Gemiddeld energieverbruik verbruik van 3500 kWh ?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

SWW = Sanitair Warm Water
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

MichelJ schreef:@Tomby : zelfde situatie hier, maar dan 3 apen van 15-22 :) . Ook 14-16 wasmachines (9kg machine) per week, ook koken/verwarmen op gas, ik zit rond de 7500. De snelheid waarmee kleren 'vuil' worden is fenomenaal.
140kg was per week? Dat is wel extreem :eek:
Wij geraken met moeite aan 30kg...
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Je energieverbruik omlaag halen is 1 zaak (alvast goed voor klimaat etc), maar het factuurbedrag omlaag halen is nog iets moeilijker blijkbaar.
Mijn waterverbruik was bij de vorige jaaraanrekening al niet hoog, bij de meest recente had ik een nog lager verbruik. Maar een aanzienlijk hogere factuur :evil:
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

fredo66 schreef:Je energieverbruik omlaag halen is 1 zaak (alvast goed voor klimaat etc), maar het factuurbedrag omlaag halen is nog iets moeilijker blijkbaar.
Frequent van leverancier veranderen, maar eens je op een bodemtarief zit, kan je niet anders dan de prijsgrillen te volgen. Off-grid is véél duurder dan de prijsverschillen te ondergaan.
De stap voor "energieverbruik omlaag halen" is energieverbruik vermijden:
- isoleren tegen de koude
- slim design/architectuur tegen verhitting (onze living is nog steeds 22° en we hebben geen airco)
Mijn waterverbruik was bij de vorige jaaraanrekening al niet hoog, bij de meest recente had ik een nog lager verbruik. Maar een aanzienlijk hogere factuur :evil:
Nóg meer water zelf maken via een regenput kan een oplossing zijn.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Heist, wat is een slimme oplossing tegen oververhitting? Screens en oversteken uiteraard. Maar hoe doe jij het? 22 is wel bijzonder.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

heist_175 schreef:verhitting (onze living is nog steeds 22° en we hebben geen airco)
Tsjonge heist hoe doe jij dat. Ik zit in een pas gerenoveerd appartement en gisteren zat ik continu 30 graden binnen.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Nóg meer water zelf maken via een regenput kan een oplossing zijn.
Is er ook, maar ik ben zeker dat ik daar geen geld mee bespaar. Je moet ook filters en dergelijke kopen, de aankoop van de put moet je ook in rekening brengen, pomp elektriciteit, etc. Je zal daarmee wel geld besparen als je werkelijk heel veel water gaat verbruiken (zwembaden, gras sproeien en dergelijke of/en dagelijkse baden ipv douche).

Maar als je weinig water verbruikt weegt de kost van zo'n put en filters en pomp niet op tegen de beperkte meerkost van gewoon waterleiding verbruik.
Bij de gewone waterleiding is bij laag verbruik de kost van alles wat niet met het verbruik te maken heeft een stuk hoger dan de prijs voor het eigenlijke water ... En je kan niet zonder leidingwater, dus die hoge kosten daaraan verbonden heb je altijd.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@geen airco
We wonen in een ruime woning, met op het zuiden heel wat ramen.
De zuidkant is begroeid met druivelaar, de oost- en westkant is volledig begroeid met wingerd.
Dat maakt dat de zon op de bladeren van die planten "botst" en niet op de muur. Tussen de bladeren en de muur zit minstens 20cm lucht. De stenen van het huis warmen dus enkel op met omgevingswarmte (35° ofzo) en niet door de slag van de zon (waar je 40-50-60° kan halen).
Het huis is van 1986, dus beperkte isolatie in de muren, maar wel 3voudig glas. Het glas isoleert dus spectaculair goed. Het dak is geïsoleerd met een Rd van 6,3 en alle Velux'en hebben ook 3voudig glas.
Dat is het gebouw.

Dan het gedrag.
Als het heet is buiten: alle ramen en deuren pottoe en als de buitentemperatuur verlaagt, dan maximaal ventileren tot +/- 9u 's morgens (of vroeger als we moeten gaan werken). Velux'en gaan automatisch open om 00:00 en sluiten automatisch om 9:00, inclusief buitenrolluik op de Velux'en die op het zuiden staan.

