Aan de EV rijders ...

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

@krisken, bedankt voor je verhaal. Leerrijk.

En de Kia e-Niro ? Is verwant aan de Hyundai Kona EV.
https://www.kia.com/be/nl/modellen/e-niro/ontdekken/
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik heb (kort) met de E-Niro gereden, maar op dit moment is de levertijd +1 jaar!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Volgende uitdaging: hoe ver raak je in Moldavië met een Zoe.
Nee ik was echt verbaasd om daar electrische wagens tegen te komen...4 tesla en 3 Zoe gezien.
En ongeveer een volledig RoRo schip aan Toyota Priusen komen blijkbaar allemaal uit de States , ze kopen die daar spotgoedkoop op.

Waarom eens geen trip naar London en terug kris?

Jammer dat de wetgever geen enkele mogelijkheid voorziet om je wagen om te bouwen naar een electrische.
Een oldtimer van 7/800 kg lijkt mij ideaal voor korte ritten.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Een trip naar het buitenland behoort zeker tot de mogelijkheden, maar London zou ik liever niet doen, zijn dan nog extra kosten voor de boot en zo verder. Nu steek ik er enkel tijd in :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Deze tour eens doen zal ±1000 km zijn. En kan mij moeilijk voorstellen dat je op die route zonder palen zou vallen :wink:
Naamloos.jpg
Ik kwam eens terug over bitburg luik enzo er zit daar een stuk autostrade waar je in 150a200 km geen pomp hebt dat was even krap :lol:
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Ik zou ook een van kris zijn routes eens gereden willen zien met een tesla, gewoon puur om te zien hoeveel tijdswinst er te halen valt door het grotere rijbereik, niet door winst ivm laden superchargers.

Een ev met een bereik van 500km is toch wel een must
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

qtec : zou graag deze toer eens doen, maar met een Nissan Leaf zal het dus niet zijn. Kan het eventueel wel eens doen met een BMW I3 of een Renault Zoe?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Ik denk dat een Kona wel eens de oplossing kan zijn. Die heeft een groot bereik en actieve koeling batterij.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Maar haalt het absoluut niet van rijcomfort tov de Leaf.
Helaas... Voorlopig is er nog geen perfecte EV wagen dus, voorlopig moeten we dus kiezen uit een lijst gebreken en kiezen welke de minst erge zijn dus.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik was vooral zeer te spreken over de e-pedal van de Leaf, welke je echt doet nadenken over elektrisch rijden. De Kona was idd een andere optie, daar je met de flappers aan het stuur de "kracht" van het generatief remmen kan instellen. Maar kan deze ook uit zichzelf remmen tot stilstand?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Een nieuwe dag, een nieuwe kans voor de Nissan Leaf! De vorige keer kregen we te maken met een oververhitte batterij. Alleen wisten we niet goed wat juist de oorzaak was : de wagen teveel aan de snellader gehangen, teveel door bergen en dalen gereden, of een combinatie hiervan? Daarom de Nissan Leaf deze keer meegenomen naar een land dat zo vlak is als een pannenkoek : Nederland!

Zoals gewoonlijk de Zen Car opgehaald te Vilvoorde, waar hij trouw stond te wachten met een 100% batterijlading. We hadden een route uitgestippeld richting Barendrecht (nabij Rotterdam), aangezien er daar een charger van het Ionity netwerk was met een CHAdeMO aansluiting. Speciaal, daar deze in België enkel een CCS aansluiting hebben. Zo konden we meteen twee vragen beantwoorden : is er echt een CHAdeMO aansluiting voorzien op deze lader, en kan ik met mijn laadpas gebruik maken van deze snellader. Het antwoord in dezelfde volgorde : ja en neen. Volgens de Ionity app was er CHAdeMO aanwezig en dit bleek te kloppen. Alleen ziet deze Ionity laadpaal er helemaal anders uit dan de Ionity laadpalen die we hier in België kennen. Het was exact dezelfde laadpaal als welke we kennen van de snelladers van Allego en Lidl. Maar helaas, de laadpas van Zen Car werkte dus niet op deze wagen. Op zich geen ramp : we hadden nog 28% batterij over (goed voor 67 kilometer) en er zijn meer dan genoeg snelladers in de buurt van Rotterdam waar we konden heen rijden.

