Klimaat discussie (was: Elektriciteitsprijs door het dak)

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

heist_175 schreef:Als een elektrische auto 's nachts opgeladen wordt, dan is de elektriciteit veel kans van kolencentrales of (binnenkort afgeschakelde) kerncentrales. Dus los van efficiëntiewinsten (wat al heel veel is), winnen we verder niets aan uitstoot. Met H2 net wel.
Is het niet de bedoeling dat die elektrische auto's overdag oplaad, als de zon vollop schijnt en je auto toch maar staat stil te staan?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

warpozio2 schreef: Is het niet de bedoeling dat die elektrische auto's overdag oplaad, als de zon vollop schijnt en je auto toch maar staat stil te staan?
Dat is het ideale scenario en dat zal prima werken voor de meeste officeworkers, maar taxi's, sales/reps en anderen die hun auto overdag nodig hebben, hangen dan wel plots massaal 's avonds hun stalen ros aan de steenkoolcentrale.
Of ze tanken - gelijkaardig aan de diesel vandaag - bij een station de H2 die overdag aangemaakt is.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dizzy schreef:Wederom paniekzaaien terwijl er net een rapport gepost is dat eerder het omgekeerde zegt :roll: Er kunnen dus extra jobs komen ipv minder. Bovendien is het ecologischer om lokaal te produceren wat ook meer lokale jobs kan opleveren. Zonder leefbare omgeving heb je al helemaal niets aan een job.
En ondertussen bestellen ze massaal dingen in China omdat ze één euro goedkoper zijn...

Roepen om het milieu is mooi (en nodig), maar de consequenties ervan dragen en voelen in je portemonnee zal nog hard aankomen (en dan zal het milieu snel vergeten zijn, dat merk je ook aan de afgestudeerden die vlotjes hun firmawagen in ontvangst nemen).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat zou niet mogelijk mogen zijn als je de kost van vervoer en vervuiling aanrekent.

Kosten voor sommige dingen zullen inderdaad stijgen maar dat zullen ze ook door de gevolgen van (te) lang te weinig doen en de gevolgen van de klimaatverandering. Loonwagens zijn een anomalie die vroeg of laat zal afgeschaft worden. Systeem bestaat enkel nog hier in deze proporties.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Omdat ons land kampioen is inzake hoge belastingen heffen!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Verlaag dan de belastingen in ruil voor uitdoving salariswagens.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Hoeveel medewerking denken we daarbij te kunnen krijgen van onze (6?) regeringen?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef:Omdat ons land kampioen is inzake hoge belastingen heffen!
Er zijn nog landen die heel hoge belastingen heffen en die geen salariswagens aanbieden.
Er zijn ook heel wat Belgen die ook onderhevig zijn aan de hoge belastingen en geen firmawagen hebben.
Dus het argument van de hoge belastingen is maar een halfslachtig argument.

Het is gewoon makkelijker om verder aan te modderen, dan om beslissingen te nemen.
En voor de calimero's: alle partijen hebben in deze discussie boter op het hoofd, behalve Groen en VB wegens nooit in de bestuurdersstoel.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Het is inderdaad een halfslachtig argument, net zoals dit hele landje halfslachtig in mekaar werd geknutseld. Landen met evenhoge belastingdruk geven daarentegen dikwijls een beeld dat het geld daar beter/eerlijker wordt besteed...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Als DAT een argument is dan is het vooral eentje om de salariswagens af te schaffen. Zelden zo'n oneerlijke belasting gezien ten voordele van een groep die het zeker niet het meest nodig heeft.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Salariswagens heeft het ooit gewonnen in een politieke discussie om het erdoor te krijgen. Een gunst dat men niet wil afgeven. Het is zowat het probleem dat de politiek geen lange termijn visie heeft.
Wat een Belg krijgt wil die ook niet meer loslaten, dat is ongeveer ons probleem. Dat Is met salariswagens, groene stroom certificaten, subsidies voor (noem maar op), en wat in het verleden wss goed bedoelt was, maar nu niet meer nodig is.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Zelden zo'n oneerlijke belasting gezien
Er zijn zoveel oneerlijke belastingen... maar deze steekt duidelijk je ogen uit.