Wij komen pas in de problemen (25°+ in de leefruimtes) als de nachttemperatuur 4 dagen op rij boven de 25° ligt. Dat gebeurt in België uiterst zelden. Ook in de huidige tropische periode is er geen enkele nacht 25°+ geweest, dus blijft het 22° in de leefruimtes.

@regenput
Water zal er niet goedkoper op worden.
Ik heb in april net heel de installatie geplaatst: van pomp tot filters, watermeter, ..., tot aan de WC's. Met iets meer dan €1000 was ik rond. Een nieuwe put kan je laten plaatsen voor €2000 ofzo (grondwerken + plaatsen + put). Heel wat woningen hebben al een put, dan is het enkel wat buizen steken. Je hoeft niet gigantisch handig te zijn om dat allemaal zelf te doen. Wij hebben een put van 20K laten steken, dat kon ik niet zelf :? .
Het is realistisch om €3000 aan water op 10-15 jaar te recupereren, alles hangt van uw gebruik/verbruik af. Als alleenstaande zal uw TVT wat langer zijn dan als gezin met 3 kinderen.
Er zijn hier UB'ers die een halve ton (+/- 500kg) was hebben per maand. Als je al die wassen op regenwater kan laten draaien, gaat uw waterfactuur natuurlijk gigantisch naar beneden...
Met een UV-filter van €400 kan je ook bad/douche/vaatwasser op regenwater plaatsen. Dan reduceer je uw waterfactuur tot €40.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En als je 'te weinig' water verbruikt moet je toch een of andere zuiveringstaks betalen en sta je terug waar je stond, helaas. Je zit niet zomaar in hun zakken hoor :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Let op met water. Als je jou kan aansluiten op de riolering ben je wettelijk verplicht dus betaal je voor afwatering. De forfetaire afwatering is duurder dan een gewoon water verbruik. Zucht
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

https://www.pidpa.be/sites/www.pidpa.be ... 17_v01.pdf
https://www.pidpa.be/afvalwater/tarieven/structuur
10m³ per gedomiciliërde
Artikel 27 – gemeentelijke saneringsvergoeding - variabele prijs
§2 Voor niet-GV-heffingsplichtigen wordt de geloosde hoeveelheid water forfaitair
bepaald:
• voor heffingsplichtigen die naast de private waterwinning eveneens water afnemen uit een openbaar waterdistributienet
- natuurlijke personen: 10m³ per gedomicilieerde
Het aantal gedomicilieerden wordt bepaald volgens art 14/2 §5 van het Algemeen
waterverkoopreglement.
De aan te rekenen hoeveelheid water is gelijk aan de geloosde hoeveelheid water.
Indien op hetzelfde adres ook een drinkwateraftakking aanwezig is, betaal je geen vastrecht "afvoer afvalwater" voor
de private waterwinning.
Wij wonen hier met 4, dus rekenen ze 40m³

Code: Selecteer alles

                                                                             excl. BTW     incl. BTW 
gemeentelijke vergoeding afvoer                                 basistarief    1,2861        1,5562 
gemeentelijke vergoeding afvoer (collectief beheerde IBA/KWZI)  basistarief    2,2800        2,4168 
Wat dus €60 zou betekenen.

Met €60 per jaar kan je niet zo gek veel drinkwater kopen hé :).
Dus zelfs als je alles volgens het boekje zou doen, blijft de business case staande.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Maar geen backup watervoorziening. Zeker een risico tenzij je je eigen geboorde put hebt. Het kan, maar ik zou het niet durven. De vrouw zal maar onder de douche staan en het regenwater is op. Dat scenario wil ik niet meemaken :)

Ook wel waar: geen dure installatiekosten voor de stadswater aansluiting.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Misschien heb je me misbegrepen, mijn voorstel is om
- regenwater te gebruiken voor WC, tuin, wasmachine, bad/douche, vaatwasser (alles dus)
- drinkwater te gebruiken voor enkel keuken (soep, thee, patatjes koken, brood maken, ...)

