Ik heb mijn Fritzbox 7530 via PPPoE verbonden met Proximus.
Verbinding werkt.
Ik heb een user aangemaakt, en bij Systeem / Fritzbox gebruiker VPN ingeschakeld.
Instellingen op de computer gemaakt.
Verbinding werkt, ik krijg een IP van de Fritzbox.
Ik open browser, en kan Fritzbox IP benaderen (inloggen) op het 192.168.x.x adres
Tot daar alles goed denk ik dan.
Probeer ik echter het internet te bereiken, dan gaat dat niet.
2 problemen lijken me dan mogelijk:
- ofwel zit het probleem in mijn client, en stuurt die niet alle trafiek door de tunel
- ofwel zit het probleem aan de server kant (de Fritzbox) en laat die mij enkel toe op het lokale netwerk
In beide gevallen heb ik geen idee waar ik het zou moeten zoeken...
Fritzbox als VPN server
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Het hangt er idd vanaf hoe de gateway configured is.
Je kan ervoor kiezen om alle traffiek door de vpn te sturen, of enkel de traffiek bedoeld voor het netwerk achter de vpn tunnel.
Bij dat laatste moet de router uiteraard weten hoe je traffiek naar buiten geroute wordt, en om de respons terug naar jou te routen.
Je kan ervoor kiezen om alle traffiek door de vpn te sturen, of enkel de traffiek bedoeld voor het netwerk achter de vpn tunnel.
Bij dat laatste moet de router uiteraard weten hoe je traffiek naar buiten geroute wordt, en om de respons terug naar jou te routen.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Voor zover ik weet is er geen Windows 10 VPN Client voor de FritzBox (IPSEC)ygeffens schreef:Ik heb een user aangemaakt, en bij Systeem / Fritzbox gebruiker VPN ingeschakeld.
Instellingen op de computer gemaakt.
Verbinding werkt, ik krijg een IP van de Fritzbox.
Ik open browser, en kan Fritzbox IP benaderen (inloggen) op het 192.168.x.x adres.
Ik gebruik hiervoor Shrew Soft VPN Client 2.2.2
Instellen is een beetje lastig, maar eens het werkt gaat alles perfect.
Welk OS gebruik je, en welke VPN Client?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 69 keer
Dat had ik er uiteraard moeten bij zetten.philippe_d schreef:Welk OS gebruik je, en welke VPN Client?
macOS en de ingebouwde VPN
Ik vroeg het bij een collega na en die was er redelijk van overtuigd dat het probleem aan de kant van Fritzbox zit, maar volgens mij begint het probleem al aan de mac kant. Stuur ik niet alles door de tunnel, dan zal het nooit werken. Alleen weet ik niet goed hoe uit te zoeken of überhaupt iets al door de tunnel gaat of niet.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Een VPN goed testen kan je alleen als je op een ander netwerk zit (vb: remote locatie, mobiel internet).
Je kan bijvoorbeeld de Macbook aansluiten op de B-box (kabel of WiFi), en dan via VPN op je FritzBox proberen te komen.
Iedere VPN user krijgt één vast IP adres van de FritzBox (vb 192.168.178.200 e.v.).
Maar als je nadien het LAN adres wijzigt (vb naar 192.168.1.1 in plaats van 192.168.178.1), dan kan je best de VPN user opnieuw aanmaken, zodat deze een IP adres krijgt in het juiste subnet.
Je kan bijvoorbeeld de Macbook aansluiten op de B-box (kabel of WiFi), en dan via VPN op je FritzBox proberen te komen.
Met de instellingen op de Mac kan ik je niet helpen, ik weet wel dat verschillende kennissen zonder probleem met een Macbook Pro een VPN verbinding kunnen maken met de FritzBox VPN server. Ik zou toch eerst het probleem zoeken bij de VPN Client.ygeffens schreef:Ik vroeg het bij een collega na en die was er redelijk van overtuigd dat het probleem aan de kant van Fritzbox zit, maar volgens mij begint het probleem al aan de mac kant
Er zijn 2 mogelijkheden:ygeffens schreef:Stuur ik niet alles door de tunnel, dan zal het nooit werken
- - alle verkeer gaat door de tunnel: je hebt internet op de mac via de tunnel (remote).
- alleen intern verkeer gaat door de tunnel: je hebt internet via de lokale verbinding.
Surf naar een website die jouw IP adres geeft (vb https://userbase.be/services/ip):ygeffens schreef:Alleen weet ik niet goed hoe uit te zoeken of überhaupt iets al door de tunnel gaat of niet.
- Indien je hier het IPv4 adres van jouw FritzBox ziet, dan heb je internet via de tunnel
Indien je hier het IPv4 adres van de B-box3 ziet, dan komt je internet niet via de tunnel.
Iedere VPN user krijgt één vast IP adres van de FritzBox (vb 192.168.178.200 e.v.).
Maar als je nadien het LAN adres wijzigt (vb naar 192.168.1.1 in plaats van 192.168.178.1), dan kan je best de VPN user opnieuw aanmaken, zodat deze een IP adres krijgt in het juiste subnet.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Ik gebruikte Fritzbox VPN tot kort. Ik zou zeggen, koop een Raspberry PI (2 of 3), hang em aan de USB van de Fritzbox en zet er OpenVPN op. Vind ik persoonlijk een pak gebruiksvriendelijker dan de Fritzbox VPN.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 69 keer
Misschien dat ik dan een andere piste kan bewandelen.
Als ik mijn Qnap via PPPoE laat verbinden, daar is ook VPN software voor.
Zo zit die niet achter de router, moet ik geen poorten open zetten naar die QNAP.
Experiment voor deze week.
Als ik mijn Qnap via PPPoE laat verbinden, daar is ook VPN software voor.
Zo zit die niet achter de router, moet ik geen poorten open zetten naar die QNAP.
Experiment voor deze week.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.