Wie heeft al contactloos betaald?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Wij zijn als organisator ook al enige tijd aan het uitkijken naar een vervanger maar blijven toch altijd bij de low-tech bonnetjes. Steeds duiken er toch mankementen op waardoor de gebruikerservaring niet beter wordt. En als een technologisch snufje geen effectieve vergemakkelijking biedt, hoeft het voor mij niet.

Een ander systeem dat we al eens tegenkomen zijn prepaidkaarten voor het festival. Je zet X euro op een kaartje van het evenement, en aan de verschillende verkoopsstanden een POS met NFC-terminal. Werkt op zich wel vlot. Grootste probleem is natuurlijk dat als je je kaartje verliest, je al je tegoed kwijt bent.

Het grootste probleem in mijn ogen, waar deze app dan weer wél een oplossing voor biedt, is het 'samenleggen'. Met een bonnetje kan je heel makkelijk iedereen zijn nodige bonnetjes laten geven en drinken gaan halen zonder steeds te moeten trakteren. Als ik het goed begrijp zou deze app iets gelijkaardig bieden.

Zonder een effectieve fysieke vervangen zou ik er echter ook niet meteen opspringen. Met smartphone blijft toch ook altijd een gedoe tenzij het echt goed geïntegreerd kan worden.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Aangenaam verrast hoe ingeburgerd het contactloos betalen is in Frankrijk. Geen gezever, gaat een pak sneller, enkel bij bedragen hoger dan 30e moet je de kaart erin steken.

Nu nog bij ons...

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

devilkin schreef:Nu nog bij ons...
Begin zelf meer en meer contactloos te betalen en het valt me toch wel op op hoeveel plaatsen dit al kan. Of bedoel je dat je wil dat hier meer mensen het beginnen te gebruiken ? Want eerlijk gezegd heb ik niet de indruk dat het sneller is dan mijn bankkaart insteken en PIN-code in te geven.
glda19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

In de Kleinere carrefours in gent en antwerpen groenplaats moet je dat niet proberen. Want dit hebben een totaal andere betaal terminal dan die meer gebruikte grijze standaard bakjes. De hunne is een platte bruine en dit werkt totaal niet
Is dit model
Afbeelding
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hier in Frankrijk is het duidelijk sneller. Ertegen houden voor een seconde, done.

Zelfs in de kleinste buurtwinkel... Bij ons is het nog schering en inslag dat je niet met een kaart kan betalen...

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

glda19 schreef:In de Kleinere carrefours in gent en antwerpen groenplaats moet je dat niet proberen. Want dit hebben een totaal andere betaal terminal dan die meer gebruikte grijze standaard bakjes. De hunne is een platte bruine en dit werkt totaal niet
Carrefour België maakt gebruik van Ingenico i.p.v. Worldline. Terminal was zeker in het begin redelijk buggy, maar ik heb de laatste keren toch telkens probleemloos contactloos kunnen betalen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

In m'n Delhaize winkel wil het ook niet lukken met m'n Apple Watch... kastje is nochtans het klassieke grijze bakje.
glda19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

zeker dat uw kaart contactloos kan betalen. Want kon ook nooit contactloos betalen via bancontact app met bnpfortis. Probleem was had nog een kaart zonder contactloos betalen. Eens dit gewijzigd betalen zonder probleem voor 99%
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

DarkV schreef:In m'n Delhaize winkel wil het ook niet lukken met m'n Apple Watch... kastje is nochtans het klassieke grijze bakje.
Is hier al aan bod gekomen.
Zeggen dat je met MasterCard/CreditCard wil betalen(Delhaize hun kassasysteem herkent niet automatisch het kaarttype en Maestro wordt er gelijkgesteld met MasterCard).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Iemand trouwens al contactloos kunnen betalen aan de Coca-Cola automaten... symbool staat erop maar lijkt niets te doen.
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 50 keer

Argenta heeft nu ook blijkbaar contactloze kaarten.
Hebben ze vandaag gezegd op Twitter:
Dag Jonas, de contactloze kaarten zijn intussen beschikbaar en je kan ze via ons aanvragen. Gelieve dat wel in een privébericht te doen, want we hebben je adres, geboortedatum en rekeningnummer nodig ter identificatie. Groetjes, Nikki.
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Afbeelding Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