Zo behoud je nog altijd de drinkwater aansluiting als backup voor het geval uw put leeg is.
En moet word je geen 30m³ per persoon in rekening gebracht voor afvalwater, maar 10m³ (voor 4 personen is dat een verschil van €124 per jaar).
In de realiteit geeft niemand aan dat ie een regenwaterput heeft of gebruikt. Al vele jaren is het plaatsen van een regenwaterput verplicht bij nieuwbouw, wordt het water pas aangesloten of vergund na een keuring en betaalt toch niemand die heffing op zijn drinkwaterfactuur.
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 06 mar 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

mijn hr-ketel is 10 jaar...moet ik nog een cv ketel hebben bij een warmtepomp?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Hangt af van jouw installatie. Weet dat warmtepompen (meestal) niet dezelfde temperatuur bereiken en dus dikwijls niet geschikt zijn om (oudere) radiatoren aan te sturen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

2014 tem 2017:
Electriciteit: gemiddeld 202 kWh per maand
aardgas: gemiddeld 73 m³ per maand
2017 tem 2019:
Electriciteit: gemiddeld 63 kWh per maand
aardgas: gemiddeld 44 m³ per maand
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

En hoe heb je dat bereikt ?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik verwarm niet op elektriciteit, dus dit is exclusief verwarming. Gezin van 4 (kinderen 6 en 10).

2016: 3.178 kWh
2017: 3.230 kWh
2018: 3.243 kWh

Al bij al heel stabiel dus. Ik heb voor de gelegenheid nog eens gekeken of ik nog bij de goedkoopste leverancier zit. Wat blijkt? De leverancier is OK, maar de formule kan goedkoper door naar een 100 % online formule over te stappen! Ik heb dus de online chat van Lampiris kunnen uitproberen en die mens heeft dat netjes voor mij uitgerekend en omgezet. Ingeschatte winst op jaarbasis is ongeveer 50 €. Dank u wel, UB.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

R2D2 schreef:En hoe heb je dat bereikt ?
verhuisd :)
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

raf1 schreef:
karine schreef:Zitten hier ook met een diepvries van +- 10 jaar. ijskast in de keuken is intussen ook 18 jaar oud en de tweede ijskast in de kelder is er ook alweer 10.
Het is zeker de moeite waard om eens te evalueren welk volume diepvries- en ijskastcapaciteit je effectief nodig hebt en na te gaan hoeveel kWh die drie toestellen nu verbruiken. Je kan daar serieus op besparen. Op http://topten.eu/ kan je de zuinigste toestellen vinden die vandaag op de markt zijn.
Is Top Ten actueel? Ik kies Belgie en dan vaatwas, maar de modellen die op de site staan zijn niet googlebaar.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

warpozio2 schreef: Is Top Ten actueel? Ik kies Belgie en dan vaatwas, maar de modellen die op de site staan zijn niet googlebaar.
Ik zie meerdere Liebherr koelkasten voor €2K en meer. Liebherr is het betere merk, maar als iemand voor een consumentenkoelkast meer dan €1K uit uw zakken wil kloppen, ga je beter ergens anders.
Kijk eens op de website van Coolblue, Vandenborre, Krefel, zelfs Tweakers.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Ik ben op zoek naar een vaatwas, en die van topten vind ik niet op coolblue.
Morgen eens bij die andere 3 kijken

De 2 Ikea vaatwassers van Topten heb ik wel gevonden op ikea.be site.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Onlangs werd er gezegd dat de die energielabels ook niet helemaal waarheidsgetrouw zijn.
Hoe recent is die site bijgewerkt?

Als je bij coolblue of vandenborre om maar iets te zeggen onderling de toestellen vergelijkt, denk ik dat je al ver geraakt
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Het zal Ikea worden.
599 of 699€
staat op topten
5 jaar garantie
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Op topten staan héél weinig toestellen. Op https://www.heise.de/preisvergleich/ staat bijna alles en kan je ook filteren op energieklasse.
Voor vaatwassers: https://www.heise.de/preisvergleich/?cat=hgeschirr60

Je rekent best wel eerst uit of je de meerkost van A+++ of A++ eruit haalt op 20 jaar.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Ik ben dan precies een extreem grootverbruiker als ik de verbruiken hier zo zie.

