Gas BBQ

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Hallo iedereen,

De zomer loopt langzaam op z'n einde.
Tijd om een koopje te doen wat betreft een gas BBQ.

De prijzen zijn zo uiteenlopend dat het moeilijk is te weten wat de sweet spot is prijs/kwaliteit.
Qua budget zou ik er maximum 350€ aan willen geven.

Momenteel heb ik een Barbecook Brahma 4.0 (3 branders + pit) en dat vind ik eigenlijk té groot.
Veelal branden er maar 2 branders op de zachtste stand (omdat 1 gewoonweg niet goed werkt).
Het moet zeker één zijn met een gewone gasfles, daar ik zo toch wel een halve grote gasfles per zomer verbruik.

Tafelmodellen lijkt me heel leuk en praktisch om gewoon op tafel te zetten, maar zo'n gasslang en gasfles onder de tafel is toch ook niet alles.
Alsook denk ik dat de rook te storend is.

Geëmailleerde zwarte roosters vind ik proper uitziend, maar anderzijds is een verchroomde rooster toch gemakkelijker / goedkoper om elke 2 à 3 jaar te vervangen en je BBQ is weer als nieuw.

Iemand suggesties, tips, ervaringen, ... die m'n keuze kunnen beïnvloeden.
Reviews zijn soms erg uiteenlopend.

Bedankt
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik ga alvast beginnen met: ik ben geen expert.

Ik heb voor de zomer een Broil King gekocht. Bedenkingen van de verkoper, neem u dit merk, dat is goed en zit wat prijsklasse/kwaliteit bij de top. Wou eerst een Weber kopen, maar al bij al kwam ongeveer hetzelfde model er duurder uit dan de Broil King.

Toegegeven, Cart 310 kost u 499 euro dus boven uw budget. Er zijn daar ook zelden tot nooit echt solden op heb ik gezien.

Ik zelf, persoonlijke smaak, wil geen toestel waar men de gasfles kan zien staan. Vaak zijn die gasflessen al half verroest dus dat is gewoon lelijk.

Wat het rooster betreft, gietijzeren rooster! Ik heb nog nooit makkelijker geweten. Mijn Broil King na het bakken even voluit laten gaan, pyrolyse zijn werk laten doen, uitzetten, laten afkoelen tot ongeveer 100°C, met een bbq borstel over het rooster gaan, invetten met wat olijfolie. Heb nog nooit zo weinig werk gehad om dat proper te houden.

Al bij al, enorm tevreden van de Broil King.
Jorinde
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hier ook een fervente voorstander van gietijzer!
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Slafes schreef:Ik ga alvast beginnen met: ik ben geen expert.

Ik heb voor de zomer een Broil King gekocht. Bedenkingen van de verkoper, neem u dit merk, dat is goed en zit wat prijsklasse/kwaliteit bij de top. Wou eerst een Weber kopen, maar al bij al kwam ongeveer hetzelfde model er duurder uit dan de Broil King.

Toegegeven, Cart 310 kost u 499 euro dus boven uw budget. Er zijn daar ook zelden tot nooit echt solden op heb ik gezien.

Ik zelf, persoonlijke smaak, wil geen toestel waar men de gasfles kan zien staan. Vaak zijn die gasflessen al half verroest dus dat is gewoon lelijk.

Wat het rooster betreft, gietijzeren rooster! Ik heb nog nooit makkelijker geweten. Mijn Broil King na het bakken even voluit laten gaan, pyrolyse zijn werk laten doen, uitzetten, laten afkoelen tot ongeveer 100°C, met een bbq borstel over het rooster gaan, invetten met wat olijfolie. Heb nog nooit zo weinig werk gehad om dat proper te houden.

Al bij al, enorm tevreden van de Broil King.
Als het nu was dat ik voor 499€ er dubbel zo lang mee zou doen, geen probleem.
Maar dat zie ik nog niet gebeuren eerlijk gezegd...

PS:
Moeten we dan beschouwen dat de klassieke merken zoals Barbecook, Weber, Campingaz, ... brol zijn?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Goh, Garantie op de giet aluminium oven levenslang. Garantie op de hoofdbranders 10 jaar. Garantie op de overige delen 2 jaar. https://broilkingbbq.com/support/warran ... -warranty/

Ik vind 10 jaar op de branders eigenlijk best ok. Trouwens, 350 vs 499 is niet dubbel zoveel, dus of je er dan dubbel zo lang mee moet doen? Volgens de verkoper gaat deze de laatste zijn dat ik ooit gekocht heb. :lol:

Als je echt goedkoop wil gaan, Van Cranenbroek, 99,95/115 euro voor een gas bbq. Ik gok dat je daar ook vlot minstens 2 jaar mee zal kunnen doen. Ik heb me laten overhalen om dergelijk duur toestel te kopen, was er niet bepaald naar op zoek want had mijn oog op een Weber laten vallen, maar ik ben er alsnog zeer tevreden over. Vooral omdat de verkoper zei om zeker voor een rooster uit gietijzer te gaan. Zou ik met een goedkoper toestel ook blij geweest zijn? Kans bestaat. Hopelijk kom ik het effectief nooit te weten. :)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Gietijzer roest toch?
Hoe hou jij uw gietijzer roestvrij?
Of hoe lekker is vlees dat gebakken is op roest :)?
Jorinde
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Na gebruik insmeren met plantaardige olie,
dan blijft zowel plaat als rooster in goede staat.

Hier trouwens de oude weber gas bbq van mijn ouders gekregen.
Is al minstens 10 jaar oud en nog steeds in goede staat.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Gietijzer roest toch?
Hoe hou jij uw gietijzer roestvrij?
Of hoe lekker is vlees dat gebakken is op roest :)?
Ik had het antwoord al verklapt in mijn eerste reactie. :)

Regelmatig de bbq gebruiken is ook wel handig. Bij langer bewaren, goed insmeren met olie, inwikkelen in papier en droog binnen ergens in huis bewaren.

Eigenlijk mag je nooit je bbq buiten in weer en wind laten staan als je er veel geniet van wil hebben. De houtskool bbq van de buren leeft gemiddeld een jaar of drie, staat in weer en wind buiten, loopt wat water in, bevriest, voet zet uit en bij het dooien valt hij om. Reken daar nog eens bij dat de kuip zelf ook volledig verroest. Eigenlijk is dat bij veel dingen zo. Draag je zorg voor iets wordt de levensduur vaak een heel stuk langer.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Slafes schreef:Heb nog nooit zo weinig werk gehad om dat proper te houden.
[youtube]MSMkcCDzsiw[/youtube]
30 minuten werk om alles proper te maken na elke BBQ...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Jij denkt echt dat je minder werk hebt met een andere barbecue? :p

Bij mijn Weber houtskool had ik al 30 minuten nodig om mijn rooster te reinigen en 30 minuten voor de wastafel en muur en mezelf te reinigen van spatten en een hoop frustratie.

Ik garandeer u, 10 - 15 minuten, geen 30 want ze rekenen de pyrolyse er bij maar dat loopt gewoon wanneer je eet he.

Ben eigenlijk benieuwd wat de vraagsteller nu beslist heeft om te kopen.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Ben er nog niet helemaal uit... (nog wat andere projectjes lopen)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”