upgrade PC 4K Adobe Premiere

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
rasman
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo,

Ik doe tegenwoordig geregeld wat video editing met Adobe Premiere Pro 2019. Ik merk dat als ik beelden in 4K30fps moet bewerken en vooral knippen en previewen, dat mijn computer daar zeer veel moeite mee heeft.

Ik heb eigenlijk geen zin om een volledig nieuwe computer aan te schaffen.
Zou een upgrade naar een I7 3770 de moeite waard zijn ?

Wat kan ik doen om mijn systeem te verbeteren hiervoor ?

Dit is mijn huidige configuratie:

Intel Core i5 3470 @3.20ghz
24GB DDR3 Corsair 1600Mhz (9-9-9-24) (upgrade van 8GB naar 24GB gaf geen verschil)
250GB Samsung Evo 860 als boot HDD
MSI Geforce GTX1050Ti 4GB
Moederbord: Asus P8H77-V LE

Alvast bedankt.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik denk dat je vooral een andere grafische kaart gaat nodig hebben. 4K beelden met 4GB RAM op de GPU is problematisch, alsook de CPU kan wel een upgrade gebruiken inderdaad. Die i7 zal al direct een serieus verschil maken ja.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

@Sasuke: waarop baseer je de uitspraak dat de GPU de beperkende factor is in die setup? Gebruikt Adobe Premiere 2019 al zo effectief de GPU ipv de CPU+RAM?

@rasman: welk budget geef je aan een upgrade? Hoeveel kost die i7 3770? Heb je de bottlenecks in je systeem al kunnen vinden om gericht te upgraden?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Zeer belangrijk: je hebt GPU acceleration nodig voor Adobe Premiere Pro.
Dus eerst nakijken of je de recentste Nvidia drivers voor de GTX1050Ti hebt geïnstalleerd en in Adobe Premiere Pro instellingen nakijken of de GPU accelleratie (CUDA) correct werkt.
https://helpx.adobe.com/premiere-pro/kb ... e-pro.html
Daarna tijdens 4K editing nakijken hoeveel je GPU wordt belast. Als dat 100% is en de weergave niet vlot loopt, dan zal je een zwaardere grafische kaart moeten aanschaffen. Adobe heeft een lijstje op hun website:
https://helpx.adobe.com/be_en/premiere- ... celeration

CPU en RAM is al lang niet zo belangrijk meer voor Adobe software, de laatste jaren draaien héél veel functies via GPU acceleration.
rasman
Plus Member
Plus Member

JamesEarlGray schreef:@Sasuke: waarop baseer je de uitspraak dat de GPU de beperkende factor is in die setup? Gebruikt Adobe Premiere 2019 al zo effectief de GPU ipv de CPU+RAM?

@rasman: welk budget geef je aan een upgrade? Hoeveel kost die i7 3770? Heb je de bottlenecks in je systeem al kunnen vinden om gericht te upgraden?

goh, veel budget wil op dit moment er niet voor vrijmaken. Dien GTX1050TI is nog maar paar maand oud. die i7 vind je rond 100€

Kzal inderdaad eens moeten kijken hoe mijn gpu belast wordt als ik bezig ben in Premiere, hij staat inderdaad ingeschakeld in Premiere.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

rasman schreef: 24GB DDR3 Corsair 1600Mhz (9-9-9-24) (upgrade van 8GB naar 24GB gaf geen verschil)
Naast de tips hierboven, ook nakijken of premiere de volle 24G mag gebruiken (preferences -> memory)

Als het echt te lastig wordt, kan je ook werken met low res versies tot je klaar bent met bewerken (met premiere en proxy ga je er wel raken, niet zo op 5 seconden aangepast).
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

De GTX 1050Ti staat daar helaas niet bij, wilt dat zeggen dat die niet wordt ondersteund in Premiere, of dat de lijst niet volledig is?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Een GPU die niet in de lijst van Adobe staat, is simpelweg niet getest door Adobe.
Natuulijk zullen die GPU's wel kunnen werken met Adobe Premiere, mits de juiste drivers en settings.
Stefaand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 10 keer

Ik geloof dat het mogelijk is met het manipuleren van een bepaald bestand van Adobe Premiere (dacht een .ini bestand) je de grafische acceleratie kunt activeren van je videokaart, waardoor er een drastische snelheidstoename mogelijk is door activering van CUDA-acceleratie.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

De TS geeft aan dat acceleratie actief staat. En ook al is Adobe première PRO tegenwoordig al even GPU accelerated, mag je de invloed van/op CPU niet onderschatten. Zeker niet als we spreken over een 4K stream ... als je die even gaat beginnen te editen zit je toch al op een serieuze belasting, zeker omdat de GPU imho onvoldoende krachtig is voor een 4K 30fps video te renderen.

Als je een beetje rondkijkt op relevante fora zal je zien dat men voor 4K video minimaal een GRX 1660 6GB en 32GB RAM aanbeveelt ... een GTX 1050 (non Ti) is goed voor entry-level editing. De Ti versie mag dan wel sneller zijn, maar is niet snel genoeg. Mensen vergeten al snel dat 4K tov FullHD bijna 4x de performance vraagt ...
Laatst gewijzigd door Sasuke 04 sep 2019, 21:13, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
rasman
Plus Member
Plus Member

Wanneer ik in Premiere de playback start van mijn gemonteerd project ziet mijn GPU verbruik er zo uit:
Maar mijn CPU gaat wel naar 100%
premiere.jpg
Geheugen toewijzing in Premiere:
premiere2.jpg

GPU rendering staat nochtans aan:
premiere3.jpg
Laatst gewijzigd door rasman 04 sep 2019, 21:16, in totaal 1 gewijzigd.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Misschien kan het probleem ook vanuit een andere hoek aangepakt worden. Als het materiaal van een eigen bron komt die kan opnemen in All-Intra kan dat de pc ook ontlasten.
rasman
Plus Member
Plus Member

NuKeM schreef:Misschien kan het probleem ook vanuit een andere hoek aangepakt worden. Als het materiaal van een eigen bron komt die kan opnemen in All-Intra kan dat de pc ook ontlasten.

