Minister Gatz wil doorspoelen reclame verbieden
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 62 keer
Averechts effect, maar inderdaad wel een effect. Bij mij werkt dat zo bijvoorbeeld bij de pre roll reclame op Sonos als je Joe of qmusic speelt via tunein. Alle merken die daarin vermeld worden ga ik bewust vermijden.
Mkjn redenering is ook: als je echt zo veel promotie nodig hebt om iets te verkopen dan is je product op zich niet goed genoeg. Je merkt ook in voeding en drank dat er vaak reclame gemaakt wordt voor ongezonde dingen vol suiker zoals Coca Cola of snoep ofzo. Of buiten de voeding voor lelijke veranda's zeg maar.
Mkjn redenering is ook: als je echt zo veel promotie nodig hebt om iets te verkopen dan is je product op zich niet goed genoeg. Je merkt ook in voeding en drank dat er vaak reclame gemaakt wordt voor ongezonde dingen vol suiker zoals Coca Cola of snoep ofzo. Of buiten de voeding voor lelijke veranda's zeg maar.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Reclame werkt bij elke normale mens (en ook vele minder normale), niet elke vorm bij iedereen even goed maar er is een reden dat er zoveel budget naar gesmeten wordt.
Helaas is de meeste reclame slecht en overdosis zou duidelijk moeten zijn (adblockers en 'geen reclame aub' stickers). Herhalingen zijn ook belangrijk en werken zeer goed (ook al komt het je strot uit) waardoor je dus in verschillende blokken achter elkaar dezelfde spots krijgt. De 'beste' marketingmensen zijn dan ook geen marketingstudenten maar psychologen.
Helaas is de meeste reclame slecht en overdosis zou duidelijk moeten zijn (adblockers en 'geen reclame aub' stickers). Herhalingen zijn ook belangrijk en werken zeer goed (ook al komt het je strot uit) waardoor je dus in verschillende blokken achter elkaar dezelfde spots krijgt. De 'beste' marketingmensen zijn dan ook geen marketingstudenten maar psychologen.
Vooral... dat gaat tot de blikjes frisdrank in films (soms leuk om te zoeken naar merken die niet betaald hebben en continu met het label van de camera weg gebruikt worden ) De meeste overtredingen ivm reclame zijn dan ook dat merk x in programma y te lang in beeld geweest isR2D2 schreef:En ook reclame waarvan je niet bewust bent blijkt te werken.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
In tegenstelling tot wat men beweert (en dit telt ook voor vrouwen ) kan je je maar op één ding tegelijk concentreren. Als er reclame op tv is, en jij bent in gesprek met iemand, zou je niks van die reclame mogen onthouden. Doe gerust de test...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Wel, ik heb er gisteren op gelet. Bij de start 17 seconden reclame. Tussenin 2 min reclame en nog eens tussenin amper nog eens een minuut reclame... Ik vind dat best meevallen. Serie van 45 minuten.devilkin schreef:Kort is voor mij 30 secs max. 3 minuten en ik haak af.Slafes schreef:VTM heeft dat begrepen denk ik en via VTM go krijg je reclame die je momenteel niet kan overslaan. Zijn korte reclameblokken van maximum 3 minuten...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Reclame werkt veel beter dan velen denken, ook onbewust dus. Waarom denk je dat je zoveel namen/merken kent van dingen die je nooit gebruikt hebt of gekocht?
Reclame moet zorgen voor bekendheid. Om iets te kopen moet je eerst weten dat het bestaat. Nadien zal men je proberen te overtuigen dat het niet enkel bestaat maar dat je het ook nodig hebt. Als je denkt dat je het nodig hebt zal je sneller opteren voor iets dat vertrouwd is en daar meer geld aan willen geven dan aan iets waar je nog nooit van gehoord hebt. Mocht het niet werken bestond reclame al lang niet meer, om te zwijgen over opleidingen marketing.
Reclame is ook geniepiger en werkt ook onrechtstreeks door via vrienden/kennissen die zweren bij merk x of y (influencers). Die leuke youtube video's met besprekingen zijn vaak ook handig verpakte reclame.
Zelfs het doorspoelen van reclame is reclame want je ziet om de zoveel seconden een beeld en dat is genoeg.
Tests met zelfs onmerkbare beelden die tussen andere materiaal werd gesmokkeld blijken te werken.
Veel reclame is op het eerste zicht slecht/vervelend maar ook deze reclame werkt. Tests door producenten van oa wasproducten leverden op dat de eentonige saaie reclames vaak beter werkten dan nieuwere ideeën. Zelfs spam werkt want anders waren we verlost van die vervelende mails, er zijn echter genoeg mensen die op die links klikken en geld opbrengen voor de spammers.
Reclame moet zorgen voor bekendheid. Om iets te kopen moet je eerst weten dat het bestaat. Nadien zal men je proberen te overtuigen dat het niet enkel bestaat maar dat je het ook nodig hebt. Als je denkt dat je het nodig hebt zal je sneller opteren voor iets dat vertrouwd is en daar meer geld aan willen geven dan aan iets waar je nog nooit van gehoord hebt. Mocht het niet werken bestond reclame al lang niet meer, om te zwijgen over opleidingen marketing.
