Klimaat discussie (was: Elektriciteitsprijs door het dak)

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Nergens heeft iemand gezegd of beweerd dat je de dagelijkse trip naar Brussel verplicht in een ICE-auto moet doen
Je blijft je verhaaltje ook maar herhalen tot in het oneindige... hoe vaak is al geschreven dat het OV evenmin een alternatief is.

Ik ben vandaag 2u in Brussel geweest bij een klant... daarvoor heb ik de trein moeten nemen om 6:59 en was ik terug om 12:56 :!:

Ik woon trouwens op amper 2km van het station... dus zeker niet aan het einde van de wereld !
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb de discussie al even niet meer gevolgd.
Het lijkt hier wel een bende kleuters.
Hoe was het spreekwoord ook al weer, ze zien de splinters wel in iemand anders zijn oog, maar niet de balk in hun eigen oog.

Juist alsof het afschaffen van de salariswagens de problematiek van de congestie, vervuiling, ... gaat oplossen. En als je dat zelf gelooft dan ... meer woorden maak ik er niet aan vuil (zie spreekwoord). Keer eens eerst voor eigen deur ipv voor iemand anders zijn deur te keren.

Misschien moet jullie jullie leven eens voor een maand wisselen. Partnerruil zodat je je kan inleven in de situatie van de andere.
Dan heb je pas recht van spreken om de andere terecht te wijzen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Dizzy schreef: Je neemt de bocht wat te kort, net zoals HLN. Het is niet omdat 30% het wel degelijk als slecht tijdsgebruik bekijkt, dat 70% het exacte omgekeerde denkt.

De sprong naar quality time is dus ofwel wat voorbarig enthousiasme of eerder een indicatie van hoe belabberd de quality time van de Belg is :lol:
"Quality time" zijn NIET mijn woorden. :) Mijn mond viel bijna open toen ik dat zag staan.

Wat de cijfers wel zeggen is dat 70% het niet erg vindt. Dat staat zwart op wit. Daar zullen nog wel gradaties tussen zitten, maar die 70% bevraagden hadden natuurlijk ook tijdverspilling kunnen antwoorden. Wat ze uiteraard niet gedaan hebben dus onder wat catalogeer je dat dan? In mijn ogen, 70% van de mensen die het geen tijdverspilling noemen, ook al is het kort door de bocht, het blijft voor mij frappant dat er maar 30% van de mensen niet graag in de auto zitten naar hun werk. Ik had op zijn minst 90% verwacht als ik zie hoe gefrustreerd iedereen in de file rond rijdt (of stil staat).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Tja, het openbaar vervoer blijft minder toegankelijk.
Nog eens een persoonlijke ervaring.
Wie mij kent, weet dat ik graag taallessen volg (Portugese en Spaanse conversatie dit jaar).
Nu kon ik voor Portugees niet meer naar het volgende niveau in Kortrijk (geen conversatieles dit jaar, en ook niveaus 5 en 6 zijn er dit jaar niet, dus ik kon niet eventjes een jaar opnieuw doen).
Voor Portugees mij dan maar in Brugge ingeschreven.
Met al die reclame voor het openbaar vervoer dacht ik, laat ons dat nog eens proberen.
Ik heb die les in Brugge, en vertrek vanuit mijn werk in Izegem, maar moet dan 's avonds terug naar de omgeving van Kortrijk.
Dus wou ik eens proberen van met de wagen naar het werk te gaan, en daar dan de trein te nemen naar Brugge, om in het terugkeren opnieuw het traject naar huis met de auto te doen.
Het was dus geen volledig traject met het OV.

Het gevolg van met de trein gaan was dat ik ongeveer 45 minuten vroeger moest opstaan dan als ik gewoon alle verplaatsingen met de auto deed, en 's avonds nog een half uur later thuis was, in vergelijking met de volgende lessen, waarbij ik ineens het hele traject met de auto deed.

Was het minder stress?
Het toeval wou dat het net kermis was in Izegem, zodat ik niet zo makkelijk een parkeerplaats vond in de buurt van het station.
Gevolg was dat ondanks dat ik heel vroeg begonnen was, ik uiteindelijk niet veel tijd meer over had.
Het scheelde niet veel of ik had de trein gemist, en had een volgende moeten nemen, waardoor ik al niet meer op tijd ging zijn.

Na de les was het eigenlijk omgekeerd, je mocht nog zeker een kwartier wachten tot de trein vertrok.
Ondertussen heb ik 3 lessen gehad, en er zit daar nog iemand die iedere keer de trein neemt.
Zij vertrekt iedere keer al rond 21:00 uur omdat ze anders veel te laat thuis is.

Vanaf de 2e keer ben ik met de auto gegaan, ik kon dicht bij de school parkeren in een ondergrondse garage, waar je als schoolbezoeker een voordeeltarief geniet.
Natuurlijk heb je in de auto ook stress, de laatste keer was er nogal wat file naar het centrum toe.
Maar alleen al het feit dat je 's avonds een half uur vroeger thuis bent, maakt het toch interessanter.
Ook het feit dat je 's morgens op zijn minst 45 minuten langer kunt slapen kun je niet zomaar wegredeneren.

Was de trein op zich comfortabel?
Het was in dit geval een heel moderne, comfortabele trein, en hij was niet al te druk bezet, dus had ik een boek meegenomen, dan had ik wellicht wat kunnen lezen.
Op zich heb ik daar niets over te klagen (behalve dat er een wifi teken stond aangeduid, maar dat ik geen access point vond, en dat de eerste deuren waar ik wou instappen met tape dichtgeplakt waren, omdat ze defect waren).

