Nieuwe aansluiting:eerst 70/10 dan 7,5/0,5?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Beetje een vreemde situatie tijdens mijn overstap naar Proximus. Die is wat haastig gebeurd omdat de vrienden van Telenet mij niet wilden helpen om smalband weg te halen zonder bijbetalen na 15 jaar trouwe klant.

Alleszins, Proximus aangevraagd, Familus met limietloos internet+TV+VOIP nummer. De eerste technicus heeft de NTP aangesloten aan mijn oranje kabel en in de centrale het juiste paar gezocht. Vervolgens lijn geactiveerd. Nog voor de tweede technieker arriveerde (een dag later dan gepland), heb ik zelf mijn fritzbox 7590 met juiste driver 1.180.129.51 via de NTP aangesloten (TEL blokje, zonder splitter > gewone UTP kabel met kabeltje blauw en blauwwit, pin nummer 4 en 5). Ik kreeg al heel snel een goeie lijn: VDSL2 17a Vector, 293m van de centrale volgens Fritzbox, en profiel 30/10. Ik had toen nog geen login. Stond spontaan op Annex B maar zelf dan veranderd op Annex A zonder verschil.

Toen kwam de technicus. Hij zag op z'n laptop een 70/30 lijn, login werkte ook even, en hij wou per se de kabel van de Y-fritzbox aansluiten op een splitter om het properder te krijgen. Achter mijn rug deed hij dat fout: het zwarte stekkertje voor TEL belandde in FON1 van de fritz. Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar sindsdien zit ik op een lijntje 7,5/0,5. Hij heeft dan toch maar een (zwarte) BBOX erbij gehaald... en die haalde nog minder zei hij. Daarna zei hij dat hij vermoedde dat er in de centrale een fout zat, ging kijken, en ik heb hem niet meer teruggezien.

Iemand een idee wat hier aan de hand is? De 7,5/0,5 lijn werkt eigenlijk redelijk goed maar dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Waarom geen 70, en vooral ook, waarom geen 100?
Screen Shot 2019-09-29 at 08.19.10.jpg
Screen Shot 2019-09-29 at 08.19.57.jpg
Screen Shot 2019-09-29 at 08.20.23.jpg
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Zonder splitter was het oké? Als je geen klassieke telefonie of klassieke telefoontoestellen of aftakkingen op de NTP zitten, kan je de splitter gerust terug verwijderen. De Fritz!Box rechtstreeks aansluiten op een RJ-11 poort op de NTP en het probleem zou moeten opgelost zijn na een reboot.

Als je wel telefonie op de NTP nodig hebt, lees dan dit topic: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=77&t=54997

Als het niet lukt, beschrijf dan eens duidelijk wat de gewenste situatie voor telefonie is.
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 11 keer

De splitter die de 2de tech op de ntp gezet heeft is dit een zwarte? Zoja sluit de kabel blauw blauw wit eens op de DSL klem aan. Zoals je deze na de interventie van de eerste tech gedaan had en steek dan de zwarte splitter terug in.

Als je het met de Fritz Y kabel wil doen steek dan enkel het DSL kabel gedeelte in en laat de zwarte kabel gewoon los. De telefoonlijn moet deze op de modem aangesloten worden?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Ook zonder splitter was het na de interventie van de tweede technieker niet meer OK.

Telefoonlijn is een VoIP nummer. Ik heb gene fysiek nummer dus in principe mag die splitter weg.

2 splitters geprobeerd. Een zwarte en een grijze.

Ik ga eens proberen aan het DSL contact binnenin de ntp.
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 11 keer

Ik zou precies denken aan de lijnwaardes te zien dat het misschien iets te maken heeft met de fritzbox firmware. Maar daar ben ik zelf niet goed van op de hoogte.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Wouter, dat is het zeker niet want de bbox haalde nog slechtere resultaten. En is de juiste driver volgens Philippe.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Inderdaad, juiste driver, maar toch fallback. Als er gefoefeld is met de firmware door middel van Freetz of andere software zijn fouten niet uit te sluiten.
liegebeestig schreef:Telefoonlijn is een VoIP nummer. Ik heb gene fysiek nummer dus in principe mag die splitter weg.
De grijze splitter moet(!) weg, de zwarte is nutteloos als je geen (analoge) telefoontoestellen aansluit via de NTP.

Om fouten met de Fritz!Box uit te sluiten zou ik toch het volgende proberen:
- stroom onderbreken op Fritz!Box, daarna pas loskoppelen van NTP
- Bbox3 naar fabrieksinstellingen zetten (losgekoppeld van NTP)
- Bbox3 op NTP aansluiten
- Bbox3 opstarten

Daarna moet je wachten op het 30/10 of 70/10 profiel, indien je 7,5/0,5 krijgt, dan lijkt me een interventie door Proximus of iemand die een TBF-test kan starten op je lijn noodzakelijk.
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 23 keer

Als je eenmaal op fallback komt dan kom je er alleen uit via een tbf. Zie hieronder de link naar de post waar het staat uitgelegd.

