Verzamelmunten en verzamelbiljetten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Toen mijn vriendin en ikzelf vorig jaar de grotten van Han bezochten, kwamen wij per toeval in aanraking met de verzamelmunten van National Tokens en de verzamelbiljetten van Euro Souvenir (de paarse biljetten) en Euro Memo (de groene biljetten). Beetje zoals je in Frankrijk Monnaie de Paris hebt zeg maar : op vele plaatsen in België en de ons omringende landen kan je inmiddels een verdeelautomaat van deze munten en biljetten tegen komen.

Toevallig hier nog geïnteresseerden van deze verzamelobjecten?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Mijn kinderen willen dat wel als ze bij een momument zijn.
Ik probeer ze zoveel mogelijk te ontmoedigen, want ik zie er de waarde niet van in.

Een mini Eifel-toren kan je nog op de kast zetten, die "ronde dingen" die doen alsof ze een munt zijn, waardoor sommigen denken dat het enige verzamelwaarde heeft, steek je misschien in een mapje, en dan in een schuifje, uit het zicht.

Beetje het zelfde als die vilten schildjes die je kan (/kan) kopen ?
Vroeger kochten mijn ouders dat regelmatig.

Ik kwam ze vorige maand tegen in een schoendoos, 40 jaar afgesloten van alle licht. Niemand die er ooit naar heeft gekeken.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ergens begrijp ik je reactie wel. En aan de andere kant ook niet helemaal. Ik heb toen ik een jaar of 10 was de postzegelverzameling van mijn vader gekregen. Toen een stuk of 4 albums boordevol. In de jaren die volgde heb ik ze steeds blijven verzamelen tot een jaar of 4 terug. Vroeger heb ik letterlijk soms een bad vol postzegels gehad die allemaal aan het weken waren. Met die zelfkleefdingen gaat het allemaal niet meer zo goed en is een deel van de fun er van af. Dus heb ik besloten om de hele verzameling (12 albums in totaal) door te geven aan mijn neef. En nu is hij er volop mee bezig.

Je vergelijking met een mini Eifel-toren versta ik wel, maar na een tijd heb je een kast vol met dingen die slechts één doel hebben : stof vangen. En het zijn meestal die souvenirs waarbij je het stof niet makkelijk kan af doen omdat het zo delicaat is.

Of iets een bepaalde waarde heeft of niet moet ieder voor zich uitmaken. Ik vergelijk die munten en biljetten een beetje met fotoboeken van destijds : mensen gingen op reis, schoten 4 rolletjes van 36 stuks vol met foto's, kwamen thuis, lieten die ontwikkelen, in een album steken, aan iedereen laten zien en nadien ... lagen ze ook ergens in een kast. Nu heb ik altijd al een fototoestel gehad sinds mijn 12 jaar (eerst wegwerp, nadien een analoog, nadien digitaal en daarna een spiegelreflex digitaal) en ja, ik zit nog regelmatig in die boeken te snuisteren. De ene keer uit emotionele waarde, de andere keer gewoon omdat ik er altijd plezier heb aan beleefd.

Dat is nu een beetje hetzelfde : het is een goedkoop souvenir (goedkoper dan een mini-eifeltoren ;)) dat je makkelijk kan wegbergen en niet veel plaats in beslag neemt. Maar goed dat is een keuze die ieder voor zich moet maken natuurlijk.

Wat de vilten schildjes betreft : dit heb ik nog nooit gezien? Of doel je op de emblemen van bvb brandweer/ambulance/politie/leger?

Telefonie = EDPnet + OVH
henkdee
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

waardeloos, ik zag er in Bellewaerde ook één deze week. heb ooit "Vlaamse Franken" gekocht eind jaren tachtig, goud, zilver en nog wat legeringen, voor honderden euros, ik heb ze verkocht aan de dagprijs van het goud of zilver.
ik heb ook nog de laatste Belgische Frank jaarmapjes met alle muntjes in perfecte kwaliteit... blijken na 20 jaar geen meerwaarde te hebben maar wel mooi om te hebben.
wat vroeger echt antiek was wordt niet meer verkocht, men wil nu "vintage"... het is maar waard wat de hedendaagse verzamelaar ervoor wil geven en dat kan tegenvallen ;)
Wigo 25
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als het nu niet veel waard is, heb je misschien niet lang genoeg gewacht, of te lang.

Maar ga het maar na, verzamelingen van goedkope dingen die op termijn iets waard zijn, zijn meestal niet verzameld voor de meerwaarde maar voor het plezier.

Als jij graag muntjes verzamelt van allerlei bezienswaardigheden, doe maar, maar ik snap het niet. Wat niet wil zeggen dat je het niet mag doen, maar ik doe niet mee :)

Ik betrap mezelf erop dat ik zelfs weinig foto's trek op vakantie, de herinnering en het delen met mensen die ik graag heb, is voor mij wat ik aan een vakantie overhou, da's voor mij onbetaalbaar.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Ik ben al 35jaar muntenverzamelaar. Begonnen met de bfr, waarvan ik ze bijna allemaal heb. Niet allemaal in topkwaliteit, niet alle jaartallen, of de nl/fr versie. Toch wel een goeie 6 dikke boeken vol. Interesse in verloren met de komst van de euro. Als ik een speciale euro tegenkom hou ik hem nog wel bij, maar niet meer verzamelen. Ik ben dan overgegaan naar thema bullion. Voornamelijk zilver. Altijd in thema. Bvb indiaantjes, koalas, chinese horoscoop, etc. Maar je kan ook bezienswaardigheden doen. Valt meer meerwaarde in te krijgen dan de standaard bullion, zoals libertad, maple leaf, ... voor mij blijft het wel een verzameling, geen belegging. Sommige munten van een ounce zilver gaan al een paar honderd euro op ebay, andere houden dan weer de zilverprijs (en die heeft ook goed potentieel)

