welke smartphone... om te bellen

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer

Mijn smartphone (lenovo vibe p2) is nu 3 jaar oud, en het toestel is tot nu toe super geweest en is nog als nieuw, behalve... het bellen gaat niet meer goed. Bij het bellen met microfoon is geluid te stil, bellen met bluetooth is ook om zeep; De connectie met bluetooth laat het meer wel dan niet afweten. Alleen een bedraad oortje geeft nog goede resultaten. Maar da's ook niet handig. Ik heb hem nu op Lineage OS met Android Pie gezet in de hoop dat het iets softwarematig was. Maar neen dus.

Het toestel wordt wel zeer intensief gebruikt (vandaar de Vibe P2 --> batterijduur is mega!). Laat bellen nu net hetgeen zijn dat ik het meest doe met dat toestel. Elke vergelijkingsite en review gaat in detail in over pixelgrootte, colorbleeding, over hoeveel milligram zwaarder of groter is het, welke benchmark dat de gpu haalt. You name it. Maar er is er géén enkele die maar één woord rept over belkwaliteit. Iemand een suggestie?
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Ik hou wel van notebookchecks voor telefoon reviews en vergelijkingen. Ze hebben ook een specifiek puntje over call quality, wel gewoon een mening, maar beter dan niets :)
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Hoe definieer jij belkwaliteit?

Ik doe enkele suggesties:
- hoe snel de verbinding tot stand komt -> hangt van de provider af (VOLTe)
- hoe luid uw toestel kan -> hangt van het toestel af en kan je vinden bij GSM Arena (bv Pocophone F1 -> "Loudspeaker")
- Bluetoothversie -> hangt van de telefoon af en kan je vinden bij GSM Arena

Maar ik denk dat je op zoek bent naar een endurance of derability rating: hoe presteert het toestel nog na zoveel jaar.
Dat kan je enkel bepalen na dat aantal jaar en dan is het toestel mogelijks niet meer beschikbaar. Net zoals met de verschillende merken van wasmachines kan je wel kijken naar het verleden en hopen (en een beetje gokken) dat het merk dat al meermaals een prima telefoon (specs en durability) afgeleverd heeft, dat met de volgende (nieuwe) versie ook gedaan heeft.
Je ziet bv bij laptops en smartphones dat telefoons met dezelfde SoC (bv Snapdragon 855), toch een andere performance rating krijgen: het is dus ook afhankelijk van de concrete implementatie van een SoC in een telefoon die maakt hoe goed die presteert en dus ook hoe goed of heo lang die telefoon het zal volhouden.

Ik heb geen weet van een comprehensive dateset met betrekking tot merken die het lang uithouden.
Mijn Oneplus One leeft nog altijd, maar na iets meer dan 3 jaar vlotte het bellen ook niet meer goed. Zo slecht dat ik 'em vervangen heb (na een belangrijk telefoontje dat ik niet kopn plegen omdat de 1+1 er even geen zin in had)
Mijn Nokia8 is net dood verklaard, niet het bellen was het probleem, maar wel het scherm: dood. Ik gebruik nu een 1+2 als backup toestel (ondertussen al meer dan een maand) en dat gaat allemaal prima.
Maar verder dan anecdotal evidence ga ik u niet kunnen helpen.

Overigens, is het een issue dat bij een toestel dat intensief gebruikt wordt na 3 jaar het beste achter de rug is?
Qua intensief gebruik vs batterij kan het misschien ook interessant zijn om een toestel te kiezen met quick charge 4, dan kan je op de paar minuten dat je een lader hebt (auto, ...) relatief veel laden. Alles hangt ook af van hoe ver je kan/wil gaan in prijs en andere concessies
De Huawei Mate 30 Pro heeft een LiPo batterij van 4500mAh en kan laden met 40W (en 27W draadloos) <> P2 heeft 5100mAh en laadt max 17W.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer

thx, heb ik iets aan!
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Hier geen klagen, belkwaliteit is mss wel het beste dat ik ooit heb gehad maarja, als anderen op een mindere plaats zitten of wat mindere provider of aansluiting of weet ik veel wat, it takes two to tango :).
Tttsss
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”