Ben thuis aan het overschakelen naar 10Gbit.
Heb momenteel 3 switches:
Netgear XS508M 8 poort https://www.netgear.nl/business/product ... S508M.aspx
Buffalo BS-MP2008 8 poort https://www.buffalo-technology.com/prod ... bs-mp2008/
En een Ubiquiti US‑16‑XG 16 poort https://www.ui.com/unifi-switching/unifi-switch-16-xg/
Mikrotik heeft 15/7 zijn nieuwe 10Gbit model gepresenteerd.
https://mikrotik.com/product/crs312_4c_8xg_rm
CRS312-4C+8XG-RM - our first product with 10G RJ45 and SFP+ ports!
4 x 10G combo ports: 10G RJ45 Ethernet/10G SFP+
8 x 10G RJ45 Ethernet ports - can be used alongside the combo ports.
dual power supply
full size USB, console port
De prijzen beginnen te dalen, maar is nog steeds niet goedkoop.
Al beginnen de prijzen bij 139 en 187€ voor respectievelijk 4 SFP+ poorten en 2 rj45 poorten.
MikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+IN en de Netgear GS110MX
De nieuwe 10Gbit modellen hebben nu vaak ondersteuning voor 802.11bz of mGig
https://gblogs.cisco.com/nl/mgig-is-nu- ... d-802-3bz/
Dit zijn de snelheden 2,5 en 5Gbit. Grootste voordeel is dat deze snelheden gehaald worden op Cat5e kabels dus zeer handig als je deze kabels hebt liggen en upgraden naar Cat6a niet kan.
Natuurlijk moet je ook een netwerk adaptor hebben. Aquantia heeft een aantal 10, 5 en 2,5Gbit adaptor chips gelanceerd. Hierdoor is een adaptor voor minder dan 100€ mogelijk.
Ook via een USB connector kan je 2,5Gbit of 5Gbit nu aansluiten, nl. via de Qnap QNA-UC5G1T voor 5Gbit en 2,5Gbit is er via Trendnet en Club3d.
Betaalbare 10Gbit netwerk switches.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
- Bedankt: 85 keer
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Hier zal het wachten zijn tot syno upgrade krijgt (nog zoveel ander leuke dingen te upgraden...)
Verwacht dat er tegen dan wel bruikbare home varianten zijn (heb gelukig niet zoveel poortjes meer nodig), staat hier allemaal in living en rack stuff heeft meestal weinig prioriteit aan geluid
(volgens huisgenoot is 65dB erover
)
Verwacht dat er tegen dan wel bruikbare home varianten zijn (heb gelukig niet zoveel poortjes meer nodig), staat hier allemaal in living en rack stuff heeft meestal weinig prioriteit aan geluid

-
- Elite Poster
Met syno bedoel je toch Synology ? Problleem is dat je bij Synology bijna altijd een insteekkaart nodig hebt.
Die hebben ze, maar dan mis je bijvoorbeeld M2 ssd support. Synology is echte aan een combo kaart aan het werken, de E10M20 die combineert 10Gbit netwerk en M2 ssd op 1 kaart.
https://nascompares.com/2019/05/29/new- ... -revealed/
Ik heb laatst een 10Gbit kaart gekocht voor mijn Synology, dat was dan ook de trigger om naar 10Gbit netwerk te gaan
@tien: klopt, Qnap is een heel stuk beter op hardware vlak of keuze. De DS1817 is enige betaalbare met standaard 10Gbit, maar is een ARM cpu en mist BTFRS bestandensysteem toch een groot nadeel. De x86 intel cpu modellen zijn bijna allemaal BTFRS compatible maar hebben het nadeel dat je insteekkaart nodig hebt voor 10Gbit. Ik vrees dat de budget modellen de eerste jaren nog niet op 10Gbit zullen komen. Misschien 2,5gbit als mogelijke tussen oplossing.
Die hebben ze, maar dan mis je bijvoorbeeld M2 ssd support. Synology is echte aan een combo kaart aan het werken, de E10M20 die combineert 10Gbit netwerk en M2 ssd op 1 kaart.
https://nascompares.com/2019/05/29/new- ... -revealed/
Ik heb laatst een 10Gbit kaart gekocht voor mijn Synology, dat was dan ook de trigger om naar 10Gbit netwerk te gaan
@tien: klopt, Qnap is een heel stuk beter op hardware vlak of keuze. De DS1817 is enige betaalbare met standaard 10Gbit, maar is een ARM cpu en mist BTFRS bestandensysteem toch een groot nadeel. De x86 intel cpu modellen zijn bijna allemaal BTFRS compatible maar hebben het nadeel dat je insteekkaart nodig hebt voor 10Gbit. Ik vrees dat de budget modellen de eerste jaren nog niet op 10Gbit zullen komen. Misschien 2,5gbit als mogelijke tussen oplossing.
Laatst gewijzigd door Abusimbal 17 jul 2019, 12:42, in totaal 2 gewijzigd.
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
-
- Elite Poster
Inderdaad synology, ik verwacht/hoop dat de kleinere syno's in de toekomst ook wel naar 10G zullen gaan. De huidige is intussen op de leeftijd "updates only" gekomen dus stilaan uitkijken naar update.
1817 heeft al standaard 10G maar 8bay prijskaartje is nog wat teveel
kan bij synology soms snel gaan dus hoop dat er een nieuwe 4Bay komt.
Zolang syno op 2*100 blijft heeft het voor mij ook weinig nut om naar 10G te gaan.
1817 heeft al standaard 10G maar 8bay prijskaartje is nog wat teveel

