poorten voor netwerkcamera bij Telenet

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 288
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

ben aan het proberen een netwerkcamera (Veo observer) beschikbaar te maken voor een pc op het internet.
deze camera is rechtstreeks aangesloten op de router en heeft dus een eigen ip-adres binnen het lan

ben Telenetter en heb begrepen dat bij Telenet alle poorten onder 1024 gesloten zijn...

default gebruikt die camera poort 80 en 1600.

die poort 80 heb ik kunnen wijzigen naar 8080 in het setup-menu van de camera > 8080 zou dus bij Telenet open staan ??

in de configuratie van mijn router (D-link DI-624) heb ik het intern ip-adres van de camera in DMZ gezet.
had eerst geprobeerd van die poorten te forwarden naar de camera maar zonder resultaat.
ook in DMZ krijg ik vanop een externe pc geen verbinding met de camera

pingen vanop het net naar het ip-adres van de router lukt wel (als ik het zodanig instel dat de router het pingen toelaat)

vanuit het lan is de camera perfect bruikbaar

wat doe ik hier verkeerd ???


dank bij voorbaat
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Ik heb er geen idee van, ik heb er niet echt veel ervaring mee.
Het enigste dat ik ooit heb kunnen doen is via een draadloze camera kunnen surfen op m'n laptop. Het was misschien een router, want wanneer ik het eigen IP intikte in firefox kwam ik op de admin panel van die camera terecht. Dus het moet wel kunnen.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 288
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

heb zopas eens geprobeerd de netwerkcamera rechtstreeks op de modem van Telenet te plaatsen.

heb wel naar Telenet moeten bellen om het ip-adres dat door de camera via DHCP werd bekomen te weten te komen.

nu werkt het perfect dus het ligt aan de instellingen van de router...

is er een manier om te achterhalen welk ip-adres die camera (die dan rechtstreeks aan de modem hangt) verkrijgt zonder naar Telenet te moeten bellen ??

en vooral , is het mogelijk om met een camera die achter een router staat verbinding te maken met het net ??
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

pwr schreef:is er een manier om te achterhalen welk ip-adres die camera (die dan rechtstreeks aan de modem hangt) verkrijgt zonder naar Telenet te moeten bellen ??


Een tweede PC op je modem hangen (via een hub, geen switch) zodat je het verkeer kan sniffen. Op die manier heb ik ooit checks gedaan op de DHCP problemen die m'n router had.
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 288
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

hoe doe je dat dan zo "sniffen" ??

ik vermoed met een bepaald programma ??
airzimmy
Erelid
Erelid
Berichten: 1047
Lid geworden op: 19 sep 2002, 14:01
Contacteer:

pwr schreef:hoe doe je dat dan zo "sniffen" ??

ik vermoed met een bepaald programma ??


via een sniffer: http://www.google.be/search?hl=nl&q=sniffer&meta=
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

Ethereal vind ik een goede analyzer, gebruik die eens.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 288
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

heb mij nu laten wijsmaken dat er een software bestaat die aan de hand van het mac-adres van een toestel of pc het ip-adres kan gevonden worden...

kent iemand dit ??
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Het noemt arp :) Het zit trouwens standaard in windows. Doe maar eens "arp -h" in een opdrachtenprompt. Wel alleen voor LAN's.
Afbeelding
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

Moest dit niet gaan zouden er niet veel netwerken liggen :).
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

pwr schreef:is er een manier om te achterhalen welk ip-adres die camera (die dan rechtstreeks aan de modem hangt) verkrijgt zonder naar Telenet te moeten bellen ??

en vooral , is het mogelijk om met een camera die achter een router staat verbinding te maken met het net ??


Ja het is mogelijk ... en het zou je ook een hele hoop kopzorgen besparen omdat je dan perfect de poortblokkering van Telenet kan omzeilen. Zo kan je dan bijvoorbeeld extern de poort 16546 naar intern poort 80 mappen. Ook heb je dan geen zever meer met je WAN IP als je gewoon een Dynamic DNS client installeert (neem www.dyndns.com, die word door veel routers mee in de firmware ondersteund).

