Ten gevolge van een incomplete spastische dwarslaesie is in UZ Gent bij mij onderhuids een baclofenpomp geïmplanteerd die baclofen (een spierverslapper) rechtstreeks in het ruggenmergvocht toedient.
Ik weet dat ik moet oppassen voor magnetische velden zoals metaaldetectoren omdat deze de werking van de pomp kunnen storen.
Op vrijdag 2 augustus ben ik met wat vrienden naar de Q-Beach House strandbar in Oostende geweest. Toen ik rond 23u30 weer thuis kwam merkte ik op dat de pomp in hoogdringend alarm stond (tweetonig gebeep elke 10 minuten).
Ik heb dan contact opgenomen met UZ Gent. Die raadden mij aan om naar een lokale spoeddienst gegaan om de pomp uit te laten lezen om te weten wat de fout juist was. Op de spoeddiensten van Oostende konden ze mij niet helpen omdat ze daar 's nachts niet aan de apparatuur kunnen om de pomp uit te lezen. Ze hebben mij dan maar met een ambulance naar UZ Gent gevoerd waar ze dan 's ochtends eindelijk de pomp konden uitlezen.
Ik had inmiddels al redelijk wat afkickverschijnselen zoals rillingen en verhoogde spierspanning dus ik wist wel zeker dat er iets mis was.
De pomp bleek dus inderdaad niet meer te werken. Eerste vraag van de dokter die de pomp uitlas: "Heb je een MRI ondergaan?". Een MRI gebruikt een sterk elektromagnetisch veld om beelden te maken. Dat was dus niet het geval.
Hij kon zien op zijn computer dat de pomp stopte met werken op 2 augustus rond 20u. Dan was ik aanwezig op het Q-Beach House. Ik herinner mij dat ik dan dicht bij een laadpaal voor gsm en tablet van Eneco zat.
Zou zo een laadpaal een magnetisch veld verspreiden of was dit allemaal toeval? Ik durf daar nu niet meer naar toe gaan

De pomp zou normaal gezien nog dit jaar vervangen worden omdat ze in december 7 jaar oud is en de levensduur van zo een pomp is maar 7 jaar.
Mogelijk was er iets met de pomp zelf. Of heeft er hier iemand in de buurt een magneetveldmeter om eens de Q-Beach te controleren

Om het verhaal af te sluiten: zaterdagmiddag spoedoperatie ondergaan om een nieuwe pomp te plaatsen, zondagnamiddag terug naar huis.