Reclame is ook geniepiger en werkt ook onrechtstreeks door via vrienden/kennissen die zweren bij merk x of y (influencers). Die leuke youtube video's met besprekingen zijn vaak ook handig verpakte reclame.
Zelfs het doorspoelen van reclame is reclame want je ziet om de zoveel seconden een beeld en dat is genoeg.
Tests met zelfs onmerkbare beelden die tussen andere materiaal werd gesmokkeld blijken te werken.
Veel reclame is op het eerste zicht slecht/vervelend maar ook deze reclame werkt. Tests door producenten van oa wasproducten leverden op dat de eentonige saaie reclames vaak beter werkten dan nieuwere ideeën. Zelfs spam werkt want anders waren we verlost van die vervelende mails, er zijn echter genoeg mensen die op die links klikken en geld opbrengen voor de spammers.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Moderator
- Contacteer:
Als we jou mogen geloven zijn de enige mensen op die reclame amper invloed heeft dus een handvol UB'ers?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Neen, een handvol UB-ers denken eerder dat sociologisch/economisch vaststaande bevindingen op hen niet van toepassing zijnkrisken schreef:Als we jou mogen geloven zijn de enige mensen op die reclame amper invloed heeft dus een handvol UB'ers?
Het is een geval van iedereen is gek... behalve wij.
-
- Elite Poster
nu ja... Afhankelijk van de psycho in kwestie ben ik zelfs geen mensDizzy schreef: Het is een geval van iedereen is gek... behalve wij.
(maar wel vatbaar voor reclame)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik heb op gsm regelmatig youtube reclame, en ik kan eerlijk zeggen dat ik er nog nooit naar gekeken heb.
Ik draai de gsm om en mute hem.
Het jammere is dat je niet naar een andere app kan gaan intussen, want true multitasking kan niet op gsms.
Het stoort me alleszins enorm, en in meer dan 60% van de gevallen zet ik het filmpje liever af dan eerst reclame te moeten zien.
Of ik wacht tot thuis, waar de krachtigere adblockers mij laten kijken zonder idiote interrupts.
Vroeger btw keek men ok niet vaak naar reclame; je zapte weg of ging naar toilet.
Alleen waren daar geen metrics van, dus bleef betalen op basis van geschatte kijkers, ipv echfe.
Nu heeft men cijfers en is er paniek.
Magazines echter, bv, hebben nog altijd het oude systeem, want daar kan men niet meten wie de reclame voorbij bladert.
Het jammere is dat je niet naar een andere app kan gaan intussen, want true multitasking kan niet op gsms.
Het stoort me alleszins enorm, en in meer dan 60% van de gevallen zet ik het filmpje liever af dan eerst reclame te moeten zien.
Of ik wacht tot thuis, waar de krachtigere adblockers mij laten kijken zonder idiote interrupts.
Vroeger btw keek men ok niet vaak naar reclame; je zapte weg of ging naar toilet.
Alleen waren daar geen metrics van, dus bleef betalen op basis van geschatte kijkers, ipv echfe.
Nu heeft men cijfers en is er paniek.
Magazines echter, bv, hebben nog altijd het oude systeem, want daar kan men niet meten wie de reclame voorbij bladert.
-
- Elite Poster
Het ging niet om reclamefilmpjes die toegevoegd worden maar wel om het feit dat veel van die "onderzoeken" en reviews vaak gewoon gesponsorde info is. Fotograaf x bespreekt de nieuwe camera van Y maar wordt wel betaald door Y of voorzien van materiaal of leuke incentives. Logisch dat die lyrisch is over Y.
Het bestaat zelfs in de medische wereld waarbij drs leuke "opleidingen" kunnen verdienen door product x genoeg te verdelen. Vreemd dat zijn madam die opleiding in een zonnige bestemming ook nodig heeft De patiënten hebben het vaak niet door en zweren bij middel X dat door hun capabele en respectabele dr is voorgeschreven/aanbevolen (door topfokkers).
Vroeger was het heus niet beter. Ook toen kende men de deuntjes en slogans vanbuiten. Er werden zelfs nachten vol reclamefilms georganiseerd waarvoor je zelfs moest betalen, want ze zijn het waard
Reclame werkt en daarom bestaat het. Niemand zou blijven betalen voor iets dat niets oplevert of zijn reclamemakers misschien deel van de liefdadigheidswereld? Ze zijn toch niet gek?!
Het bestaat zelfs in de medische wereld waarbij drs leuke "opleidingen" kunnen verdienen door product x genoeg te verdelen. Vreemd dat zijn madam die opleiding in een zonnige bestemming ook nodig heeft De patiënten hebben het vaak niet door en zweren bij middel X dat door hun capabele en respectabele dr is voorgeschreven/aanbevolen (door topfokkers).