DarkV schreef:Iemand trouwens al contactloos kunnen betalen aan de Coca-Cola automaten... symbool staat erop maar lijkt niets te doen.
Op het werk betaal ik altijd contactloos.
Converted
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 13 keer

glda19 schreef:In de Kleinere carrefours in gent en antwerpen groenplaats moet je dat niet proberen. Want dit hebben een totaal andere betaal terminal dan die meer gebruikte grijze standaard bakjes. De hunne is een platte bruine en dit werkt totaal niet
Is dit model
Afbeelding
De Carrefour Express in Berchem werkt contactloos betalen met bovenstaande terminal perfect hoor!
Zijn trouwens dezelfde terminals die Ikea ook gebruikt.
"ONEup -> 1000/40"
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Idd, hier ook geen last met de Ingenico-terminals van Carrefour, die ook in de Express winkels staan zoals die van de Groenplaats.
DarkV schreef:Iemand trouwens al contactloos kunnen betalen aan de Coca-Cola automaten... symbool staat erop maar lijkt niets te doen.
Werkt voor mij ook. Hangt wat van de implementatie af maar meestal is het zo dat je eerst op de embedded terminal zelf op een knopje moet duwen, waarna hij een soort van virtuele autorisatie van 99,99 EUR aan de automaat doorgeeft (bedrag zie je verschijnen op scherm van automaat). Dan maak je een keuze, waarna de automaat het exacte bedrag naar de terminal stuurt voor settlement, en dan kan je contactloos betalen. Eenmaal betaald stuurt de terminal een bericht dat de aankoop voltooid is en gaat de automaat dispensen.

Beter zou zijn dat je gewoon een selectie maakt en dan contactloos kunt betalen maar de functie van een keuze maken zonder voorafgaande betaling of autorisatie is in principe gereserveerd om een indicatie van de prijs te tonen, enerzijds om te checken of de geprogrammeerde prijs wel overeenkomt met het prijslabel dat men gehangen heeft, anderzijds om de prijs na te gaan indien het label ontbreekt. Bovendien is er hier ook een risico dat men onbedoeld aankopen zou verrichten als men een (verkeerde) selectie maakt en dan de kaart/phone/watch te dicht bij de terminal laat komen.

Magstripe kaarten daarentegen kan je gewoon swipen en dan een keuze maken, dus is wel nog iets sneller. Bovendien kan men hierbij ook de optie configureren om meerdere aankopen te doen met 1 enkele swipe, wat bijvoorbeeld in de VS vaak aangeboden wordt.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 10 sep 2019, 07:39, in totaal 1 gewijzigd.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Ik heb in payconiq/bancontact app voor android (Huawei p30pro Android 9) enkele kaarten geactiveerd met succes.je kunt de app standaard als NFC betaalmiddel instellen. Daarnaast staat Google pay App op de telefoon maar niet als standaard.

In het begin enkele keren succesvol betaald maar helaas werkt het sinds een update van Android totaal niet meer. Wel met Google pay overigens.

Iemand zelfde ervaringen?
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Is dit model
Afbeelding
Met mijn BNPPF bankkaart kan ik in geen enkel Carrefour contactloos betalen :x wat wel lukt met mijn Visa kaart, Prepaidkaart en KBC bankkaart en Belfius bankkaart, dat is zeer eigenaardig. :roll:
In andere winkels kan ik zonder problemen contactloos betalen met mijn BNPPF bankkaart.
Ik heb dat probleem bij BNPPF voorgelegd maar zij staan ook voor een raadsel maar gingen niettemin dat onderzoeken.

https://nl.community.bnpparibasfortis.b ... efour-3007
marzman
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