De discussie rond (salaris) wagens moet eigenlijk los staan van de belasting... maar zou verbonden moeten zijn aan de noodzaak voor het uitvoeren van je functie (en dan vallen pure salaris wagens al meteen af).
Dizzy schreef:ten voordele van een groep die het zeker niet het meest nodig heeft.
Wie ben jij om daar over te oordelen... of moet ik me ook met jou loon gaan bezighouden ?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:
Dizzy schreef:Zelden zo'n oneerlijke belasting gezien
Er zijn zoveel oneerlijke belastingen... maar deze steekt duidelijk je ogen uit.
Die belasting (of vooral het ontbreken van de belasting) creëert ook wel wat maatschappelijk ongewenste externaliteiten.
Dus voor de calimero's en langtenen weer beginnen over jaloezie, het probleem gaat verder dan dat: congestie, vervuiling, ongevallen, ...
De discussie rond (salaris) wagens moet eigenlijk los staan van de belasting... maar zou verbonden moeten zijn aan de noodzaak voor het uitvoeren van je functie (en dan vallen pure salaris wagens al meteen af).
Wie gaat die noodzaak bepalen :)? Als de gebruikers zelf het mogen bepalen, gaan we nergens geraken :).
Het is duidelijk dat een Proximustechnieker een auto nodig heeft, maar bij een consultant van de big4 of IT consultants? Ach...
Dizzy schreef:ten voordele van een groep die het zeker niet het meest nodig heeft.
Wie ben jij om daar over te oordelen... of moet ik me ook met jou loon gaan bezighouden ?
Het blijkt toch wel uit cijfers dat firmawagens hoofdzakelijk aan de betere verdieners worden toegekend.
Of zag je de gemiddelde kassierster van een supermarkt met een V60 rondrijden :)?

Net zoals de bouwvakker belastingen betaalt zodat de ASO-student aan de universiteit grote sier kan maken,
betaalt de betere verdiener niet/nauwelijks belastingen op het voordeel dat een firmawagen toch ontegensprekelijk is. En als we de vergelijking gaan maken met een hamer: ik ken weinig hamers die €30-60K kosten én die chic staan op de oprit...

PS: H_175 heeft zelf ook al zijn hele carrière een firmawagen gekregen, zolang het doldwaze systeem bestaat en veel bedrijven hun verloning erop baseren, ga ik lekker mee feesten :bdaysmile: :beerchug:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:Er zijn zoveel oneerlijke belastingen... maar deze steekt duidelijk je ogen uit.
Het gaat hier nu over dit voordeel en de doorzichtige afleiding om over andere zaken te beginnen is geen goed argument. Ik ben trouwens niet geheel tegen bedrijfswagens voor zij die het absoluut nodig hebben om hun werk uit te voeren maar dat is een minderheid en daarin komen we zelfs overeen.
DarkV schreef:Wie ben jij om daar over te oordelen... of moet ik me ook met jou loon gaan bezighouden ?
Het is al meermaals aangetoond dat de betere verdieners veel meer op dit voordeel kunnen rekenen. Het is al de rest, de overgrote meerderheid en vooral lagere inkomens, die dit wereldwijd unieke "voordeel" niet genieten maar er wel voor mee betalen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:maar bij een consultant van de big4 of IT consultants? Ach...
Moest ik louter mijn verplaatsingen met het OV optellen per dag dan had ik aan m'n 8u al niet meer genoeg :bang:
heist_175 schreef:Het blijkt toch wel uit cijfers dat firmawagens hoofdzakelijk aan de betere verdieners worden toegekend.
Of zag je de gemiddelde kassierster van een supermarkt met een V60 rondrijden :)?
Een kledingzaak uit jou buurt heeft voor alle verkoopsters (dat is dus niveau kassierster) een firmawagen... en dat zal heus niet het enige bedrijf zijn.
heist_175 schreef:op het voordeel dat een firmawagen toch ontegensprekelijk is
Aan dat voordeel hangen ook de nodige voorwaarden vast... maar die vergeet men nogal snel.
heist_175 schreef:ga ik lekker mee feesten :bdaysmile: :beerchug:
Typisch... iets wat ik maar al te vaak bij de jongeren zie als het over klimaat gaat.

