waterpomp valt uit bij gebruik wasmachine

Plaats reactie
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Sinds enkele maanden hebben we een triplex filter staan achter de regenwaterpomp.
Sinds kort slaat de regenwaterpomp helemaal af, druk 0, en dan moet je manueel terug starten via de reset knop als het wasmachine aan staat.
Als je het toilet doorspoelt of de buitenkraan gebruik, slaat hij niet af, alleen als het wasmachine draait. Deze laatste valt dan natuurlijk ook stil wegens geen water.

Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? De filters die vuil zijn? Maar dan zou je verwachten dat hij het ook doet bij doorspoelen wc of gebruik buitenkraan, niet?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Reden is waarschijnlijk dat het water naar de wasmachine véél te traag doorstroomt (wat niet het geval is met toilet en buitenkraan).
Hierdoor gaat de veiligheid aan van de drukregelaar op de regenpomp?

Ik zou eens naar de flexibel kijken tussen de kraan en de wasmachine, daar zit meestal een kleine filter in die verstopt kan geraken of aankalken. Soms zit dit filtertje in de aansluiting zelf op de wasmachine.

Filtertje(s) uitspoelen, en het probleem zal wellicht verholpen zijn.
Je zou ook kunnen beslissen om die extra filtertjes weg te laten, gezien de triplex filter toch alle deeltjes eruit haalt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Zijn de problemen met de wasmachine direct ontstaan na de installatie van de tripex filter?

Wat Philippe zegt is zeker een item dat je moet checken. Als dat filtertje geen probleem is, probeer dan eens de filter patronen uit de triplex te halen zodat water direct ongehinderd kan stromen. Het kan in zo'n geval zijn dat je een drukvat moet plaatsen. Deze vangt lage debiet vragen op, de pomp zal pas in werking schieten als dat vat leeg is.
Groggie
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 jul 2019, 14:42
Bedankt: 2 keer

Drukval over de 3 filter kan inderdaad te groot zijn in verhouding met het debiet.

Kan enige tijd goed gegaan zijn omdat de filters nog nieuw en onvervuild waren.

Bovenstaande tip ivm de filterkaars te verwijderen lijkt me een ideale test.
Wel de filterpot goed reinigen.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Maar als het wasmachine zou uitvallen omdat de druk te laag is, zou mijn waterpomp toch niet in fout mogen vallen.
Mijn pomp valt helemaal uit, moet hem manueel via de reset terug starten, daardoor geeft mijn wasmachine een watertoevoer fout.

Probleem is inderdaad begonnen nar installatie triplex filter.

Die filters van het wasmachine had ik al eens gereinigd, ik zal ze er straks eens uithalen om te zien of dat beter gaat.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Neemt de wasmachine de eerste keer zonder problemen water?
Zo ja dan moet je het zoeken in het snel afsluiten van het debiet en mogelijke terugslag. Immers het is voor deze verbruiker een aan/uit in een fractie van een seconde.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

100% zeker dat je filter achter de waterpomp en regelaar staat en niet ervoor?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

gunmaster schreef: Het kan in zo'n geval zijn dat je een drukvat moet plaatsen. Deze vangt lage debiet vragen op, de pomp zal pas in werking schieten als dat vat leeg is.
Ik heb een drukvat geïnstalleerd omdat wasmachine vaak héél korte periodes water neemt en zo de pomp heel vaak moest aanspringen.
Wat niet goed is voor je verbruik, maar ook niet voor de levensduur van je pomp.
Triplex filter zit er ook tussen.

=> pomp => triplex => drukvat => vaatwasser
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Filter staat zeker achter de pomp.
De pomp slaat onwillekeurig af, dus niet dadelijk, maar random tijdens het wassen en ook niet elke keer. 3x wassen dat hij niet uitvalt, dan weer eens wel.

Triplex Filter is wel redelijk vuil, met aanleg nieuw terras is er wel wat stabilise in de put gevallen.