De vriendin opperde plots dat ze wel zin had in een "hot brownie". Voor de niet-kenners : een warme brownie met vloeibare chocolade met een stevige toef slagroom er boven op, en te verkrijgen bij Burger King. Na even googlen bleek dat er geen enkele BK in de buurt was welke vlakbij een snellaadpaal stond. Maar, als we reden naar Ruyven (een goeie 30km verder), dan kwamen we een BK tegen met een snellaadpaal van "Fast Charging Network", wat wij kennen als Allego. Dus : riching Ruyven! Wat meteen opvalt in Nederland : vanaf je de snelwegparking op komt rijden zie je duidelijke borden die je wegwijs maken naar de laadlocatie (in België mag je deze telkens weer gaan zoeken). En toen was er minder goed nieuws : er was slechts één snellader en daar hing reeds een Volkswagen E-Golf aan. Gelukkig zat de bestuurder achter het stuur, en kwam ik te weten dat hij er normaal nog een 10-tal minuutjes zou blijven maar dat hij eigenlijk best tot thuis kon rijden en daar laden. Dus een minuutje later hing onze Zen Car aan de CHAdeMO aansluiting en werd de batterij voorzien van "verse ellentriek", en dit aan een vlotte 45kW. Na een 45 minuten aan deze snelheid zou de batterij toch een 75% volgeladen zijn en konden we verder rijden. We hadden toen sinds over vertrek een 182km gereden en konden nog een 31-tal kilometer rijden met de 12% die we nog hadden.

In het restaurant zaten we over koetjes en kalfjes te babbelen, tot er plots een koppel bij ons stond. Of die Nissan Leaf van ons was. Toen we dit bevestigend beantwoorden wouden ze er plots van alles over weten : hoe voelt het om te rijden in zo een wagen? Hoe ver kan je daar nou mee? Duurt dat laden lang? De ene vraag achter de andere werd op ons afgevuurd, en gelukkig kon ik me in de meeste gevallen hun nog goed van antwoord dienen. Kort samengevat : een koppeltje uit de buurt dat een Nissan Leaf wou kopen, maar niet helemaal wisten of het een goede beslissing zou zijn. Ik gok dat ze één van de komende dagen een bestelbon zullen tekenen, daar ze na het gesprek helemaal verkocht waren aan de auto, het interieur en de bediening van de wagen... Door het hele verhaal waren we de tijd wat uit het oog verloren en bleek het ruim 75 minuten later te zijn dan toen we de plug in de wagen stopten. Gevolg : een goed volgeladen batterij (97%) waarmee we 243km ver zouden geraken.

Het idee was nu om "op het gemak" terug naar België te rijden : via Spijkenisse naar Ouddorp en zo langs de Deltawerken naar Scharendijke en Burgh te rijden richting Landal Resort Haamstede. Geen toeval dat we deze locatie uitkozen, aangezien er daar een snellader staat van Allego. Bij aankomst wist een A4 blad op de snellader ons te melden dat de CHAdeMO stekker kapot was. Allego was op de hoogte gesteld en zou de komende week langskomen om het euvel te herstellen. Prima uiteraard dat de uitbater van dit resort het allemaal laat weten, alleen jammer dat Allego zelf geen melding hiervan maakt via hun Smoov applicatie en dat ook Chargemap van niks wist. We hadden op dat moment nog 57% batterij wat goed was voor 141km. Ruim voldoende dus om dit laadstation over te slaan (we konden immers nog via AC laden mocht het echt nodig zijn) en door te rijden naaar Middelburg.

Aan het OK tankstation te Middelburg kwamen we aan met 44% batterij (107km). Ook hier de typische Type2 - CCS - CHAdeMO opstelling welke je overal ziet opduiken (prima palen overigens). Laden ging aan 40kW, en wij konden inmiddels gebruik maken van de sanitaire voorzieningen en binnen een koffie drinken. Twintig minuutjes later stond de teller reeds op 80% (194km), wat ruim voldoende was voor de volgende stop.