Qua prijs betaalde ik toch meer voor de treinrit dan voor de auto, ook als ik rekening houd met het parkeren.
Per slot van rekening moest ik ook mijn auto parkeren in de buurt van het station van Izegem, en daar moest ik ook parkeergeld betalen.
De parking in Brugge was ook niet gratis, maar als student genoot ik een voordeeltarief.
Was ik nu volledig met het OV gegaan, dan was ik niet meer thuisgeraakt, of ik had de les al een half uur eerder moeten verlaten, om dan extra laat nog net thuis te geraken.

Vorige vrijdag ben ik dan eens met de fiets naar het werk geweest (geen taalles).
Rond de 21 km enkele richting.
Was dat doenbaar?
Nog net, maar toch niet iets dat je iedere dag gaat doen.
Een elektrische fiets zou het wat makkelijker maken,
De route die ik deed (google maps) was korter dan de fietsknooppuntenroute, maar het waren dan toch ook drukke banen, met nogal vervuilde lucht, en het laatste stukje is wel gevaarlijk (industriezone, auto's zoeven aan grote snelheid voorbij, etc.)

Ik blijf er dus bij dat veel mensen kritiek geven, maar geen rekening houden met de werkelijkheid van elke dag.
Mensen willen nu eenmaal meer van hun leven dan gewoon op hun werk geraken en terug.
Als ze kinderen hebben, moeten ze ook vaak meer doen dan dat (afzetten en ophalen bijv.).
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

heist_175 schreef:Dus opnieuw: zonder mega subsidies is kernenergie niet rendabel of zelfs maar levensvatbaar, wat de tegenstanders van groene energie ook beweren.

Een tijdje geleden was er in InterneKeuken op Radio1 iemand die over Thoriumcentrales kwam spreken. Thorium is zowel de heilige graal van de anti-groene energie lobby en van de kernenergie lobby.
Los van het dagdromen over Thorium, zei hij dat er 4 jaar lang een kleine proefcentrale in de US heeft gedraaid, in de jaren '60 of '70. Een mens vraagt zich dan af: als het toen zo goed ging, waarom hebben we er dan zoveel jaren niets ven gehoord (als in: opgeleverde centrales).
De persoon in InterneKeuken zei wel dat er nog heel veel R&D nodig is (wat me toch wat in tegenspraak leek tot de 4J draaiende proefcentrale) om tot een bouwplan te komen (dan ben je dus nog niet aan het bouwen) van een centrale.
Gelukkig kreeg hij wat kritische vragen en was de conclusie: waar steken we subsidies, R&D en tijd in: Thoriumcentrales of groene energie.

Ik zie groene energie projecten in een gezapig tempo opgeleverd worden (on time & on schedule), ik zie kerncentrales afgelast worden (tijd, budget).
Bij nieuwe groene projecten wordt er met een luizenkam op subsidies gezocht, bij kerncentrales worden de sluisdeuren van de subsidiekraan gewoon helemaal open gezet.

De baas van Ineos, die net een miljardeninvestering in de haven van Antwerpen aangekondigd/getekend heeft, vroeg wel om de milieuplannen niet in aanvaring te laten komen met de investeringsplannen. Misschien moeten we nog een minister bij fantaseren die zich daarover kan buigen, energieministers hebben we anders al genoeg en het resulteert vooral in non-beleid qua energie en visie daarop.
Omdat bij kernenergie elektriciteit en warmte een bij product zijn om het maken van verrijkt plutonium , dat heeft men nodig om kernwapens te maken. Bij thorium is dat niet dat verbrand zelfs deels kernafval van de huidige centrales, ..

Waarom denk je anders dat men zo hysterisch doet als iran een kernreactor voor kernenergie maakt !? Simpel zo'n reactor bestaat helaas niet :p
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

sky schreef:Juist alsof het afschaffen van de salariswagens de problematiek van de congestie, vervuiling, ... gaat oplossen. En als je dat zelf gelooft dan ... meer woorden maak ik er niet aan vuil (zie spreekwoord). Keer eens eerst voor eigen deur ipv voor iemand anders zijn deur te keren.
Nou als we het over kleuters hebben, is uw voorstel van een magische oplossing toch ook iets voor de kleuterklas.
Er zal geen magische oplossing zijn, alleen een heel arsenaal aan kleine stappen op heel wat domeinen en in heel veel sectoren die maken dat we én de apocalyps die sommigen voorspellen kunnen milderen én niet in een grot moeten gaan leven.
Ik geloof trouwens in niet al te veel, maar laat me graag leiden door cijfermateriaal. Dat cijfermateriaal is heel duidelijk wat betreft salariswagens en wat betreft invoering van slimme kilometerheffing. Het is wel cijfermateriaal dat niet in een kleuterklas gegeven wordt.
Dan heb je pas recht van spreken om de andere terecht te wijzen.
Ach ach. Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.
Het is af en toe eens leerrijk om een andere bril op te zetten en suggesties van anderen te krijgen. Of dat meteen onder de noemer "anderen terecht wijzen" hoeft, weet ik zo niet.