Heb filter uit wasmachine verwijderd, zullen zien of het betert.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Een elektronische controller en een drukvat is sowieso een slecht idee lijkt me daar en simpele drukschakelaar enkel en alleen op druk regelt, en zo'n elektronische ook nog eens rekening houd met debiet en nog eens een tijdvertraging heeft op uitschakelen.

Ik ben ervan overtuigd dat een drukschakelaar en vat nog steeds zuiniger is. Zo'n elektronische biedt natuurlijk een betere droogloopbeveiliging.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik kan me vergissen, maar er worden enkele termen door elkaar gebruikt.

Tank
Je kan een hyrofoor uitrusten met een tank, dit zorgt ervoor dat bij een frequente maar heel beperkte watervraag, de pomp niet hoeft aan te schakelen, maar dat het water uit de tank komt.

Een voorbeeld met tank en zonder tank
Afbeelding Afbeelding

Drukvat
Je kan een installatie ook uitrusten met een drukvat. Een drukvat vangt de drukverschillen op en zorgt dus dat de verschillen in druk verminderd worden. Bij een CV is dat standaard, omdat warm water uitzet.
Bij een sanitaire installatie is dat niet standaard, maar wordt het enkel geplaatst als er problemen verwacht worden of zijn.

Voorbeeld plaatsbesparend en een standaard drukvat
Afbeelding Afbeelding

> Heeft uw installatie een terugslagklep voor en/of achter de filters?
> Heeft uw installatie een drukvat?
> Welk type pomp gebruik je?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

De hydrofoorgroep is een leader ecorain essential 240.
Achter de po’p staat denk ik geen terugslagklep.
Heb gezien dat er op de aanzuigleiding zo een messing filter zit, of daar een terugslagklep op zit kan ik niet zien.
Is geen drijvende aanzuigleiding, hangt naar beneden in de put.
Geen drukvat aanwezig.
Zal een paar dagen aanzien of het beter gaat met het verwijderen van de filter in de wasmachine leiding.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

sky schreef:De hydrofoorgroep is een leader ecorain essential 240.
Achter de po’p staat denk ik geen terugslagklep.
Heb gezien dat er op de aanzuigleiding zo een messing filter zit, of daar een terugslagklep op zit kan ik niet zien.
Is geen drijvende aanzuigleiding, hangt naar beneden in de put.
Geen drukvat aanwezig.
Zal een paar dagen aanzien of het beter gaat met het verwijderen van de filter in de wasmachine leiding.
De terugslagklep op de aanzuigleiding zorgt ervoor dat uw leiding niet leegloopt als je de pomp en de leiding ontkoppelt en die terugslagklep staat dus natuurlijk ook VOOR de pomp.
De terugslagklep waar ik naar verwees, voor en eventueel na uw filters (en dus ACHTER uw pomp), moet ervoor zorgen dat er geen water naar uw pomp terugloopt. Als uw wasmachine water gebruikt, loopt dat aan een bepaalde snelheid door uw leidingen, als uw wasmachine dat niet op een "vriendelijke manier" stopt, maar plots de kraan sluit, dan "botst" het water op een muur en kan dat terug naar uw pomp vloeien, waarna die in "alarm" gaat, want de pomp verwacht geen water langs de uitvoerkant te krijgen.

Mijn advies:
- Monteer een drukverlager voor uw filters, zodat die niet barsten én de druk op uw leidingen niet te hoog wordt
- Plaats een terugslagklep NA uw filters, zodat er geen water in de "foute" richting door uw filters gaat EN uw pomp geen water aangevoerd krijgt op de uitgang

Als dat nog niet betert, plaats dan een drukvat op het stuk NA de terugslagklep.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Nog even een update.
Heeft een tijdje goed gegaan, momenteel weer veel problemen.

Viel straks weer uit, na reset knop in te drukken ging de druk weer omhoog, bij openen kraan viel druk weer dadelijk weg en viel de pomp weer uit.

Aantal keer reset geprobeerd, viel nadien telkens weer uit, zelf zonder water te nemen.