Zolang ze er zelf geen nadeel van ondervinden een grote mond, maar oh wee als ze er zelf last van hebben :roll:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik ken iemand in de uitgebreidere vriendenkring. Hij heeft een firma wagen doet 20-30k kilometers per jaar. Waaro moet je dan een firmawagen hebben van maar liefst even 40000 euro?(volkswagen tiguan met bijna alle opties)

Je kan evengoed voor de helft van de prijs een deftige auto hebben die als je puur zakelijk bekijkt ook nog voldoet.

Het systeem zit gewoon dusdanig scheef dat niemand zich er iets van aantrekt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Hoe doen ze dat dan toch in het buitenland waar dit systeem niet meer bestaat of nooit bestaan heeft :roll:
Wie rijdt met een salariswagen? Kort ­samengevat: vooral mannelijke bediendes met een hoog inkomen. In een studie uit 2017 becijferde het ­Federaal Planbureau dat de helft van de salariswagens (51%) wordt gebruikt door de 10% ­gezinnen met de hoogste inkomens. Het leeuwendeel van de salariswagens (83 %) is gereserveerd voor de 30 % best verdienende gezinnen, terwijl bij de 50 % laagste inkomens maar 6 % van de salariswagens terug te vinden is.
Mochten de voorwaarden zo "erg" zijn kozen meer mensen voor alternatieven. Die alternatieven zou hen immers verlossen van de voorwaarden :lol:

Het gedrag van enkel iets ergs vinden als je er zelf last van hebt is niet exclusief bij de jongeren te vinden. Het is zelfs typisch menselijk dat ouderen zich steeds hardnekkiger aan gepasseerde zaken tracht vast te klampen. Heel wat jongeren beseffen maar al te goed dat ons huidige gedrag niet kan blijven duren en dat vooral zij er de gevolgen van gaan mogen dragen. De kritiek is ook doorzichtig want enerzijds verwijt men hen tegelijk te extreem te zijn (we mogen niet meer vliegen) en anderzijds hypocrisie als ze toch gebruik maken van de huidige uitwassen. Het lijkt hard op het zijn luieriken die ons werk afpakken :lol:
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Iemand deze al zien passeren?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/22 ... ing-hoger/

Dat gaat nog vonken geven. 8)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:
heist_175 schreef:ga ik lekker mee feesten :bdaysmile: :beerchug:
Typisch... iets wat ik maar al te vaak bij de jongeren zie als het over klimaat gaat.
Zolang ze er zelf geen nadeel van ondervinden een grote mond, maar oh wee als ze er zelf last van hebben :roll:
Je moet wel correct quoten:
zolang het doldwaze systeem bestaat en veel bedrijven hun verloning erop baseren, ga ik lekker mee feesten :bdaysmile:
Het loonbeleid in BE is in bepaalde sectoren en bepaalde looncategorieën compleet georiënteerd op een firmawagen. Ik zou dus wel gek zijn om als enige tegen de stroom in te roeien. Maar toen we 10 jaar geleden onze woonst kozen, hebben we rekening gehouden met een toen nog onbestaande mobiscore: station op wandel- of fietsafstand.

Begrijp ik u goed dat je mij ook als "jongere" klasseert in uw sneer, geen idee of ik dat als compliment of affront moet interpreteren :).
En ten gronde: misschien heb je bewust heel wat interviews met "klimaatjongeren" genegeerd, maar er zijn massa's jongeren (al dan niet deelnemers aan allerhande acties) die wél concrete, kleinschalige initiatieven opzetten of hun persoonlijke acties aanpassen naar minder klimaatimpact: vegetarisch, veganistisch, lokaal reizen, lokaal eten kopen, ... De cynicus toetert dan dat het allemaal maar een druppel op een hete plaat (of hete aarde voor de iets minder cynicus) is, maar het is dan toch al dat. Elke km niet gereden met een (ICE)auto, elke kWh niet gebruikte elektriciteit, elke Wh/m³ niet gestookte gas, elke liter regenwater, ... is toch ook weer al dat gewonnen.
Los daarvan: hij die zonder zonde is werpe de eerste steen...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

DarkV weet echt wel hoe oud je bent. :) Gezien we hier eens een leeftijdspoll gedaan hebben, is het merendeel van de leden al 35+. Eigenlijk zijn we met z'n allen oudjes!