@openbaar vervoer
We kunnen blijven klagen dat het huidige OV ontoereikend is, of we kunnen aan de politici vragen om het OV te versterken.
Het is de politiek die een beheersovereenkomst sluit met de NMBS, niet de reizigers. Het is dus bij de politiek dat je moet aankloppen als er iets beter moet.
Gewoon ter herinnering:
- federaal: het is de vorige federale regering die de NMBS 3miljard euro minder heeft gegeven -> hoe je een betere dienstverlening kan organiseren met fors minder geld, is mij een raadsel. Misschien moeten we dat ook eens voorleggen aan een kleuterklas?
- Vlaams: het zijn opeenvolgende Vlaamse regeringen die DeLijn verder uitgeperst hebben -> ook hier weer: hoe kan je een betere dienstverlening aanbieden als je minder geld krijgt? Het zijn opeenvolgende Vlaamse regeringen die bij de heraanleg van gewestwegen al dan niet geopteerd hebben voor aparte bus- en trambanen (Wommelgem/Borsbeek: heel dat middenstuk is verloren en kon perfect ingericht worden voor bus)
- lokaal: het zijn allerhande lokale besturen die al dan niet investeren in aparte busbanen en gescheiden trambeddingen en zo het OV mee de grond in boren of tot een succes maken (Keerbergen heeft de sneltram/bus van Heist-op-den-Berg naar Zaventem de grond in geboord door een essentieel stuk grond te verkavelen, Brasschaat weigert een tram aan te leggen op de mega grasvlakte tot aan het centrum)
Dus ook voor het openbaar vervoer is er niet 1 magische oplossing, maar kunnen er wel op alle bestuursniveaus stappen gezet worden zodat er op termijn een beter OV komt.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Prof is resoluut: “Kachels en open haarden hebben geen plaats in onze energiemix”
https://www.hln.be/woon/prof-is-resoluu ... ~ac93a8ea/

Het mag nog eens gezegd worden.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Electrische sfeerhaard dan maar :lol:
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Barbecues mogen aan dat lijstje worden toegevoegd. :twisted:
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Gray schreef:Prof is resoluut: “Kachels en open haarden hebben geen plaats in onze energiemix”https://www.hln.be/woon/prof-is-resoluu ... ~ac93a8ea/Het mag nog eens gezegd worden.
Alsof daar geen alternatieven voor zijn...

Je kan perfect een roetfilter in je schouw laten monteren (net zoals op een auto) die je fijn stof met > 90% doet dalen. Dus wat is het probleem dan nog?

Ik dacht zelfs in Zwitersland verplicht... maar ja onze beleidsmensen (of zeg ik beter non beleidsmensen) zijn liever met andere zaken bezig.
Laatst gewijzigd door Nob 27 sep 2019, 12:03, in totaal 1 gewijzigd.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Als de salariswagen toch maar een klein onderdeel is van de vele stappen die men moet nemen, dan is het niet nodig om al 25blz lang de andere een schuldgevoel proberen aan te praten.
Breng eens eerst je eigen salariswagen binnen, dat is de eerste stap, dan spreken we verder.
Ik heb geen magische oplossing maar blijven zeuren over de salariswagen is niet nodig.

We schaffen de salariswagen morgen af, en alle files en alle vuile lucht is plots weg? En al die mensen moeten niet meer op hun werk geraken?

Het is niet mooi op altijd maar èènzelfde groep aan te vallen, wil je iets afschaffen, schaf dan alles af, salariswagens, alle aftrekposten op de belastingsbrief voor prive als firma, alle derde betalersregelingen, ecocheques, maaltijdcheques, dienstencheques, (want een hygienisch assistent krijgt tegenwoordig ook een auto), aftrek kinderopvang, kindergeld, ....
En met al dat geld, kan je al iets moois doen.

Want wie of wat is eigenlijk de grootste vervuiler? Die salariswagen of degene die er mee rijdt?
De grootste vervuiler van het klimaat, zijn niet de salariswagen, niet de andere auto’s, niet de industrie, maar mijnouders, jouw ouders, jij en ik, de familie, de vrienden, de buren, ....
Een kind ter wereld brengen heeft klimatologisch gezien een voetafdruk van jewelste, dat kan je nooit nog gecompenseerd krijgen. Dus stop met kinderen te maken, het klimaat zal u dankbaar zijn. :lol: :wink:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Gray schreef:Prof is resoluut: “Kachels en open haarden hebben geen plaats in onze energiemix”
https://www.hln.be/woon/prof-is-resoluu ... ~ac93a8ea/
Nob schreef:Alsof daar geen alternatieven voor zijn...
Je kan perfect een roetfilter in je schouw laten monteren (net zoals op een auto) die je fijn stof met > 90% doet dalen. Dus wat is het probleem dan nog?
Ik dacht zelfs in Zwitersland verplicht... maar ja onze beleidsmensen (of zeg ik beter non beleidsmensen) zijn liever met andere zaken bezig.
Beide hebben gelijk natuurlijk.
De prof heeft gelijk dat op lange termijn houtkachels niet nodig zijn, omdat woningen zo geïsoleerd en zo winddicht zijn dat een kachel eerder een probleem dan een oplossing is.

Maar wat doen we in tussentijd? We krijgen de "stock" aan huizen echt niet allemaal gerenoveerd zodat ze aan die ideaalnorm voldoen. Massaal afbreken en vervangen zie ik ook niet meteen gebeuren. Realiseer u ook dat heel recente huizen nog niet aan die ideaalnorm voldoen hé, dus zelfs huizen opgeleverd in 2018 zullen gerenoveerd moeten worden om de norm waar de prof het over heeft te halen...
Dus mij lijkt hout in de tussentijd niet zo'n issue: de uitgebraakte CO2 is eerder al opgenomen geweest, dus is het een quasi 0-operatie (op wat overhead en transport na). De uitstoot van fijn stof kan je oplossen door kachels met oude technologie/design te verbieden en enkel nog de A+ modellen toe te laten, gecombineerd met een filter.
Hout kan je verder prima uit de EU halen, gas+mazout komt meestal van minder zuivere regimes. Nederland stopt al over enkele jaren met hun gaswinning, dus dan blijven enkel Rusland, Qatar, ... over. Ik koop liever 3ton pellets uit Polen dan 800m³ gas uit Qatar of Rusland.

