Gezocht: manier om snel iemand op de hoogte te brengen indien hulp nodig

Plaats reactie
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Hi all

Begin dit jaar heeft mijn ma een beroerte gehad. Ze heeft er als bij wonder op het eerste zicht niets ernstig aan overgehouden zoals verlammingen of een blijvend spraakgebrek oid, maar haar momentele gezondheid laat wel veel te wensen over.

Zo was ze vaak erg duizelig, waarvoor ze intussen betahistine neemt en de duizeligheid grotendeels verdwenen is. Maar ze is nog vaak instabiel op vele andere vlakken, hoofdpijn, misselijk, zo nu en dan compleet verstrooid/vergeetachtig alsof ze het hoort donderen in Keulen, suf zijn, moe zijn.

En vannacht was er opnieuw een incident. Mijn pa slaapt nog amper door deze hele situatie en was om 3 uur 's nachts opgestaan om te roken en iets te eten. Toen hij een uur later terugkwam bleek mijn ma iets te hebben gehad, een soort aanval, ze omschrijft het zelf als 'het voelde alsof ik er was geweest'. Erg misselijk, licht in haar hoofd, duizelig, zweten en koud hebben tegelijk, en haar gezicht voelde ijskoud aan.

Ze gaf aan dat ze op hulp had willen roepen maar daarvoor geen enkele kracht meer had om uit bed te komen en boven aan de trap te roepen. Er moet dus duidelijk een manier komen zodat ze iemand kan verwittigen met zo weinig mogelijk moeite.

Ik herinnerde me dat op sommige smartphones een functie zit waar je een aantal keer snel op de aan/uit-knop kan duwen in geval van nood. Mijn ma heeft een Huawei toestel en ik heb gekeken in de instellingen en er zit een dergelijke functie op, maar die functie doet direct een noodoproep, eventueel gevolgd door het sturen van een sms naar een gekozen contactpersoon.

Meteen het grof geschut dus... We zoeken eerder iets dat enkel dat laatste doet: iets dat een contactpersoon waarschuwt die dan zelf eerst kan kijken en de situatie kan inschatten of er al dan niet een ambulance moet aan te pas komen, of gewoon een huisdokter, of misschien enkel toediening van medicatie/water.

Iemand hier die een idee heeft?

Alvast hartelijk dank!
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Er bestaan personenalarmsystemen. Die zijn eenvoudiger dan een GSM. Het is in principe een knop die men kan indrukken bij nood. Wordt veel gebruikt bij oa bejaarden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
2lan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:31
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 3 keer

Er bestaan bedrijven die diensten aanbieden waarbij de patiënt een ketting of horloge draagt die draadloos in verbinden staat met een ontvanger in de woning.
En bij een val of druk op de knop sms'jes uitstuurt of zelfs belt naar de personen die er in zijn ingesteld.
Best eens vragen bij de ziekenkas wie er actief is met zo een systeem in uw regio.

In iedere geval, Beterschap voor uw ouders en strekte voor u.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Wij hebben een toestel als dit https://www.velleman.eu/products/view/?id=431678
Maar niet zo een goede ervaringen mee. De noodknop koppel je aan je wifi en op je telefoon heb je een app. De communicatie gebeurt via cloud.

De noodknop wil na enige tijd wel eens nietmeer connecteren met de wifi. Het is dan een heel gedoe om dit terug verbonden te krijgen. Dit moet via de audiojack van je telefoon.
De app zelf genaamd Nexus Home is sinds kort nietmeer te vinden op de appstore, dus moest je IOS gebruiken ...
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Eens gaan horen bij het ziekenfonds waar ze bij in geschreven is, ik denk dat er een aantal oplossingen zijn die worden terug betaald.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Grootmoeder intussen alleen en gelijkaardige problemen.
Via ziekenkas persoonsalarm, als ze het dan ook eens zou meenemen... Weten we weer waar dat koppige en niet luisteren naar dokters vandaan komt :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je kan ook persoonlijke diefstalalarmen gebruiken.
Het idee is dat je het toestel in uw handtas steekt en de riem om uw hand, als dan iemand de handtas steelt zijn toestel en riem gescheiden en blijft het alarm in de handtas afgaan.
Als het gaat om iemand die min of meer ter plaatse is (bv buiten gaan roken), is dat wel een mogelijkheid.

Er zijn ook systemen die gekoppeld zijn met (ik dacht) brandweer, en die bellen eerst terug als het alarm afgaat. Pakt er niemand op is er meteen een interventie.

De zoektocht beginnen bij uw ziekenfonds (genre CM assist) lijkt me een goed begin.
https://www.cm.be/diensten-en-voordelen ... lijk-alarm
https://www.seniorenalarmen.be/
https://www.witgelekruis.be/personenala ... sonenalarm
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Kan zoiets niet met bijvoorbeeld tasker gemaakt worden?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

antutu schreef: En vannacht was er opnieuw een incident. Mijn pa slaapt nog amper door deze hele situatie en was om 3 uur 's nachts opgestaan om te roken en iets te eten. Toen hij een uur later terugkwam bleek mijn ma iets te hebben gehad, een soort aanval, ze omschrijft het zelf als 'het voelde alsof ik er was geweest'. Erg misselijk, licht in haar hoofd, duizelig, zweten en koud hebben tegelijk, en haar gezicht voelde ijskoud aan.
Ben je hiermee naar een dokter geweest ?
Mijn inziens heeft ze een hartfalen gehad. Zoals jij het beschrijft heeft ze een hartritmeprobleem. Niet mee wachten dus, en ze op de spoeddienst aan de monitor laten hangen. Voor een alarm ga je best bij je ziekenfonds horen. Die zijn betrouwbaarder dan zelf iets te knutselen.