Als ik jou was zou ik gewoon de minimale investering doen in een routerke (van 30 tot 100€ naargelang het type), dan is zo'n netwerkcamera op 5-10 minuten geconfigureerd.

Grtz,
X

PS: De antwoorden die ik hier deze keer heb gezien zijn wel graaf, jullie gaan iemand die blijkbaar (nog) niet veel afweet van netwerken, portmappen, nat, ... laten proberen te werken met een sniffer, packet analyzer, arp ... LOL ....
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 288
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

@ X-2datop

is juist mijn probleem dat de router blijkbaar niet juist ingesteld is (zie mijn eerste post) ...

investering in die router heb ik dus een tijd geleden al gedaan.

en inderdaad mijn router ondersteund dynamic DNS zodat je niet het ip-adres van de camera in de browser moet typen maar een zelf gekozen naam die gekoppeld is aan dat ip-adres.
moet je het ip-adres inderdaad niet kennen want als Telenet het (dynamisch) ip-adres veranderd wordt die link automatisch (als je het zo instelt in de router) aangepast.

waarschijnlijk een probleem met de router zelf dan ???
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Als je even je IP adres post of doorstuurt via email dan wil ik wel eens kijken.

Gr, Astralon
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Heb bericht even gepost zodat ook andere gebruikers kunnen volgen.

Astralon schreef:het ip-adres van de camera > momenteel hangt hij via een switch aan de modem van Telenet

xxx.xxx.xxx.xxx
camera is nu terug geconfigureerd naar poort 80

pingen naar het ip-adres lukt in principe
maar verbinding maken met de toepassing lukt blijkbaar niet van buitenuit.

wanneer ik hier in de browser (op een pc die eveneens op die switch is aangesloten) het ip-adres van de camera intyp maak ik verbinding met de toepassing en heb ik beeld.

die pc heeft dan uiteraard een ander wan-ip adres dan de camera

met traceroute zie ik dat er wel degelijk naar "buiten" wordt gegaan en dus via het net verbinding wordt gemaakt.
pc en camera hangen beiden op dezelfde modem > tis misschien daarmee dat het werkt

alvast bedankt om even uit te proberen of het van bij u lukt


Laat ons eerst een communicatie probleem oplossen. In je bericht heb je het over een switch terwijl je het in vorige posts over een router hebt.
1) Dus voor alle duidelijkheid: heb je een router of een switch aangesloten op je modem?
2) Indien router dan graag merk en model vermelden.

Als je op de computer een I.P. adres intypt is het dan je WAN address (het telenet adres) of is het een LAN adres.

Waarschijnlijk heb je een router en als iemand van buitenaf naar je web camera wil kijken dan typt hij of zij je IP adres in maar dan weet de router niet wat hij met deze aanvraag moet doen: naar de PC sturen? naar de camera sturen? Daarom bestaat op de meeste routers de mogelijkheid om virtuele servers of services op te starten.

Als je mij de gegevens van de router of switch bezorgt kunnen we verder.
Gr, Astralon
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 288
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

heb dus een switch én een router...

oorspronkelijk was de opstelling : modem > router > pc 's en netwerkcamera (pc's via utp en draadloos verbonden met de router en de netwerkcamera verbonden met utp met de router)
in deze opstelling heeft de netwerkcamera dan uiteraard een lan-ip (192.168.0.xxx)

omdat de netwerkcamera van op het internet niet te benaderen was (wel pingen,geen beeld) na verschillende instellingen in de router te hebben uitgeprobeerd heb ik de netwerkcamera rechtstreeks op het internet gezet.
dit om uit te sluiten dat er probleem was met de router of eventueel de netwerkcamera zelf.