Nu, in het begin was hij tegen mij omdat ik salariswagens een idioot systeem vond. Ondertussen is hij al bijgedraaid en zit hij toch al aan dezelfde denkwijze als mezelf, ondanks dat hij me toen meermaals daarvoor vanalles heeft verweten. Ik ben blij met de ommezwaai. :) Nu nog dat 'voor wat hoort wat' bijschaven en we zijn er helemaal.

Minder blij met het weer en afgesloten wegen die ik vandaag tegen kwam en daardoor mijn tijd op een ritje Leuven-Geel en Geel - Leuven zag vermeerderen met 50%. Als het regent is het toch echt een ramp op de baan. Gelukkig dat ik voor de kortere afstanden in de spits toch echt kan rekenen op mijn speed pedelec want ik zou gek worden.

Het rare van de hele zaak is, jaar op jaar gaan mensen verder van hun werk wonen (oa door salariswagens, maar er zijn zoveel andere redenen) en zien ze file als quality time. Tijd zonder kinderen, iets lekker mee om te snoepen of te drinken, favoriet muziekje op. Als ik dat onderzoek bekeek was mijn eerste gedacht: mensen zijn echt zot geworden als file wordt bestempeld als quality time.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Binnenkort wordt het echt quality time wanneer al die Tesla"s op automatische piloot aan het aanschuiven zijn en jij ondertussen een serietje kijkt.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Slafes schreef:Het rare van de hele zaak is, jaar op jaar gaan mensen verder van hun werk wonen (oa door salariswagens, maar er zijn zoveel andere redenen) en zien ze file als quality time.
Wait, what? Mensen vinden dat quality time? Wtf. (en als kinderen een van de redenen is... tsjah, waarom ben je er dan ooit aan begonnen?)
DarkV schreef:Roepen om het milieu is mooi (en nodig), maar de consequenties ervan dragen en voelen in je portemonnee zal nog hard aankomen (en dan zal het milieu snel vergeten zijn, dat merk je ook aan de afgestudeerden die vlotjes hun firmawagen in ontvangst nemen).
Probleem zit 'm aan twee kanten natuurlijk: enerzijds de vraag kant (men moet en zal een firmawagen krijgen), en de aanbod kant (als je dan al vraagt of er een optie is zonder wagen kijkt men je aan alsof je een alien bent). Al is dat laatste aan het kantelen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:En ten gronde: misschien heb je bewust heel wat interviews met "klimaatjongeren" genegeerd, maar er zijn massa's jongeren (al dan niet deelnemers aan allerhande acties) die wél concrete, kleinschalige initiatieven opzetten of hun persoonlijke acties aanpassen naar minder klimaatimpact
… maar wel met de auto willen gebracht worden naar hun hobby, de lichten of hun PC gans de dag laten opstaan, ... :roll:
Slafes schreef:Nu, in het begin was hij tegen mij omdat ik salariswagens een idioot systeem vond. Ondertussen is hij al bijgedraaid en zit hij toch al aan dezelfde denkwijze als mezelf
Mensen maken meestal niet het verschil tussen een salaris en bedrijfswagen... ik denk niet dat ik mijn denkwijze heb aangepast (salariswagen is en blijft misbruik van het systeem maar daarom is het systeem op zich niet slecht).
Slafes schreef:Het rare van de hele zaak is, jaar op jaar gaan mensen verder van hun werk wonen (oa door salariswagens, maar er zijn zoveel andere redenen) en zien ze file als quality time.
Mensen gaan wonen waar het kwalitatief wonen is voor een betaalbare prijs, en zoeken werk waar ze het kunnen vinden (niet alle functies kan je zomaar overal vinden)... trouwens in een landje als Belgie kan je niet ver van je werk wonen (laat staan dat mensen dat bewust zouden doen om een of andere reden).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:
heist_175 schreef:En ten gronde: misschien heb je bewust heel wat interviews met "klimaatjongeren" genegeerd, maar er zijn massa's jongeren (al dan niet deelnemers aan allerhande acties) die wél concrete, kleinschalige initiatieven opzetten of hun persoonlijke acties aanpassen naar minder klimaatimpact
… maar wel met de auto willen gebracht worden naar hun hobby, de lichten of hun PC gans de dag laten opstaan, ... :roll:
Zoals ik al zei: hij die zonder zonde is werpe de eerste steen...
En op elke levenswijze of -keuze zal er wel kritiek komen. Elke stap in de goede richting is een stap, als we iedereen gaan afmaken die niet 100% klimaatneutraal is (wat dat ook moge betekenen), gaan we niet ver komen.
Elke vliegtuigreis die niet geboekt wordt, is weer zoveel kerosine niet uitgestoten.

