publiek ip op Wan router achter BBOX3

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
stekki
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Allen,

Situatie:

BBOX3->USG4Pro->Coreswitch
- van op BBOX kabel naar WAN USG (adres WAN kant is 192.168.1.51 verkregen door DHCP op USG)
- van op BBOX kabel naar Coreswitch (voor VLAN pxs TV)

Alles werkt perfect, ik heb overal pxs tv en internet over mijn LAN lopen.

Nu had ik graag op de WAN kant van USG een publiek adres gezet. Hoe ga ik best te werk? Ik heb een vast ip gekregen (30€ per maand :evil: ).

Iemand tips? Met in achterhoofd dat ook mijn pxs tv VLAN blijft werken...

EDIT: opties op USG WAN zijn DHCP, PPOE en FIX ip.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

PPOE moet wellicht PPPoE zijn en is de manier om je USG het vast IP te laten krijgen.
ProximusTV heeft geen extern IP adres van doen om te werken.
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

stekki schreef:Iemand tips? Met in achterhoofd dat ook mijn pxs tv VLAN blijft werken...
  • Indien je set-up met de Proximus TV VLAN over je netwerk nu goed werkt, dan zal dat blijven werken (met/zonder publiek IP adres op de WAN van de USG). Daar zou ik mij geen zorgen over maken.
  • Om een publiek IP adres te krijgen op je USG moet je voor PPPoE kiezen op je USG (WAN) en jouw Proximus credentials invoeren. Meer niet.
  • Om te vermijden dat jouw vast IP adres op je B-box3 komt (en de USG een dynamisch publiek adres krijgt), moet je op de B-box3 de PPPoE sessie uitzetten.
Het enige probleem in deze opstelling is dat bij iedere modem reset, firmware update (gepusht), enz de kans groot is dat PPPoE terug ingeschakeld wordt, en dat Proximus jouw PPPoE gegevens pushet naar de B-box. Dan ben je je vast publiek IP adres op de USG kwijt.
Misschien is dit te vermijden door:
  • - jouw PPPoE gegevens in de B-box3 te overschrijven met fake username of verkeerd paswoord?
    - VLAN20 uit te zetten (zodat Proximus geen automatische updates of paswoorden kan pushen?
[EDIT]
Los van de technische oplossing zou ik mij de vraag stellen of een vast publiek IPv4 adres zo belangrijk is voor jou dat je er 30€ voor over hebt? Misschien zijn er andere oplossingen mogelijk waardoor je geen vast IP nodig hebt?
Op de USG4 Pro heb je ook de mogelijkheid om een dyndns service te configureren ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
stekki
Member
Member

@Sinna, idd je hebt gelijk ;-)

@philippe_d,

Bedankt voor je uitgebreid antwoord! Heb getest, al zet ik PPPOE uit op men BBOX, pxs tv blijft werken.
Heb ook geprobeerd om PPPOE te activeren op men USG, krijg geen verbinding... Misschien omdat men BBOX op dat moment al een PPPOE opgezet heeft en daardoor al mijn publiek ip heeft ingenomen? Ik weet dat je normaal twee PPPOE kunt opzetten, maar is dit ook als je een vast ip hebt?

Zelfs al zet ik de PPPOE uit op BBOX, dan krijg ik nog geen ip via PPPOE op men USG, net getest.

Wat kan het probleem zijn... :-(

(wat je laatste opmerking betreft, dynds wil ik vermijden, omdat het ook niet altijd perfect werkt. En heb gewoon graag een fix ip omdat het kan :-D )
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Welke foutmelding krijg je?
Bij EDP moet ik mij ook beperken tot één PPPoE-sessie (fixed IP), anders pikt het toestel wat het recentst de PPPoE-sessie opgezet heeft het vast IP-adres in.
Anders eens bellen met Px?
Computer(k)nul
stekki
Member
Member

Sinna schreef:Welke foutmelding krijg je?
Bij EDP moet ik mij ook beperken tot één PPPoE-sessie (fixed IP), anders pikt het toestel wat het recentst de PPPoE-sessie opgezet heeft het vast IP-adres in.
Anders eens bellen met Px?
Eerlijk gezegd zie ik geen foutmelding, ik zal mijn USG eens moeten SSH'en, misschien zie ik daar op interface niveau wat er aan de hand is?
Het enige wat ik zo kan zien, is dat er geen WAN ip wordt toegekend via mijn Unify dashboard.

Zou het volgens jullie moeten lukken om op BBOX PPPOE af te zetten, en zonder verdere instelling op de USG de PPPOE te activeren? Dit werkt in elk geval niet, tenzij ik een bepaalde setting over het hoofd zie.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

stekki schreef:Zou het volgens jullie moeten lukken om op BBOX PPPOE af te zetten, en zonder verdere instelling op de USG de PPPOE te activeren?
Ja.
Mijn ervaring is dat de meeste PPPoE problemen te maken hebben met paswoord.
Als dikwijls horen zeggen "ik ben 200% zeker dat het PW juist is" :wink:

Probleem is eenvoudig op te lossen door je PPPoE paswoord te wijzigen in My Proximus.
Pas op: het PPPoE paswoord moet exact 8 tekens lang zijn (voor zover ik mij herinner, tenzij regels recent gewijzigd).
En let ook op de juiste schrijfwijze van de username: fx123456@PROXIMUS
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
stekki
Member
Member

Ik zal straks is proberen het ww te veranderen… je weet nooit. Echter ik betwijfel het ;-).
stekki
Member
Member

UPDATE:

Zoals jullie weten, kwam nooit mijn PPPOE sessie tot stand op mijn USG4 router. Vandaag, na een restart is deze dan wel opgekomen! (PPPOE op BBOX staat uit).

Daar deze interface nu geen 192.168.1.X interface meer heeft, kan ik natuurlijk ook niet meer aan mijn BBOX. Ook geen data meer van mijn decoder.
Ga dit proberen op te lossen door mijn ongebruikte LAN2 aan te sluiten met extra utp naar mijn BBOX. Vraagje: moet ik hier niet mee oppassen daar er al internettraffiek komt (zit op LAN1)? Gaat dit problemen geven?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Je dient een virtuele interface toe te voegen aan de WAN-interface van je USG4-router. Da's toch de manier waarop ik het doe op mijn firewall om nog aan de modem-interface te kunnen.
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”