Met handpalm betalen

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Wie heeft het nieuws ook gezien over het betalen met je handpalm in een school in Gent ?
De Gentse Sint-Bavohumaniora gaat in september de handpalmen van alle leerlingen biometrisch inscannen. Via het ‘PALMKI’-systeem zullen ze zo vanaf half oktober hun schoolrekeningen met hun handpalm kunnen betalen. PALMKI wordt gekoppeld aan het online betaalsysteem PingPing. Dat werkt met een login en paswoord, en ouders kunnen er geld opladen. Ze kunnen er ook zien wat hun kind heeft uitgegeven. Geld meegeven voor broodjes of drankjes hoeft dus niet meer. De school wil de leerlingen zo vertrouwd maken met de technologie van morgen. Toch stellen experts het systeem in vraag omwille van de privacy. “Volgens de GDPR-wetgeving moet er voor zo’n systeem sprake zijn van ‘vrije toestemming van de betrokkenen’, in dit geval dus de ouders, aangezien het om minderjarigen gaat”, zegt professor Jos Dumortier, expert op vlak van gegevensbescherming. “Maar hoe ‘vrij’ is die toestemming als de hele school verplicht wordt om mee te doen?” (VDS)
Bron: https://www.hln.be/de-krant/gentse-scho ... ~ac470136/

Is zoiets wel echt nodig om een simpele betaling te doen ?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

ik had het op de radio gehoord en maakte me ook die bedenking.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ik zie het probleem niet, behalve dan de relatieve traagheid van sommige fingerprint/handpalm-readers en het hygiënische aspect (dat oplosbaar is maar niet altijd opgelost wordt).

Maakt alles gemakkelijker, sneller en efficiënter voor iedereen. Geen problemen meer met geld of kaarten die vergeten zijn. In de toekomst zal deze betaaltechnologie steeds dominanter worden.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

CCatalyst schreef: het hygiënische aspect (dat oplosbaar is maar niet altijd opgelost wordt).
Heb in een nieuwsbericht ergens gelezen dat men geen contact zou maken met de lezer zodat het hygiënisch zou zijn. Hoe dat dan precies gaat, geen idee.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”