@eigen firmawagen inleveren
Het is toch zo gemakkelijk om iemand persoonlijk aan te vallen hé :). In een post iets hoger gaat het over een splinter en een balk :bdaysmile: .
In plaats van op mij te schieten, schiet op het systeem dat niet deugd. Maar een systeem in vraag durven stellen is moeilijker dan iemand de schuld geven.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

sky schreef:Een kind ter wereld brengen heeft klimatologisch gezien een voetafdruk van jewelste, dat kan je nooit nog gecompenseerd krijgen. Dus stop met kinderen te maken, het klimaat zal u dankbaar zijn. :lol: :wink:
Dus het komt eigenlijk neer: ik wil mijn salariswagen houden, dat anderen maar stoppen met kinders maken.

Juist?

Beetje kortzichtig vind ik.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Je mag het systeem gerust in vraag stellen, maar je hoeft daarvoor niet 1 bepaalde groep zitten te stigmatiseren.

Kortzichtig? Man, man, ....
Zijn toch steeds dezelfde die het nodig vinden om andere aan te vallen: Ik heb mijn firmawagen aan de kant gezet en ga nu met de trein werken. Ik ben verhuisd van een boerendorp naar een grote stad. Doen tegenwoordig veel met fiets, te voet of met de tram. Ik heb mijn steentje dus al bijgedragen. Wat is jouw bijdrage geweest?

Nee, dat is niet juist, het is niet die salariswagen die file veroorzaakt, het is degene die ermee rijdt die file veroorzaakt.
Zoals ik zei, keer eerst voor eigen deur voor je tegen andere zegt dat ze fout zijn.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

sky schreef:Wat is jouw bijdrage geweest?
Ongeveer hetzelfde, op fietsafstand werken van woonst, geen autoritten behalve soms in het weekend voor uitstapjes of bezoekjes. Dus check, allebei goed bezig dan?
sky schreef:Nee, dat is niet juist, het is niet die salariswagen die file veroorzaakt, het is degene die ermee rijdt die file veroorzaakt.
Zoals ik zei, keer eerst voor eigen deur voor je tegen andere zegt dat ze fout zijn.
Net zoals ik uw reeds geleverde prestaties en inleveringen niet kan helderzien kunt gij dat van mij evenmin, dus beweren dat een ander zijn eigen deur niet eerst heeft gekeerd is misschien te ver gaande.

Wat het grote probleem is, is dat salariswagens in se een belastingsvoordeel zijn voor de werkgever: ze kunnen hun werknemers iets in waarde geven dat ver onder de kost ligt van een gelijkwaardig voordeel in brutovergoeding.

Belastingsvoordelen zijn er om uitzonderingen waarvoor het systeem niet goed werkt te helpen, sociale redenen dus. Mensen met minder brutoloon? Lager belast. Mensen met een handicap? Meer voordelen (en minder belast? geen idee). Mensen met veel kinders? Lager belast, want kinders zijn duur en de overheid heeft ze nodig dus willen ze mensen aansporen de overheid van toekomstige burgers te voorzien teneinde het land niet te laten ophouden met bestaan.

Maar om welke sociale reden bestaat het belastingsvoordeel van de salariswagen? Zodat bedrijven belasting op loon kunnen ontlopen? Niet echt sociaal bezig me dunkt, want de grotere bedrijven die meedoen aan de salariswagen zijn doorgaans niet de bedrijven die het hardst hulp nodig hebben in de vorm van een belastingsvoordeel.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Beide hebben gelijk natuurlijk.De prof heeft gelijk dat op lange termijn houtkachels niet nodig zijn, omdat woningen zo geïsoleerd en zo winddicht zijn dat een kachel eerder een probleem dan een oplossing is.
Jij die altijd prat gaat op feiten en onderbouwingen... Hier spreek je toch ook gewoon uit een buikgevoel...

Ik woon in een passiefhuis, dus beter isoleren en nog meer winddicht maken, zal moeilijk worden. En daar heb je wel degelijk nog verwarming nodig in de winter. Dus heb ik een massakachel op hout. Die hebben natuurlijk wel al een zeer efficiënte verbranding en stoten weinig fijn stof uit.

Tenzij dat de global warming er voor gaat zorgen dat de temperatuur hier in de winter ook niet onder de 15 graden ofzo zakt, dan lijkt me je redenering haalbaar.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Om welke reden zijn dienstencheques, aftrek kinderopvangen, aftrek km vergoeding, lening, .... dan nog steeds in leven?

Trouwens meer kinderen Maken om de vergrijzing op te vangen is het slechtste wat je kan doen voor het klimaat.
Nog geen volk genoeg op deze planeet? Dat is een vaststaand feit.
En dat staat los van de salariswagen zoals je eerder in mijn schoenen wilde schuiven.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Nob schreef:
heist_175 schreef:Beide hebben gelijk natuurlijk.De prof heeft gelijk dat op lange termijn houtkachels niet nodig zijn, omdat woningen zo geïsoleerd en zo winddicht zijn dat een kachel eerder een probleem dan een oplossing is.
Jij die altijd prat gaat op feiten en onderbouwingen... Hier spreek je toch ook gewoon uit een buikgevoel...

Ik woon in een passiefhuis, dus beter isoleren en nog meer winddicht maken, zal moeilijk worden. En daar heb je wel degelijk nog verwarming nodig in de winter. Dus heb ik een massakachel op hout. Die hebben natuurlijk wel al een zeer efficiënte verbranding en stoten weinig fijn stof uit.

