Eén van mijn conclusies in het "Aan de EV-rijders" topic was dat er in principe genoeg laadpalen staan, maar dat niemand ze echt weet staan. Tijdens mijn testen heb ik meerdere malen mogen zoeken naar een geschikte laadpaal, en meerdere malen kwam ik er "per toeval" wel eentje tegen waar ik kon laden. Dikwijls zelfs gewoon volledig gratis ...
Tijdens mijn ritten maakte ik vaak gebruik van de app "ChargeMap" (https://nl.chargemap.com), een app/website waar je snel en makkelijk een laadpaal in de buurt kan opzoeken, inclusief filters op laadsnelheden en type aansluitingen. Alleen, zoals vele dingen, is deze website community based en rekent men dus op de input van gebruikers om nieuwe laadpunten aan te maken, en bestaande laadpunten te bewerken met extra informatie.
Toen ik 6 maand geleden deze app voor de eerste keer gebruikte waren er in Wetteren een stuk of 6 bestaande laadpunten. Geen van deze was echter volledig gedocumenteerd. Dus alle plaatsen eens bezocht, juiste gegevens ingegeven, foto's gemaakt, ... En na een tijdje krijg je een "oog" voor laadplaatsen. En ook deze begon ik dan te documenteren in de app. Resultaat : op 6 maand tijd zijn we van 6 naar een stuk of 20 a 25 gedocumenteerde laadpalen gegaan op ChargeMap.
Vanavond kreeg ik het bericht dat er twee lang verwachte laadpalen actief zijn gegaan (later hier meer over) en dit bracht mij op een idee. Userbase is een community met 18800 leden. Er zijn 300 gemeentes in Vlaanderen. Kunnen we de mensen van UB niet geëngageerd krijgen om de laadpalen in hun gemeente te documenteren op ChargeMap? Het zou Vlaanderen alvast op kaart zetten (letterlijk) en ik denk dat vele EV-rijders hier zeker jullie dankbaar voor gaan zijn...
Wat de twee laadpalen betreft : sinds deze week zijn de 2 laadplaatsen van IONITY (https://ionity.eu/ --- https://en.wikipedia.org/wiki/IONITY) te Wetteren actief! Aan beide kanten van de E40 (snelwegparking Wetteren) heeft dit bedrijf fors geïnvesteerd. Maar liefst 5 laadpalen aan elke kant zijn er geplaatst. Aan een tarief van 8 euro per laadbeurt kan je nu laden aan de volgende stekkers:
- 1x Type 2 (max 50kW)
- 1x CHAdeMO (max 50kW)
- 1x CCS (max 50kW)
- 4x CCS (max 175kW -- kan later gaan tot 350kW)
Foto's en documentatie zijn te vinden op ChargeMap (als ChargeMap deze info heeft goedgekeurd zie je alles)
https://nl.chargemap.com/ionity-north-wetteren.html
https://nl.chargemap.com/ionity-south-wetteren.html
Chargemap :: Wie doet er mee?
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Zou er geen integratie volgen met Waze in verband met laadpaal locaties?
Ze hebben toch ook de tankstations vermelding.
Tevens ben ik voorstander van thuisladen,
al wat niet binnen de range zit of zonder tesla station in de buurt gebeurd met de andere auto.
Al dat gedoe met die verschillende merken van laadpalen die hun eigen lidmaatschap en “betaalkaart” hebben... t’is een ware miserie.
Beeld u in dat een regulier tankstation zo zou werken
Ze hebben toch ook de tankstations vermelding.
Tevens ben ik voorstander van thuisladen,
al wat niet binnen de range zit of zonder tesla station in de buurt gebeurd met de andere auto.
Al dat gedoe met die verschillende merken van laadpalen die hun eigen lidmaatschap en “betaalkaart” hebben... t’is een ware miserie.
Beeld u in dat een regulier tankstation zo zou werken
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Beetje een egoïstische reactie, niet? Niet iedereen bolt met een Tesla. Met 2 of 3 apps op je smartphone (of laadkaarten) kan je in meer dan 80% van de laadpalen chargen.