Ook veel leuker om te sparen. Ik probeer de interesse bij mijn kinderen aan te wakkeren, maar dat lukt voorlopig nog niet goed.
de koe zegt boe
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

krisken schreef:
Wat de vilten schildjes betreft : dit heb ik nog nooit gezien? Of doel je op de emblemen van bvb brandweer/ambulance/politie/leger?
Een willekeurige greep uit de doos.
Ze behouden perfect hun kleur in het donker... :-)

Ik weet zelfs niet meer of ik dat toen leuk vond om te kopen, of dat ik die wilde "omdat we de vorige vakantie er ook 1 hadden gekocht".
Voor mij hebben ze nu enkel een waarde in de vorm van, "ahja, just, daar ben ik ook geweest", meer niet.

Die munten die de kinderen gedraaid hebben vorige vakantie, ik weet ze niet liggen, en ik durf er geld op zetten dat ze ze ook niet meer weten liggen.

Maar alle begrip voor wie het wel doet, wat dan ook dat die verzamelt op reis.

Volgende keer ga ik proberen: "je mag kiezen, ijsje of muntje draaien", zonder ze te proberen te beïnvloeden. Kijken wat het wordt...
Bijlagen
IMG_4131.jpg
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik denk dus dat we mogen concluderen dat er hier geen verzamelaars van National Tokens of dergelijke zijn :)

Telefonie = EDPnet + OVH
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Denk dat het nut een beetje is zoals voor alle verzamelingen... Je doet het voor jezelf.
Als investering is het gevaarlijk. Er zijn wel mensen die verzamelingen van alles en nog wat opkopen en er hun brood mee verdienen. Ook mensen die het gebruiken als soort beursspel en proberen items duurder te verkopen en daarmee dan weer zelf hun verzameling opwaarderen.

Zelf ben ik gestopt. Het werd te confronterend met de autistische 'hoarder' kant en ebay was fun met andere verzamelaars maar eens een onderwerp populair en commercieel wordt, trekt het teveel profiteurs die snel rijk willen worden aan.

Verzamelen is vooral een hobby en iets 'uniek' opbouwen. Zolang het niet uit de hand loopt is er niks mis mee :lol:

Als er hier amerikaanse comic verzamelaars tussen zitten, kan ik helpen met iemand die misschien haar verzameling weg doet (tijdperk vooral jaren 90)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Verzamelen doe je voor jezelf. Niet omdat je er potentieel meer kan uithalen.

De ene verzamelt strips, en vergis je niet, slechts enkelen brengen geld op, voor de rest telt men nog amper 2 euro neer terwijl de nieuwprijs tot 20 euro gaat voor iets wat je op 15 minuten hebt uitgelezen.

Vroeger postzegels verzameld, veel geld aan gegeven, verkocht aan een opkoper die ik waarschijnlijk heel blij gemaakt heb.

Gestart met euromuntjes toen dat pas uit kwam, daar in het achterhoofd gehouden dat bepaalde setten duurder konden worden maar het tegendeel was waar. Setten waarvoor men vroeger 200 euro vroeg krijg je aan de straatstenen niet meer kwijt als je er de helft voor vraagt. Zelfs Belgische setten die bij uitkomst 22 euro stonden raak je voor 10 euro niet meer kwijt. Ondertussen zit ik hier nog met een hoop Monaco setten, ze liggen hier, ze zijn toch "niks" meer waard.

Hetzelfde met telefoonkaarten, flippo's, CD's... Alles wat ooit een hype was eigenlijk. Het enige wat terug aantrek heeft, vinyl waar men serieus zotte prijzen voor geeft en dan ook niet voor alles. De rommel wordt nog steeds gesmolten om bloembakjes of kunst mee te maken. Dus nee, die new beat LP's blijven waardeloos. :)

Zelf zeggen verzamelmunten me niet meteen iets, gewoon omdat ik herinneringen belangrijker vind dan een munt, maar ik begrijp wel waarom mensen ze meenemen als ze op reis zijn. Helaas kan ik je er niet mee helpen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Zoals met alles:

- alleen in perfecte, lees ongebruikte, staat is het iets waard
- alleen wat zeldzaam is, is iets waard
- wat populair en heel bekend is, is meestal niet zeldzaam

en met muziek, sinds discogs bestaat denkt iedereen de prijzen te kennen… jammer maar helaas.. de grijsgedraaide platen in versleten, gescheurde hoezen zijn nog altijd niks waard.

J.
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 08 aug 2019, 15:55, in totaal 1 gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Slafes schreef: Dus nee, die new beat LP's blijven waardeloos.
Heb nog 'recente' vinyl vloer, moest goedkoop zijn dus misscien zit daar nog wel muziek in :lol:
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Goh, als je gaat verzamelen als investering zou ik het vooral doen in Wijn/bier/sterke drank
.
fusionbe
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 3 keer

krisken schreef:Ik denk dus dat we mogen concluderen dat er hier geen verzamelaars van National Tokens of dergelijke zijn :)
Mijn schoondochter verzamelt dat als souvenir.

Verzamelaars van National tokens, 0€ biljetten en pennies vind je vooral op Facebook.

https://www.facebook.com/groups/312541518795465/
https://www.facebook.com/groups/eurosouvenirbelgium/
https://www.facebook.com/groups/nationaltokens/
https://www.facebook.com/groups/279735325976798/
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”