GinoD schreef:Het antwoord van Scarlet aan de ombudsman ...
BIPT nog niets van ontvangen.
Gegevensbeschermingsautoriteit ook nog niets van gehoord.
Zoals ik had verwacht zal je niet veel respons krijgen.
Via de ombusdman krijg je wel een antwoord, maar verder reikt zijn bevoegdheid niet.
Ik vrees dat je toch aan het kortste eind zal trekken (maar we hopen met zijn allen natuurlijk dat het wel lukt).
"Na analyse van het dossier informeren wij u dat door de General Data Protection Regulation (GDPR) zijn wij niet in
staat de PPPoE op te vragen of door te geven. Het verwerken van de PPPoE gegevens word automatisch gedaan door
onze modem."
Dat antwoord is natuurlijk echt te
belachelijk voor woorden, en eigenlijk niet meer grappig
.
GinoD schreef:Ook aangehaald dat FRITZ toegelaten is op het VDSL netwerk en dus mag gebruikt worden en dat ze dit gebruik hinderen.
Hier moet ik jou eigenlijk tegenspreken.
Officiëel bestaat er geen lijst van modems die in België toegelaten zijn.
Het enige wat bestaat is een lijst van modems, die
EDPNet heeft laten goedkeuren en aan zijn klanten levert.
Hoewel deze modems wel
kunnen werken op het Scarlet netwerk, heeft Scarlet geen wettelijke verplichting om deze modems te ondersteunen of toe te laten ...
raf1 schreef:Ik vermoed dat het BIPT dat onderzoek pas zal afronden nadat het BEREC een nieuw rapport gepubliceerd heeft over vrije modemkeuze eind dit jaar.
Daarna zal het nog tot een stuk in 2020 of 2021 duren vooraleer het BIPT de BEREC-richtlijnen in een besluit giet en de operatoren werkelijk iets zullen moeten wijzigen aan hun gedrag.
Intussen is het BEREC rapport gepubliceerd.
https://berec.europa.eu/eng/document_re ... tion-point
https://berec.europa.eu/eng/document_re ... netw_0.pdf
Het is een tekst van 94 bladzijden bla bla bla, en het bevat niet de verwachte "Guidelines", maar alleen een uitgebreid overzicht van alle landen in Europa, en de uiteenlopende regels en bevoegdheden. En de verschillende definities van de locatie van het "network termination point" in verschillende landen (A, B of C).
Een andere leuke tabel is deze hieronder. Hierin staat dat:
- er maar 4 landen in Europa zijn waar de NTP bepaald is (in 2 landen door de wetgever, in 2 landen door de regulator).
- Nederland "ermee bezig is".
- België tot de 10 landen behoort waar de regulator hier zelfs geen bevoegdheid over heeft
- en er is ook geen behoefte voor duidelijkheid, gezien er blijkbaar geen "disputes" zijn
.
Conclusie:
Vrije modemkeuze in België is nog niet voor morgen, en alleen de
wetgever kan hier iets aan doen
.