Vroeger was het heus niet beter. Ook toen kende men de deuntjes en slogans vanbuiten. Er werden zelfs nachten vol reclamefilms georganiseerd waarvoor je zelfs moest betalen, want ze zijn het waard
Reclame werkt en daarom bestaat het. Niemand zou blijven betalen voor iets dat niets oplevert of zijn reclamemakers misschien deel van de liefdadigheidswereld? Ze zijn toch niet gek?!
-
- Moderator
- Contacteer:
Je kan me dan ongetwijfeld wel een linkje geven naar die sociologische/economische vaststaande bevindingen, en liefst iets dat niet ouder is dan pakweg 5 jaar?Dizzy schreef:Neen, een handvol UB-ers denken eerder dat sociologisch/economisch vaststaande bevindingen op hen niet van toepassing zijnkrisken schreef:Als we jou mogen geloven zijn de enige mensen op die reclame amper invloed heeft dus een handvol UB'ers?
Telefonie = EDPnet + OVH
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Amaai Dizzy, zo'n toon van "Sukkelaars! Denken jullie nu echt..." had ik niet van jou verwacht.
Beetje uit de hoogte doen en stellen dat we allen onderworpen zijn aan de grillen van reclame zonder dat er ook maar iemand kan zijn die daartegen bestand is, laat staan ervan bewust is.
Gelukkig dat je eenieders situatie persoonlijk beter kent dan zij zelf, anders was het maar een nondiscussie!
Beetje uit de hoogte doen en stellen dat we allen onderworpen zijn aan de grillen van reclame zonder dat er ook maar iemand kan zijn die daartegen bestand is, laat staan ervan bewust is.
Gelukkig dat je eenieders situatie persoonlijk beter kent dan zij zelf, anders was het maar een nondiscussie!
-
- Elite Poster
Leuk dat je zelf begint met waar je me onterecht van hebt beschuldigd
Sukkelaars komt enkel van jezelf, je hoeft me dus geen woorden in de mond te leggen die ikzelf niet ondersteun.
Het enige dat ik beweer is dat inderdaad IEDEREEN gevoelig is voor de vele vormen van reclame. Uiteraard zal dat niet voor iedereen hetzelfde zijn maar ongevoelig, daar geloof ik inderdaad niet in.
Reclame is een vakgebied dat miljarden opbrengt. Het is bovendien deels gebouwd op ons onderbewuste. Mensen die beweren immuun te zijn voor reclame vind ik inderdaad ongeloofwaardig. Lopen zij rond in merkloze kledij, rijden ze in merkloze wagens/fietsen, kijken ze enkel naar neutrale programma's, ze stemmen enkel blanco,...
Reclame zit overal en treft iedereen, inclusief mezelf. Ik hoef dus niemand een sukkelaar te vinden want ik ben er zelf eentje in deze kwestie.
Sukkelaars komt enkel van jezelf, je hoeft me dus geen woorden in de mond te leggen die ikzelf niet ondersteun.
Het enige dat ik beweer is dat inderdaad IEDEREEN gevoelig is voor de vele vormen van reclame. Uiteraard zal dat niet voor iedereen hetzelfde zijn maar ongevoelig, daar geloof ik inderdaad niet in.
Reclame is een vakgebied dat miljarden opbrengt. Het is bovendien deels gebouwd op ons onderbewuste. Mensen die beweren immuun te zijn voor reclame vind ik inderdaad ongeloofwaardig. Lopen zij rond in merkloze kledij, rijden ze in merkloze wagens/fietsen, kijken ze enkel naar neutrale programma's, ze stemmen enkel blanco,...
Reclame zit overal en treft iedereen, inclusief mezelf. Ik hoef dus niemand een sukkelaar te vinden want ik ben er zelf eentje in deze kwestie.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Niemand is immuun voor reclame uiteraard maar het hangt er van af hoeveel je je laat beïnvloeden. Merkloze kledij, check... , merkloze auto/fiets dat kan niet natuurlijk, het dan ook een non-argument.Dizzy schreef: Mensen die beweren immuun te zijn voor reclame vind ik inderdaad ongeloofwaardig. Lopen zij rond in merkloze kledij, rijden ze in merkloze wagens/fietsen,
Aankopen worden gedaan na vergelijken van soortgelijke producten, of de merken al dan niet reclame maken weet ik meestal niet. Dagelijkse dingen worden meestal uit gewoonte gekocht en staat er in een warenhuis een ander "merk/wit product" naast wordt dat soms getest, is het beter dan wordt dat gekocht.
Ik denk dat het grootste effect "bekendheid" is zodat wanneer je iets nodig hebt aan het merk dat reclame maakt denkt.
Maar goed, het gaat eigenlijk niet over het nut van reclame maar over een overheid die meent mensen te moeten verplichten naar reclame te kijken en dat kan niet om twee redenen, je kan niet dwingen te kijken en het is niet de taak van de overheid om zich daar over uit te spreken. Het ging dan nog over een partij die steeds de mond vol heeft over "mensen moeten vrij zijn zonder veel inmenging van de politiek".