In Nederland vindt ik het fijn werken, in België mislukt het de helft van mijn betalingen. Ik weet niet, het staat dan niet aan in de kassa ofzo terwijl er wel een sticker op zit dat het kan.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik denk dat de zever hier met Bancontact vs maestro niet helpt.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik betaal terug met de kaart in de gleuf te steken... Via de NFC met de gsm. Lukt meer niet dan wel, waarom? Geen idee. Met de bankkaart wapperen? De ene keer te snel, dan werkt het niet, en elke keer 2-3 keer zitten proberen, nope, gaat sneller met de kaart en code in te geven.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Slafes schreef:Ik betaal terug met de kaart in de gleuf te steken... Via de NFC met de gsm. Lukt meer niet dan wel, waarom? Geen idee. Met de bankkaart wapperen? De ene keer te snel, dan werkt het niet, en elke keer 2-3 keer zitten proberen, nope, gaat sneller met de kaart en code in te geven.
Atos wins.
CCatalyst schreef:Merken die over het algemeen goed werken zijn Ingenico en Verifone. Maar niet de grijze bakken van Atos.

Waarbij je je toch altijd wel afvraagt of het nu een gebrek aan softwarecompetentie is, of gewoon gebrekkige hardware, of (meer sinister) een bewuste antipolitiek tegen contactloos betalen, want Atos heeft ook wel tegenstrijdige belangen hier en daar.
johann
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 29 keer

TheCeet schreef:Argenta heeft nu ook blijkbaar contactloze kaarten.
Het wonder is inderdaad geschied. Met verve heeft Argenta zijn rol als rode lantaarn vervuld. Nu ja, iemand moet de laatste zijn.
(Al was Argenta in mijn herinnering in de jaren '90 bij de allereerste banken om een chip te voorzien op de bankkaart. Wet van de remmende voorsprong?)
Voor een behoorlijke graphic designer hebben ze echter nog steeds geen geld gevonden.
argenta.png
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 50 keer

Enige nadeel van Argenta.

Ik heb 2 nieuwe kaarten. Maar de oude kaarten blijven doodleuk op actief staan.
Volgens Argenta moe tik naar cardstop bellen... Jammer dat ze dat zelf niet kunnen deactiveren...
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Afbeelding Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Argenta heeft de rol van rode lantaarn niet hoor, dat is .. VDK Bank :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Jammer om te zien dat Argenta terug is gegaan naar de klassieke horizontale layout. Ik heb nog eentje met het verticale ontwerp, zoals HelloBank. Lijkt mij moderner. Argenta gaat trouwens ook terug reliëfdruk gebruiken voor haar kredietkaarten.

Maar dan is Argenta toch op één punt actueel. Nog steeds niet voor Zoomit of voor activatie van Itsme .

Iets anders; ik schrijf het volgende omdat ik de indruk heb dat vele mensen dat nog niet doorhebben.

Je kunt elk bedrag contactloos betalen. Chipkaart invoeren is niet nodig. Enkel zal je bij sommige betalingen wel nog de pincode moeten ingeven.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

AMEX en de duurdere (en dus zeker geen prepaid) Master/Visakaarten gebruiken ook nog relief hoor :)

Ergens in de derde wereld zal men nog altijd gebruik maken van die overdruk toestellen. Misschien niet zozeer meer in vaste locaties, maar wel in taxi's bijvoorbeeld.

Heb dit zelf nog gezien in een taxi in de VS, 10 jaar geleden, pre-Uber tijden. Wat in de VS 10 jaar geleden nog gedaan werd zal vandaag zeker nog in andere delen van de wereld gedaan worden.

Ik vind verticaal ook wel mooier.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 sep 2019, 09:34, in totaal 1 gewijzigd.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer

WalterB1 schreef:J
Je kunt elk bedrag contactloos betalen. Chipkaart invoeren is niet nodig. Enkel zal je bij sommige betalingen wel nog de pincode moeten ingeven.
klopt, ik hou mijn portefeuille ertegen (bankkaart niet uithalen) en druk dan mijn pincode in. Betaal bijna overal op deze manier.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
apestaart
Elite Poster
Elite Poster

Bababa schreef: klopt, ik hou mijn portefeuille ertegen (bankkaart niet uithalen) en druk dan mijn pincode in. Betaal bijna overal op deze manier.
Dat zal je maar kunnen als je maar 1 betaalkaart in uw portefeuille zit maar als je meerdere kaarten hebt zoals ik dan zal je toch de betaalkaart waarmee je wenst te betalen toch moeten uithalen anders zou het kunnen gebeuren dat je de verkeerde kaart gebruikt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

