In mijn (avond)opleiding elektriciteit zaten enkele installateurs die nog hun certificaat moesten halen.
Die zeiden me dat ze in de grensstreken (N-Antwerpen in dit geval) veel NL-installateurs als concurrent hadden die de EU regelgeving volgenden en niet het AREI.
Als ik me niet vergis mochten zekeringen ook op 1 lijn onderbreken (en dus niet zoals in BE zowel L als N). Ik heb me altijd aan het AREI gehouden, zowel voor mijn taken, voor mijn examen als voor de 3 huizen die ik ondertussen onder handen heb genomen van A tot Z (en 3 keer een geldig attest bij de eerste keuring)!
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster

Belangrijke wijziging, ook huishoudelijk:
Overspanningsbeveiliging is nu verplicht!!
Ik had het al gehoord, maar nu ook tegengekomen in de tekst... (aangename weekendlectuur)

Hoe dit ingevuld zal worden is me niet duidelijk want veel wordt er niet vermeld, behalve "goed vakmanschap"

Hoofdstuk 4.5. Bescherming tegen overspanning
Afdeling 4.5.1. Principe
Personen en goederen moeten volgens de desbetreffende regels van goed vakmanschap beschermd worden
tegen de schadelijke gevolgen van:
− een fout die kan voorkomen tussen de onder spanning staande delen van stroombanen op verschillende
spanningen;
− overspanningen te wijten aan andere oorzaken, bijvoorbeeld atmosferische verschijnselen of eventuele
overspanningen bij het schakelen.
De toestellen moeten derwijze uitgevoerd en geplaatst worden dat personen en goederen door hun werking
niet in gevaar worden gebracht.
Afdeling 4.5.2. Voorzorgsmaatregelen bij het installeren
De elektrische installatie op laagspanning en op zeer lage spanning moet zodanig uitgevoerd worden dat de
diëlektrische belasting, waaraan ze onderworpen kan worden, beperkt wordt teneinde een overslag naar de
aarde te vermijden.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Nogmaals: Datum aanvang studie wordt waarschijnlijk al dan niet bepalend voor het volgen oud / nieuw AREI.
Is dat nu een datum op het contract van je architect, ... of een datum op een zelf getekend elektrisch plannetje dat blijft voor interpretatie vatbaar.

Hoe kan je anders een studie maken / materialen bestellen, ... zolang het nieuwe AREI nog niet voorhanden is?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator

Daarom krijg je tekst 8 maanden op voorhand? Hiermee kan je toch aan de slag?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Daarom krijg je tekst 8 maanden op voorhand? Hiermee kan je toch aan de slag?
Ik doe wel projecten die langer dan 8 maanden in beslag nemen tussen engineering en uitvoering :lol:
Ik denk niet dat ze hier een onderscheid in maken groot of klein.
heist_175 schreef: In mijn (avond)opleiding elektriciteit zaten enkele installateurs die nog hun certificaat moesten halen.
Die zeiden me dat ze in de grensstreken (N-Antwerpen in dit geval) veel NL-installateurs als concurrent hadden die de EU regelgeving volgenden en niet het AREI.
Als ik me niet vergis mochten zekeringen ook op 1 lijn onderbreken (en dus niet zoals in BE zowel L als N). Ik heb me altijd aan het AREI gehouden, zowel voor mijn taken, voor mijn examen als voor de 3 huizen die ik ondertussen onder handen heb genomen van A tot Z (en 3 keer een geldig attest bij de eerste keuring)!
Als de wetgeving in BE strenger is, dan moet je die gewoon respecteren.
NL is denk ik een TN-net en BE een TT-net.
Vandaar de verschillen.
Als ik me niet vergis mag je in een recente elektrische installatie nooit enkelpolig beveiligen.
De enige uitzondering is hier wel dat je met gecombineerde automaat+differentieel dit wel mag, uiteraard schakel je de nulleider hier wel mee uit.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef:Nogmaals: Datum aanvang studie wordt waarschijnlijk al dan niet bepalend voor het volgen oud / nieuw AREI.
Is dat nu een datum op het contract van je architect, ... of een datum op een zelf getekend elektrisch plannetje dat blijft voor interpretatie vatbaar.

Hoe kan je anders een studie maken / materialen bestellen, ... zolang het nieuwe AREI nog niet voorhanden is?
Nope, datum 1e keuring is bepalend voor volgen al dan niet nieuwe AREI
philippe_d
Moderator
Moderator

Hoofdstuk 5.2. Aanvullende regels voor de leidingen
Onderafdeling 5.2.1.2. Keuze van elektrische leidingen

In de huishoudelijke installaties, wordt elk (verplaatsbaar) toestel met vaste standplaats of elke (verplaatsbare)
machine met vaste standplaats met een nominaal vermogen groter of gelijk aan 2600 W afzonderlijk
gevoed door een exclusief toegekende stroombaan. De wasmachine, de afwasmachine, de droogkast, het
elektrisch fornuis, de elektrische kookplaat en de elektrische oven worden ook afzonderlijk gevoed door een
exclusief toegekende stroombaan
. De toestellen van een elektrische verwarming met vaste standplaats worden
gevoed door een of meerdere exclusief toegekende stroombanen.