de huidige opstelling is dus modem > switch vervolgens met één utp-kabel van de switch naar de router (én de pc's) en een andere utp-kabel van de switch naar de netwerkcamera

op die manier heeft de netwerkcamera een eigen wan-ip en uiteraard de router ook.

het is op die manier dat ik vanop mijn pc's verbinding kan maken met de camera door in de browser van de pc het wan-ip adres van de camera in te geven.
de pc's hebben het wan-ip van de router en de camera een ander wan-ip want die is niet meer aangesloten op de router wel op de switch.

hopelijk is het nu wat duidelijker...
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

pwr schreef:op die manier heeft de netwerkcamera een eigen wan-ip en uiteraard de router ook.


Dat je meer dan één publiek (WAN) IP adres zou hebben lijkt me onwaarschijnlijk. Zijn er "Telenetters" die hier meer over weten?

1) Als het kan graag volgende opstelling maken:
Modem->Router->PCs en Camera

2) Merk en type router

Gr, Astralon
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 288
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

heb Telenet internet expressnet met twee ip's

zie ook : http://www.telenet.be/nl/producten/inte ... abel.php#6

zal later op de dag de oude instelling hernemen maar ik dacht dat het gemakkelijker zou zijn geweest om het eerst uit te proberen zoals het nu is...
als we het nu niet aan de praat krijgen dan zal het via de router waarschijnlijk ook niet lukken

merk en type router = D-Link DI 624 (zie ook eerste post met eveneens de reeds geprobeerde instellingen)

@Atralon > heb je kunnen pingen op dat ip-adres ??
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

pwr schreef:heb Telenet internet expressnet met twee ip's

OK, bedankt voor de info.

pwr schreef:zal later op de dag de oude instelling hernemen maar ik dacht dat het gemakkelijker zou zijn geweest om het eerst uit te proberen zoals het nu is...

Laat configuratie voorlopig maar zoals ze is.

pwr schreef:@Atralon > heb je kunnen pingen op dat ip-adres ??

Pingen lukt.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Kan je eens naar de volgende site gaan en de resultaten van de port scan uploaden naar het forum (niet als attachment maar als text).

http://www.securitymetrics.com/portscanlogic.fadp/

Gr, Astralon
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 288
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

probleem is wel dat we dan de poorten gaan scannen van de pc met dewelke je verbinding maakt met die site(of beter gezegd de router)en niet van de netwerkcamera...

ik zie op die site niet zo onmiddellijk een venster waar je een willekeurig ip-adres dat je wil scannen,kunt ingeven.

hierbij het resultaat voor het ip-adres van mijn router maar dus niét van de camera:

ps : voor status waren alle poorten stealth (wordt niet weergegeven blijkbaar bij copy-paste hieronder)



Port Scan Results
Please wait. A Port Scan requires from 5 seconds to 3 minutes to complete.Your screen will automatically scroll as your port scan results are displayed. This free port scan will test 22 of the 500 most commonly used communication ports on your computer/server.

Automatic Connection Analyzer
Our system was unable to determine whether or not xxx.xxx.xxx.xxx is a firewall, proxy, router, or your computer. Your port scan results may not accurately reflect the security of your computer.



This Port Scan analyzes your computer configuration and provides personalized Security Recommendations by email. To receive these instructions, enter your email in the Security Recommendation section below.

Port Scan Results for: xxx.xxx.xxx.xxx
Program Port Status Explanation

FTP 21 File Transfer Protocol (FTP) allows users to transfer files to other computers over the Internet. A poorly configured FTP server allows hackers to copy your files, install trojan applications on your computer or obtain unauthorized remote command prompt access to your computer.

SSH 22 Secure Shell (SSH) uses encryption to secure information sent over a network. While it typically improves security there are numerous problems with older versions of SSH which may allow brute force attacks.

Telnet 23 Telnet allows a remote user to access your computer and perform commands. It is suspectible to brute force attacks and clear text password sniffing. A computer is misconfigured if this port is open. Use SSH instead.