Tenzij dat de global warming er voor gaat zorgen dat de temperatuur hier in de winter ook niet onder de 15 graden ofzo zakt, dan lijkt me je redenering haalbaar.
Een kachel werkt maar efficiënt (weinig uitstoot) als die heet en hard genoeg brand. Een smeulende haard stinkt en braakt veel brol uit.
Als je 9kW stookt in een passiefhuis, zou ik denken dat het er niet te keren is van de warmte, die niet of nauwelijks "weg" kan door de prima isolatie. Een kennis van mij heeft een nieuwbouw vlakbij en kreeg van zijn architect de raad geen schouw te voorzien voor een kachel in de living wegens "te heet".
Toen we recent een nieuwe (massa)kachel kochten, waren de meeste kachels toch nog van het 9+kW type, wat best veel warmte geeft.
Met pelletkachels kan je ook kleinere vermogens bekomen.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Een kachel werkt maar efficiënt (weinig uitstoot) als die heet en hard genoeg brand. Een smeulende haard stinkt en braakt veel brol uit.Als je 9kW stookt in een passiefhuis, zou ik denken dat het er niet te keren is van de warmte, die niet of nauwelijks "weg" kan door de prima isolatie. Een kennis van mij heeft een nieuwbouw vlakbij en kreeg van zijn architect de raad geen schouw te voorzien voor een kachel in de living wegens "te heet". Toen we recent een nieuwe (massa)kachel kochten, waren de meeste kachels toch nog van het 9+kW type, wat best veel warmte geeft.Met pelletkachels kan je ook kleinere vermogens bekomen.
Dan heb je u niet goed laten informeren of niet goed genoeg gezocht (trouwens, schande van die architect!).

Mijn kachel geeft via zijn venster +- 1 kw af naar de woning toe, de rest kan ik sturen: ofwel 70% van de warme naar de massa en 30 % naar opwarming warm water (buffervat) of omgekeerd.
Als ik zoveel mogelijk naar de massa laat gaan, dan nog is er geen oververhitting, want die warmte begint pas na een tijdje zijn warmte heel zacthjes af te geven aan de ruimte en dit gedurende 10-24 uur. Dus reken zelf uit. Als je voor 20 kwh aan hout in je kachel steekt en die brandt 2 uur, dan heb je via het venster 2 kwh aan de ruimte afgegeven en als die dan nog 10 uur warmte afgeeft nog ongeveer 1.3 kw (20-2, daarvan 70%, verspreid op 10+ uur) per uur erbij.
Wat zeker geen overbodige luxe is in de winter.

(en neen, dat ligt niet aan ons huis, want het is gecertificeerd passief, alle controles zijn uitgevoerd).

Moest je interesse hebben voor zo'n dingen:
https://www.brunner.de/de/produkte/kso/ (dat zijn er voor laagenergiewoningen, met bvb maar een afgave van 1.7kwh), wel zonder het watersysteem dat ik heb.

ps. Natuurlijk is de kachel volledig luchtdicht (tenzij ik even het deurtje open doe om hem te vullen) en neemt die zijn zuurstof van buiten (via een ondergrondse buis).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Nob schreef:Dan heb je u niet goed laten informeren of niet goed genoeg gezocht (trouwens, schande van die architect!).
Ik heb geen passiefhuis, dus de zoektocht was niet de mijne :).
Bedankt voor de uitleg, ik zal mijn kennis informeren dat hij toch een houtkachel kan laten plaatsen!

Wij hebben een soortgelijke kachel als uw link, maar zelfs als die op "massa" staat, warmt die de living+keuken nog behoorlijk op. We mogen niet te zot doen of we zitten aan 24° en - afhankelijk van de buitentemperatuur - geeft die ook tot 24u of meer zijn warmte af.
('s avonds stoken en tot de avond nadien nog warmte ervan krijgen)
https://www.lotusstoves.com/nl-ovne/m-serie/m-jubilee-5 :bdaysmile:
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

270 kg is in mijn ogen geen massakachel. :-) Daarmee ook dat je het toch nog snel te warm hebt.

Die Brunners (en dat zijn al kleine) zitten op 800 kg.
Mijn kachel (ook een Brunner) zit rond de 3 ton.

Hoe meer massa, hoe meer je de warmte kan bufferen en oververhitting kan voorkomen natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Nob 27 sep 2019, 15:59, in totaal 1 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Nee, dat is niet juist, het is niet die salariswagen die file veroorzaakt, het is degene die ermee rijdt die file veroorzaakt.
Dat is een vertaling van het standpunt van de NRA, het zijn niet de wapens die doden maar de gekken aan wie wij ze verkopen :lol:

Het is al gebleken dat mensen met een salariswagen meer rijden. Dat is ook de logica zelve, als je iets eenmaal hebt kan je het ook gebruiken. Waarom niet met de wagen door Europa trekken als de wagen en soms zelfs de benzine deels gesubsidieerd zijn?

Het is ook helemaal de bedoeling niet dat niemand nog met de wagen rijdt (ben zelfs niet 100% tegen bedrijfswagens) maar wel dat er aan de subsidie van ongewenst gedrag wat wordt gedaan. Er zijn teveel wagens, wat veel problemen oplevert, en de enige oplossing is minder wagens.

Het feit dat dit systeem nergens ter wereld bestaat in deze omvang zegt toch genoeg hoe waanzinnig het is. In tijden met steeds ergere files, luchtvervuiling en bedreiging van het klimaat is het systeem gewoon onverdedigbaar. Is dat mensen aanvallen? Neen, het is een systeem bekritiseren dat ongewenst gedrag bij mensen aanspoort. Mensen kunnen perfect EN een salariswagen hebben, veel fietsen en geen kinderen hebben bijvoorbeeld. De groep is dus niet zo homogeen als men voorstelt.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Zoals ik al zei, schaf al die wagens af, en overmorgen heeft 95% daarvan zich een eigen wagen gekocht. Vermoedelijk een oude 2de hands die nog veel slechter is dan die nieuwe firmawagen.

