Logitech & azerty

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer
Provider

Hebben jullie ook gemerkt dat de laatste tijd logitech azerty toetsenborden bijna niet meer maakt uitgezonderd enkele modellen?

En neen, ik wil geen qwerty...

Dat het nieuwe toetsenbord MX Keys ook niet uitkomt in azerty vind ik toch spijtig.

Vroeger kon je alles van logitech in azerty krijgen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer
Provider

Geen voldoende grote markt meer voor.

Frankrijk wil afstappen van Azerty. De gewone qwerty maakt meer en meer opvang in Vlaanderen, de Canadese of Portugese qwerty maakt meer en meer opgang in Frankrijk.

Straks blijft enkel nog Belgie over omdat onze politici wellicht niet zullen durven te beslissen om onze keyboard te vervangen. Samen met nog enkele Afrikaanse markten (ex kolonies) waar je echter geen keyboard aan 20 USD kan slijten.

En dan te weten dat je - om helemaal correct te zijn - aparte Azerty-varianten moet maken voor de Belgische en Franse markten, dan is het al helemaal niet interessant meer.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer
Provider

CCatalyst schreef:omdat onze politici wellicht niet zullen durven te beslissen om onze keyboard te vervangen.
Wat heeft de politiek daar nu mee te maken ?! :bang:

Ik hoop dat ook laptop-fabrikanten gaan volgen, waardoor er hier een steeds grotere push naar QWERTY gaat komen. Op die manier gaat QWERTY dan ook steeds meer zichtbaar/beschikbaar worden in onze lokale winkels, want vandaag moet je toch echt online, if not in Nederland, kopen als je een QWERTY wil. Ik vermoed dat die QWERTY only Logitech toetsenbord ook wel in de MediaMarkten e.d. gaan belanden.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer
Provider

redman schreef:Dat het nieuwe toetsenbord MX Keys ook niet uitkomt in azerty vind ik toch spijtig.
Er is wel een azerty variant, maar die is bestemd voor de franstalige markt. De opdruk van functietoetsen zoals enter en shift zijn dan ook in het Frans.
Misschien kan je daarmee leven?
Tomby schreef: Wat heeft de politiek daar nu mee te maken ?! :bang:
De keuze van een keyboardlayout is uiteraard persoonlijk, maar de politiek heeft er toch wel iets mee te maken. Kijk naar Frankrijk waar de politiek een vervanger zoekt voor hun azerty wegens niet geschikt voor de Franse taal.
Hier bij ons zou het ook geen slechte zaak zijn mochten we qwerty US International introduceren in scholen wegens het meer internationale karakter ervan. Je kan zelfs correcter Frans typen op qwerty US International dan op azerty zelf :bang:
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer
Provider

MaT schreef:
redman schreef:Dat het nieuwe toetsenbord MX Keys ook niet uitkomt in azerty vind ik toch spijtig.
Er is wel een azerty variant, maar die is bestemd voor de franstalige markt. De opdruk van functietoetsen zoals enter en shift zijn dan ook in het Frans.
Misschien kan je daarmee leven?
Er zijn ook een aantal toetsen verschillend tussen be en fr layout, niet enkel de vertaling.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Veel van de symbolen liggen op een andere plaats bij een FR azerty.
Bv de @ ligt niet onder de 2 maar onder de 0 toets.

Ik kan op beide werken, maar voor lang typwerk prefereer ik azerty, omdat de letter M daar op de middenlijn ligt en deze evenwichtiger opvult dan bij qwerty, waar je rechterpink niet op een letter rust.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer
Provider

Je kan zelfs correcter Frans typen op qwerty US International dan op azerty zelf
t

Klopt niet, ik kan helemaal niet typen op qwerty, omdat ik azerty al 45j gewoon ben, zo geleerd heb op school ( nog mechanisch typemachine)

Zoiets afleren en switchen is belachelijk, doe je jaren over
de koe zegt boe
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer
Provider

Klopt zeker wel. Ik heb het over correct typen, niet over snel typen of hetgeen je gewoon bent. Er is een reden waarom de Fransen ook van azerty afwillen en dat is omdat het niet geschikt is voor Frans.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:
Provider

Ik heb ook leren typen op het een mechanische machine, maar een andere layout leer je echt wel sneller dan in jaren hoor.

Ondertussen kan ik zonder problemen zowel qwerty us, qwerty es (Spaans) als azerty typen.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
marijke1968
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer
Provider

Leren is één kant, aangenaam een tweede. Ik ben 24jaar geleden naar België geëmigreerd vanuit Nederland. Ik beschouw mezelf als goed geïntegreerd inclusief Belgische nationaliteit. Maar qua keyboard blijft t Qwerty :-)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer
Provider

Tomby schreef: Wat heeft de politiek daar nu mee te maken ?! :bang:
De keyboard layout hier wordt bepaald door het NBN, een overheidsorgaan dat (afaik) onder de minister van Economie valt. Geen idee of het nog wel echt nog zo'n overheidsvehikel is als in tijde van de BIN, maar de FOD Economie heeft nog steeds heel wat zitjes in de RvB (https://www.nbn.be/sites/default/files/ ... s_2018.pdf).

Zaken als het vervangen van Azerty door Qwerty biedt genoeg aanleiding om als een communautaire aanval van Vlaanderen op Wallonie gezien te worden, en meer is er niet nodig om onze politici te doen dichtklappen.

Dat heeft een toetsenbord dus met politiek te maken.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:
Provider

marijke1968 schreef:Leren is één kant, aangenaam een tweede. Ik ben 24jaar geleden naar België geëmigreerd vanuit Nederland. Ik beschouw mezelf als goed geïntegreerd inclusief Belgische nationaliteit. Maar qua keyboard blijft t Qwerty :-)
Ik heb het geleerd toen ik voor een Nederlandse firma ging werken... Uiteindelijk ga ik nu bijna dagelijks heen en weer tussen azerty en qwerty ;-)

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”