Mijn verbruik: 3500kWh + 6500kWh afkomstig van zonnepanelen (10000 kWh totaal dus).

Verwarming is mazout (+/- 600 liter per jaar). SWW is elektrisch. Gezin van 5.

Belangrijkste verbruikers (ik monitor veel dus weet waar de energie effectief naar toe gaat):

SWW: 3000kWh (zolang er geen duidelijkheid komt over slimme meters en evt schrappen van terugtellende meter twijfel ik nog op ik mijn SWW op warmtepomp of op mazout wil voorzien). Na het prosumententarief (noem het maar een belasting op subsidies voor zonnepanelen) heb ik geen geloof meer in het beleid.

Electronica/IT: 1 synology rackstation. 1 HP Proliant DL360p G8. 6 POE IP-camera's. 3 unify accesspoints. IP'telefoons, ... Alles hangt achter 2 APC 1500VA UPS'en. verbruik: +/- 2200kWh

Droogkast (model C, vervanging naar A+++ is voorzien): 600kWh

Standbyverbruik (dat niet op de UPS'en hangt): Een kleine 500kWh (domotica, gsmladers, digiboxen, 2 aquariumpompen, + andere elektrische toestellen die sluimerverbruik doen).

Rest van het verbruik (+/- 4000 kWh) lijkt me eerder normaal voor een groot gezin. (2 frigo's, 2 diepvrieskasten, +/- 10 wasmachines per week, ...).

We zijn ook veel thuis wat bijkomend verbruik veroorzaakt. (echtgenote werkt in het onderwijs, dus veel thuis. Ikzelf veel teleworking (gemiddeld 2 dagen per week)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

3000 kWh voor warm water ? Geen idee om een gasgeiser te zetten ?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Da's elke dag met 5 30liter SWW verbruiken in den douche
devastator schreef:3000 kWh voor warm water ? Geen idee om een gasgeiser te zetten ?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

bruma schreef:Da's elke dag met 5 30liter SWW verbruiken in den douche
devastator schreef:3000 kWh voor warm water ? Geen idee om een gasgeiser te zetten ?
Aangezien je met concrete cijfers komt ... heb je daar een formule voor ?

Mijn geiser (ik douche ook bijna iedere dag ... en lang :-) ):
geiser.png
EDIT: die grafiek slaat nergens op want ik meet het gasverbruik niet :oops:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

3000kWh elektrisch kost u in daltarief €600-700 per jaar
3000kWh met gas kost u €90-100 per jaar

Elektrisch SWW betekent vermoedelijk "boiler" en dus ook "stilstandverliezen"
Wij verbruiken 3kWh (0,3m³) per dag aan sanitair warm water, oftewel 1100kWh op jaarbasis (met een doorstromer, dus geen stilstandverliezen).
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Gas is geen optie.

Blijven er 2 andere opties:
- warmtepompboiler (het interessantste indien 'het beleid' beslist de ons beloofde terugtellende teller versneld af te voeren. In dat geval kost iedere kWh die ik op het moment zelf verbruik het minste (want beter verstoken aan SWW dan terugleveren) en is dit de allergoedkoopste oplossing per liter SWW).
- Koppelen aan mazoutketel (goedkoopste oplossing indien terugtellende teller behouden blijft).

Feit is: beide opties vragen een andere investering. Beide opties hebben een terugverdientijd van ongeveer 6 jaar en momenteel kijk ik de kat uit de boom om te zien wat er nu zal gebeuren met die terugtellende teller. Want dat zal bepalen wat de keuze wordt.

Ivm verbruik: de belangrijkste verbruikers hebben een meetmodule die alles registreert. Zo ook de boiler.

Ivm stilstandverliezen: zijn gekend van mijn boiler en zijn ongeveer 600kWh van het totaalverbruik SWW.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

pfuhu schreef:Gas is geen optie.
Blijven er 2 andere opties:
Pelletgestookte kachel met SWW?

