radio voorzien van DAB+

Plaats reactie
xypelair
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 okt 2019, 15:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb een Philips MCM2000 en wil deze kunnen gebruiken zonder coax-kabelaansluiting.
Ik heb aangeschaft een DAB+ adapter van Albrecht, DR-54. Deze adapter heeft o.a.een usb-poort. Mijn vraag is nu hoe verbind ik deze adapter met dit Philips Micro Systeem. Kan ik de usb-poort van de adapter aansluiten op de usb-poort van het Philipssysteem? Er is ook nog een mp3-link ingang.
Of moet ik op e'e'n of andere manier aansluiten op de kabelingang van het systeem.?
Bij voorbaat dank voor de hulp. M.vr.gr.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Koppelen doe je via de minijack aan de voorkant, usb zal niet gaan.
Maar of je goed ontvangst gaat hebben binnen ? Hier lukte dat niet met een ontvanger van Denver.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Het 3.5mm kabeltje van de DR-54 stop je in de MP3 Link ingang van je MCM2000.

Blijkbaar heeft de DR-54 ook nog een FM-zender... je kan hem dus ook draadloos verbinden door je MCM2000 op de juiste frequentie te zetten.
xypelair
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 okt 2019, 15:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bedankt voor jullie informatie. Vanmiddag krijg ik de adapter binnen en ga ik proberen aan te sluiten.
Ik ben een leek op het gebied van radio, de MCM2000 op de juiste frequentie zetten, betekent dit dat ik gewoon de tunerknop van de MCM2000 kan blijven gebruiken om zenders in te stellen?
Ik meld mij na vanmiddag nog over de resultaten. Misschien ook handig voor anderen.
Groet.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

xypelair schreef:de MCM2000 op de juiste frequentie zetten, betekent dit dat ik gewoon de tunerknop van de MCM2000 kan blijven gebruiken om zenders in te stellen
Nee, de DAB ontvanger heeft een mini FM zendertje dat bijvoorbeeld vast staat op 88 MHz... waarop je vast moet luisteren met je MCM2000.

Zenders kiezen doe je steeds op de DAB ontvanger.
xypelair
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 okt 2019, 15:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Nog een vraag. Waarom de adapter niet verbinden via USB ? Deze adapters zijn ook ontworpen voor gebruik met autoradio en daarvoor wordt wel door de leverancier de USB ingang van de autoradio geadviseerd. Waarom dan niet die ingang van de MCM2000 ?
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Ik denk dat de meeste zich hier baseren op de gegevens van de producent, deze maakt geen melding van die mogelijkheid.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

xypelair schreef: Deze adapters zijn ook ontworpen voor gebruik met autoradio en daarvoor wordt wel door de leverancier de USB ingang van de autoradio geadviseerd.
Het zou me sterk verbazen moest dat werken. In dit geval zal men de USB-aansluiting van de autoradio dienen om het toestel op te laden. Maar ik ken geen enkele implementatie op USB waarmee je audio streaming kan doen.
xypelair
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 okt 2019, 15:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Zojuist de adapter binnen gekregen en zowaar een redelijke handleiding erbij. Het geeft vlgs. mij aan dat de usb verbinding nodig is voor stroomvoorziening en de
3,5mm audio uitgang dient verbonden te worden met de MP3 link.
Morgen weet ik meer na installatie.
Zie handleiding in bijlage.
Gescand document.pdf
(18.69 KiB) 31 keer gedownload
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 06 mar 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

ik zoek een stereo-keten met dab+
usb en alle andere moderne aansluitingen
xypelair
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 okt 2019, 15:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Zojuist alles aangesloten en de adapter geeft keurig de meeste bekende stations aan. De adapter is aangesloten op de USB van mijn radio en aan de MP3 ingang. Maar de radio MCM2000 geeft geen geluid. Om de adapter te laten werken moet ik echter wel de radio instellen op usb i.p.v. fm !
Dit kan de reden zijn dat de radio geen signaal doorgeeft.
Of zie ik iets over het hoofd?

De oplossing kan zijn om voor een paar euro bij Action een usb-oplader te kopen. Dan hoef ik niet de usb ingang van de radio te gebruiken en kan deze gewoon op fm laten staan.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

xypelair schreef:Om de adapter te laten werken moet ik echter wel de radio instellen op usb
Wat bedoel je met "werken"... dat hij stroom krijgt of werkelijk dat je muziek krijgt op je MCM2000 (wat ik betwijfel) ?
xypelair
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 okt 2019, 15:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Zojuist alles nu aangesloten op de volgende manier:
Adapter verbonden met een 5 V adapter (230 V ingang vanuit stopcontact). GEEN verbinding met MP3 ingang van de radio o.i.d.
Hij verbind zichzelf automatisch met de radio, waarschijnlijk via draadloze FM.
Prima heldere en zuivere ontvangst van meer dan 20 zenders. Waaronder ook Radio5 (Max), die normaal zonder kabel niet te ontvangen is.

