Hoi,
Onlangs bij een kennis langsgeweest omdat die hun netwerksnelheid echt ondermaats is (halen mss 30mbit op hun bureau - van een 200mbit telenet verbinding). Na wat checks blijken er 2 powerline systemen door elkaar gebruikt te worden: 1 devolo (van hun alarm systeem), en daarnaast nog het systeem dat Telenet aanbiedt. (geen idee welk merk dat eigenlijk is)
Ik heb geen ervaring met het mixen van die dingen, maar ik kan aannemen dat dat niet echt bevorderlijk is. Ze waren er niet van te overtuigen om als test even het powerline systeem van hun alarm uit te trekken.
Iemand ervaring mee wat het effect is van dat te mengen?
Interferentie verschillende powerline systemen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Dat is in dit geval zelfs niet nodig want die van Telenet gebruiken een andere modulatietechniek dus die kunnen onmogelijk met de Devolo's communiceren. Maar ze gebruiken wél min of meer hetzelfde spectrum op de kabels, en collision detection tussen de twee protocollen zal er vermoedelijk niet zijn, dus ik kan me voorstellen dat ze elkaar wel wat storen. De vraag is nu: hoeveel 

- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Dat is inderdaad mijn vraag.SpecialK schreef:De vraag is nu: hoeveel
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Ik heb redelijk wat ervaring met Powerlines, en de enige manier om zo een vraag te beantwoorden is het ter plekke uit te proberen. Er zijn zoveel factoren die invloed hebben op de snelheid dat het onmogelijk is om op een forum hier een antwoord op te geven. Ik heb vroeger thuis nog testen gedaan waarbij mijn snelheid 10% omhoog ging op het moment dat de diepvriezer aan (ja, aan) ging.devilkin schreef:Dat is inderdaad mijn vraag.
Wel een beetje belachelijk dat ze enerzijds klagen dat het te traag is, maar dan niet even gewoon simpelweg hun Develo's willen uit trekken om te testen. Zoals hierboven al gesteld gebruiken die sets verschillende technieken, en gaan ze bijna zeker elkaar storen. Je bent dan veel beter met 1 set van meerdere pluggen van hetzelfde type. Met die pluggen kun je dan nog altijd meerdere aparte netwerken maken, indien het alarmsysteem absoluut op zijn eigen netwerk moet.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Het makkelijkste is alles buitensmijten en 1 systeem adopteren.
Ze gaan niet met elkaar kunnen praten, wat "veilig" is, maar ze gaan elkaar wel in de weg zitten natuurlijk.
Vergelijk het met 2 wifinetwerken, de WPA2 key zorgt ook voor 1:1 communicatie, maar bevorderlijk is het zeker niet.
Ze gaan niet met elkaar kunnen praten, wat "veilig" is, maar ze gaan elkaar wel in de weg zitten natuurlijk.
Vergelijk het met 2 wifinetwerken, de WPA2 key zorgt ook voor 1:1 communicatie, maar bevorderlijk is het zeker niet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Merken mengen is inderdaad een catastrofe. Devolo, avm en ander merk weet ik niet meer. Elke werkpost zat op apparte adapter, soms meerdere in 1 stekkerblok (Gaat ook dat niet altijd even goed samen)
Zelfs perfect mogelijk dat alles werkt, er iemand het lumineuze idee krijgt er twee om te wisselen waardoor er een totaal ongerelateerde ineens weigert nog met eender welk van de rest te spreken. Uiteindelijk allemaal met avm vervangen.
Ook zoals de diepvriezer hierboven, veel rare invloeden die zorgen dat storingen heel moeilijk op te sporen zijn.
Ik zie het enkel nog als echte noodoplossing om ergens een 'brug' te maken waar er kabel ontbreekt, bij 1 merk blijven (en zelfde type) maar niks om teveel op te rekenen. Verschieten hoeveel je die krengen in kantoren tegen komt. Als klant iets betrouwbaar wil, wifi is zelfs beter...
Zelfs perfect mogelijk dat alles werkt, er iemand het lumineuze idee krijgt er twee om te wisselen waardoor er een totaal ongerelateerde ineens weigert nog met eender welk van de rest te spreken. Uiteindelijk allemaal met avm vervangen.
Ook zoals de diepvriezer hierboven, veel rare invloeden die zorgen dat storingen heel moeilijk op te sporen zijn.
Ik zie het enkel nog als echte noodoplossing om ergens een 'brug' te maken waar er kabel ontbreekt, bij 1 merk blijven (en zelfde type) maar niks om teveel op te rekenen. Verschieten hoeveel je die krengen in kantoren tegen komt. Als klant iets betrouwbaar wil, wifi is zelfs beter...
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik haal, tussen gewapende vloeren en muren door toch vlot 500Mbps via een PLC, dat doet geen wifi me ooit natien schreef:Als klant iets betrouwbaar wil, wifi is zelfs beter...

Verder ben ik het wel eens met uw betoog: PLC enkel als laatste redmiddel.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Dat is inderdaad een voorbeeld waar ik het zou aanraden boven repeaters (yes, I hate everything
).
(mijn huisgenote en eigenares heeft er gelukig geen probleem mee als ik kabels door huis gooi
)

(mijn huisgenote en eigenares heeft er gelukig geen probleem mee als ik kabels door huis gooi