Er is ook teveel volk op de planeet, gaan we morgen dan ook maar de helft dan ook maar onder de grond steken?

En als je die firmawagens zou afschaffen. Hoe zou je dat dan compenseren? Of is het gewoon afpakken en daarmee is de kous af? Voor veel mensen is dat een vorm van loon!
Laatst gewijzigd door sky 27 sep 2019, 15:59, in totaal 1 gewijzigd.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

sky schreef:Er is ook teveel volk op de planeet, gaan we morgen dan ook maar de helft dan ook maar onder de grond steken?
Je stelt het veel te zwart/wit voor, maar ik vind wel dat er moet gesproken worden over geboortebeperking, anders gaan we blijven sukkelen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Nob schreef:270 kg is in mijn ogen geen massakachel. :-) Daarmee ook dat je het toch nog snel te warm hebt.
De LotusM Jubilee is 550kg, wat nog steeds ver van uw 3ton is.
3ton is ook niet meteen een kachel die ik in elk huis zie verschijnen :). Ik had overigens gekeken naar de "KSO 25 r", die wel wat lijkt op de Lotus M en die lijkt "maar" 517kg te wegen
sky schreef:Zoals ik al zei, schaf al die wagens af, en overmorgen heeft 95% daarvan zich een eigen wagen gekocht. Vermoedelijk een oude 2de hands die nog veel slechter is dan die nieuwe firmawagen.
Het probleem met de firmawagen is niet de jaloezie over "de dikke duitser", maar wel het gebruik ervan.
Dus zelfs als 95% vervangen wordt door een privé auto, zal dat toch leiden tot minder kilometers (zie onderzoek).
Of een privéwagen minder vervuilend is, lijkt me minder eenduidig. Ik weet niet of elke IT'er met 4jaar ervaring privé een 3break 163pk zou kopen (€40K)?
Laatst gewijzigd door heist_175 27 sep 2019, 16:07, in totaal 1 gewijzigd.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Ik stel inderdaad zo voor omdat men erover blijft zeuren. Men blijft steeds maar 1 groep aanvallen, terwijl nog tal van andere inspanningen mogelijk zijn om het klimaat te redden. Maar men blijft steeds maar die ene groep stigmatiseren als profiteurs.

En hoewel ikzelf niet in die groep val, kan ik daar niet tegen.

En inderdaad, geboorteperking, wereldwijd, zou al veel oplossen.

Zag onlangs ergens een reportage over de bevolkingsgroei. Het is echt schrikken als je dat extrapoleert
Laatst gewijzigd door sky 27 sep 2019, 16:12, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

sky schreef:Zag onlangs ergens een reportage over de bevolkingsgroei. Het is echt schrikken als je dat extrapoleert.
Je moet de groei ook niet extrapoleren.
De VN maakt elke zoveel jaar een prognose over de bevolkingsevolutie in de wereld. De basisveronderstelling is dat het aantal geboortes daalt als het BNP stijgt en dus het leven complexer wordt.
De vergelijking daarbij is de volgende: in een complexe samenleving en/of een samenleving met hoog BNP (op enkele uitzonderingen na), is onderwijs en scholing heel belangrijk. Het is net iets minder evident om 10 kinderen een universitair diploma te laten halen dan maar 2.

Kijk naar de Westerse landen: het aantal geboortes ligt heel laag en zonder immigratie zou in sommige landen de bevolking krimpen.
Men blijft steeds maar 1 groep aanvallen, terwijl nog tal van andere inspanningen mogelijk zijn om het klimaat te redden. Maar men blijft steeds maar die ene groep stigmatiseren als profiteurs.
Het is maar hoe lang uw firmawagen tenen zijn.
Er zijn best nog wel groepen die constant aangevallen worden:
- kacheleigenaars
- moslims
- walen
- socialisten
- zonnepaneelbezitters en dan zeker de groenestroomcertificaatslurpers
- dieselrijders
- veganisten en vegetariërs
- ...
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

heist_175 schreef:
Nob schreef:270 kg is in mijn ogen geen massakachel. :-) Daarmee ook dat je het toch nog snel te warm hebt.
De LotusM Jubilee is 550kg, wat nog steeds ver van uw 3ton is.
3ton is ook niet meteen een kachel die ik in elk huis zie verschijnen :). Ik had overigens gekeken naar de "KSO 25 r", die wel wat lijkt op de Lotus M en die lijkt "maar" 517kg te wegen
sky schreef:Zoals ik al zei, schaf al die wagens af, en overmorgen heeft 95% daarvan zich een eigen wagen gekocht. Vermoedelijk een oude 2de hands die nog veel slechter is dan die nieuwe firmawagen.
Het probleem met de firmawagen is niet de jaloezie over "de dikke duitser", maar wel het gebruik ervan.
Dus zelfs als 95% vervangen wordt door een privé auto, zal dat toch leiden tot minder kilometers (zie onderzoek).
Of een privéwagen minder vervuilend is, lijkt me minder eenduidig. Ik weet niet of elke IT'er met 4jaar ervaring privé een 3break 163pk zou kopen (€40K)?
Werk al +20 jaar in de IT en de wagens lengte en motorvermogen krimpen elk jaar. 115pk is zowat het Max wat je kan krijgen. Meer dan 1.6l is bijna niet te krijgen bij ons.
En van die 40k doe je ook al maar 10k af
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

