Ik heb voor mn verlof mn abo bij MV overgeschakeld van 2GB naar 5GB, kwestie van me geen zorgen te moeten maken over data verbruik ...
Of dat dacht ik toch.
Ik gebruik altijd gmaps voor nav (android auto werkt smooth!), maar download de route op voorhand, kwestie van data te sparen ...
Tijdens verlof amper internet gebruikt, want ontvangst was barslecht, en het weer super goed
Na verlof terug naar huis rijden, dus terug nav op. Blijkt op het einde vd rit dat mn gmaps geen cloud verbinding meer heeft voor verkeersinfo.
Blijkbaar had MV mn data afgesloten omdat ik 5.5gb verbruikt zou hebben op 2 weken tijd. Dit terwijl android maar 1GB aangeeft op diezelfde periode. Toch een frappant verschil... En dit terwijl ik voordien al jaren toekwam met 2GB / maand...
Ik neem contact op met de helpdesk, en uiteraard ligt alle schuld bij mij, en valt er niks te doen voor een klant die 3500 dagen viking is...
Heeft iemand al grote verschillen gemerkt tussen data verbruik dat android aangeeft en de meter van de mobiele operator ?
Wij moeten zomaar geloven dat hun meter juist is, en er niks fout kan gaan ?
Een gefrustreerde (bijna ex) viking...
Mobile Vikings rekent 5.5GB aan, android zegt 1GB
-
- Pro Member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
- Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
- Bedankt: 12 keer
Ik kijk dat vaak s na en heb nog nooit meer dan een paar percent verschil gezien. Ben nu Base, voordien Scarlet. Ook Android.cougare schreef: Heeft iemand al grote verschillen gemerkt tussen data verbruik dat android aangeeft en de meter van de mobiele operator ?
...
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik meen mij te herinneren dat ik dit nog gelezen heb hier ... al kan ik het niet zo meteen terug vinden...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- jaker
- Elite Poster
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
- Locatie: Meerhout
- Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
- Bedankt: 81 keer
Mijn ervaring met android meter (Samsung S7) en teller provider (Proximus): te verwaarlozen verschil tussen beide metingen.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
-
- Elite Poster
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 129 keer
Kan het zijn dat de teller (in dit geval) enkel nationaal verbruik geteld heeft en is het roamingverbruik niet zichtbaar in de meter?
Ik zeg niet dat dit het verwachte gedrag is, maar het zou een verklaring kunnen zijn.
Ik zeg niet dat dit het verwachte gedrag is, maar het zou een verklaring kunnen zijn.
-
- Plus Member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 21 jan 2011, 19:54
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 9 keer
Ik denk dat je best dit artikel eens leest:
https://tweakers.net/reviews/7042/last/ ... nland.html
https://tweakers.net/reviews/7042/last/ ... nland.html
Wel moet gewezen worden op de manier waarop Youfone de datakosten in rekening brengt. Deze worden namelijk per sessie van 100kB berekend. Tien sessies van 10kB worden bij Youfone dan ook niet gezien als 100kB, maar als tien keer 100kB, ofwel 1MB.
-
- Plus Member
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 12 nov 2003, 10:56
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 10 keer
Als ik mijn verbruik bekijk vorige maand zie ik ook een groot verschil, android zegt 2.86 GB, MV zegt 4GB
Dit is ook de periode dat ik in Frankrijk zat.
Andere periodes lijkt dit wel meer te kloppen verbruik android - MV
Dit is ook de periode dat ik in Frankrijk zat.
Andere periodes lijkt dit wel meer te kloppen verbruik android - MV
-
- Elite Poster
- Berichten: 755
- Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Ik heb sinds een half jaar geleden gemerkt dat android ineens de ifi hotspot niet meer meetelt in het dataverbruik. Misschien dat jullie op vakantie meer de hotspot functie hebben gebruikt?
-
- Plus Member
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 9 keer
Ik heb de hotspot functie ook amper gebruikt, gefrustreerd door de slechte verbinding. Het was duidelijk een mast die overbelast was...
Het heeft volgens mij inderdaad ook iets met roaming te maken, het was ook in frankrijk van mij.