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
Klopt ook wel, afhankelijk van wie ze als mens bekijken. Die gaan in alle geval niks tegen reclame doen.on4bam schreef:mensen moeten vrij zijn zonder veel inmenging van de politiek".
-
- Elite Poster
Dat is nu net het punt, je kiest niet altijd bewust zelf omdat men op het onderbewuste mikt. Je kan zelf dat (waan)beeld hebben maar dat maat het nog niet juist. Mensen hebben echter graag het idee dat ze alles onder controle hebben daarom dat men zo vaak hoort:reclame, dat werkt niet bij mij
Merkloze producten bestaan amper, je hebt minder bekende/grote merken maar zelfs witte producten zijn jawel...huismerken.
Bepaalde producten bestaan niet merkloos... omdat niemand ze zou kopen. Wie zou de merkloze wagen kopen? Een wagen is een product dat net enorm emotioneel geladen is. Twijfel je hieraan lees dan de topics over salariswagens effe door
Mensen vergelijken inderdaad maar reclame speelt net in op dat vergelijken. Ze bedelven je met boodschappen die uiteindelijk ergens blijven hangen, ook onbewust.
Als je hiertegen bestand bent dan ben je misschien gevoelig voor groepsdruk/invloed. Iedereen wil erbij horen en ook dat bespeelt reclame. Mode is eigenlijk een reclamevorm maar velen bekijken het als identiteit terwijl men eigenlijk gewoon aantrekt wat anderen dragen en nog anderen ontworpen hebben om zoveel mogelijk van te verkopen.
Het klopt ook niet dat de beste producten gekocht worden. Je hebt producten die uit exact dezelfde fabriek en lijn komen maar gewoon een andere verpakking en reclamecampagne krijgen (en een andere prijs) . Toch zullen veel mensen rotsvast overtuigd zijn en blijven dat product x beter is dan y. Dure automerken presteren vaak onder bij onderzoek naar kwaliteit maar merkbekendheid is een enorm sterk vooroordeel. Volg de topic van "ik heb nieuw speelgoed" eens en noteer de vermeldingen van merken en door reclame toegeschreven eigenschappen. De discussie over intel/AMD is ook een leuke op dat vlak.
Waarom denk je dat men zo uit is op uw persoonlijke info op internet en u zogezegd gratis diensten geeft? Enkel en alleen om u zoveel mogelijk reclame te kunnen serveren... en dus verkoop te genereren. Of zouden die gratis diensten allemaal sinterklaasjes zijn.
Merkloze producten bestaan amper, je hebt minder bekende/grote merken maar zelfs witte producten zijn jawel...huismerken.
Bepaalde producten bestaan niet merkloos... omdat niemand ze zou kopen. Wie zou de merkloze wagen kopen? Een wagen is een product dat net enorm emotioneel geladen is. Twijfel je hieraan lees dan de topics over salariswagens effe door
Mensen vergelijken inderdaad maar reclame speelt net in op dat vergelijken. Ze bedelven je met boodschappen die uiteindelijk ergens blijven hangen, ook onbewust.
Als je hiertegen bestand bent dan ben je misschien gevoelig voor groepsdruk/invloed. Iedereen wil erbij horen en ook dat bespeelt reclame. Mode is eigenlijk een reclamevorm maar velen bekijken het als identiteit terwijl men eigenlijk gewoon aantrekt wat anderen dragen en nog anderen ontworpen hebben om zoveel mogelijk van te verkopen.
Het klopt ook niet dat de beste producten gekocht worden. Je hebt producten die uit exact dezelfde fabriek en lijn komen maar gewoon een andere verpakking en reclamecampagne krijgen (en een andere prijs) . Toch zullen veel mensen rotsvast overtuigd zijn en blijven dat product x beter is dan y. Dure automerken presteren vaak onder bij onderzoek naar kwaliteit maar merkbekendheid is een enorm sterk vooroordeel. Volg de topic van "ik heb nieuw speelgoed" eens en noteer de vermeldingen van merken en door reclame toegeschreven eigenschappen. De discussie over intel/AMD is ook een leuke op dat vlak.
Waarom denk je dat men zo uit is op uw persoonlijke info op internet en u zogezegd gratis diensten geeft? Enkel en alleen om u zoveel mogelijk reclame te kunnen serveren... en dus verkoop te genereren. Of zouden die gratis diensten allemaal sinterklaasjes zijn.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Wat het negeren van producten betreft: negatieve reclame is ook reclame. Je kent de merken, dat is soms al voldoende.
J.
PS. Ik ben een advocado, maar geen blije advocado
J.