Zolang syno op 2*100 blijft heeft het voor mij ook weinig nut om naar 10G te gaan.
-
- Elite Poster
Sneller backups, file transfer meerdere users tegelijk, iSCSI. In dit opzicht is een NVMe PCIe ssd ook niet nuttig dan.
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
-
- Elite Poster
feauturitis en nieuw speelgoed + iets om van te dromen en sneller zijn dan de buren
(dat is waarschijnlijk de echte reden
)
Hoe ik het thuis (aan 'manager'/zus/huisbaas) kan verkopen... (hoewel dat zolang het er niet al te industrieel uit ziet of de luchthaven belt dat ze hun vliegtuigen niet meer horen ik redelijk vrij spel heb)
Schuiven dagelijks wel paar G heen en weer maar niks dat geen paar seconden kan wachten... alles is echter leuker als het minder wachten is
Veel vrij kleine files waar accesstimes belangrijker zijn (dus copy nas->lokale ssd), momenteel rechtstreeks op nas werkt op zenuwen.
Ook cd rippen naar flac en op nas werpen duurt nu eindeloos lang </drama> maar nu ook weer niets dat we nog elke week doen.
Als je doortrekt heb je nas eigenlijk ook thuis niet nodig, in veel huishoudens is blijkbaar de pc al volledig door een hele collectie phones vervangen maar vanaf 2 bewoners is het toch handig praktischer.

Hoe ik het thuis (aan 'manager'/zus/huisbaas) kan verkopen... (hoewel dat zolang het er niet al te industrieel uit ziet of de luchthaven belt dat ze hun vliegtuigen niet meer horen ik redelijk vrij spel heb)
Schuiven dagelijks wel paar G heen en weer maar niks dat geen paar seconden kan wachten... alles is echter leuker als het minder wachten is
Veel vrij kleine files waar accesstimes belangrijker zijn (dus copy nas->lokale ssd), momenteel rechtstreeks op nas werkt op zenuwen.
Ook cd rippen naar flac en op nas werpen duurt nu eindeloos lang </drama> maar nu ook weer niets dat we nog elke week doen.
Als je doortrekt heb je nas eigenlijk ook thuis niet nodig, in veel huishoudens is blijkbaar de pc al volledig door een hele collectie phones vervangen maar vanaf 2 bewoners is het toch handig praktischer.
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Ik had ook het virus te pakken en ben gegaan voor een Mikrotik netwerk bestaande uit voornamelijk een crs317, crs309 en crs326. Best tevreden van. Wel probeer ik zoveel mogelijk fiber te leggen in en rond het huis. De RJ10 modules die ik heb zijn hopelijk maar tijdelijk.
Echt 10Gbit/s file transfers halen is me in de praktijk niet gelukt (buiten via iPerf dan).
Echt 10Gbit/s file transfers halen is me in de praktijk niet gelukt (buiten via iPerf dan).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Definieer "10Gbit".
Backplane capaciteit (dus totale transfer capability), backbone capaciteit (bv 2 backbone utp/fiber poorten van 10Gbit voor de network uplink), of moet elke poort 10Gbit zijn?
Dat laatste lijkt me overkill voor de meeste devices, tbh.
Als je pc/laptop al een 1Gbit poort heeft mag je al content zijn, en bij 10Gbit zijn er nog wel andere bottlenecks die beginnen naar boven te komen.
Backplane capaciteit (dus totale transfer capability), backbone capaciteit (bv 2 backbone utp/fiber poorten van 10Gbit voor de network uplink), of moet elke poort 10Gbit zijn?
Dat laatste lijkt me overkill voor de meeste devices, tbh.
Als je pc/laptop al een 1Gbit poort heeft mag je al content zijn, en bij 10Gbit zijn er nog wel andere bottlenecks die beginnen naar boven te komen.
-
- Elite Poster
10Gbit per poort
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ok, die ga je niet goedkoop vinden denk ik.
Zeker niet als dat wat meer poorten mogen/moeten zijn.
Er is een reden waarom vele grote bedrijven op hun access layers nog altijd content zijn met 100Mbps switches; de workstations hebben gewoon niet meer nodig.
Ten hoogste worden er 1Gbps toestellen gestoken met een zwaardere backbone; veel pcs etc hebben ook geen zwaardere netwerkkaarten dan dat.
En wanneer er geen druk vanuit de markt is, kosten die dingen veel geld.
Vergelijk dat met hdmi-vga converters: vroeger was je makkelijk 70-80 euro voor die dingen kwijt; nu ze overal gebruikt worden en nodig zijn, kan je ze voor 5 euro op de kop tikken.
Zeker niet als dat wat meer poorten mogen/moeten zijn.
Er is een reden waarom vele grote bedrijven op hun access layers nog altijd content zijn met 100Mbps switches; de workstations hebben gewoon niet meer nodig.
Ten hoogste worden er 1Gbps toestellen gestoken met een zwaardere backbone; veel pcs etc hebben ook geen zwaardere netwerkkaarten dan dat.
En wanneer er geen druk vanuit de markt is, kosten die dingen veel geld.
Vergelijk dat met hdmi-vga converters: vroeger was je makkelijk 70-80 euro voor die dingen kwijt; nu ze overal gebruikt worden en nodig zijn, kan je ze voor 5 euro op de kop tikken.
-
- Elite Poster
Voor office heb je nu ook niet bepaald 10G nodig
1G is in huidige pcs al de norm (ook workstations als je niet naar de echte budget gaat, of eerder als je gewoon het nut niet ziet om die dingen elke 5 jaar te vervangen waar ik goed kan inkomen). 10G in de duurdere moederbordjes (om ook volk aan te trekken dat niet staat te springen voor de kleurtjes).
Switches lijken me voorlopig toch nog eerder datacenter gericht. (maar de betaalbare thuisvarianten voor gbit waren paar jaar terug ook maar net iets sneller dan goede 100mbit
)