SMTP 25 SMTP is used to send email. There are numerous vulnerabilities with SMTP such as unauthorized hard disk file access, username verification or SPAM email redirection.

DNS 53 Domain Name Services are used to tell other computers what your IP address is. There are several exploits associated with this service.

Finger 79 Finger provides information such as usernames and usage information. Turn this service off or block this port to stop others from gaining valuable system information.

HTTP 80 World Wide Web services allow you to publish web pages to the Internet. There are hundreds of severe security vulnerabilities associated with this service. Keep your WWW server software updated.

POP3 110 Post Office Protocol(POP) software downloads email. Hackers may use weaknesses in POP to intercept your email, create fictitious mail accounts or gain remote access to your computer.

NetBIOS 139 NetBIOS is used by Microsoft Windows and some UNIX/Linux programs to share files. If your hard disk is shared improperly (write access to everyone without authentication) you may be giving the world access to your hard disk. (Trojan files can be copied to your computer.) Make sure this port is closed and your hard drive shares are configured properly.

SNMP 161 Simple Network Management Protocol (SNMP) port may allow a hacker to obtain information about your computer. There are also security vulnerabilities associated with this port. You should turn off this service if you don't need it.

SSL 443 HTTP servers use Secure Sockets Layer (SSL) to encrypt data from web browsers. There are hundreds of severe security vulnerabilities associated with this service. Keep your WWW server software updated.

MS DS 445 Microsoft Directory Services is used by Microsoft Networks for security authentication. Typically this port should not be exposed to the Internet.

Socks Proxy 1080 An unsecured SOCKS Proxy may disqualify you from IRC server access. Make sure this port is closed.

KaZaA 1214 KaZaA is a popular peer-to-peer file-sharing program with many known vulnerabilities and at least one known worm (Benjamin) targeting it.

UPnP 5000 Universal Plug and Play allows your computer to automatically integrate with other network devices. There are known security vulnerabilities associated with this service.

HTTP Proxy 8080 HTTP Proxy provides a way for a hacker to pretend to be your computer. Others who may have been hacked may see your computer address and want you to justify why you hacked them.



Trojan Port Scan Results for: xxx.xxx.xxx.xxx
Program Port Status Trojans Common to Port

Trojan 6776 2000 Cracks, BackDoor-G, SubSeven, VP Killer

Trojan 7000 Exploit Translation Server, Kazimas, Remote Grab, SubSeven, SubSeven 2.1 Gold

Trojan 12345 Ashley, Cron/Crontab, Fat Bitch trojan, GabanBus, icmp_client.c, icmp_pipe.c, Mypic, NetBus, NetBus Toy, NetBus worm, Pie Bill Gates, Whack Job, X-bill

Trojan 20034 NetBus 2.0 Pro, NetBus 2.0 Pro Hidden, NetRex, Whack Job

Trojan 27374 Bad Blood, Ramen, Seeker, SubSeven, SubSeven 2.1 Gold, Subseven 2.1.4 DefCon 8, SubSeven Muie, Ttfloader

Trojan 31337 Back Fire, Back Orifice 1.20 patches, Back Orifice (Lm), Back Orifice Russian, Baron Night, Beeone, BO client, BO Facil, BO spy, BO2, Cron/Crontab, Freak88, Freak2k, icmp_pipe.c, Sockdmini




Free Security Recommendation
For the FREE Security Recommendation and information about how to close your open ports, complete the information below. We will email you immediately. Privacy Policy

First Name: Last Name: Email: Position:
* * * Select One Computer User Webmaster Network Administrator Executive*
* Required Fields




Free Anti-Virus Email Test and More



SecurityMetrics Appliance provides Intrusion Detection, Intrusion Prevention, Vulnerability Assessment, Routing and Firewall functionality starting at $5,999.


Perimeter Checks provide do-it-yourself security testing of your network perimeter starting at $5.00 per scan.


Site Certification is managed vulnerability assessment for your Internet servers starting at $199.99 per year.