sky schreef:
heist_175 schreef:
sky schreef:Zoals ik al zei, schaf al die wagens af, en overmorgen heeft 95% daarvan zich een eigen wagen gekocht. Vermoedelijk een oude 2de hands die nog veel slechter is dan die nieuwe firmawagen.
Het probleem met de firmawagen is niet de jaloezie over "de dikke duitser", maar wel het gebruik ervan.
Dus zelfs als 95% vervangen wordt door een privé auto, zal dat toch leiden tot minder kilometers (zie onderzoek).
Of een privéwagen minder vervuilend is, lijkt me minder eenduidig. Ik weet niet of elke IT'er met 4jaar ervaring privé een 3break 163pk zou kopen (€40K)?
Werk al +20 jaar in de IT en de wagens lengte en motorvermogen krimpen elk jaar. 115pk is zowat het Max wat je kan krijgen. Meer dan 1.6l is bijna niet te krijgen bij ons.
En van die 40k doe je ook al maar 10k af
Oei, ik zie toch iets anders in mijn ruime omgeving. Zowel consultants als "internen".
Iemand met 8 jaar ervaring en een Jaguar, 5 jaar ervaring BMW4, ... etc
Ik betwijfel dat zo'n potente auto's privé gekocht zullen worden :).

@ €40K
Dat is wat iedereen ziet natuurlijk. Wij (=fleet) krijgen bij Mercedes en BMW standaard 33% korting en dat is dan zonder "seizoenspromo's".
:bdaysmile:
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Fors Mondeo, golf variant, touran, ,...
Zo zie je maar de ene salariswagen is de andere firmawagen niet

En hoe wil je het afnemen van de firmawagen compenseren? Want die wagen is een vorm van loon
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Welke je nooit had gekregen als het niet zo fiscaal interessant zou geweest zijn. Bij veel mensen is dat er gewoon extra bijgekomen en nu staat men daar natuurlijk mee te zwaaien als loon... Uw vaa valt weg natuurlijk.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

sky schreef:En hoe wil je het afnemen van de firmawagen compenseren? Want die wagen is een vorm van loon
Elke firmawagen heeft een werkgeverskost, die blijft gewoon gelijk.
stel: €850 per maand aan autokost (inclusief brandstof en heel de reutemeteut), dat bedrag komt gewoon bij de bruto werkgeverskost. Netto hou je daar 35-40% van over, dus €340 (€4K per jaar).
Maar het telt mee voor pensioen, indexatie, ziektedagen, ...
Slafes schreef:Uw vaa valt weg natuurlijk.
VAA is altijd al een grap geweest :).
Voor een auto van €40K betaal je netto misschien €500-600 per jaar aan VAA (= belasting).
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Slafes schreef:Welke je nooit had gekregen als het niet zo fiscaal interessant zou geweest zijn. Bij veel mensen is dat er gewoon extra bijgekomen en nu staat men daar natuurlijk mee te zwaaien als loon... Uw vaa valt weg natuurlijk.
Dat zeg jij. Ik ken er toch waar men kan kiezen tussen een firmawagen of extra loon, dus je statement gaat niet op.

We kunnen ook zeggen, iedereen die buiten een straal van 20km het een provincie hoofdstad woont, verliest zijn huis. Zonder compensatie. Want op de buiten wonen is ook slecht voor het klimaat, je woont overal verder van af, men moet extra investeren in riolen. Er zou plots veel plaats zijn voor een groene long, daar kan je dus hoegenaamd niet tegen zijn. Dat is dezelfde bullshit als zomaar een bepaalde groep zijn voordeel / loon afnemen.

Ik ben in se niet tegen het afschaffen van bepaalde belastingsvoordelen, maar dan voor iedereen, alle voordelen afnemen, en niet 1 bepaalde groep. Dus kindergeld, lening, aftrekposten voor firma’s, dienstencheques, .....

@heist
Dat is iets waar we over kunnen praten, maar je kan niet zomaar iets afnemen, dat zou jij ook niet leuk vinden.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

niet de salariswagen dient afgeschaft, maar de gratis tankkaart. Wie op een of andere manier een wagen nodig heeft om zich te verplaatsen, zal die tóch hebben: of zelf gekocht, of gekregen. Maar mensen met een tankkaart verplaatsen zich volledig gratis, terwijl een verplaatsing met het OV wél geld kost. Dus waarom zou je niet met de wagen naar de bakker om de hoek rijden, 't kost dan toch niks. Op een eerder werk was er een collega die praktisch elk WE met de wagen naar Franse skigebieden op en af reed, want gratis. Neem die zijn tankkaart af en het zal rap gedaan zijn.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Ik zal niet ontkennen dat een tankkaart / firmawagen aanzet toch een vermoedelijk meer gebruik van de auto.
De meeste mensen werken 5/7, als je 2 kinderen hebt weet je dadelijk hoeveel tijd je nog over hebt om zomaar zonder reden wat km’s ligt af te malen omdat het toch gratis is. En er zijn inderdaad excessen zoals je toont. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen dat doet. Kijk naar mij, firmawagen staat minimum 5/7 stil.

Klimaat is meer dan de wagen alleen. Klimaat is meer dan Belgie.
En je kan hier heiliger zijn dan de Paus, maar als ze 100km verder steenkool liggen verbranden zal die auto die stilstaat geen verschil maken.

Begin eens eerst met de grootste problemen aan te pakken
Bv de boskap in het amazonewoud. Als er geen vraag zou zijn naar hout uit dat gebied, moet er niets gekapt worden.
Waarom verbrand men in Ghana koelkasten en diepvriezers?
De constante smog in sommige Aziatische landen komt er ook niet zomaar.