Ondertussen heeft mv support wel aangeboden om de 50 euro buiten bundel kosten proberen te laten vallen, wat zeker al een mooie geste is.
Het heeft volgens mij inderdaad ook iets met roaming te maken, het was ook in frankrijk van mij.
Ondertussen heeft mv support wel aangeboden om de 50 euro buiten bundel kosten proberen te laten vallen, wat zeker al een mooie geste is.
-
- Pro Member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 20 keer
Ik vermoed dat het met dit soort zaken te maken heeft (zie onderstaand artikel). Je zegt dat je weinig of geen verbinding had?
https://tweakers.net/reviews/7042/roami ... nland.html
https://tweakers.net/reviews/7042/roami ... nland.html
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Zou dit de reden zijn waarom MV de roaming buiten de EU afgeschakeld heeft?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 129 keer
Neen hoor, de stopzetting van roaming buiten de EU heeft enkel te maken met de extreme kost €13/MB waarbij je bij je abo vrijwel direct aan je limiet zit en mogelijks zelfs niet meer bellen/sms'en. https://support.vikingco.com/hc/nl/arti ... ten-de-EU-
Ook vaak onverwachte kosten waarbij de gebruiker in een EU-land zit, maar een mast van een non-eu buurland sterker is en het toestel de voorkeur geeft aan die mast, met de nodige kosten/klachten/refunds van dien.
Maar ik zie ook wel meerdere meldingen dat het lijkt alsof toestel tegenwoordig data buiten België niet correct weergeeft in het OS en er vandaar verwarring ontstaat tussen het aangerekende verbruik en het werkelijke verbruik. Ondanks dat is wat de operator 'ziet' als verbruik geheel correct.
Ook vaak onverwachte kosten waarbij de gebruiker in een EU-land zit, maar een mast van een non-eu buurland sterker is en het toestel de voorkeur geeft aan die mast, met de nodige kosten/klachten/refunds van dien.
Maar ik zie ook wel meerdere meldingen dat het lijkt alsof toestel tegenwoordig data buiten België niet correct weergeeft in het OS en er vandaar verwarring ontstaat tussen het aangerekende verbruik en het werkelijke verbruik. Ondanks dat is wat de operator 'ziet' als verbruik geheel correct.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
- Locatie: Attenhoven (Landen)
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Heb 4 SMSen verstuurd via een kaartje zonder telnr. Tuurlijk zijn die altijd correctjnsvr schreef:Ondanks dat is wat de operator 'ziet' als verbruik geheel correct.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Ik heb ook de “officiële” reden gezien waarom MV stopt met roaming buiten de EU, maar dit is volgens mij boerenbedrog.
Als ik op mijn prepaid kaart maar 15€ belwaarde heb kan ik geen torenhoge kost hebben want bij 0€ is het gedaan.... Maar als ik geen belwaarde meer heb moet MV deze roamingkosten wel betalen aan de buitenlandse operators en kunnen ze dit niet meer doorrekenen aan de gebruiker.
Als ik op mijn prepaid kaart maar 15€ belwaarde heb kan ik geen torenhoge kost hebben want bij 0€ is het gedaan.... Maar als ik geen belwaarde meer heb moet MV deze roamingkosten wel betalen aan de buitenlandse operators en kunnen ze dit niet meer doorrekenen aan de gebruiker.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Laat ons het onderscheid maken tussen roaming binnen de EU, en roaming buiten de EU
Over roaming buiten de EU loopt er al een aparte discussie: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=81&t=55930
Deze start topic gaat over gebruik in Frankrijk ..
Meer specifiek voor die dag dat je op de terugweg gans de tijd je nav hebt gebruikt?
Indien je daar inderdaad allemaal sessies ziet van 100kB, dan heb je waarschijnlijk te maken met het fenomeen hierboven beschreven?
In dit geval heeft je Smartphone wèl juist gemeten, maar gebeurt de afrekening op een heel andere basis.
Ik vind het kort door de bocht van MV om er zomaar van uit te gaan dat de provider altijd "juist" meet, en het toestel "verkeerd".
Over roaming buiten de EU loopt er al een aparte discussie: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=81&t=55930
Deze start topic gaat over gebruik in Frankrijk ..