--------------------------------------------------------------------------------


Like the Free Port Scan? Link to us!
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Uit de resultaten blijkt dat poort 80 in ieder geval niet open staat. Maar zoals je zelf reeds opmerkte zijn dit de resultaten na de router en die blokkeert waarschijnlijk poort 80 (zo hoort het ook).

Ik zal zelf eens proberen een portscan te doen op het IP adres van de camera.

Pingen werkt, dus er is communicatie. Dus moet er op protocol niveau iets verkeerd gaan (gateway, port forwarding, etc...).

Ik weet niet hoe moeilijk is om de poort van de camera te wijzigen. Als het niet te moeilijk is zet die dan eens op 5900 a.u.b.

Gr, Astralon
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 288
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

andere poort toekennen is niet moeilijk maar dan moet ik de camera wel eerst terug in het lan hangen.

het setup-programma vindt de camera alleen wanneer deze zich in een lan bevindt en niet wanneer de camera op het internet zit.

om de poort-settings te veranderen moet ik de camera eerst terug aan de router hangen.
als ik dan opnieuw de camera rechtstreeks wil op het internet hebben moet ik een reset doen van de modem van telenet met als gevolg een ander wan-ip adres.
om dat te weten te komen > terug naar telenet bellen

ter informatie toch even de link over welke camera het juist gaat : http://www.veo.com/Observer/default.asp

heb juist gezien op die site van de fabrikant dat je er de mogelijkheid hebt om , bij wijze van demo , een live camera te bedienen (knop links "try a live camera")
hetgeen je krijgt te zien wanneer je op die knop drukt is hetzelfde als wat ik zie maw. niets...

raar maar waar
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Als ik naar de "live camera" pagina surf dan zie ik een tabel waarin 2 cameras vemeld zijn. Voor elke camera is er een geanimeerd gif plaatje maar om de camera echt aan het werk te zien moet je een link volgen (click here to access). Maar geen van beide cameras zijn bereikbaar. Ook een ping naar de IP adressen van de cameras geeft een time-out. :-(

Ik probeer straks nog even een poort scan op het IP adres van jouw camera.

Gr, Astralon
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 288
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

inderdaad,heb dat ook geprobeerd van te pingen naar die camera's op de site van de fabrikant

krijg als boodschap "TTL verlopen tijdens overdracht" > dus niet echt een time-out ???

het rare is ook als je pingt naar die 2 ip-adressen van die demo-cameras ( 208.238.223.185 & 208.238.221.55 ) er een ander ip-adres antwoord : 157.130.215.13

pingen naar dat laatste ip-adres lukt dan wel maar het is blijkbaar geen camera want er komt ook geen beeld
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik heb het IP adres van jouw camera gescanned en er wordt GEEN http service gevonden.

Als je de scan doet voor poorten 110 (pop) en 80 (http) op www.telenet.be krijg je het volgende resultaat:

Code: Selecteer alles

Port Scan www.telenet.be
Sat, 30 Jul 2005 12:00:45 -0700

The host www.telenet.be has a service running on port 80 (http).

The host www.telenet.be does not have a service running on port 110 (pop3).



Als ik op jouw IP adres scan dan vind ik het volgende:

Code: Selecteer alles

Port Scan 81.165.xxx.xxx
Sat, 30 Jul 2005 12:05:09 -0700

The host 81.165.xxx.xxx does not have a service running on port 80 (http).
The host 81.165.xxx.xxx does not have a service running on port 110 (pop3).


Dus om een of andere reden wordt de camera (http, poort 80) niet gevonden. Ik zou bij gelegenheid toch eens alles achter de router zetten want op deze manier wordt het moeilijk testen. We weten bvb. niet wat de default gateway is van de camera.