... en dat fenomeen komt genoeg voor om een naam te hebben: Card Clash

Voor het eerst beschreven in 2003 kort na de introductie van de Oyster contactloze betaalkaart voor het OV in Londen, waarbij een passagier twee of meer kaarten in zijn portefeuille heeft en de portefeuille tegen de lezer gehouden wordt. Als bij het inchecken de ene kaart wordt geregistreerd, en bij het uitchecken de andere kaart, dan weet de backend niet welk traject de passagier afgelegd heeft en wordt hij op beide kaarten het maximum dagtarief aangerekend.

Later ook van toepassing geworden voor gelijkaardige situaties bij andere contactloze kaarten.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Didymus schreef:Carrefour België maakt gebruik van Ingenico i.p.v. Worldline. Terminal was zeker in het begin redelijk buggy, maar ik heb de laatste keren toch telkens probleemloos contactloos kunnen betalen.
Die Carrefour terminals zijn gewoon buggy.
Ik kan zelden eerst een betaling doen met ecocheque en daarna maaltijdcheque die op dezelfde kaart staan.
"onbekende fout"
Oplossing? Betalen met ecocheque, 30 seconden wachten, daarna maaltijdcheque.Lukt wel.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Vandaag voor het eerst NFC+PIN kunnen betalen voor > 25 EUR hier.

De terminal was een gloednieuwe van Adyen - het Nederlandse online betaalplatform - het is de eerste keer dat ik die hier in .be zie.

Op Atos terminals krijg ik een foutmelding voor contactloos > 25 EUR, op die van Ingenico komt er "contactloos niet bevoegd", beiden eisen dan Chip+PIN. Op die van Adyen was NFC+PIN geen probleem, kaart tappen en vervolgens kwam er "PIN ?" met invulhokjes op het scherm.
stefan1234
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Gebruik contactloos al enige tijd bijna niet meer. Was een leuk retrofuturistisch slash boring dystopia experiment toen ik het gebruikte. Zo van: "In de jaren '70 werd ons voorgehouden dat we in de nabije toekomst allemaal in de ruimte gingen wonen in Stanford torussen, en kijk, het is 2019 en betalen door onze kaart/telefoon/horloge vlak naast een bakje te houden is hoever we ondertussen gekomen zijn." OK, ik trek het in het belachelijke, maar toch, 99% van het gebruiksgemak van contactloos betalen ligt in het feit dat het geld rechtstreeks van de zicht- of kredietrekening gaat, d.w.z. onderliggende functionaliteit die het gemeen heeft met een fysieke kaart die enkel met chip & PIN werkt. Contactloos is verhoudingsgewijs veel bijkomende complexiteit in ruil voor weinig bijkomend gebruiksgemak.

Contactless skimming is misschien FUD, maar het blijft bijkomend attack surface dat in het geval van mijn bank zelfs niet via de klantendienst kan gedeactiveerd worden. Stel dat ik mijn portefeuille verlies, dan is dat een extra EUR 50 die een oneerlijke vinder snel zou kunnen uitgeven. Vandaar dat ik mijn fysieke Revolut Visa zoveel mogelijk gebruik, want je kan de contactloze betaalfunctie vanuit de app deactiveren en hoeft niet klant te worden bij een extra bank (rekening wel aangeven op belastingsaangifte). En tot EUR 200 per maand gratis afhalen bij ATM's, voor het geval het onverwacht nodig zou zijn. Voor Colruyt/Okay, die geen Visa/MasterCard aanvaarden, activeer ik de contactloze betaalfunctie van de Payconiq app op mijn smartphone terwijl ik aan de kassa sta en deactiveer ik hem onmiddelijk na betaald te hebben. Verder neem ik voor ik het huis verlaat alles uit mijn portefeuille (een stoffen dingetje van een of twee Euro) dat ik niet verwacht nodig te hebben, zodat een oneerlijke vinder enkel teleurgesteld kan zijn.
fusionbe
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 3 keer

Apple Pay werkt bij mij zeer goed en snel.