Filters er tussenuit gehaald, maar na paar minuten viel deze weer opnieuw uit.
Aan de filters ligt het dus niet.
Zou de pomp of controller stuk kunnen zijn?

Zijn er andere betere systemen?
Momenteel een leaderpomp, zou toch degelijk moeten zijn, of niet.
Kan die controller afzonderlijk vervangen worden?

Vervelende is dat hij het soms wel doet, en dan weer niet.

Wíl er gerust een drukvat ofzo tussen plaatsen, maar ik ben momenteel niet zeker dat dat het effectief oplost
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Of het de pomp is ga je enkel te weten komen door een andere pomp te plaatsen.

Als vervanger adviseer ik de Grundfos Scala 2, een zelfaanzuigende pomp die toch maar 47dB produceert.
https://www.grundfos.com/products/find- ... cala2.html
-> €435 Amazon Prime (prijs fluctueert nogal en ze is niet altijd voorradig bij Amazon)

Wij hebben een paar jaar terug (2017 H1) een Gardena 3500/4E gekocht om de planten water te geven en de serre etc. Sinds april (2019/04) draait die ook voor de WC's en tot hiertoe doet ie dat prima. Maakt wel veel meer lawaai (73dB) dan de Scala 2 (vergeet niet dat dB een logaritmische schaal is).
https://www.gardena.com/int/products/wa ... 967296201/
-> €155 Amazon Prime
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Grundfos is in mijn opinie sterk overroepen, toch wat betreft hydrofoorpompen.
Zeker die vaak gebruikte MQ serie.

PS: zo'n drukregelaar durft wel eens blijven hangen of de elektronica sneuvelen (desondanks de led's branden, weleenswaar flauwer).
Bestel er een op Aliexpress als je kan wachten, en voor 25€, nog niet de helft van hier ben je gesteld voor een identiek exemplaar.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Zou er eventueel vuiligheid in de voeler zitten?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

https://www.alu-pex.be/Grundfos-SCALA2- ... ofoorgroep voor de Scala 2, misschien duurder dan Amazon maar wel een topkerel. Zonder te veel reclame te willen maken.

Wat betreft de MQ pompen, mijn eerste is na 12 jaar gesneuveld, die van mijn broer al na 8 jaar. Volgens mij had ik het nog iets kunnen rekken, want een deel van het probleem was een verstopte filter aan de aanzuigkant van de pomp. Zo'n messing geval met gewoon een netfiltertje in. Dat zorgde bij mij dan voor haperingen.

Wat je eventueel kan doen, is alles opzoeken op youtube en de pomp zelf demonteren. Bij pakweg Grundfos is dat perfect mogelijk, weet niet of dat bij andere merken ook kan. Ik heb die van mijn broer open gemaakt, moet zeggen, die blonk als nieuw vanbinnen dus vrees ervoor dat je veel vuil ofzo gaat vinden in de pomp maar het kan altijd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Slafes schreef:alu-pex (...) topkerel
Ik heb een jaar geleden een vraag gesteld en ik wacht nog steeds op antwoord.
Om het zacht uit te drukken, ben ik niet bepaald onder de indruk.

Ik was aangenaam verrast over HRShop, ik bestelde mijn FF60 triplexfilter om 20u 's avonds ofzo en kreeg geen 10min later telefoon met enkele vragen. Naast de alu-pex ervaring, was dit wel een andere league.

Anyway, ik vind de MQ series veel te lawaaiierig. Telkens je naar de WC gaat in een huis met MQ-pomp, passeert er een straaljager in huis.
Dan liever een Scala2 of een pomp-in-de-put zoals een SB+PM2 (maar die zijn stevig geprijsd).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Dat is sterk, ik mail, binnen het half uur antwoord. Pomp gekocht, direct mail wanneer geld ontvangen, mail wanneer pomp werd opgepikt door koerier, achteraf persoonlijke mail om te vragen of alles in orde was en of het gelukt was met aansluiten.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”