In de Viking App (of op de website > My Viking) kan je toch de details zien van de periode waarover dit verbruik gaat?cougare schreef:Het heeft volgens mij inderdaad ook iets met roaming te maken, het was ook in frankrijk van mij.
Ondertussen heeft mv support wel aangeboden om de 50 euro buiten bundel kosten proberen te laten vallen, wat zeker al een mooie geste is.
Meer specifiek voor die dag dat je op de terugweg gans de tijd je nav hebt gebruikt?
Indien je daar inderdaad allemaal sessies ziet van 100kB, dan heb je waarschijnlijk te maken met het fenomeen hierboven beschreven?
In dit geval heeft je Smartphone wèl juist gemeten, maar gebeurt de afrekening op een heel andere basis.
Ik vind het kort door de bocht van MV om er zomaar van uit te gaan dat de provider altijd "juist" meet, en het toestel "verkeerd".
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2786
- Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
- Locatie: Antwerpen... naast de parking
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
- gedeco
- Pro Member
- Berichten: 296
- Lid geworden op: 06 sep 2005, 10:57
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 10 keer
Ik denk dat er een verschil zit in de gehanteerde tarificatie.
1) Het tarief dat Mobile Vikings aanrekent in België.
2) Het tarief dat de provider in Frankrijk doorrekent aan Mobile Vikings. (minimum 100k/sessie ?). Mobile Vikings zal deze tarief ook doorrekenen aan hun klanten. (t'is nog te vroeg voor Sinterklaas) Indien je daarbovenop een overbelast netwerk gebruikt, heb je veel disconnects, wat zich vertaalt in veel sessies en uiteindelijk: de kostprijs.
1) Het tarief dat Mobile Vikings aanrekent in België.
2) Het tarief dat de provider in Frankrijk doorrekent aan Mobile Vikings. (minimum 100k/sessie ?). Mobile Vikings zal deze tarief ook doorrekenen aan hun klanten. (t'is nog te vroeg voor Sinterklaas) Indien je daarbovenop een overbelast netwerk gebruikt, heb je veel disconnects, wat zich vertaalt in veel sessies en uiteindelijk: de kostprijs.
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
approximated.
-
- Plus Member
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 9 keer
Ik wil zeker eens uitpluizen wanneer de data verbruikt is.
Weet iemand of mv nog een api heeft om verbruik uit te vragen zoals vroeger ? Dan kan ik het es in een grafiekje gieten
De website is niet zo gebruiksvriendelijk meer om dag of week totalen te zien ...
Weet iemand of mv nog een api heeft om verbruik uit te vragen zoals vroeger ? Dan kan ik het es in een grafiekje gieten
De website is niet zo gebruiksvriendelijk meer om dag of week totalen te zien ...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 129 keer
https://docs.api.unleashed.be/unleashed ... /reference
Usage history: https://docs.api.unleashed.be/unleashed ... ge-history
Maar je ziet op de website normaal wel een Summary (totalen) en je kan met de datepicker gewoon een periode selecteren. Daar moet het normaal vrij zichtbaar mee moeten zijn.
Usage history: https://docs.api.unleashed.be/unleashed ... ge-history
Maar je ziet op de website normaal wel een Summary (totalen) en je kan met de datepicker gewoon een periode selecteren. Daar moet het normaal vrij zichtbaar mee moeten zijn.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 40 keer
Ik gebruik internet speed meter app, zeer goeie app maar er is 1 nadeel, je moet het wel in de gaten houden links bovenaan dat het actief blijft, soms gebeurt het dat het opeens weg is, mss door update of de phone uit te leggen ofzo of nog om andere redenen dus je moet wel telkens in de gaten houden of het actief is maar het is een steengoeie app om uw verbruik wat op te volgen en dat is een correcte app ook, vanaf je iets verbruikt hebt, het gaat er meteen af.
Als ik bv een test doe met orange tv ofzo dan kan ik zien hoeveel ik verbruikt heb op een half uur tijd, zo heb ik een idee wat dus het verbruik is.
Als ik bv een test doe met orange tv ofzo dan kan ik zien hoeveel ik verbruikt heb op een half uur tijd, zo heb ik een idee wat dus het verbruik is.