Wat integratie van Waze betreft volg ik je qua idee, al heb ik meteen het gevoel dat dit er niet snel zou komen. Als je alle laadpalen zoals die nu staan op ChargeMap zou integreren op Waze, dan zou je meer meldingen krijgen van laadplaatsen dan wat anders ...
Wat integratie van Waze betreft volg ik je qua idee, al heb ik meteen het gevoel dat dit er niet snel zou komen. Als je alle laadpalen zoals die nu staan op ChargeMap zou integreren op Waze, dan zou je meer meldingen krijgen van laadplaatsen dan wat anders ...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Tankstations geven toch ook geen melding in Waze? Waarom zou dat met laadpalen wel zijn? Gewoon bij auto info de stekkers ingeven en mogelijkheid geven om te zoeken naar een geschikte paal in de buurt (al moet ij zeggen dat dat qua tankstation integratie ook maar flauw is, of ik kijk los over de optie om een op de route te vinden dat kan ook)
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Zowat elk tankstation dat ik passeer staat anders netjes aangeduid op Waze hoor. Inclusief de kleinere stations?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Op zich niet tegen maar gaat al die data in een open-source database die door iedereen gedownload kan worden of in een proprietaire database die enkel te raadplegen is op de interfaces van Chargemap?
Maw is het een OpenStreetMap of is het een Google Maps?
In dat laatste geval loop je het risico dat de leverancier ten onder gaat of plotsklaps beslist van de data enkel nog commercieel ter beschikking te stellen, en dat zou jammer zijn. En de kans is nooit 0 dat dat gebeurt, hoe goed bedoeld en hoe mooi de leverancier alles ook kan voorstellen.
Maw is het een OpenStreetMap of is het een Google Maps?
In dat laatste geval loop je het risico dat de leverancier ten onder gaat of plotsklaps beslist van de data enkel nog commercieel ter beschikking te stellen, en dat zou jammer zijn. En de kans is nooit 0 dat dat gebeurt, hoe goed bedoeld en hoe mooi de leverancier alles ook kan voorstellen.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Is dat niet met alles zo? Userbase kan ook plots betalend worden ...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Meh, wat in de database van UB zit leent zich niet meteen tot commercieel gebruik (toch niet in de huidige vorm). De info is immers helemaal niet gestructureerd.
Gestructureerde databases van laadpalen daarentegen kunnen in de nabije toekomst wel gegeerd worden.
Andere vraag, zijn er niet verschillende initiatieven die dit proberen wat tot gevolg heeft dat deze informatie zeer gefragmenteerd gedocumenteerd wordt?
Zit met dubbel gevoel, enerzijds moedig ik dit initiatief zeker aan, anderzijds zie ik hier weer de typische fouten die in het verleden ook gemaakt werden met verlies van data tot gevolg (of de vrije toegang ertoe).
Om ook constructief te zijn: een extensie op OSM lijkt me een goede oplossing. Dan heb je de garantie dat je data open-source gepubliceerd wordt, in een open formaat, en met voldoende regelmatige backups wereldwijd.
Gestructureerde databases van laadpalen daarentegen kunnen in de nabije toekomst wel gegeerd worden.
Andere vraag, zijn er niet verschillende initiatieven die dit proberen wat tot gevolg heeft dat deze informatie zeer gefragmenteerd gedocumenteerd wordt?
Zit met dubbel gevoel, enerzijds moedig ik dit initiatief zeker aan, anderzijds zie ik hier weer de typische fouten die in het verleden ook gemaakt werden met verlies van data tot gevolg (of de vrije toegang ertoe).
Om ook constructief te zijn: een extensie op OSM lijkt me een goede oplossing. Dan heb je de garantie dat je data open-source gepubliceerd wordt, in een open formaat, en met voldoende regelmatige backups wereldwijd.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Er zijn zeker nog apps die iets soortgelijks doen, maar deze lopen allen ver achter.
Bij Chargemap zal je bvb de gekende laadpalen van Allego, BlueCorner en dergelijken standaard vinden, daar de bedrijven zelf alle laadpalen gaan uploaden naar die database.
Je hebt bvb ook Plugsurfing, EV-Point, PlugShare, Mobiflow, ... Maar die zijn pas echt niet volledig!
Ze spreken op hun website ook over de Community/Gemeenschap rond de app (https://nl.chargemap.com/community) maar tja idd, het kan betalend worden. Zoals alles ...