Weet dat mensen met een hartritmeprobleem niet in staat zijn een knop in te drukken omwille van het bewustzijnsverlies en je dus best dit laatste uitsluit of ze hiervan last heeft.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Die alarmen van het ziekenfonds zijn vrij prijslijk. Maar je krijgt er wel iets voor terug.

Op bol kan je ook persoonlijke alarmen vinden, die gaan dan loeien aan 130db ofzo, maar hebben geen verbinding met een telefooncentrale. Als vader thuis is, is dat ook niet nodig. Je vind er al voor 10€
Voorwaarde is wel dat moeder die altijd bij de hand heeft ( meestal als ketting )
de koe zegt boe
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Een draadloze (deur)bel? Veel van die drukknoppen zijn compact genoeg om in de buurt te houden, en het bereik is ook niet mis..
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 288
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

drukknop.JPG
wij hebben daarvoor dit gebruikt :

moet je wel nog aansluiten op een analoge telefoonlijn indien je wil bvb. een gsm-nummer automatisch contacteren na het drukken op de afstandsbediening-drukknop
Zonder aansluiting op een analoge lijn werkt het ook maar dan is het alleen het alarm in de telefoon/basistoestel dat af gaat na het drukken op de drukknop.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Contact als "speed-dial" toevoegen op smartphone is de kortste manier om dit native in het OS te doen.

Er zijn daarnaast ook nog third-party "one-touch call" apps die nog een stap elimineren.

Met IFTTT kan je ook zelf iets in elkaar steken, doch weinig doe-het-zelvers willen de verantwoordelijkheid voor als het net niet werkt op het moment dat het nodig is.

Anders ga je idd in het gamma van specifieke oplossingen hiervoor moeten kijken zoals in de posts hierboven al suggesties staan.

Evt in het algemeen ook de iPhone/Apple Watch overwegen voor detectie van irregulier hartritme en valdetectie. Die laat een steeds luider alarm horen tot hij uiteindelijk hulp contacteert. Dit zijn echter ook de hulpdiensten met SMS melding aan de contactpersoon.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Ook zoiets meegemaakt met mijn grootmoeder. Eerst en vooral moet de persoon in kwestie moeten willen meewerken.

Een personenalarm via ziekenfonds met een noodcentrale is het beste. Maar daar moet men voor (willen) betalen. Wou mijn grootmoeder niet. Dan maar in de Makro een analoog telefoontoestel gekocht met alarmfunctie en afstandsbediening. Bakje met knop rond de nek te dragen.

Na het indrukken van de knop een paar seconden gaat het toestel een reeks van geprogrammeerde telefoonnummers opbellen met een opgenomen boodschap. Als de ontvanger de van die oproep niet de stopcode ingeeft gaat die naar de volgende noodcontact. Geen slecht systeem eigenlijk.

Tenminste als ook die noodpersonen redelijk zijn. Bij een vals alarm maakte de vrouw van de zoon van mijn grootmoeder daar zo'n dram van dat bijna het concept om zeep was. Heb toen als eerste 2 noodnummers een fout telefoonnummer ingegeven zodat bij een mogelijk vals alarm er meer tijd is om het te annuleren. En de zoon van mijn grootmoeder als laatste noodcontact er in gezet. En ook de afstandsbediening voor rond de nek in een heel klein zwak plastiekdoosjes gestoken.

Omdat mijn grootmoeder zo ongerust was dat ze per ongeluk die knop ging indrukken (en het weer een dram ging zijn) en ze daarom het niet wou dragen.

Dat vereist wel dat de telefoonlijn beschikbaar is. Als de lijn open ligt, zoals vaak was bij mijn grootmoeder, dan werkt dat niet, omdat ze na een telefoongesprek niet inhaakte.

Of als men niet met dat bakje wil rondlopen en het in de slaapkamer in een schuif ligt ... dan haalt het ook niets uit.

Mijn grootmoeder heeft nadat ze dat systeem had eerst nog eens moeten vallen en zich over de vloer van achter van het huis naar de gang moeten kruipen om te bellen moeten ondergaan alvorens ze de alarm uiteindelijk toch bij zich wou houden.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Even mijn uitleg vanuit het perspectief van een hulpverlener-ambulancier...

Zorg voor een personenalarm die gekoppeld is aan een (analoge) telefoonlijn en welke contact opneemt met een telefooncentrale van bvb je mutualiteit. Van zodra er iets is drukken ze op een knopje welke rond de hals of de pols hangt en klaar. De centralist kan een gesprek aangaan via de luidspreker op het toestel. Indien hij niks hoort na het indrukken van het knopje stelt hij eerst 112 op de hoogte (zowel politie als brandweer als ambulance) zodat deze alvast uitgestuurd worden, vervolgens stellen ze de contactpersoon op de hoogte (familie).

Helaas merk ik dat vele oudjes het knopje uitdoen en er zo nog veel zaken gebeuren zonder dat de familie van iets weet.
Je hebt ook alarmtoestellen zoals Walter1 het beschrijft, maar helaas krijgen we die oproep te laat en veel te onduidelijk binnen om er iets deftigs van te maken. De familie belt de hulpdiensten, weten het adres niet vanbuiten, gokken er op los, etc etc etc

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Het wit gele kruis heeft dat ook meld mijn vrouw hier.
Die werkt voor het wit gele kruis.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”