PS. Ik ben een advocado, maar geen blije advocado
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Een nieuwe docu over Cambridge Analytica is te vinden op Netflixkrisken schreef:Je kan me dan ongetwijfeld wel een linkje geven naar die sociologische/economische vaststaande bevindingen, en liefst iets dat niet ouder is dan pakweg 5 jaar?Dizzy schreef:Neen, een handvol UB-ers denken eerder dat sociologisch/economisch vaststaande bevindingen op hen niet van toepassing zijnkrisken schreef:Als we jou mogen geloven zijn de enige mensen op die reclame amper invloed heeft dus een handvol UB'ers?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/07/25 ... or-70-000/
Veel kijkplezier
-
- Elite Poster
Bedankt voor de link.
Politici gaan inderdaad dezelfde technieken nu toepassen want politiek is ook verkopen (opvatting ipv product). Het blijven herhalen van leugens werkt gewoon en je kan het breed inzetten.
Politici gaan inderdaad dezelfde technieken nu toepassen want politiek is ook verkopen (opvatting ipv product). Het blijven herhalen van leugens werkt gewoon en je kan het breed inzetten.
-
- Moderator
- Contacteer:
Merkloze wagens bestaan inderdaad niet. Dus omdat ik een wagen bezit, ben ik iemand die zich laat verleiden door reclame? Ik heb een typische wagen welke je duizend keer per dag ziet : een Citroën Berlingo. Exact dezelfde wagen bestaat ook als Peugeot Partner (of Peugeot Rifter). Ik was meer bepaald op zoek naar een dergelijk soort wagen (dus ook de concurrent Renault bezocht), en de huidige wagen is er gekomen omwille van één punt : de prijs. Van alle wagens die we bekeken hebben was deze gewoon de goedkoopste. Wilt dit dan zeggen dat mijn volgende wagen terug een Citroën gaat zijn? Wie weet het? Ik alvast niet....
Telefonie = EDPnet + OVH
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Als dat het enige argument was, heb je de verkeerde gekocht, er zijn er goedkopere
Het is vrij simple, niemand is ongevoelig voor reclame. Niet iedereen is even gevoelig, maar niemand is ongevoelig.
J.
Het is vrij simple, niemand is ongevoelig voor reclame. Niet iedereen is even gevoelig, maar niemand is ongevoelig.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Je gaat te kort door de bocht. Uiteraard is prijs een belangrijke factor maar er speelt veel meer en niet iedereen laat zich enkel door de prijs leiden. Zoals Joe de mannen perfect aanhaalt was zelfs dat niet de juiste keuze want er waren blijkbaar toch goedkopere modellen. Hij heeft ook overschot van gelijk dat de mate van beïnvloeding kan verschillen maar niet het feit dat er beïnvloeding speelt.krisken schreef:Merkloze wagens bestaan inderdaad niet. Dus omdat ik een wagen bezit, ben ik iemand die zich laat verleiden door reclame? Ik heb een typische wagen welke je duizend keer per dag ziet : een Citroën Berlingo. Exact dezelfde wagen bestaat ook als Peugeot Partner (of Peugeot Rifter). Ik was meer bepaald op zoek naar een dergelijk soort wagen (dus ook de concurrent Renault bezocht), en de huidige wagen is er gekomen omwille van één punt : de prijs. Van alle wagens die we bekeken hebben was deze gewoon de goedkoopste. Wilt dit dan zeggen dat mijn volgende wagen terug een Citroën gaat zijn? Wie weet het? Ik alvast niet....
Autoproducenten richten hun gamma op specifieke doelgroepen en doen dat oa met prijs maar ook met oa imago (sportief, klassiek, vrije tijd,...). Er zijn studies over de samenhang tussen het model/merk en het type koper. De Johnny met de gele Seat is een opvallend voorbeeld Maar er zijn er uiteraard veel mogelijkheden en dat wil dus ook niet zeggen dat elke gele Seat door een Johny gekocht werd
Ook kleur speelt een rol. Bepaalde kleuren verkopen beter bij vrouwen dan bij mannen en die kleuren zie je terug in modellen die meer door vrouwen gekocht worden. Daarnaast zijn er ook modes zoals bijvoorbeeld ineens veel witte wagens of ineens veel SUV's. SUV's verbruiken meer en zijn vaak zwaarder maar toch populair ondanks dat velen de wagen vooral in de stad gebruiken en dit type niet nodig hebben. Puur rationele beslissingen zijn er dus vaak niet helemaal rationeel. Mochten we allemaal puur rationeel een wagen kiezen dan zag het wagenpark er heel anders uit.
-
- Moderator
- Contacteer:
Lezen is precies moeilijk voor sommige mensen. Op de derde regel staat nog een reden buiten de prijs ...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Reclame gaat hem vooral om brand recognition.
Toen Daewoo pas op de Belgische markt verscheen, had ik ook zoiets van "wtf is da"; dan kwam de reclame, nu herken ik het merk.
Zelfde voor Huawei bv.
Zelfs als reclame je niet aanzet tot kopen, helpt het je wel om de naam te herkennen en kunnen plaatsen.
En voor dat niveau van herkenning is niemand immuun.
Toen Daewoo pas op de Belgische markt verscheen, had ik ook zoiets van "wtf is da"; dan kwam de reclame, nu herken ik het merk.