De laatste keer dat de smog borden in Belgie omgedraaid zijn geweest is ondertussen al 5 jaar geleden.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

sky schreef:We kunnen ook zeggen, iedereen die buiten een straal van 20km het een provincie hoofdstad woont, verliest zijn huis. Zonder compensatie. Want op de buiten wonen is ook slecht voor het klimaat, je woont overal verder van af, men moet extra investeren in riolen.
Wie gaat de belastingen betalen die de steden nodig hebben om al het leuks aan hun inwoners aan te bieden, als "den buiten" opgedoekt wordt?
Ik wil een modale stedeling wel eens vergelijken met een modale "van op den buiten". Ik denk dat de stedeling zou zweten om een gelijkaardige voetafdruk te bekomen. Stadsinwoners hebben airco of ze gaan collectief dood in de hete zomers, moeten voor elke minuut ontspanning op reis of naar "den buiten" wegens een volgebetonneerde stad, etc...
Maar met groepen tegen elkaar op te zetten gaan we meer dan waarschijnlijk geen bevredigend resultaat bereiken.
Dus ik strijd niet tegen stedelingen, noch SUV-rijders, wel tegen dwaze systemen die verkeerde incentives geven en op die manier compleet verkeerde resultaten realiseren.
@heist
Dat is iets waar we over kunnen praten, maar je kan niet zomaar iets afnemen, dat zou jij ook niet leuk vinden.
Er zijn massa's zaken die constant worden afgeschaft, je komt er wel overheen.
https://www.forbes.com/sites/amyanderso ... ard-to-it/
"Who moved my cheese"
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

heist_175 schreef:
sky schreef:We kunnen ook zeggen, iedereen die buiten een straal van 20km het een provincie hoofdstad woont, verliest zijn huis. Zonder compensatie. Want op de buiten wonen is ook slecht voor het klimaat, je woont overal verder van af, men moet extra investeren in riolen.
Wie gaat de belastingen betalen die de steden nodig hebben om al het leuks aan hun inwoners aan te bieden, als "den buiten" opgedoekt wordt?
Ik wil een modale stedeling wel eens vergelijken met een modale "van op den buiten". Ik denk dat de stedeling zou zweten om een gelijkaardige voetafdruk te bekomen. Stadsinwoners hebben airco of ze gaan collectief dood in de hete zomers, moeten voor elke minuut ontspanning op reis of naar "den buiten" wegens een volgebetonneerde stad, etc...
Maar met groepen tegen elkaar op te zetten gaan we meer dan waarschijnlijk geen bevredigend resultaat bereiken.
Dus ik strijd niet tegen stedelingen, noch SUV-rijders, wel tegen dwaze systemen die verkeerde incentives geven en op die manier compleet verkeerde resultaten realiseren.
@heist
Dat is iets waar we over kunnen praten, maar je kan niet zomaar iets afnemen, dat zou jij ook niet leuk vinden.
Er zijn massa's zaken die constant worden afgeschaft, je komt er wel overheen.
https://www.forbes.com/sites/amyanderso ... ard-to-it/
"Who moved my cheese"
Als alle niet stedelingen verhuizen naar de stad, stijgen automatisch de inkomsten.
Duidelijk dat je nooit in een stad zoals oa Gent gewoond hebt, alle mogelijke ontspanning zijn hier op wandelafstand of bereikbaar met de tram. Daar hebben we de buiten niet voor nodig.

De files zijn ook dadelijk opgelost want iedereen woont plots kort bij een station of tramhalte.

Alle stedelingen hebben airco! :lol: :lol: :lol: yeah right.

Er zijn meer dwaze incentives hier in Belgie dan de salariswagen, dus snijdt maar een ander topic aan. Of is de salarisagen het enige openstaande probleem dat eens afgeschaft alles oplost?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

VAA is altijd al een grap geweest :).
Is dit zo?
Je moet wel beseffen dat op het leasebedrag met alle kosten, dat anders brutoloon zou zijn, je anders nog verlof geld op krijgt, 13de maand e.v. groepsverzekering, dus dingen welke je nu moet missen.
En als je loon onder een bepaald plafond ligt verlies je ook nog pensioen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

sky schreef:Dat zeg jij. Ik ken er toch waar men kan kiezen tussen een firmawagen of extra loon, dus je statement gaat niet op.
Dus jij vertelt nu dat iemand kiest voor een salariswagen ipv meer netto loon wat evenwaardig zou zijn als wat een wagen kost?

Cash for car is al geflopt en dat heeft natuurlijk ook z'n redenen.

Als je werkgever het volledige verlies van een salariswagen als netto loon moet uitbetalen dan kan deze beter de boeken sluiten en verhuizen naar het buitenland.

Iemand die ik ken zijn broer heeft geen rijbewijs wegens medische redenen. Deze kreeg niet meer loon dan andere collega's met een salariswagen! Hij is dan maar op tafel gaan slaan en heeft uiteindelijk een wagen gekregen waar zijn vrouw mee mag rondtuffen want extra loon wilde ze hem niet geven om te compenseren.

Trouwens, als je zou kiezen voor extra loon, dan moet je loon variabel zijn, hoe meer je de wagen neemt, hoe meer je er aan 'verdient' dus dat valt nooit in loon te compenseren.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Een bedrijfswagen valt wel in loon te compenseren maar dat is uiteraard voor iedereen verschillend.
Kijk naar het cafetaria plan, daar wordt ook gewerkt met een formule afhankelijk van het de woon-werk afstand. Als men dan de overschot van dat bedrag op het einde van het jaar als loon ontvangt is er wel een incentive om minder/zuiniger te rijden.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”