Met de kaart tegen dat kastje is traag. Sneller om de kaart gewoon in te steken en code typen.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster

In de Nederlandse middelgrote treinstations zoals Goes en Middelburg is contactloos betalen verplicht wil men naar de WC gaan, die deur kan enkel opengaan als men contactloos betaalt.
In de grotere stations zoals Rotterdam-Centraal en Maastricht kan men echter zowel contactloos betalen als met muntstukken om door die poortjes te geraken.
stefan1234
Plus Member
Plus Member

Mja dat is een goed voorbeeld van de vorm die westers techno-autoritarisme aan het aannemen is. Er gaat geen publiekrechtelijke verplichting komen dat je een bankkaart met contactloze functie of een smartphone MOET hebben analoog aan hoe de Communistische Partij van China haar leden verplicht om de "Studeer Xi (Jinping)" app op hun smartphone te hebben en te gebruiken, maar alles gaat in toenemende mate ontworpen worden op basis van de veronderstelling dat iedereen het heeft. En dat degenen die het niet hebben "geen spel maken" :nono: ("want allez ge moet toch al ne rare kwiet of autist zijn om niet mee te doen") van het feit dat ze in toenemende mate worden uitgesloten van een maatschappelijk leven dat steeds meer gemedieerd wordt door propriëtaire ecosystemen. In Zweden is men zelfs zover gegaan om de verkopers van de plaatselijke daklozenkrant een mobiel betaalsysteem te geven (wat elke journalist die een onkritisch artikel schrijft over mobiel betalen steevast vermeldt), kwestie dat de cash-afhankelijkheid van de zwaksten in de samenleving (bedelen en meer algemeen de informele economie) niet kan ingeroepen worden als excuus om de wedloop naar de technologische singulariteit in vraag te stellen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef:Aangenaam verrast hoe ingeburgerd het contactloos betalen is in Frankrijk. Geen gezever, gaat een pak sneller, enkel bij bedragen hoger dan 30e moet je de kaart erin steken.
Recent op skivakantie in Italië was ik ook aangenaam verrast met ApplePay... bliksemsnel (zo snel heb ik nooit meegemaakt in België) en geen enkele keer een probleem !

Zelfs voor grotere bedragen geen enkel probleem via de Apple watch.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Los van het feit dat contactloos betalen wel of niet werkt... Ik ben terug overgeschakeld naar de kaart in de gleuf steken en ben daar nog steeds blij om. :)

Wat betreft cash betalingen begint het echter de spuigaten uit te lopen... Je krijgt van de bomma of bompa eens een 100 of 200 euro briefje... Probeer het maar eens uit te geven. In de Lidl voor 136 euro boodschappen gedaan, briefje van 200 op tafel en de kassierster moest er eerst de manager bij halen. Paar weken daarvoor, 56 euro, briefje van 100. Sorry, ik open net mijn kassa en anders heb ik geen wisselgeld meer.

Het is ver gekomen dat ik eerst moet rijden naar een automaat om mijn briefjes op mijn rekening te storten... Oude mensen geven graag nog eens geld voor kerst en nieuwjaar en hebben geen pc of smartphone of...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Zoveel geld krijg ik niet meer op kerst ze haha(ben 24 jaar)

Maar ik moet idd ook erg veel geld storten omdat ze het cash geven.

Ik gebruik contactloos en het andere gewoon door elkaar. Werkt voor mij fijn als ik de keuze heb. Want bv op de automaat hier kan ik wel betalen contactloos maar er is iets met de software dat hij mijn kaart niet herkent(andere toestellen wel) dus dan moet het toch nog in de gleuf.
macamba
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 143 keer

Ik heb eindelijk een eerlijk antwoord van KBC gekregen:
KBC heeft de mogelijkheid van Apple Pay bekeken, maar de onderhandelingen zijn uiteindelijk stopgezet. Dit omwille van enkele onmogelijke eisen van Apple om bijvoorbeeld gebruik te mogen maken van alle klantgegevens van KBC en hoge transactiekosten bij het gebruik van hun diensten.
Voorlopig zit het er niet onmiddellijk in om Apple Pay te gebruiken. Bij een samenwerking tussen Apple en KBC zal dit ongetwijfeld gecommuniceerd worden naar de klanten.