Bij Chargemap zal je bvb de gekende laadpalen van Allego, BlueCorner en dergelijken standaard vinden, daar de bedrijven zelf alle laadpalen gaan uploaden naar die database.
Je hebt bvb ook Plugsurfing, EV-Point, PlugShare, Mobiflow, ... Maar die zijn pas echt niet volledig!
Ze spreken op hun website ook over de Community/Gemeenschap rond de app (https://nl.chargemap.com/community) maar tja idd, het kan betalend worden. Zoals alles ...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Wat is er egoïstisch aan het feit dat ik die laadpalen niet gebruik?
Thans meer kans voor u dat ze vrij zijn...
Of is het een tesla allergie? dat fenomeen merk ik helaas wel vaker als we met die kar onderweg zijn.
Thans meer kans voor u dat ze vrij zijn...
Of is het een tesla allergie? dat fenomeen merk ik helaas wel vaker als we met die kar onderweg zijn.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Inderdaad er zijn andere apps die een andere dB gebruiken nl deze van de community https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
Waar de community alle info input met foto's, uren, omgeving passen e.a.
In de meeste apps kan worden doorgeklikt om de info van goingelectric in detail te bekijken.
Enkel de prijzen zijn moeilijker te vinden in 1 app.
Waar de community alle info input met foto's, uren, omgeving passen e.a.
In de meeste apps kan worden doorgeklikt om de info van goingelectric in detail te bekijken.
Enkel de prijzen zijn moeilijker te vinden in 1 app.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Mocht je mij een klein beetje kennen, dan weet je dat deze beschuldiging op niks trekt. Ken toch makkelijk een 8-tal mensen met een Tesla, waaronder een aantal mede UB-ers. Voor je dergelijke uitspraken doet zou ik je, zeker als nieuwkomer op dit forum, aanraden om andere topics van mij even na te lezen (tip : zoeken op "aan de EV-rijders"). Dus neen, ik heb geen Tesla-allergie, noch een afkeer van mensen die met dergelijke wagens rijden.
Het egoïsme waar ik het over heb is meer betreffende de "ik heb het niet nodig, dus ik doe niks". Wel ... Ik heb het ook niet nodig. Ik ben zelfs geen EV rijder. Maar met deze ingesteldheid blijft het idee van "er zijn amper laadpunten" actief. Terwijl dit - naar mijn eerlijke mening - niet zo blijkt te zijn. Zoals ik zei : in Wetteren heb ik alleen al, zonder moeite, een stuk of 25 plaatsen kunnen documenteren. Thuisladen is zeker beter (en goedkoper) maar er zijn dus in Wetteren genoeg mogelijkheden om even bij te laden als je er niet gaat geraken met je range.
Het egoïsme waar ik het over heb is meer betreffende de "ik heb het niet nodig, dus ik doe niks". Wel ... Ik heb het ook niet nodig. Ik ben zelfs geen EV rijder. Maar met deze ingesteldheid blijft het idee van "er zijn amper laadpunten" actief. Terwijl dit - naar mijn eerlijke mening - niet zo blijkt te zijn. Zoals ik zei : in Wetteren heb ik alleen al, zonder moeite, een stuk of 25 plaatsen kunnen documenteren. Thuisladen is zeker beter (en goedkoper) maar er zijn dus in Wetteren genoeg mogelijkheden om even bij te laden als je er niet gaat geraken met je range.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- testertje
- Elite Poster
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 68 keer
Ik gebruik nu 3 jaar de app Chargemap en dat is zowat de enigste EV-app waarbij ik gegevens aanpas.
De diversiteit aan databanken en laadkaarten is nog altijd het grootste gemor bij EV-rijders, volgens mij.
De diversiteit aan databanken en laadkaarten is nog altijd het grootste gemor bij EV-rijders, volgens mij.
Victory Not Vengeance
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Ja, maar aangeduid stoort niet, elke Starbuks staat er ook op aangeduidkrisken schreef:Zowat elk tankstation dat ik passeer staat anders netjes aangeduid op Waze hoor. Inclusief de kleinere stations?