Gr, Astralon
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Uhmm het probleem is juist dat poort 80 default geblokeert wordt bij telenet, dus poort 80 kan je helemaal niet gebruiken, daarom moet je een port mapping maken van 80 naar naar 8080, maar als je je camera dan wilt benaderen moet je wel camera.no-ip.info:8080 benaderen en niet camera.no-ip.info.
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 288
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

ok

alvast bedankt Astralon.

van zodra de camera terug aan de router hangt geef ik een seintje
(mogelijk slechts morgen want ondanks het slechte weer heeft de familie hier andere plannen)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Even voor de duidelijkheid : alles onder de 1024 wordt bij Telenet gesloten.
Afbeelding
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 288
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo Sub Zero,

als de poort gesloten is kan men dan op dat ip-adres pingen ??
of gebruikt de opdracht "ping" niet de poort 80 maar één boven de 1024 ?

ik ging er van uit dat wanneer je kan pingen verbinding maakt (met kleine data-pakketjes) of sla ik de bal mis ?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Sub Zero schreef:Even voor de duidelijkheid : alles onder de 1024 wordt bij Telenet gesloten.

Is het niet zelfs zo dat die poorten gesloten zijn buiten het Telenet-netwerk? Dus dat van Telenet naar Telenet die wél bereikbaar zijn?

pingen is niet noodzakelijk beperkt tot een bepaalde poort of protocol, het is eerder een manier om te kijken of je een reply krijgt van een host of niet. Iemand met voldoende kennis van netwerken zal hier wel een betere uitleg over kunnen geven :)
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Uhmm vraagje, Die camera, heeft die een soort van httpd server die ge dan extern moet benaderen. Of werkt dit via iets anders ?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Inderdaad meon, het is zo. In hoeverre dat juist zit heb ik zelf nog nooit getest of zelf achter gezocht, maar telenetters onderling kunnen wel elkaar bereiken op poorten onder de 1024.

Wat betreft, die ping. Ping gebeurt over ICMP, dat protocol zit op dezelfde laag als IP in het OSI-model (laag 3). Op die laag is er nog geen sprake van poorten (TCP/UDP op laag 4). ICMP gebruik dus geen bepaald poortnummer ofzo om de verbinding te controleren. Als je iemand pingt, dan verstuur je inderdaad kleine pakketjes, maar ze gaan niet tot de bovenste lagen van het OSI-model.

Als ik ergens mis ben, correct me :)
Afbeelding
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Sub Zero schreef:Als ik ergens mis ben, correct me :)

Noope, ICMP zit op dezelfde laag als IP, IPsec, ARP, enz... en wordt vooral gebruikt als response op fouten.

Gr, Astralon
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 288
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

probleem is opgelost dankzij Astralon.

heb dus de camera terug aan de router gehangen waardoor hij een lan-ip krijgt > niet meer rechtstreeks op het internet

de raad van Astralon opgevolgd vwb. de instellingen van de router.

wat was nu het eigenlijke probleem ? : poort 80 is bij Telenet dus inderdaad gesloten voor het gebruik van deze toepassing
een andere poort configureren (van 80 naar bvb.2000) is in het set-up programma van de camera mogelijk en heb dat dan gedaan.
in de router die instelling gemaakt (poort 2000 forwarden naar het lan ip van de camera)
de camera heeft echter twee poorten nodig (default 80 & 1600 maar alleen de http-poort kan zelf ingesteld worden,poort 1600 kan in het set-up menu niet gewijzigd worden)
in de router poort 1600 geforward naar het lan-ip van de camera maar van zodra ik dit deed had ik problemen met mijn internet-verbinding > die viel constant weg en ik moest steeds de router rebooten...
ipv. die poort 1600 te forwarden moet de poort 3520 (zijnde 1600 + 2000 - 80 ) geforward worden en nu werkt het systeem perfect ook van bij niet-Telenetters
dus het aantal eenheden waarmee de poort 80 verhoogd (in mijn geval 1920) moet je optellen bij 1600...

raar maar waar

toch nog nen dikke mercie aan iedereen en aan Astralon in het bijzonder.

:lol: :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”