Stoken op gas en mazout is eindig, hout niet echt. Mijn wilgen groeien elk jaar aan, langs de Nete krijgen ze de wilgen gewoon niet tijdig gesnoeid, zoveel zijn het er :).
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

karine schreef:Misschien toch eens verder zoeken hier.
Moet nu wel zeggen dat we op technologisch gebied wel wat toestellen hebben maar of dat allemaal zoveel verbruikt betwijfel ik. (twee digicorders die altijd standby staan, één digibox die standby staat en één digibox die in slaapstand staat. Ook 1 NAS die altijd aan staat en 3 Ip cams die ook altijd aanstaan.
Ge moet gewoon eens een draagbare verbruiksmeter hangen aan
De digibox - telenet modem - telenet versterker
Na een paar dagen niet verschieten hoor en dan dit 365 dagen mysterie zal opgelost zijn.
Doe de test maar eens.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

ik snap idd ook niet hoe bepaalde gezennen blijkbaar met alle comfort en 22 gr maar aan een verbruik van 2500-3500 per jaar zitten...
ik woon in een redelijke open bebouwing van 1993, gerenoveerd in 2006 met dak -en muurisolatie, verwarming combinatie aardgas/pellets en heb voor 6500 zonnepanelen liggen, warm water via zonneboiler'4 panelen, van maart tot november gratis warm water, elektr bijverwarming) en heb nu nog steeds een extra verbruik van 7000-8000, toen ik er kwam wonen , zonder de zonnepanelen,zonneboiler,pellets,isolatie dus , zat ik tussen de 20000-25000
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Ik zat vorige afrekening rond de 3300 kwh.

Klein rijhuis, alles is vernieuwd van toestellen en overal spaarlampen.
Sluipverbruik heb ik amper want alles gaat uit als ik ga slapen en in de dag.
Toen ik hier pas kwam wonen had ik verbruik van 5000 kwh ofzo maar toen kosten elek ook veel veel minder.

Nas laat ik enkel aan als ik filmpje wil streamen of backup wil nemen.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

laroyj schreef:... nu nog steeds een extra verbruik van 7000-8000 ...
Een verbruik van 14000 kWh ? Heb je misschien meerdere jacuzzi's ofzo? :-)
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

laroyj schreef:ik snap idd ook niet hoe bepaalde gezennen blijkbaar met alle comfort en 22 gr maar aan een verbruik van 2500-3500 per jaar zitten...
ik woon in een redelijke open bebouwing van 1993, gerenoveerd in 2006 met dak -en muurisolatie, verwarming combinatie aardgas/pellets en heb voor 6500 zonnepanelen liggen, warm water via zonneboiler'4 panelen, van maart tot november gratis warm water, elektr bijverwarming) en heb nu nog steeds een extra verbruik van 7000-8000, toen ik er kwam wonen , zonder de zonnepanelen,zonneboiler,pellets,isolatie dus , zat ik tussen de 20000-25000
Ik zou toch es praten met uw aannemer van toen, want die isolatie moet toch niet denderend zijn...

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Gas:
15/09/2017 - 15/09/2018: 6377
15/09/2018 - 15/09/2019: 2423

Electriciteit:
15/09/2017 - 15/09/2018: 1110
15/09/2018 - 15/09/2019: 1190

Beide winters was ik maar 1 maand in België. Het 2de jaar heb ik de waakvlammetjes van 3 apparaten minimaal gebruikt, het 1ste jaar stonden 9 maanden van het jaar aan.

De factuur van de gas is 50% gedaald terwijl ik 2,6 keer minder verbruik. 1ste jaar was leverancier EnergyPeople die geen kortingen/vaste vergoedingen aanrekende. 2de jaar is Luminus die met kortingen smijten maar ter gelijk ook vaste vergoeding moet betalen voor hun product. Voor gas is dit een winst maar voor electriciteit is dit een verlies... :bang:

1 iets begrijp ik niet aan de factuur: als ik kijk naar distributiekosten variabel (gas) van het 1ste jaar zijn die 0,00846 eur/kwh, in het 2de jaar zijn die 0,02213 eur/kwh. Beide onder Imewo. Ik weet dat distributiekosten in Europa hier 1 van de hoogste zijn maar op 1 jaar tijd bijna factor 3? Iemand die hier mij terecht kan wijzen?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Uw gascijfers, is dat kWh of m³?
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

heist_175 schreef:Uw gascijfers, is dat kWh of m³?
kwh ook.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”