Zelfde voor Huawei bv.
Zelfs als reclame je niet aanzet tot kopen, helpt het je wel om de naam te herkennen en kunnen plaatsen.
En voor dat niveau van herkenning is niemand immuun.
-
- Moderator
- Contacteer:
Daar heb je tot op een bepaald niveau een punt. Ik weet dat Daewoo een automerk is. Maar daar stopt het ook. Ik ken bvb uit het hoofd geen enkel type Daewoo, laat staan uit welk land dat het komt. Waarom? Auto's interesseren mij niet, zolang ze maar bollen en doen wat ik zeg dat ze moeten doen.
Huawei ken ik uiteraard beter, maar dat is dan weer iets uit mijn interessesfeer...
Huawei ken ik uiteraard beter, maar dat is dan weer iets uit mijn interessesfeer...
Telefonie = EDPnet + OVH
- JamesEarlGray
- Elite Poster
Het is inderdaad belangrijk dat je een merk kent voor je het kan opnemen in je keuzelijst, maar als je iets belangrijk gaat kopen doe je toch altijd eerst grondig onderzoek, niet?
Maar we wijken af van de kern van de zaak, namelijk reclame op TV en de nuttigheid en effectiviteit daarvan. Merken die reclame maken op TV zijn meestal de multinationals.
Ik koop quasi nooit iets van multinationals en dat kies ik bewust zo, want zij zijn een van de redenen dat de wereld naar te kloten gaat.
Andere merken die reclame maken op TV zijn successvolle franchises uit eigen land: Pearl pearl peeaarl! Dovy keukens, WEEJ MOAEKEN UW KEUWKEN! BINK BANK. Alleen beseffen die merken niet dat ze mensen zo danig op de zenuwen werken dat die mensen er alles aan zullen doen om die merken een kloot af te draaien, als het binnen de mogelijkheden ligt, zoals er nooit of te nimmer iets van kopen.
Ja, reclame werkt want het blijft hangen in mijn hoofd. Neen, het zorgt er niet voor dat ik die merken overweeg, want f*** grote ketens en multinationals, ik zal de lokale zaken wel helpen want die hebben het al moeilijk genoeg tegen het schaalvoordeel dat die grotere bedrijven hebben.
Maar we wijken af van de kern van de zaak, namelijk reclame op TV en de nuttigheid en effectiviteit daarvan. Merken die reclame maken op TV zijn meestal de multinationals.
Ik koop quasi nooit iets van multinationals en dat kies ik bewust zo, want zij zijn een van de redenen dat de wereld naar te kloten gaat.
Andere merken die reclame maken op TV zijn successvolle franchises uit eigen land: Pearl pearl peeaarl! Dovy keukens, WEEJ MOAEKEN UW KEUWKEN! BINK BANK. Alleen beseffen die merken niet dat ze mensen zo danig op de zenuwen werken dat die mensen er alles aan zullen doen om die merken een kloot af te draaien, als het binnen de mogelijkheden ligt, zoals er nooit of te nimmer iets van kopen.
Ja, reclame werkt want het blijft hangen in mijn hoofd. Neen, het zorgt er niet voor dat ik die merken overweeg, want f*** grote ketens en multinationals, ik zal de lokale zaken wel helpen want die hebben het al moeilijk genoeg tegen het schaalvoordeel dat die grotere bedrijven hebben.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Maar de naamsbekendheid zorgt er wel voor dat je aan Dovy denkt als iemand "keukens" zegt en aan Pearl als iemand "bril" zegt.
En dat is wat belangrijk is. Gamma zag indertijd ook z'n verkoop zienderogen dalen toen Luk Weyns even stopte met "mannekes!"...
En uiteraard ben je gevoeliger voor reclame in je leefwereld...
J.
En dat is wat belangrijk is. Gamma zag indertijd ook z'n verkoop zienderogen dalen toen Luk Weyns even stopte met "mannekes!"...
En uiteraard ben je gevoeliger voor reclame in je leefwereld...
J.
- JamesEarlGray
- Elite Poster
Ik heb juist uitgelegd dat voor mij bekendheid geen verbetering betekent in de kans dat ik hen mijn geld geef. Want daarvoor dient reclame toch? Om de verkoop te doen stijgen.
Ja ok, het werkt [statistisch gezien], maar qua resultaat kan je niet iedereen over dezelfde kam scheren. Sterker nog, mijn reactie op reclame is zeer negatief.
Ik persoonlijk zou graag hebben dat reclame gewoonweg illegaal wordt gemaakt en verdwijnt, want het is bedrog, manipulatie en ethisch zeer onverantwoord.
Ja ok, het werkt [statistisch gezien], maar qua resultaat kan je niet iedereen over dezelfde kam scheren. Sterker nog, mijn reactie op reclame is zeer negatief.
Ik persoonlijk zou graag hebben dat reclame gewoonweg illegaal wordt gemaakt en verdwijnt, want het is bedrog, manipulatie en ethisch zeer onverantwoord.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
...want het is bedrog, manipulatie en ethisch zeer onverantwoord...