Vanuit Middelburg vertrokken we naar Ellewoutsdijk om daar de Westerscheldetunnel in te duiken, en 6.6km verder terug boven water te komen te Boerengat (ik verzin het niet ...) om zo via Terneuzen naar Zelzate reden. Eens we terug in eigen land waren brachten we een bezoekje aan het voormalig politiekantoor te Wachtebeke (Brandweerzone Centrum zou een nieuwe ambulancepost daar willen openen) en het provinciaal domein "Puyenbroeck". Op deze locatie is er immers een Bluecorner laadpaal (geplaatst door de provincie Oost-Vlaanderen) welke nog niet gedocumenteerd was in Chargemap. Een 10-tal foto's later werd de rit verder gezet naar het UZ Gent om eens hallo te zeggen op de spoeddienst aldaar. De ambulanciers daar hadden immers een aantal sleutelhangers besteld van "De Dag van de Hulpverlener" en ik had laten vallen dat ik ze wel wou binnen steken daar. Belofte maakt schuld, en zo beland je dan om 3u op de spoeddiensten van het UZ Gent waar ik nog een uurtje met collega ambulanciers heb staan praten.

Vanaf het UZ Gent reden we dan een kilometer of 5 verder, naar het Gabriëls tankstation te Merelbeke. Want jawel, ook dit bedrijf heeft opgemerkt dat de opmars van de EV's begonnen is. In Merelbeke (net al Oostende en Deurne) staat er nu al een aantal weken een fonkelnieuwe laadpaal te blinken! Op een 20-tal minuutjes (43kW) was de batterij van 20% (48km) naar 59% (145km) gegaan met de Zen Card laadkaart, en kon er terug gereden worden naar Vilvoorde. Daar kwamen we toe met nog 17% batterij, ofwel 38km...

Alles samen hebben we deze dag 460km afgelegd en konden we concluderen dat de CHAdeMO aansluiting eigenlijk prima zijn werd deed (geladen aan 45kW, 40kW en 43kW). Verbruik lag (gemeten over de verschillende laadstops) telkens rond de 15 a 16kWh. In principe zou dit lager kunnen maar continu rijden met de verlichting, ruitenwissers en verwarming aan beïnvloed dit natuurlijk enorm. Het is onmogelijk te zeggen hoe warm de batterij exact werd : er staan immers geen waarden op die je kan aflezen. Toen we de wagen afhaalden stond het metertje op 25% van het balkje, na de eerste keer snelladen (Ruyven) stond dit op 50%, in Middelburg op 70% en na het laden te Merelbeke op 75% De batterij warmt dus duidelijk stevig op, maar kon ondanks de regen en de koude nacht (amper 6°C) amper afkoelen. Ook al heeft de wagen meer dan een uur stilgestaan in het UZ Gent. We hadden natuurlijk wel het nadeel dat de batterij dus ook continu de warmtepomp moest voeden, en dus ook altijd belast werd.

///EDIT : Hardware.Info heeft overigens een mooi filmpje online gezet met een review van de Nissan Leaf :

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/06/25 ... elijkse-v/

Nog twee jaar wachten op de volgende test? :cry:
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Deze zomer komt er ook de Nissan Leaf e+ die heeft een accu van 62kWh i.p.v. 40 voor de gewone.
De e+ heeft ook 214pk t.o.v. 150 voor de gewone.
https://www.egear.be/nissan-leaf/
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

R2D2 schreef:
Bij de achterkant moet ik spontaan aan 'design by asus' denken dus mogelijk ooit een rog versie :lol:

Maar lees liever Krisken zijn ervaringen en zal dus nog even moeten wachten :oops:
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Abusimbal schreef:Deze zomer komt er ook de Nissan Leaf e+ die heeft een accu van 62kWh i.p.v. 40 voor de gewone.
De e+ heeft ook 214pk t.o.v. 150 voor de gewone.
https://www.egear.be/nissan-leaf/
Leuk, maar zou het batterijprobleem inmiddels opgelost zijn? En ccs ipv CHAdeMO? Nu er meer en meer CCS stations komen ...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

krisken schreef:Maar hoe tonen ze dan realtime (of bijna realtime) de status van de laadpalen als al dan niet bezet?
omdat elke laadpaal een internetverbinding heeft: ofwel bedraad met een ethernet naar een modem, ofwel een GPRS verbinding met een ingebouwde SIM-kaart. Op het ogenblik dat je swipet gaat de paal via het OCPP-protocol aan de backend alle info van je laadkaart doorgeven, en al dan niet toelating geven om de laadcyclus te starten. Als jouw kaart bij de provider van de paal niet gekend is gaat de backend verder op zoek bij de pan-european eRoaming partners (zoals bvb Hubject, e-clearing.net of Girève) en worden er eventueel roaming kosten aangerekend. Als je dan mag laden, wordt de Mennekes-connector gelocked, en begint het laden.