@salaris/firmawagen
Er zijn enkele duidelijke categorieën, de rest is grijze zone, bv de camionette van Proximus zal nodig blijven.
Voor alle andere functies: in het buitenland lukt het zonder fiscaal gesubsidieerde heilige koe, waarom zou dat in BE niet lukken?
Het is geen kwestie van kunnen of niet, het is een kwestie van willen: de politiek wil niet raken aan de bedrijfswagen, maar stookt liever mensen tegen elkaar op zodat ze klagen over jongeren die al dan niet het licht laten branden op hun kamer :roll: .
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:… maar wel met de auto willen gebracht worden naar hun hobby, de lichten of hun PC gans de dag laten opstaan, ... :roll:
Ja, dat gelt weer voor alle jongeren. Dat overdreven wagengebruik ligt dan ook nog vaak aan de ouders die te bang hebben van andere autobestuurders, die ouders laten uiteraard nooit de lichten opstaan :roll:
DarkV schreef:Mensen gaan wonen waar het kwalitatief wonen is voor een betaalbare prijs, en zoeken werk waar ze het kunnen vinden (niet alle functies kan je zomaar overal vinden)... trouwens in een landje als Belgie kan je niet ver van je werk wonen (laat staan dat mensen dat bewust zouden doen om een of andere reden).
Mensen gaan overal wonen omdat de overheid dat toestaat en omdat de kostprijs over de rest wordt gespreid. De versnippering is in België echt belachelijk als je vergelijkt met buurlanden. Nederland is drukker bevolkt en toch is er ruimtelijke ordening die open ruimte kan bewaren. In tegenstelling met ons zitten zij met een overschot en wij met miljarden tekort na de "show us the money-passage".
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Mensen gaan overal wonen
Je doet precies alsof je in Belgie 50km van de bewoonde wereld kan gaan wonen :bang:

Op enkele minuten met de fiets sta je al in een volgend dorp !
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Je vergeet zowat 60% van Wallonië, de Limburg en WVlaanderen.
Als je in Wallonië met de fiets naar het volgende dorp wil, rijden ze u morsdood op de kleine, bochtige baantjes ernaartoe :).

Maar als je niet in een West Vlaamse of Limburgse wei bent gaan wonen, of in de regio achter Luik,
geraak je wel op een redelijke tijd in iets dat voor een stad kan doorgaan.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Voortaan moeten alle Limburgers in Hasselt gaan wonen, en de West-Vlamingen in Kortrijk zeker.

Of moeten ze maar meteen naar Antwerpen verhuizen ? Alsof in andere landen geen mensen afgelegen wonen :roll:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Alé, daar is het overdreven doemdenken weer :roll:

Neen, niet iedereen moet op dezelfde plaats wonen maar ze hoeven ook niet op een lint van plaats a to b te wonen. Kies voor plaats a of b en hou de ruimte ertussen open. Dat is efficiënter en zo blijft er ook nog wat open ruimte over.

