Nieuwe modem-only Docsis 3.1?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

vincentjanv schreef:De nieuwe e-router is trouwens wel nog iets sneller dan de 8x24. We haalden ook daar 850mbps ongeveer, met de e-router is dat nu een 930..
Waarschijnlijk omdat de nieuwe e-router in Docsis 3.0 mode 8x32 ondersteunt (32 kanalen i.p.v 24 kanalen)
Dus hogere snelheden (meer kanalen gebundeld) en minder last van overbezette kanalen?
Docsis 3.1 is nog niet geactiveerd.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Wie een speedtest doet: het is goed uitkijken. Als ik de app gebruik van speedtest.net, krijg ik veeeeel betere resultaten dan via de Chrome browser. Geen idee hoe dat kan maar het is zo.
hendrake
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb net een nieuwe modem gekregen van de technici die een probleem kwamen oplossen, ik vroeg of ze een wireless bij hadden en ze hebben een 24*8 DOC 3 EMTA(DOCSIS) neergezet. Dat zou een wireless moeten zijn. Ik had gehoopt op zo een mooi wit bakje, de CV8560E. Zou dat in de praktijk veel verschil maken?
pluim
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

hendrake schreef:...ze hebben een 24*8 DOC 3 EMTA(DOCSIS) neergezet. Dat zou een wireless moeten zijn.
Is EMTA niet net het tegenovergestelde: een modem-only? Zonder wireless?
Ik dacht dat ze net altijd zo veel mogelijk all-in-one-modellen proberen te installeren. De technieker heeft jou misschien verkeerd begrepen? :(
Als een klant een verzoek doet om een specifieke modem geïnstalleerd te krijgen, is het vaak net om een exemplaar zonder wireless te kunnen bemachtigen.
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar :curt:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Technisch gezien betekent EMTA eigenlijk Embedded Multimedia Terminal Adapter.
Dat betekent "modem met telefonie mogelijkheden" (maw modem met ATA aan boord).

Wij gebruiken dat als synoniem voor "modem-only", maar accuraat is dat niet.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Dit topic is voor mij ook al de ganse tijd een raadsel.
EMTA verwijst inderdaad naar een modem met telefonie, staat los van modem only.
Ook de term 'e-router' bestaat enkel bij topics van Telenet en is mij onbekend.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Er is geen technische term die een modem beschrijft die geen router aan boord heeft.
Vandaar dat "modem-only" het beste is dat we hebben.
Voor sommigen klinkt dat niet technisch genoeg, denk ik, en op een bepaald moment is bij TN klanten het begrip EMTA beginnen leven als tegenhanger van de HGW.

HGW is trouwens ook een TN specifieke term; bij de meeste andere providers refereert men naar die routers ls AIO, All In One.
Die wordt vaak ook router genoemd, hoewel die veel meer doet dan alleen router zijn (en om pedantic te doen, elke router is eigenlijk router, AP, switch, en nog wel wat andere dingen).

De end user devices worden dus regelmatig met termen overstelpt waar geen echte standaard in te vinden is, en waar de consumenten (en de providers) vaak een "term" vinden en gebruiken die totaal incorrect is.
Vandaar dus dingen als "modem" voor een toestel dat all in one is, "router" voor een modem-only, EMTA voor een modem-only, terwijl de HGW ook een EMTA is (en de productnaam van de fabrikant die term ook vermeld vaak), HGW voor zo'n all in one.
En dan gaat het hier nog allemaal over cable modems, want er zijn er nog andere ook.

Ik snap wel dat er miscommunicaties gebeuren, vooral dan wanneer ITers technisch correcte termen gebruiken die door niet-ITers gecoopteerd zijn voor andere betekenissen, en omgekeerd wanneer die niet-ITers die termen dan gebruiken in de verkeerde context, en er een verwarring ontstaat wanneer bv iemand van de helpdesk gegarandeerd wordt dat hij een EMTA krijgt (vragend achter modem-only), maar dat hij dus letterlijk een EMTA met ingebouwde router krijgt.