een andere kaart met laadpunten in België vind je bij Blue Corner: https://www.bluecorner.be/nl/overal-europa-opladen/
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

krisken schreef:
Abusimbal schreef:Deze zomer komt er ook de Nissan Leaf e+ die heeft een accu van 62kWh i.p.v. 40 voor de gewone.
De e+ heeft ook 214pk t.o.v. 150 voor de gewone.
https://www.egear.be/nissan-leaf/
Leuk, maar zou het batterijprobleem inmiddels opgelost zijn? En ccs ipv CHAdeMO? Nu er meer en meer CCS stations komen ...
Nog steeds CHAdeMO.
Aangezien CCS enkel in de EU een dominante positie heeft, en in de rest van de wereld CHAdeMO dé stekker is, lijkt het mij dat enkel Europese wagenbouwers hier rekening mee zullen houden, en niet de Japanse.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Kijk eens naar de auto's welke zowel in US als EU opkomen : allemaal CCS. Ook de Aziaten zijn meer en meer met CCS bezig. En met het opkomen van de high power netwerken (bvb Ionity) die enkel nog CCS hebben lijkt me dit wel een breekpunt.

Rond deze dag zou trouwens de Ionity te Wetteren (E40) operationeel moeten zijn!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Er begint nu echt meer en meer elecktrische auto's te komen. Ben benieuwd naar de nieuwe Peugeot 208e en de nieuwe Opel Corsa e.
Die delen veel omdat ze van hetzelfde concern zijn.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Voor die prijzen :eek:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Die wagens breken nooit door als ze de prijs niet doorbreken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Of gewoon om groen te pesten https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon :lol:
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Duitsers zijn nog steeds marktleider in technologie bij verbrandingsmotoren, en net in Duitsland zouden constructeurs de lat moeten verleggen om Europa de toekomst te brengen. Maar men blijft bewust achterwege hierin of ontwikkelt veel te dure oplossingen.

Op deze manier vasthouden aan een oude technologie, dan geef je de toekomst uit handen aan China.
Terug van een reisje naar Oslo, wat daar al rijdt van elektrische voertuigen :smash2:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Als de overheid hier ook cadeaus kon uitdelen van hun begrotingsoverschot dan valt dat inderdaad goed te begrijpen. Het is maar waar de prioriteiten liggen. :)
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 43 keer

"Uit handen geven aan China?" Hmm. Slafes' opmerking blijkt wel terecht:

Sinds eind juni betaald de Chinese overheid veel minder (of geen?) subsidies meer voor EV's. Gevolg? Maandelijkse verkoop wereldwijd -14% in juli.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... ts-subsidy


Enkel technologische revoluties op vlak van snelladen, zal de meerderheid doen overschakelen. Als we op de tijd van een tankbeurt de batterijen kunnen volladen, en dat diezelfde batterijen het dat dan ook vele kilometers volhouden (200.000+?), is er nog maar weinig reden om niet over te schakelen. Maar het is nog altijd net niet dat. Nog eventjes geduld, vermoed ik.

Maar ook als de overheden/nuts- of beheersmaatschappijen nog meer ongein/-zin gaan verzinnen om elektriciteit (not unlike fossil fuels) langs alle mogelijke kanten te gaan belasten of zoals bv. de VREG recent voorstelde met hun platte tariefverhogingen tijdens piekafnames, dan gaat het net een averecht effect hebben. Het "willens nillens verplicht door de strot rammen van de mensen" heeft een bepaalde tolerantiegrens.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

TimoLimo schreef:Enkel technologische revoluties op vlak van snelladen, zal de meerderheid doen overschakelen. Als we op de tijd van een tankbeurt de batterijen kunnen volladen
Ik zie de oplaadtijd absoluut niet als een probleem. 90-95% van de tijd staat een auto stil, je moet gewoon zorgen dat het stilstaan gebeurt op een plaats waar je kan laden.