En zo zijn we weer even on-topic. Persoonlijk lijkt mij het overredingsgedrag van politici veeleer bedrog, manipulatief en onverantwoord! Misschien kunnen we beter eerst beginnen met politici zulk gedrag te verbieden
En zo zijn we weer even on-topic. Persoonlijk lijkt mij het overredingsgedrag van politici veeleer bedrog, manipulatief en onverantwoord! Misschien kunnen we beter eerst beginnen met politici zulk gedrag te verbieden
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
Alé, en we blijven denken dat reclame de verkoop niet doet stijgen omdat we onszelf immuun achten voor zaken waar de meerderheid wel gevoelig voor is
Onze markt en leven is zodanig verweven met merken en reclame dat ontsnappen onmogelijk is. Sommige dingen kan je niet kopen als wit product en hoe je alle mutinationals kan weren is me ook een raadsel. Intel, Samsung en Apple zijn bijvoorbeeld ook multinationals, weren we die ook? Maakt Apple geen reclame?
Mocht reclame niet opbrengen bestond deze topic niet want reclame zou ook niet meer bestaan. Reclame neemt echter enorm toe, hoe zou dat toch komen
Onze markt en leven is zodanig verweven met merken en reclame dat ontsnappen onmogelijk is. Sommige dingen kan je niet kopen als wit product en hoe je alle mutinationals kan weren is me ook een raadsel. Intel, Samsung en Apple zijn bijvoorbeeld ook multinationals, weren we die ook? Maakt Apple geen reclame?
Mocht reclame niet opbrengen bestond deze topic niet want reclame zou ook niet meer bestaan. Reclame neemt echter enorm toe, hoe zou dat toch komen
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
De advertentie-industrie is de grootste industrie in de wereld. Ze is zelfs groter dan de wapenindustrie.
Het doel is eenvoudig. Consumptie maximaliseren om de vraag te beïnvloeden en zo de productie en de winsten te verhogen. Daar gaat dus de basiswet van vraag en aanbod...
En voor vele UB'ers zal het ontgoochelend klinken, maar iedereen is vatbaar voor (zelfs irritante) reclame. Je moet serieus moeite doen om je niet te laten misleiden. Het gaat ook verder dan enkel het individu. Als je broer of zus verleid wordt om product X te kopen, bestaat de kans dat hij/zij jouw gaat beïnvloeden. Het is niet voor niets de grootste industrie ter wereld waar massa's geld tegenaan gesmeten wordt.
Geen wonder dus dat de lobby tentakels tot in alle segmenten van de Belgische politiek zijn doorgedrongen. Alleen raken ze nu een heel gevoelige snaar bij de kijker. Er wordt bewust een hand boven het hoofd van de duopolisten gehouden om enige vooruitstrevende technologie en meerdere spelers toe te laten (denk aan TV aanbod via internet). Ondertussen moeten we blijven aanmodderen en zal die reclame door de strot van de kijker geramd worden.
Het doel is eenvoudig. Consumptie maximaliseren om de vraag te beïnvloeden en zo de productie en de winsten te verhogen. Daar gaat dus de basiswet van vraag en aanbod...
En voor vele UB'ers zal het ontgoochelend klinken, maar iedereen is vatbaar voor (zelfs irritante) reclame. Je moet serieus moeite doen om je niet te laten misleiden. Het gaat ook verder dan enkel het individu. Als je broer of zus verleid wordt om product X te kopen, bestaat de kans dat hij/zij jouw gaat beïnvloeden. Het is niet voor niets de grootste industrie ter wereld waar massa's geld tegenaan gesmeten wordt.
Geen wonder dus dat de lobby tentakels tot in alle segmenten van de Belgische politiek zijn doorgedrongen. Alleen raken ze nu een heel gevoelige snaar bij de kijker. Er wordt bewust een hand boven het hoofd van de duopolisten gehouden om enige vooruitstrevende technologie en meerdere spelers toe te laten (denk aan TV aanbod via internet). Ondertussen moeten we blijven aanmodderen en zal die reclame door de strot van de kijker geramd worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Daarom gebruik ik Youtube Vanced. Geen reclame en true multitasking.ITnetadmin schreef:Ik heb op gsm regelmatig youtube reclame, en ik kan eerlijk zeggen dat ik er nog nooit naar gekeken heb.
Youtube Red is daar deels ook een oplossing voor.
- JamesEarlGray
- Elite Poster
Dat doe ik niet, ik zeg alleen maar dat het mij stoort en dat ik de bedrijven achter de reclame nooit sneller mijn geld zal geven dan moest ik er geen reclame over luisteren of kijken.Dizzy schreef:Alé, en we blijven denken dat reclame de verkoop niet doet stijgen omdat we onszelf immuun achten voor zaken waar de meerderheid wel gevoelig voor is
[...]