Een nadeel, je moet overschakelen naar een andere zender met het draaiknopje van de DAB+ adapter en niet meer met de tunerknop van de radio.
Misschien dat iemand dit nog weet op te lossen, ik houd me aanbevolen voor hulp.

Ik ben nu van de verplichte kabel af om muziek binnen te krijgen en laaiend enthousiast.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

xypelair schreef:Een nadeel, je moet overschakelen naar een andere zender met het draaiknopje van de DAB+ adapter en niet meer met de tunerknop van de radio.
Misschien dat iemand dit nog weet op te lossen, ik houd me aanbevolen voor hulp.
Ik vrees dat je toch iets teveel verwachtingen van die stereoinstallatie hebt :) Dat zal je niet kunnen oplossen. Los daarvan zou je beter de MP3-ingang van je installatie gebruiken; nu ontvang je DAB+ kwaliteit maar stuur je het geluid naar de installatie aan FM-kwaliteit. Je verliest dus wel wat hoge tonen en kanaalscheiding.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

xypelair schreef:Hij verbind zichzelf automatisch met de radio, waarschijnlijk via draadloze FM.
Bizar want je MCM2000 kan niet weten welke FM frequentie je DAB tuner gebruikt.
xypelair schreef:Een nadeel, je moet overschakelen naar een andere zender met het draaiknopje van de DAB+ adapter en niet meer met de tunerknop van de radio. Misschien dat iemand dit nog weet op te lossen, ik houd me aanbevolen voor hulp.
Nee, dit kan je niet oplossen... je MCM2000 is niet meer dan een domme versterker.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Welkom bij de cordcutting generatie. :roll:
xypelair
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 okt 2019, 15:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

DarkV,
Als ik een andere zender kies met de adapter dan geeft de display van mijn MCM2000 de zendernaam direct door.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

DarkV schreef:Het 3.5mm kabeltje van de DR-54 stop je in de MP3 Link ingang van je MCM2000.

Blijkbaar heeft de DR-54 ook nog een FM-zender... je kan hem dus ook draadloos verbinden door je MCM2000 op de juiste frequentie te zetten.

Hah, de oplossing schiet het doel voorbij... DAB+ aanschaffen omdat dit 'betere' kwaliteit zou geven (waar ik zelf niet in geloof als audiofiel, de bitrates in BE zijn veel te laag en er zit serieus wat jitter op), en die ga je dan naar je luidspreker sturen via een FM-zender. Blijf dan gewoon bij je originele FM-ontvangst, het scheelt een AD-DA omzetting...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
xypelair
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 okt 2019, 15:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

SpecialK en KRL100,
Ik heb geen verstand van geluidskwaliteit. Wat mij opvalt is dat ik het geluid, in mijn oren, zuiver en helder doorkrijg. Mijn indruk is dat het beter is dan voorheen.

Ik heb nu ontvangst vam veel zenders GRATIS.
De kabel van meer dan € 18,- per maand kan ik nu opzeggen.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 mar 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

KRL100 schreef: Hah, de oplossing schiet het doel voorbij... DAB+ aanschaffen omdat dit 'betere' kwaliteit zou geven (waar ik zelf niet in geloof als audiofiel, de bitrates in BE zijn veel te laag en er zit serieus wat jitter op), en die ga je dan naar je luidspreker sturen via een FM-zender.
Met zo'n opstelling klopt dat inderdaad wat betreft geluidskwaliteit. Ten minste, als je favoriete zender helemaal zonder ruis te beluisteren is op FM (durft hier en daar nog slecht te gaan).

Het zou natuurlijk ook kunnen dat je je zoiets doet o.w.v. het groter aantal zenders op DAB+. Sommige zijn niet op FM terug te vinden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

KRL100 schreef:Blijf dan gewoon bij je originele FM-ontvangst, het scheelt een AD-DA omzetting...
Het is net die FM ontvangst die niet altijd even goed is... in dit geval moet ze echter slechts een afstand van een metertje overbruggen en is het geen issue (maar het is inderdaad een stap die je kan vermijden via de 3.5mm jack).
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”