De beperkende factor momenteel is de kostprijs van de batterijen. Een Opel Corsa met batterijen kost een fortuin.
Een Nissan Leaf (40kWh/150pk) kost €39K, eentje met 62kWh kost €6K meer (€45K).
Een gelijkaardige Golf kost €8K minder (150pk - €31K).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Als ik de reviews van Krisken lees dan vrees ik dat voor veel mensen de oplaadtijd wel degelijk een (psychologisch?) probleem is. De af te leggen afstand op een batterij is voor veel modellen niet veel meer dan 200-300 km en daar zit je soms verbazingwekkend snel aan. Als je op een iets of wat langere tussenstop dan een uur moet wachten om te laden ipv 5 minuten door te tanken dan gaan veel mensen daar niet mee te overtuigen zijn, ook al zijn langere ritten de uitzondering. Dan heb ik het nog niet over de mogelijke stress van een laadpaal te vinden. :)
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Wij zijn ondertussen met onze plugin hybrid een weekje op vakantie in Frankrijk. We kijken uit naar laadpalen maar dat valt dik tegen... Tot hiertoe nog geen enkele gevonden die ook werkt met de kaart die m'n vriendin heeft van het werk (werkte wel in Spanje, NL), of de paal is defect. Enkel in Vannes redelijk wat straatpalen gezien.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

heist_175 schreef: Een Nissan Leaf (40kWh/150pk) kost €39K
Een gelijkaardige Golf kost €8K minder (150pk - €31K).
Op de leaf krijg je 3000 euro van de overheid terug, geen BIV of DIV, dus gewoon aankoop spreek je zo goed als zelfde prijs en dan zwijg je nog over het onderhoud en rijkosten... Financieel is de leaf véél goedkoper dan die golf.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Tim.Bracquez schreef:geen BIV of DIV
Tot dat elektrisch beter verkoopt dan ICE. Dan kan het elektriciteitsnet al die opladers niet aan en mag je wel BIV + Jaarlijkse belasting + nog eens een taks voor het belasten van het elektriciteitsnet betalen. Achteraf voeren ze dan waarschijnlijk nog een taks in op de recyclage van de accu's (of bij aankoop/vervanging)

Zo werkte dat toch met de zonnepanelen. Eerst mensen aanzetten om iets te kopen en vervolgens die mensen meer laten betalen.

Niet dat ik tegen EV's ben maar België heeft nu al stroomproblemen, en hoewel je sommige EV's als "powerwall" kan gebruiken zie ik weinig mensen dat (vrijwillig) doen door de extra wear op de accu.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

lanadekat schreef:Tot dat elektrisch beter verkoopt dan ICE.
Maar zo kan je natuurlijk niks meer beslissen. De diesels die 10 jaar gesubsidieerd werden mogen in januari Antwerpen niet meer in. Momenteel pusht de overheid benzines, tot men ontdekt dat die moderne turbobenzines ook nogal wat fijn stof en stikstofoxide de lucht in blazen.
Je kan op dit moment eigenlijk alleen maar een beslissing nemen met de huidige fiscale regels en ervan profiteren zolang het kan.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tim.Bracquez schreef: dus gewoon aankoop spreek je zo goed als zelfde prijs
Fair point.
Ik zit echter vast aan leasing en daar zie dat diesel nog steeds goedkoper is (of dat wil Fleet ons mss wijsmaken :)).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Op dit moment is het zelfs al bewezen dat moderne diesels minder uitstoot hebben dan bepaalde benzines. Zegt ook weer genoeg...
Het jammere aan EV's met snellaadfunctie (CHAdeMO of CCS) is dat "traagladen" (wisselstroom) dan weer verschrikkelijk traag is (rond de 7kW). Als je dan merkt dat sommige laadpalen een fee per minuut vragen dat je er staat dan is het steeds minder interessant.