Sommige dingen kan je niet kopen als wit product en hoe je alle mutinationals kan weren is me ook een raadsel. Intel, Samsung en Apple zijn bijvoorbeeld ook multinationals
En ja sorry, ik kan inderdaad niet élke multinational weren, maar van Intel, Samsung of Apple heb ik (zo goed als) geen producten in huis. Voor mij is het AMD, Micron/Sandisk/Philips/etc, en zelfbow ipv Intel, Samsung of Apple.
Als het niet evident is om multinationals te vermijden, dan probeer ik tenminste om niet de marktleider te steunen, want grote marktleiders hebben al veel te vaak blijk gegeven van te neigen naar monopolistische trekken die ik hartstochtelijk haat. Dus voor mij nooit Intel, nVidia, Samsung (tv, gsm, flashgeheugen), etc.
Voor mijn boodschappen koop ik vaak van merken die ik niet ken, geen Henkel, P&G, GSK, etc voor mij.
Ik gebruik NewPipe, te vinden op F-Droid.MClaeys schreef:Daarom gebruik ik Youtube Vanced. Geen reclame en true multitasking.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Spotify: Heb ik nietRaketisch schreef:Voor diegene die tegen reclame zijn; hoe ziet jullie gratis variant van Spotify, youtube, HLN, VTM go, enz eruit? Of gewoon altijd betalend?
Youtube: 1 a 2 keer per week max eens een filmpje kijken. Kan het niet zonder reclame/betalen dan mis ik dat niet.
HLN: bekijk ik niet
VTM go: Bekijk ik niet.
Ik betaal voor Netflix.
Ik betaal voor bv. Humo
Ik betaal (nu via belastingen, vroeger kijk en luistergeld) voor VRT.
M.a.w. wat ik graag heb, koop ik. Nergens heb ik een contract dat ik MOET reclame kijken om iets wat gratis aangeboden wordt te mogen bekijken/beluisteren. Websites die mij geen toegang geven tot ik mijn ad-blocker af zet sluit ik weer af, geen probleem.
Bye, Maurice
-
- Moderator
- Contacteer:
Spotify : ik heb de betalende versie. Heb lang ook de gratis versie gehad en daar stoorde de reclame me niet echt (mooi op het einde van een liedje, niet in het middel zoals ze doen bij films of series).Raketisch schreef:Voor diegene die tegen reclame zijn; hoe ziet jullie gratis variant van Spotify, youtube, HLN, VTM go, enz eruit? Of gewoon altijd betalend?
Youtube : ik kijk niet zo vaak naar YouTube. Als ze eens iets van reclame tonen heb ik pech
HLN : ben geen HLN fan, maar ik lees de artikels, ik zit niet te kijken naar reclame
VTM Go : gebruik ik niet
Wat ik echt de moeite vind is dus inderdaad meestal betalend.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Tis meestal via fb links, of nog andere apps.MClaeys schreef:Daarom gebruik ik Youtube Vanced. Geen reclame en true multitasking.ITnetadmin schreef:Ik heb op gsm regelmatig youtube reclame, en ik kan eerlijk zeggen dat ik er nog nooit naar gekeken heb.
Ik gebruik zelden of nooit youtube rechtstreeks.
-
- Elite Poster
Als je geen reclame van bedrijven krijgt, is de kans groot dat je ze niet kent en er dus ook weinig van kan kopen. Indien bedrijven geen publiciteit zouden maken kon je enkel van bedrijven in de buurt kopen die je toevallig tegen komt. Een multinational als Colruyt zal je waarschijnlijk niet bezoeken, om over Carrefour te zwijgen.JamesEarlGray schreef:Dat doe ik niet, ik zeg alleen maar dat het mij stoort en dat ik de bedrijven achter de reclame nooit sneller mijn geld zal geven dan moest ik er geen reclame over luisteren of kijken.
En ja sorry, ik kan inderdaad niet élke multinational weren, maar van Intel, Samsung of Apple heb ik (zo goed als) geen producten in huis. Voor mij is het AMD, Micron/Sandisk/Philips/etc, en zelfbow ipv Intel, Samsung of Apple.
Als het niet evident is om multinationals te vermijden, dan probeer ik tenminste om niet de marktleider te steunen, want grote marktleiders hebben al veel te vaak blijk gegeven van te neigen naar monopolistische trekken die ik hartstochtelijk haat. Dus voor mij nooit Intel, nVidia, Samsung (tv, gsm, flashgeheugen), etc.
Voor mijn boodschappen koop ik vaak van merken die ik niet ken, geen Henkel, P&G, GSK, etc voor mij.
En AMD, Philips,... zijn zoveel beter? Bepaalde producten worden nu eenmaal door grote bedrijven gemaakt. Ik heb begrip voor uw zienswijze maar ze vraagt wel enig fanatisme en uiteindelijk kan je er toch niet volledig onderuit. Reclame is part of our world, like it or not.
De meeste mensen kopen net wel wat ze kennen want kennen is vertrouwen en de meerderheid eet/koopt liever dingen die ze vertrouwen, da's al sinds de oertijd zo