Voor zover ik mij herinner was een aparte zekering voor een afwasmachine géén verplichting in het oude AREI (hoewel dit wel behoorde tot "goed vakmanschap").
En waarom heeft een droogkast een aparte leiding nodig? Een moderne droogkast (met warmtepomp) verbruikt tegenwoordig minder dan een broodrooster, een koffieautomaaat of een strijkijzer ... :-)

Er zijn dus wel nieuwe regels ingeslopen.
De regels in verband met het gebruik van differentieelschakelaars is mij nog niet duidelijk ...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Die regel stond er ook al in.
Als je het stopcontact benoemde voor dat gebruik tenminste. Indien je dat niet deed (bv stopcontact wasruimte ipv stopcontact wasmachine), hoefde dat niet. Deze regel is dus gewoon de omzetting van de bestaande AREI regel.
Het is wel een dwaze, want recente droogkasten en wasmachines hebben een piekvermogen/-verbruik dat veel lager ligt als vroeger.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

philippe_d schreef: Heb je voorbeelden waar het lakser Europese "AREI" dan kan toegepast worden (en door onze keuring geraakt)?
Het gebruik van stopcontacten met randaarde is volgens mij nog altijd niet toegelaten in België, hoewel dat waarschijnlijk volgens de Europese regels wel mag?

Wel grappig dat de wettekst geschreven werd door één van de keuringsorganismen?
Ik heb een sprekend voorbeeld gezien anno 1995, toen Franse techniekers een Mobistar GSM mast kwamen opzetten op de site waar ik toen werkte.
De hoofdvoeding werd uitgevoerd in soepele kabel van 25mm (drie-aderig gevlochten) en probleemloos gekeurd door Vincotte. Idem ook de nodige kabels voor verlichting en stopkontakten in het technisch lokaal, alles op Franse wijze uitgevoerd met soepele kabel.
Het soort zwarte soepele kabel wat bij mijn weten tot op vandaag hier niet mag geplaatst worden.

Op mijn vraag destijds: Toelating hiervoor door Vincotte was een uitzondering voor Mobistar volgens de inspecteur. :roll:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Die regel stond er ook al in.
Als je het stopcontact benoemde voor dat gebruik tenminste. Indien je dat niet deed (bv stopcontact wasruimte ipv stopcontact wasmachine), hoefde dat niet. Deze regel is dus gewoon de omzetting van de bestaande AREI regel.
Het is wel een dwaze, want recente droogkasten en wasmachines hebben een piekvermogen/-verbruik dat veel lager ligt als vroeger.
Het zou inderdaad zinniger zijn dat 4mm² niet meer verplicht wordt voor een wasmachine.
Wat ook gaat veranderen is dat huizen een gemeenschappelijke lusaarding mogen gebruiken, weer ideaal voor als ze ergens een nieuwe wijk bouwen om kosten te sparen.
Ook gaan nieuwe schema's beter dedocumenteerd moeten worden (ook huishoudelijk?) denk maar aan uitschakelcurve, kortsluitvermogen, type differentieel, ...
Soberi
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Volgens een nieuw document moet de installatie voldoen aan het nieuwe arei.
https://economie.fgov.be/nl/file/83549/ ... n=xF5xAqdl
Pagina 9:
Huishoudelijke installatie oud AREI
Ingebruikname tussen 1 oktober 1981 en 31 mei 2020
Boek 1 is van toepassing.
Delen 1 tot 9 van toepassing bij een controlebezoek
Gezien de uitbreiding moet gekeurd worden zal dus de hele installatie volgens het nieuwe AREI moeten.

Momenteel kan ik enkel dure info of opleidingen vinden bij vincotte en kluwers, de bedrijven die betaald werden om het arei te schrijven gaan nu nog eens langs de kassa!
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

De boeken staan toch ter beschikking?

De samenvatting van de verschillen dat is natuurlijk een moeilijke hé.
De grote lijnen kan je wel samenvatten maar wat punten en komma's verschuiven kan wetteksten soms een heel andere betekenis geven op misschien wel specifieke situaties bij jou van toepassing.

Ik kan me niet voorstellen dat er zo ingrijpende veranderingen zijn dat ieders woning plots niet meer in orde zal zijn vanaf het nieuwe AREI.
Wat ik vooral onthouden heb, is dat er meer informatie op de schema's hoeft te komen.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster

Soberi schreef:Volgens een nieuw document moet de installatie voldoen aan het nieuwe arei.
Gezien de uitbreiding moet gekeurd worden zal dus de hele installatie volgens het nieuwe AREI moeten
Let op : voor uw situatie zijn er afwijkende beschikkingen:

Belangrijke wijziging of
uitbreiding uitgevoerd op een
bestaande installatie
Ingebruikname
tussen 1 oktober
1981 of 1 januari
1983 en 31 mei
2020
De Boeken 1, 2 en 3 zijn van toepassing.
Delen 1 tot 9 van toepassing bij een
controlebezoek
Huishoudelijke installatie:
Afwijkende beschikkingen Boek 1: afdeling
8.2.2 (oud artikel 271bis)

Afdeling 8.2.2. Huishoudelijke elektrische installaties oud AREI
De volgende afwijkende beschikkingen zijn van toepassing op de bestaande gedeelten van elektrische huishou-
delijke installaties oud AREI:
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”