De hele zaak wordt niet geholpen wanneer de helpdesk technisch totaal incompetent is tot op het punt dat je geen technische zaken met die mensen kunt bespreken wegens het equivalent van chinees of klingon in hun oren, en de misverstanden van hobbyisten die het zo goed en zo kwaad als mogelijk proberen uit te vissen de enige informatie zijn die gaat rondcirkelen.
Zet daar de onwil van TN bij om technische users echt van dienst te zijn (bv de IPv6 implementatie van hun mac passthrough router is om van te huilen, en de devs maken zich ervan af met "er zijn geen issues, works as designed", maw "it's not a bug, it's a feature"), en je zit met een prosumenten nachtmerrie.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

En als dat geen volledige uitleg is, dan weet ik het ook niet meer!!! :-D :-D
Dan komt er nog bij dat NIET elke router meer dan dat is. Er bestaan ook routers die AlLLEEN router zijn. Maar dat zijn meestal geen consumer producten
pluim
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Mijn excuses, dat heb ik niet juist verwoord. Ik bedoelde niet dat de afkorting 'EMTA' voor modem-only staat (ik wist dat dàt niet de betekenis was, maar van de werkelijke betekenis had ik geen flauw idee, but TIL! :-D), maar bedoelde eerder: als je dat ziet staan bij Telenet, ging ik er vanuit dat het een model zonder router+AP-functie is, aangezien hendrake ervanuitging dat dit een exemplaar mèt wireless was.

Van de HGW's had ik altijd in m'n hoofd dat het voor 'home gateway' stond, wat zou prijsgeven dat hij al meer dan een modem doet (los van het stukje telefonie inderdaad, daar had ik al zelf niet meer aan gedacht :oops:)
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar :curt:
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

ITnetadmin schreef:De end user devices worden dus regelmatig met termen overstelpt waar geen echte standaard in te vinden is, en waar de consumenten (en de providers) vaak een "term" vinden en gebruiken die totaal incorrect is.
Vandaar dus dingen als "modem" voor een toestel dat all in one is, "router" voor een modem-only, EMTA voor een modem-only, terwijl de HGW ook een EMTA is (en de productnaam van de fabrikant die term ook vermeld vaak), HGW voor zo'n all in one.
En dan gaat het hier nog allemaal over cable modems, want er zijn er nog andere ook.
Als we verwarring willen vermijden, denk ik dat we met zijn allen best de termen gebruiken die Telenet zelf gebruikt (als het gaat over Telenet eindapparatuur).
Termen als een "EMTA met ingebouwde router", een "HGW zonder WiFi" schept bijkomende verwarring. Straks praten we nog over een "AIO (all in one) zonder wifi", die dus eigenlijk géén "all" in one is :-)

Het overzicht (wat Telenet betreft) wordt dan:
  1. EMTA modems (of "modem-only'" = modem + voice):
    • CV6181E (Docsis 3.0 8x4)
    • CV7160E (Docsis 3.0 24x8)
  2. HGW (home gateway, all-in-one, modem + voice + router + wifi)
    • CH6643E (Docsis 3.0 8x4)
    • CH7465LG-TN (Docsis 3.0 24x8)
    • CH8568LG (Docsis 3.0 32x8, Docsis 3.1)
  3. E-router (modem + voice + router, met IPv4 bridge voor één Mac adres)
    • CV8560E (Docsis 3.0 32x8, Docsis 3.1)
Ik laat bewust de nog oudere modellen uit het lijstje. Wie nog een toestel heeft die niet in dat lijstje voorkomt, kan die best gaan inruilen voor een nieuwer model (gezien deze niet meer de snelheid aankunnen van de huidige abbo's) :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

philippe_d schreef:Ik laat bewust de nog oudere modellen uit het lijstje. Wie nog een toestel heeft die niet in dat lijstje voorkomt, kan die best gaan inruilen voor een nieuwer model (gezien deze niet meer de snelheid aankunnen van de huidige abbo's) :-) .
... tenzij het een Basic Internet is.
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”