Met vriendelijke groeten

KBC Live
Tof dat ze eindelijk eerlijk antwoorden. Wat ik ervan vind: privacy begrijp ik, maar Apple heeft sowieso al gegevens van mij, ik heb er geen moeite mee, dwz: voor het betaalgemak heb ik dat er wel voor over.
En wat de kosten aangaan voor KBC: zij denken hiermee aan zichzelf, aan hun eigen winst terwijl ik als klant maandelijks al een behoorlijk bedrag betaal, geef klanten de keuze..
Het is sowieso krom want als ik iedere week cash zou afhalen kost KBC het meer geld dan dat ik via Apple Pay betaal, dus linksom of rechsom..
Maar goed, het is in ieder geval duidelijk dat we het bij de grootbanken niet hoeven te verwachten, wellicht hebben ze dit onderling afgesproken omdat het ze goed uitkomt. Tsja. Wat zou je anders verwachten van een bank he :-)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

macamba schreef:
KBC heeft de mogelijkheid van Apple Pay bekeken, maar de onderhandelingen zijn uiteindelijk stopgezet. Dit omwille van enkele onmogelijke eisen van Apple om bijvoorbeeld gebruik te mogen maken van alle klantgegevens van KBC en hoge transactiekosten bij het gebruik van hun diensten die wij van Apple niet mogen doorrekenen aan de klanten wat nochtans onze manier van werken is.
Voorlopig zit het er niet onmiddellijk in om Apple Pay te gebruiken. Bij een samenwerking tussen Apple en KBC zal dit ongetwijfeld gecommuniceerd worden naar de klanten.

Met vriendelijke groeten

KBC Live
Heb het antwoord eerlijk gemaakt voor jou.

Apple is een van de meest privacy gevoelige bedrijven ter wereld. Zij moeten geen inkomsten halen uit de verkoop van persoonlijke gegevens, omdat ze die inkomsten simpelweg niet nodig hebben in hun verdienmodel waarmee ze op lange termijn veel meer verdienen door klanten die hen daarom vertrouwen en loyaal blijven. Het laatste wat ze stellen zijn "onmogelijke eisen" inzake klantgegevens. Het gaat er puur om om de identiteit van de kaarthouder te bevestigen zodat wildvreemden niet jouw kaart in hun Apple Pay kunnen toevoegen (wat in het prille begin wel kon, maar dit is dichtgetimmerd).

Dat ze met Google Pay wel in zee gaan zegt eigenlijk genoeg over hoeveel ze inzitten met die klantengegevens.
stefan1234
Plus Member
Plus Member

Je kan het ook anders zien. Hoe minder financiële instellingen Apple Pay ondersteunen, hoe kleiner het deel van de bevolking dat zich nog verder integreert in Apple's gesloten ecosysteem en enkel leert werken met / denken in de digitale formats van Apple. Zou ze de kost niet willen geven, de Amerikanen die zich verplicht voelen opnieuw een dure iPhone te kopen wanneer ze een nieuwe smartphone nodig hebben, gewoon omdat iedereen die ze kennen iMessage gebruikt en, in de nabije toekomst, hun periodieke uitgaven via hun Apple Card in het honderd gaan lopen als ze geen iPhone hebben om ze mee te beheren. Anders gesteld: het ondersteunen van digitale toepassingen die deel uitmaken van buitenlandse digitale ecosystemen is een nationaal economisch en veiligheidsrisico, en zowel de overheid als de privé-sector dienen het zoveel mogelijk te dwarsbomen. Het is zoals met de Windows tax (die net enkel financieel -licenties- maar ook mentaal/intellectueel is), met dat verschil dat we het ontstaan van dit deeltje van de Apple tax nog kunnen vermijden. Dat KBC uiteraard enkel geïnteresseerd is in de eigen winst is te verwachten, maar het is desondanks toch een goede zaak. Liever lokale en relatief kleine (vergeleken met Apple) uitzuigers zoals KBC dan uitgezogen worden door een van de machtigste bedrijven ooit aan de andere kant van de wereld.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”