Nergens ter wereld heb ik onze lintbebouwing in deze mate gezien. België is hierdoor één van de lelijkste landen ter wereld ondanks dat de middelen hier wel degelijk zijn om beter te doen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef:Wait, what? Mensen vinden dat quality time? Wtf. (en als kinderen een van de redenen is... tsjah, waarom ben je er dan ooit aan begonnen?)
U vraagt, wij draaien: https://www.hln.be/de-krant/file-dat-vi ... ~a6df0a46/

Trouwens, 40+ kilometer van uw werk gaan wonen vind ik toch een meer dan behoorlijke afstand. Als dat niet puur via snelweg is dan ben je al snel een 2u (en zelf meer) per dag kwijt aan verplaatsingen. Je werkdag is dan geen 8-9u meer maar 10-11u. Daarna klagen dat men niet genoeg tijd bij het gezin kan doorbrengen en klagen over werkdruk etc etc? Ik begrijp dat niet. Ik spendeer liever die 2u aan echt leuke dingen.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Slafes schreef: U vraagt, wij draaien: https://www.hln.be/de-krant/file-dat-vi ... ~a6df0a46/
Geen idee wat er in het artikel staat, gezien ik tegen een paywall loop (en dat dit nu geen krant is waar ik ook maar een cent aan wil spenderen)
Slafes schreef: Trouwens, 40+ kilometer van uw werk gaan wonen vind ik toch een meer dan behoorlijke afstand.
Zelf is mijn standplaats 25km (enkel) van huis. Ik moet echter wel frequent in andere locaties zijn (vergaderingen, team dagen, workshops, ...) en dan zit ik aan 75km / 100km enkel. Genoeg, maar ik vertrek dan ook wel vroeger (6h deur uit) naar die op 75km afstand (gezien OV gebruiken daar reistijd x2 doet gaan) om de file voor te blijven, en de verste ga ik met het OV (reistijd identiek)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb een samenvatting van het onderzoek gevonden waarop het "artikel" beweert gebaseerd te zijn:
https://www.sdworx.be/nl-be/pers/2019/2019-09-13-eigen-auto-blijft-meest-populair-voor-woon-werkverplaatsing

Over die quality time lees ik niets. Hebben ze dat zelf uitgevonden voor een lekkere titel? Dit staat er wel in:"30% van de Belgische pendelaars ervaart de woon-werkverplaatsing als een slecht gebruik van hun tijd. Pendelaars in Duitsland hebben dit gevoel het sterkst (34%), gevolgd door Frankrijk (31%). In het Verenigd Koninkrijk (19%) en Nederland (20%) voelen pendelaars deze frustratie het minst."

Zelfs de conclusies van het onderzoek zijn veel minder negatief. ja, de Belg gebruikt vaak de wagen voor werkverkeer en ja, hij verhuist niet graag... geweldige eye-openers :roll:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Nergens ter wereld heb ik onze lintbebouwing in deze mate gezien.
In andere landen zijn de steden zo groot als gans Belgie… dat is dus één grote lintbebouwing :roll:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:
Dizzy schreef:Nergens ter wereld heb ik onze lintbebouwing in deze mate gezien.
In andere landen zijn de steden zo groot als gans Belgie… dat is dus één grote lintbebouwing :roll:
Er zijn genoeg landen die niet zoveel groter zijn en/of dichter bevolkt zijn en toch meer open ruimte hebben om bvb Nederland niet te noemen.

Onze manier van werken is gewoon inefficiënt en duur. Overal kabels en riolering trekken voor een relatief klein aantal personen en dan klagen dat alles veel geld kost. Wagens subsidiëren op nooit geziene schaal en dan klagen dat we stil staan,...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef: Geen idee wat er in het artikel staat, gezien ik tegen een paywall loop (en dat dit nu geen krant is waar ik ook maar een cent aan wil spenderen)
Stukje knip en plak. En intussen blijven we dus met z’n allen in de file staan. Het strafste van al: dat vinden we niet eens meer zo erg. Amper 30% van de pendelaars ervaart z’n woon-werkverplaatsing als tijdverspilling. “In de auto kan je naar je eigen muziek luisteren, je zit in een makkelijke stoel, hebt alle comfort”, zegt Stynen. “Veel mensen beginnen de file als qualitytime te zien.”

