Iemand enig idee welke soft- of hardware hotels (en aanverwanten) zouden gebruiken om hun gasten op internet te laten? Het gaat dus om die captive portals waar je op terecht komt, en waar je dan eerst moet aanmelden eer je toegang krijgt tot het internet....
Ik zoek een alternatief voor onze huidige Zyxel UAG5100 die wat kuren begint te vertonen. IACbox is hier ook al gepasseerd, maar da's afgrijselijk duur..
Guest Intenet access
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 33 keer
Topic efkens doorgelezen... Maar ik zie niets wat ik kan gebruiken??
Voor de goede orde: het gaat hem niét over ap's en netwerken, die zijn al ter plaatse en geconfigureerd (120AP's overigens...) etc..
Het gaat hem over een goeie captive portal... (die we nu ook al hebben, maar die kuren vertooont)
Voor de goede orde: het gaat hem niét over ap's en netwerken, die zijn al ter plaatse en geconfigureerd (120AP's overigens...) etc..
Het gaat hem over een goeie captive portal... (die we nu ook al hebben, maar die kuren vertooont)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Edimax Pro CAPs kunnen dat als hun controller mode aanstaat.
Ook de controller (dedicated hardware of installed software) van Unifi APs kan dat.
En een pfSense router kan dat ook.
Opties genoeg dus.
Als je de APs niet wil vervangen en ze kunnen dat niet, dan is een vervanging van de router wss de beste oplossing.
Een pfSense appliance is niet goedkoop, maar je kan het natuurlijk ook op eender welke pc installeren.
Ook de controller (dedicated hardware of installed software) van Unifi APs kan dat.
En een pfSense router kan dat ook.
Opties genoeg dus.
Als je de APs niet wil vervangen en ze kunnen dat niet, dan is een vervanging van de router wss de beste oplossing.
Een pfSense appliance is niet goedkoop, maar je kan het natuurlijk ook op eender welke pc installeren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Meestal een corporate solution met wireless controllers zoals ene van Cisco, Ruckus Wireless of Aruba, met de nodige support erbij voor als het zou uitvallen. Toch vanaf je in het segment van grotere hotels terecht komt, (air)B&B's da's iets anders natuurlijk.tdemeyer schreef:Iemand enig idee welke soft- of hardware hotels (en aanverwanten) zouden gebruiken om hun gasten op internet te laten?
Deze grote merken zijn mss wat uit het budget gegrepen, voor prosumers kan ik ook de portal van pfSense aanraden dewelke zeer goed is.
De captive portal is selectief op basis van het IP van de client. Het vereist niet dat de AP's captive portal ondersteunen (alles gebeurt immers op de pfSense router), maar het vereist dus wel dat de clients die door de captive portal moeten een aparte IP range hebben die verschilt van de clients die er niet door moeten, wat in de praktijk dus vereist dat je AP kan VLAN-taggen per SSID (tenzij je wil prutsen met MAC adressen) zodat de DHCP server, dewelke dan wellicht ook op pfSense draait, die aparte IP's kan toekennen op basis van het VLAN waarin de DHCP request gebeurt. Klinkt mss wat ingewikkeld maar in de praktijk is het vrij eenvoudig te configureren.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 33 keer
Ik heb verstand van netwerken hoor
Ik beheer op dagdagelijkse basis een 400-tal pc's en 85 servers in 3 datacenters...
We hebben zoals vermeld een gastnetwerk, dat de laatste 5 jaar "beheerd" wordt door een Zyxel UAG5100. Dit is een fantastische appliance, maar de hardware laat het de laatste tijd wat afweten. Omdat er al geruime tijd ook geen firmware updates meer verschijnen wordt het tijd voor iets anders.
Overigens: de Zyxel slaagt er zelfs in om pc's met een fixed ip (niet in de range van de dhcp van het gastennetwerk) te "capteren".. (de gebruikte techniek is me niet duidelijk, maar UPNP speelt er een rol in)..
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
We hebben zoals vermeld een gastnetwerk, dat de laatste 5 jaar "beheerd" wordt door een Zyxel UAG5100. Dit is een fantastische appliance, maar de hardware laat het de laatste tijd wat afweten. Omdat er al geruime tijd ook geen firmware updates meer verschijnen wordt het tijd voor iets anders.
Overigens: de Zyxel slaagt er zelfs in om pc's met een fixed ip (niet in de range van de dhcp van het gastennetwerk) te "capteren".. (de gebruikte techniek is me niet duidelijk, maar UPNP speelt er een rol in)..
- Sasuke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Met een transparante proxy capteer je alles wat je wil
Welke firewall appliance draai je, de courante Fortigate of WatchGuard toestellen hebben eigen Captive portals, al dan niet met een eigen Lokale authenticatie of via Radius of LDAP.
Je traffiek moet evenwel altijd over het device komen de captive portal aanlevert, al dan niet vanaf een remote webserver. Heb je verouderde of te dure firewall die het niet aanlevert, maar nog niet aan vervanging toe is, dan is pfSense inderdaad geen slechte keuze. Die kan je gewoon als VM draaien. Opgelet ... once you go pfSense wil je niet meer betalen voor peperdure firewalls met minder features![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Je traffiek moet evenwel altijd over het device komen de captive portal aanlevert, al dan niet vanaf een remote webserver. Heb je verouderde of te dure firewall die het niet aanlevert, maar nog niet aan vervanging toe is, dan is pfSense inderdaad geen slechte keuze. Die kan je gewoon als VM draaien. Opgelet ... once you go pfSense wil je niet meer betalen voor peperdure firewalls met minder features
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)