Naar fallback kan gebeuren door slechte aansluiting.

Deze post legt het uit: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=48767#p677913 . Ik heb dat een jaar geleden gedaan en werkt; enige waar je rekening mee moet houden is als je naar nummer 0800 22 424 belt je dan niet te vroeg inhaakt; je moet echt bevestiging krijgen dat het is opgestart. Bij edp zou dat niet meer lukken, bij proximus misschien wel.

ik ben er vrij zeker van dat dit niet met eventueel Freetz gefrutsel te maken heeft :). Ik draai zelf op die manier en dat werkt prima; of het moet zijn dat proximus mijn lijn nooit controleert.
Laatst gewijzigd door guido4096 op 29 sep 2019, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

0800 22 424 zou opgedoekt zijn? https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=44&t=55161
Kan iemand dit bevestigen? Ik heb het de laatste tijd niet meer op de voet gevolgd, maar dan lijkt me een interventie door Proximus of iemand die aan de juiste knoppen kan draaien noodzakelijk.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

liegebeestig schreef:Toen kwam de technicus. Hij zag op z'n laptop een 70/30 lijn, login werkte ook even, en hij wou per se de kabel van de Y-fritzbox aansluiten op een splitter om het properder te krijgen. Achter mijn rug deed hij dat fout: het zwarte stekkertje voor TEL belandde in FON1 van de fritz.
Das is niet zo verkeerd, maar de normale procedure voor een VoIP aansluiting:
De analoge (PSTN) uitgang van de modem (meestal een B-box-3V+) wordt teruggekoppeld op de NTP, zodat de bestaande binneninstallatie (via het groene blokje op de NTP) terug aangesloten wordt op jouw telefoonlijn.
Daarvoor dient de "zwarte" splitter, ook "VoIP splitter" genoemd.
liegebeestig schreef:Iemand een idee wat hier aan de hand is? De 7,5/0,5 lijn werkt eigenlijk redelijk goed maar dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Je bent gewoon op een fall-back profiel geraakt, dat kan alleen opgelost wordt een "TBF" (via de Helpdesk, of via het fameuze 0800 nummer)
liegebeestig schreef: Waarom geen 70, en vooral ook, waarom geen 100?
Dat is hier al meermaals uitgelegd, zie ook tabel http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=51035
  1. je komt nà een TBF altijd eerst op het provisioning profiel (vb 70/30 in zone 1)
  2. afhankelijk van jouw lijnwaarden, en na evaluatie door DLM, kom je op een hoger profiel (max 100/40)
raf1 schreef:0800 22 424 zou opgedoekt zijn? viewtopic.php?f=44&t=55161
Kan iemand dit bevestigen?
Blijkbaar opgedoekt voor de niet Proximus klanten (OLO's), die een TBF moeten aanvragen via hun resp. provider.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 837
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Onlangs 0800 22 424 getest voor TBF op een EDPnet VDSL lijn. "Nummer niet gekend" kreeg ik als resultaat, dus voor OLO lijnen werkt het inderdaad niet meer helaas.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

080022424 werkt helaas niet, nummer bestaat niet, ook niet voor Proximus z'n eigen nummers blijkbaar.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Ik begrijp niet goed dat je zegt dat dit nummer niet meer bestaat ik krijg toch gewoon antwoord en er wordt gevraagd van mijn nummer in te voeren enzoverder.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Ook hier werkt gewoon: taalkeuze & tfnr invoeren....
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Voor de grap eens gebeld naar 0800/22.424 met een OVH nummer.
Op 0800/22.424 heb ik mooi het menu kunnen doorlopen én bevestiging gekregen van Proximus' digitale medewerker dat de test succesvol werd opgestart op mijn OVH nummer. :angel:
Retroglide
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jun 2013, 21:54
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 14 keer

Als je mij je lijnnummer pb'ed wil ik gerust wel een TBF opstarten.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Dank je allemaal! Ik bedoelde dat ik 'nummer bestaat niet' als antwoord krijg als n ik mijn nieuwe lijnnummer van proximus ingeef. Maar ik denk dat hier meer aan de hand is. Ik ga gewoon nog eens via de support passeren. Zaterdag is de technieker hier letterlijk eronderuit gemuist. Hij zei dat hij even iets in de centrale ging doen, ne terug zou komen. Niet meer gezien. Heeft wel de tv decoder achtergelaten maar geen bbox. We willen ook absoluut de Fritz 7590 met juiste DSL driver gebruiken.

Aansluiting is nu directe Kabel van pin 4 en 5 van de Fritz naar de telefoon connectoren op de Ntp. Niks van splitter meer. En dus nog steeds fallback profile.