Had niet door dat het achter een paywall zat... Conclusie is eigenlijk hetzelfde als deze van SD. Met cijfers bewijs je alles. 70 procent heeft geen probleem met zijn woon-werk verplaatsing.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Slafes schreef:70 procent heeft geen probleem met zijn woon-werk verplaatsing.
Ik voel me niet speciaal aangesproken, maar ik deel wel de conclusie.
Om te verdienen wat ik verdien en om de (groei)kansen te krijgen die ik krijg of kan krijgen, moet ik in Brussel zijn en dus de daily commute ondernemen. Als ik morgen hetzelfde kan doen achter de hoek, wil ik dat wel overwegen, maar dat zal niet gebeuren :).
In Brussel wonen is waanzin, gegeven:
- ontoereikend alles (onderwijs, ruimte, natuur, licht, lucht, ...)
- onbetaalbare kwalitatieve huizen
- geen mobiliteit (fietsen is zelfmoord, treinen dienen enkel om de rest van het land naar Brux te krijgen, metro gaat naar nergens, trams & bussen staan stil)

Dus ofwel ga ik veel minder verdienen lokaal, ergens de boekhouding of de planning doen ofzo. Ofwel heb ik een dagelijkse trip (los van de telewerkdagen).
Het is een noodzakelijk kwaad, net zoals je u moet afdrogen als je uit het zwembad komt (of lang wachten tot alles verdampt is), of net zoals je eerst 900km naar ZFrankrijk moet rijden voor je kan genieten van de streek.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

ik heb zelf in Antwerpen gewerkt met een collega die woonde in Brussel (Vorst dacht ik). Hij lachtte er net mee dat het ideaal is voor eigen vervoer want je gaat net tegen de richting in (tot je in A'pen zelf bent).
Was nogthans ook wel een van de collega's die weinig moeite had met de verhuis naar Brussel :lol:

Brussel heeft wel paar groenere plaatsen maar leven doe ik er toch liever niet (en de leefbare plekken zijn helemaal onbetaalbaar). Om te werken is het niet zo erg ($$$ helpt).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Slafes schreef:Het strafste van al: dat vinden we niet eens meer zo erg. Amper 30% van de pendelaars ervaart z’n woon-werkverplaatsing als tijdverspilling. “In de auto kan je naar je eigen muziek luisteren, je zit in een makkelijke stoel, hebt alle comfort”, zegt Stynen. “Veel mensen beginnen de file als qualitytime te zien.”

Had niet door dat het achter een paywall zat... Conclusie is eigenlijk hetzelfde als deze van SD. Met cijfers bewijs je alles. 70 procent heeft geen probleem met zijn woon-werk verplaatsing.
Je neemt de bocht wat te kort, net zoals HLN. Het is niet omdat 30% het wel degelijk als slecht tijdsgebruik bekijkt, dat 70% het exacte omgekeerde denkt. Er is ook nog veel tussen en zoals heist opmerkte is er vaak geen echt alternatief. Je doet het omdat je het moet doen maar als ze je de mogelijkheid boden om iets anders te doen dan zouden wel heel wat mensen daarvoor opteren. Je zit er nu toch, dus kan je maar beter iets aangenaams doen om proberen te vergeten te midden welke hel je alweer zit.

De sprong naar quality time is dus ofwel wat voorbarig enthousiasme of eerder een indicatie van hoe belabberd de quality time van de Belg is :lol:
De Nederlanders en in de UK is er dan weer enorm veel quality time als je het zo bekijkt. Nu nog de borden aanpassen: Opgelet binnen 2 km mogelijk extra quality time :lol:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:en zoals heist opmerkte is er vaak geen echt alternatief
En toch zouden we mensen graag dwingen een alternatief te nemen... bizar :roll:
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:
Dizzy schreef:en zoals heist opmerkte is er vaak geen echt alternatief
En toch zouden we mensen graag dwingen een alternatief te nemen... bizar :roll:
Af en toe moet je wel een beetje moeite doen om te lezen wat er staat hé.
Ik spreek in eigen naam, maar in het Brusselse kan ik meer verdienen dan binnen een straal van 10km rond mijn woonst. Dat is een keuze. Die keuze van werkplaats heet als gevolg dat ik quasi dagelijks een trip naar Brussel moet doen. Als je woont op plaats A en werkt op plaats B is er niet echt een alternatief (op telewerk na) dan elke dag van A naar B (en terug) te geraken. Vandaar: weinig alternatief.

Nergens heeft iemand gezegd of beweerd dat je de dagelijkse trip naar Brussel verplicht in een ICE-auto moet doen, liefst nog gesubsidieerd door de overheid. Het kan net zo goed met OV.
Iets met slakken en zout... :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”