Wat bedoel je met all-intra ?
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Dan vermoed ik dat je GPU acceleratie toch niet werkt ... nu, playback is het eenvoudigste ... dus als je daar al issues mee hebt dan scheelt er wel iets. En inderdaad, CPU rendering/streaming van 4K video met een i5 3de generatie zonder GPU acceleratie gaat niet goed lukken. Dat gaat met een 3rd gen i7 ook niet supervlot gaan trouwens.

Leesvoer:
https://www.intel.com/content/dam/www/p ... -guide.pdf
https://www.logicalincrements.com/artic ... eoediting/

Je moet me niet geloven maar 4K editing/rendering ga je niet kunnen doen met een kleine ingreep hoor.
Afbeelding
rasman
Plus Member
Plus Member

VLCplayer werkt perfect, 50% naar de gpu en max 20% naar de cpu.
Bijlagen
premiere4.jpg
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

rasman schreef:Wat bedoel je met all-intra ?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Intra-frame_coding
The term intra-frame coding refers to the fact that the various lossless and lossy compression techniques are performed relative to information that is contained only within the current frame, and not relative to any other frame in the video sequence. In other words, no temporal processing is performed outside of the current picture or frame. Non-intra coding techniques are extensions to these basics.
Minder 'moeilijke' compressie (niet over frames geen) => makkelijker bewerkbaar.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Premiere Pro gebruikt géén NVEnc en rendert vrijwel alles op de CPU. Multicore en vooral hoge turbo-boost haal je de meeste winst mee. CUDA-cores worden enkel voor effecten gebruikt, zoals in transities. Audio wordt ook volledig op de CPU gerenderd.

Maar je gebruikt Premiere Pro (en bij uitbreiding ook andere 'pro'-level NLE's zoals Resolve) eigenlijk verkeerd. Van zodra je met dit soort bestanden bezig bent ga je werken met proxy-files. Professionele camera's maken die meteen aan (op bijvoorbeeld 2e geheugenkaart), in de andere gevallen moet je Adobe Media Encoder gebruiken om deze op voorhand een nachtje te laten renderen. Tijdens monteren preview je eigenlijk je "low-resolution" file (maar die zijn in meeste gevallen nog hoog genoeg om niet fullscreen te gebruiken).

Daarnaast is waarschijnlijk de gebruikte codec een issue. HEVC (h.265) wat nogal eens bij 4K-materiaal gebruikt word is eigenlijk niet geschikt voor montage-doeleinden. Indien mogelijk best werken met ProRes of CineForm -- grotere files, maar minder belasting. Bijgevolg ook een ideale keuze als proxy-formaat. Ik zet m'n proxies bovendien op SSD, de originele files op HDD. Dat laatste mag zelfs een externe drive zijn, je kan puur met proxies werken tot dat je gaat exporteren.

Bij het renderen worden dan natuurlijk de oorspronkelijke bestanden in volle resolutie gebruikt. Als je aan color grading gaat doen kan je overigens in je Program-panel nog gewoon wisselen tussen proxy-weergave en originele file.
2019-09-04_22-18-58.png
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

rasman schreef:VLCplayer werkt perfect, 50% naar de gpu en max 20% naar de cpu.
Ik heb de indruk dat je niet doorhebt dat 4K afspelen ook nog iets heel anders is dan 4K editing en rendering. Daarnaast gebruikt VLC effectief je GPU en om 4K af te spelen is die wel goed hoor. Je probleem is echter dat Adobe je GPU niet gebruikt, en dan schiet je CPU echt wel te kort. Een i7 3770 gaat dat iets verbeteren, maar ook niet enorm veel dan.

Meon geeft effectief ook wel goeie tips, ik ken enkel de HW kant wegens het reeds verscheidene malen heb moeten klaarmaken voor vrienden/familie ... :-)
Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

VLC is nogal een software-speler en speelt bijna alles af via de CPU.
Doordat alle codecs 'ingebouwd' zijn is dat zowel een voordeel (speelt vrijwel alles native af) als een nadeel (maar daarom niet efficiënt).

-- Edit: blijkbaar niet altijd (meer) waar --

Ik ben tegenwoordig meer fan van PotPlayer die wél aan hardware-decoding doet, waar mogelijk. Maar je bent dan wel terug bezig met codec-packs te gebruiken (maar d'er zit al heel wat bij).

Wat misschien ook een klein beetje kan helpen, al heb ik er geen ervaring mee is deze optie in GeForce Experience om "studio drivers" te gebruiken ipv "game ready drivers":
2019-09-04_23-12-13.png
2019-09-04_23-12-13.png (11.35 KiB) 910 keer bekeken
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

ik weet niet van welke regio je bent, maar als je een GTX 1060 kan lenen die wel op de lijst staat van GPU's is mss ook een denkpiste. Want de HW acceleratie doet het niet bij jouw. maar dat kan evengoed een driver probleem zijn.

https://helpx.adobe.com/be_en/premiere- ... e-pro.html
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”