Tweakers schreef:De Belgische Apple-verdeler Switch kampt met financiële problemen. Medewerkers zouden te horen hebben gekregen dat het moederbedrijf zijn schuldeisers niet meer kan betalen en onder curatele staat.
Dat er nu ook een Apple store in Brussel gekomen is (waarschijnlijk zullen er nog enkele zullen bijkomen in de toekomst) + vaak gehoorde klachten van klantonvriendelijkheid bij Switch, zullen hen de das omdoen. Dat was al mijn eerste gedacht sinds de Apple store in Brussel open ging.
Maar nu begrijp ik wel waarom ik voor het eerst in jaren hun prijzen zie zakken op Apple producten. Dat viel me deze week al op, nu weet ik dus de reden. Echter met dit nieuws online kan het nog sneller gedaan zijn, want waarom nog kopen bij Switch?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Lees idd reviews van de winkels en je merkt grote structurele problemen met klantonvriendelijkheid en service die al lang aanhouden. Men lijkt de klanten echt weg te jagen. Persoonlijk heb ik dat nog niet echt gemerkt, maar ik weet ook wel voor wat je al dan niet bij Switch terecht kan en ik zie geen reden om aan te nemen dat de algemene teneur in de reviews onjuist zou zijn.
Wat ik wel gemerkt heb is voorraadonderbrekingen in de winkels van wat je toch echt als de meest essentiele Apple-producten zou beschouwen, zoals USB-C charge kabels, Lightning kabels of EarPods. Dat is voor mij persoonlijk een teken dat er iets grondig mis is. Een van de basisbeloften van die "premium" resellers is dat je daar terecht kan om meteen gedepanneerd te worden als een kabel stuk of verloren gaat. Als dat niet meer mogelijk is, hebben ze geen enkel concurrentievoordeel meer tov de internetshops.
Merk op dat Switch in betere tijden een aantal overnames gerealiseerd heeft (oa van Easy-M) waardoor een groot deel van Vlaanderen zonder Apple reseller zou komen te vallen als Switch verdwijnt.
In de tijd dat ik nog een Mac had ben ik ook bij switch langsgeweest voor info en eventuele aankoop van een Macbook (de witte). Hun manier van klanten behandelen heeft er toen voor gezorgd dat ik een andere reseller ben gaan opzoeken... lomp, respectloos.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
De Tijd schreef:Switch, de grootste erkende Apple-verdeler van het land, krijgt tot begin februari bescherming tegen zijn schuldeisers. De keten met 28 winkels en 155 miljoen euro omzet wankelt door een slecht verteerde overname en de druk van webshops zoals Coolblue.
De Tijd schreef:Het bedrijf wil weinig kwijt over hoe slecht het er exact voor staat.
De Tijd schreef:Switch staat, zelfs na de al doorgevoerde sanering, de komende maanden voor een lastig puzzel. Een belangrijk deel van het reorganisatieplan is de komst van een nieuwe investeerder.
Putten vullen met vers geld en over 6 maanden weer business as usual, lijkt het wel. Iets doet mij vermoeden dat dit niet de laatste gerechtelijke reorganisatie wordt voor Switch.
Klantvriendelijkheid is echt hun sterkste ding niet.
Vorig jaar heb ik een Macbook Pro gekocht in de winkel aan de Vaart in Leuven, op zich niet echt een goedkoop toestel, na de aankoop en het betalen kon er met moeite een bedankt af.
liggen klanten er eigenlijk nog wakker van, van welke winkel hun apple produkt komt, of eender welk stuk elektronica ?
Ik lees hier dat webshops de oorzaak zijn, terwijl (ik denk, correct mij indien verkeerd) dat eender welke apple-doos overal hetzelfde kost. En de extraatjes dan op service aankomt.
Maar wat houd service tegenwoordig nog in ? garantie is wettelijk vastgelegd, Je moet overal wachten tot je een vervangprodukt krijgt, of een herstelling. Dus veel verschil = noppes. En produktreviews en kennis ervan vind je overal op het WWW.
Mijn conclusie is dat veel zaken op de fles gaan, doordat de mensen an sich een andere manier van winkelen hebben. Via het WWW en met hun bankapp. En door google zijn vergelijkingen vind je dan ook nog eens de goedkoopste leverancier.
Zaken die faiiliet gaan steken het dan weer op concurentie en/of door autovrije stadszones, of circulatieplans. terwijl dat niet rechtstreeks de oorzaak is.
Binnen een paar generaties zijn er enkel nog maar afhaalpunten van pakjes, winkels met bouwmaterialen, voedingswinkels (collect and go) en apothekers aanwezig. Deze laatste enkel maar voor medicijnen op voorschrift. Al de rest kan nu al besteld worden en zal binnen een tiental jaar de norm worden.
Ik ben het eens, maar ‘dienstverlening’ is en blijft een differentiator. Je moet niet meer de goedkoopste zijn eigenlijk (zie coolblue), als je een goeie dienstverlening kan garanderen. Dit kan op verschillende manieren, maar het is duidelijk dat dit schort bij Switch en dan beland je in de boxmoving, en ja ... dan doe ik dat ook liever via een app met levering aan huis hoor ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
In de tijd van easyware was er een degelijk verschil met de doorsnee pc winkel. (Was aan het zoeken naar opvolging amiga en PPC was 'natuurlijker' voor mijn anti-pc opvoeding)
Hoewel je als student/armoezaaier scheef werd bekeken wisten ze wel waarover ze spraken en namen tijd voor uitleg.
Ik vrees dat ze de groei en veranderingen binnen apple zelf (niet meer zo gericht naar high end pc maar eerder iphone/ipad etc) niet goed verwerkt hebben en niet aangepast naar de nieuwe soort klanten. Denk ook dat de meeste iphones (en dus grootste deel apple produkten) meer bij de teleboetieks gekocht worden dan in 'computerwinkel'. Ook vrij duur om in elke stad een winkel met overdosis personeel te hebben terwijl er maar af en toe iemand langs komt om snel een lightning kabeltje af te halen...
Uitdaging voor fysieke winkels is zoeken naar meerwaarde. Met puur verkoop zoals de meesten nu kunnen ze niet winnen tegen webshops. Bij apple is het niet enkel de prijs (die is overal redelijk hetzelfde, zeker in vergelijk met pc wereld) waardoor ze verliezen.