Dus eerst even gewone Support proberen. Merci allemaal.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

liegebeestig schreef:Ik bedoelde dat ik 'nummer bestaat niet' als antwoord krijg als n ik mijn nieuwe lijnnummer van proximus ingeef.
Dan heb je niet het goede lijnnummer.
Als ik het goed begrijp, heb jij gekozen voor Familus (Internet, TV, VoiP). Je hebt dus wsl 2 nummers:
  • - het lijnnummer van je internetlijn (ziet eruit als een telefoonnumer)
    - het telefoonnummer van je VoIP lijn.
Verwar je deze 2 nummers niet?
liegebeestig schreef:Aansluiting is nu directe Kabel van pin 4 en 5 van de Fritz naar de telefoon connectoren op de Ntp. Niks van splitter meer. En dus nog steeds fallback profile.
Gezien je blijkbaar (zelfs na een TBF?) niet van het fallback profiel afgeraakt, is er iets anders aan de hand.
Dus inderdaad een nieuwe Proximus interventie nodig!
Maar om 100% zeker te zijn dat het niet van de FritzBox komt, moet je eens met een Box3 testen!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

philippe_d schreef:Dan heb je niet het goede lijnnummer.
Kan een lijnnummer van een bestaande aansluiting veranderen? Gisteren geprobeerd met mijn Scarlet-lijnnummer waarmee ik voorheen perfect een TBF kon opstarten en ik kreeg dezelfde melding.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik denk het niet.

Maar het verwondert mij niet, want ik had begrepen dat een TBF via het 0800 nummer alleen maar gaat voor Proximus abonnees (vandaar deze melding voor een Scarlet abonee?)

PS. Ik zal straks een proberen, ik ben PX abonnee (0800 nummer bellen via mijn MV kaart).

[EDIT 09.50]
TBF werkt nog altijd voor Proximus klanten. Er is wel een bijkomend menupunt: er wordt naar je 9-cijferig Proximus klantennummer gevraagd (was effe zoeken :wink: ).
  • 9.47 TBF gestart
    9.49 terug on-line (met de bestaande sync)
TBF.png
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Heb zowel met mijn lijnnummer als met VoIP nummer geprobeerd. Er is dus iets grondig mis. Mijn lijnnummer heb ik zelf afgelezen en gefotografeerd van op de laptop van de technieker.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Internet lijnnummer zou je ook moeten terugvinden in myproximus.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Heb je een analoog telefoontoestel?
Of via de FritzBox analoog uitbellen (je hebt de split kabel dan wel nodig)

Als je dan belt naar 1924, dan zal een computerstem jou het juiste nummer dicteren.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Bedankt Philippe, net het lijnnummer opgevraagd via 1924 en het is wel degelijk het nummer dat ik had.... Er is echt wel iets stevig mis, en helpdesk is echt compleet waardeloos. Ze wilden de lijn dan maar annuleren...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Hoera! Na 2 weggelopen Proximus-technici aan huis, een niet opgedaagde technieker met autopech, een repair profiel voor 1 week, 3 helpdeskmedewerkers die me gingen terugbellen maar dat niet deden, een helpdeskmedewerker die de lijn simpelweg uit colère geannuleerd had, en een boete van 59 euro omdat 'ik' de lijn vroegtijdig opgezegd zou hebben, heb ik nu een 70/30-vector lijn dankzij Igor die mij de BBox3 is komen brengen en de TV-decoder.

Toch zijn er nog wat vraagjes:
-TV decoder v6 is niet aan de praat te krijgen via fritzbox. Niet met LAN3 en TV+Proximus profiel in de fritzbox, en niet met gewoon Proximus-profiel. Geen ramp, maar is daar een mouw aan te passen? Is dit iets met VLANs? VLAN30 zou de TV zijn. Maar hoe dat activeren?
-ik vind de upload met 15Mbps nu niet geweldig (als er 30 Mbps beloofd wordt). Is dat normaal?
-Tenslotte, ik heb ook nog die 3 maanden Netflix via Proximus. Daarvoor moest ik 'factureren via Proximus' aangeven op het einde van de setup in de Netflix app, maar dat scherm heb ik nooit gekregen. kan dit op een andere manier?
Screen Shot 2019-10-03 at 16.45.44.jpg
Screen Shot 2019-10-03 at 17.13.01.jpg
Screen Shot 2019-10-03 at 17.13.08.jpg
EDIT: nog geen 10 minuten nadat ik bovenstaande schrijf... repair profiel. Ik ga nog eens proberen met v7.01 van de Fritz 7590. Igor belt morgen, hij gaat anders boos zijn en me naar de BBOX3 verbannen. Ik kan trouwens zelf nog steeds geen TBF starten met 080022424 en mijn lijnnummer: uw nummer bestaat niet.

EDIT2: met hulp van Guido4096 gedowngraded naar 7.01 (met behoud van settings!), en alles weer up en running. Korte passage langs de BBOX3, en het repairprofiel was weg. Ik zit op 70/30, maar moet wel zeggen, minder snel dan de BBOX3, die toch snelheden rond de 65 haalde. Fritz maar 56...

EDIT3: Intussen na 30 minuten op 100/35!
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”