Dat is ook makkelijk op te lossen, je geeft al gegevens van je wagen in dus Elektrisch = tankstations verborgen en laadpalen zichtbaar.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Inderdaad, daarvan dat ik wat terughoudend ben. Chargemap is een goed initiatief met veel potentieel, maar tegelijk is het ook de zoveelste databank, en niemand heeft tijd om al die databanken uit te pluizen voor zijn rit.testertje schreef: De diversiteit aan databanken en laadkaarten is nog altijd het grootste gemor bij EV-rijders, volgens mij.
Er is zeker een gat in de markt voor een consoliderend initiatief. Als er geen open source initiatief dat gat opvult, zal een commercieel initiatief dat doen. (Enfin, commerciele initiatieven komen er zeker, maar hoe dominant die zijn zal wel afhangen van of er een open source initiatief is of niet).
- testertje
- Elite Poster
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 68 keer
Kan je dat in Waze instellen dat je met een EV-rijdt? Ik vind het niet gemakkelijk om laadpalen terug te vinden in Waze.MClaeys schreef:Ja, maar aangeduid stoort niet, elke Starbuks staat er ook op aangeduid
Dat is ook makkelijk op te lossen, je geeft al gegevens van je wagen in dus Elektrisch = tankstations verborgen en laadpalen zichtbaar.
Victory Not Vengeance
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
En dan heb je de plugin hybride wagens, die beide willen zien Maar soit, dat is een ander probleem...
Tot nu toe (!) is ChargeMap gratis en merk ik zowat de meest gebruikte en meest overzichtelijke app. Je kan betalen door hun welkomspakket aan te kopen (incl laadkaart welke werkt op veel palen) maar je moet dat niet doen.
Dit kan, uiteraard, in de toekomst veranderen. Of dit gaat gebeuren weet alleen mijn glazen bol (helaas, die is kaduuk). Puur gekeken naar het aantal gebruikers denk ik toch dat ChargeMap één van de grootste is en het meeste potentieel heeft om door te groeien.
Tot nu toe (!) is ChargeMap gratis en merk ik zowat de meest gebruikte en meest overzichtelijke app. Je kan betalen door hun welkomspakket aan te kopen (incl laadkaart welke werkt op veel palen) maar je moet dat niet doen.
Dit kan, uiteraard, in de toekomst veranderen. Of dit gaat gebeuren weet alleen mijn glazen bol (helaas, die is kaduuk). Puur gekeken naar het aantal gebruikers denk ik toch dat ChargeMap één van de grootste is en het meeste potentieel heeft om door te groeien.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Helaas niet.testertje schreef:Kan je dat in Waze instellen dat je met een EV-rijdt? Ik vind het niet gemakkelijk om laadpalen terug te vinden in Waze.MClaeys schreef:Ja, maar aangeduid stoort niet, elke Starbuks staat er ook op aangeduid
Dat is ook makkelijk op te lossen, je geeft al gegevens van je wagen in dus Elektrisch = tankstations verborgen en laadpalen zichtbaar.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Kennen jullie deze al? NewMotion by The New Motion BV https://apps.apple.com/be/app/newmotion/id549121633
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- Zorba
- Elite Poster
- Berichten: 847
- Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 57 keer
NewMotion is zeker de moeite als backup laadkaart aangezien je geen abonnementskosten betaalt. De kaart wordt ook op veel plaatsen aanvaard.
Ik check altijd in met ChargeMap en probeer alle stations waar ik kom up to date te houden. Aan laadpalen in elk geval geen gebrek...
Ik check altijd in met ChargeMap en probeer alle stations waar ik kom up to date te houden. Aan laadpalen in elk geval geen gebrek...
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Jazeker, die ken ik. En ook hier hetzelfde probleem : belange niet alle laadpalen staan er op. Tevens is er geen mogelijkheid om laadpalen toe te voegen en goed te documenteren.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Net gelezen op DataNews: TomTom komt met API's voor elektrisch rijden:
- Long Distance EV Routing API: laat je een route plannen, met bijzondere aandacht voor reistijden.
- EV Charging Stations Availability API: geeft informatie over de beschikbaarheid van de oplaadstations per type stekker, zodat je liefst op voorhand weet of de laadpaal vrij is.
Computer(k)nul