Ook qua prijzen verschieten vele mensen : een EV begint pas aan 30000 euro, terwijl je een ICE met redelijk wat opties hebt voor dat geld. Goed, je hebt een aantal zaken welke goedkoper zijn of niet moet betalen met een EV, maar dat zal zoveel niet schelen op de totale prijs.

Op dit moment kijk ik uit naar de Peugeot 208E en de Renault Zoe (2019 versie). Beiden hebben CCS, een batterij van rond de 50kW en "relatief" betaalbaar. Met de komst van Ionity in Wetteren (aan de E40, aan beide kanten van de snelweg) kan ik voor 8 euro de batterij vol laden met een CCS stekker. En dan zijn er nog 2 Lidl's waar ik gratis zou kunnen chargen in de buurt (Melle met 2 laadstations en Erpe-Mere). Als ik 250km kan rijden op één lading (vooral autostrade) voor 8 euro dan ben ik al blij : dat zou dan 32 euro zijn voor 1000km. Mijn Citroen Berlingo Diesel slikt toch wel wat meer :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Hoe lang moet je laden via CCS? Want op tijd kan je natuurlijk geen prijs plakken en als je om te tanken 1) speciaal naar de snelwegparking moet rijden en 2) daar eerst nog een uur "iets" moet doen... Dan vrees ik dat je dat snel op geeft. Snelwegparking is niet meteen een plek waar je je wagen lang laat staan om te laden en waar je kan combineren met een uitstapje in het centrum ergens.

32 euro voor 1000 km is niet slecht, een zuinige diesel zal rond 60 euro zitten om zoveel kilometer te kunnen afleggen een zuinige benzine eerder rond de 85.

Alleeeeeeeeen... De huurprijs van de batterij bij Renault niet vergeten. Tegenwoordig al 69 euro de maand als ik me niet vergis en dan mag je maar 7500km rijden. Elke 2500 km er bovenop kost nog eens 10 euro per maand extra. Gesteld dat je elke maand zo'n 1000 km er mee zou rijden zit je aan 89 euro huur batterij en 32 euro elektriciteit en dan lijkt mij dat een benzine of dieselwagen weer goedkoper voor de dag komt. Laat nu nog de inschrijvingstaks en de rijtaks er af en zit je nog duurder dan een benzine of diesel op 1000 km vrees ik. Ik neem dan de hogere aanschafkost nog niet in aanmerking.

Je hebt dan bij Renault wel een goedkope EV, maar je zit met een batterij huur die mij bvb al meer zou kosten dan wat ik nu aan bezine op rij per maand.

Of zie ik het nu te zwart in en vergeet ik ergens een parameter?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Goh CCS is inderdaad pakweg een uurtje laden voor van 0 naar 100 te gaan. Speciaal naar die snelwegparking moet ik er niet voor rijden, ik passeer die zowat dagelijks (ik woon te Wetteren). Nu normaal zou het wel de bedoeling zijn om gebruik te maken van de laadmogelijkheden van Lidl (voor zolang we kunnen toch), en in uiterste nood naar de Ionity te gaan.

Bij Renault kan je de batterij zowel kopen als leasen. Leasing kloppen je prijzen zowat (ik ken ze niet allemaal uit het hoofd, maar die 69 euro voor 7500km klopt inderdaad).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Ik heb van Roemenië naar belgië gereden en eens goed opgelet hoeveel EV ik zie
Roemenië en Hongarije 1 Renault ZOE
Oostenrijk 1 tesla model X
Duitsland 5 tesla's 2 zoe
België: 4 tesla's 1 leaf

Ik heb 2000km gereden op 32uur met een EV zou het ook wel lukken denk ik hoewel eerste 400km niet gestopt dat zou al niet lukken bij de meesten.
Heeft mij €186 benzine gekost voor een wagen van 20j oud. (die mij 5000€ gekost heeft over 4 jaar alles in buiten benzine)

Ik ga nog een jaar of 10 wachten denk ik.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Het zusterje van de 208 E de Opel Corsa-e komt er ook aan begin volgend jaar.

Alsook de VW ID.3
https://www.autowereld.com/autotests/id ... wagen-id-3
https://www.volkswagen.be/e-mobility/nl ... ie/id.html

De ID.3 zou wel eens potten kunnen breken.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”