1G is in huidige pcs al de norm (ook workstations als je niet naar de echte budget gaat, of eerder als je gewoon het nut niet ziet om die dingen elke 5 jaar te vervangen waar ik goed kan inkomen). 10G in de duurdere moederbordjes (om ook volk aan te trekken dat niet staat te springen voor de kleurtjes).
Switches lijken me voorlopig toch nog eerder datacenter gericht. (maar de betaalbare thuisvarianten voor gbit waren paar jaar terug ook maar net iets sneller dan goede 100mbit

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Onder normale use cases ga je die 10 gbit niet zo snel voltrekken.
Ik heb ooit eens een aantal kleine 120 GB SSD's in linux software raid gezet en had toen zeker een gigabyte per seconde, maar het zal lastig worden om 10 gbit vol te trekken met hoge capaciteit reguliere drives (bvb de 8 TB en 10 TB modellen die ik in JBOD zet).
Anderzijds is het wel een feit dat klassieke HDD's een hogere bandbreedte aankunnen dan 1 gigabit, en 2.5 gigabit is een betere sweet spot voor dit soort dingen dan 10 gigabit.
Ik heb ooit eens een aantal kleine 120 GB SSD's in linux software raid gezet en had toen zeker een gigabyte per seconde, maar het zal lastig worden om 10 gbit vol te trekken met hoge capaciteit reguliere drives (bvb de 8 TB en 10 TB modellen die ik in JBOD zet).
Anderzijds is het wel een feit dat klassieke HDD's een hogere bandbreedte aankunnen dan 1 gigabit, en 2.5 gigabit is een betere sweet spot voor dit soort dingen dan 10 gigabit.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 8 keer
Ikzelf heb m'n oog laten vallen op de Mikrotik Cloud Router Switch CSS326-24G-2S+RM; 2x 10 gigabit poorten, wat voldoende zou moeten zijn - voor mij tenminste. Alleszins betaalbaar.
- cyberbug
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 77 keer
- Contacteer:
vermits deze enkel sfp+ heeft moet je op deze router moet je ofwel:
- 10gbit fiber adapters kopen deze sfp adapters zijn het goedkoopste (maar patches leggen voor fiber is dan weer iets complexer, juiste polarisatie etc)
- een sfp+ to sfp+ adapter kopen (voor geen al te lange afstanden)
- 10gbit Base-T (koper) adapters kopen, redelijk duur maar, je kan cat 6 gebruiken en hoeft geen fiber te leggen. en afstand is ook ruim voldoende.
deze https://tweakers.net/pricewatch/1324602 ... 8s+in.html
heeft 8 10gbit Base-t aansluitingen (kost wel tegen de 235€)
geen extra adapters nodig.
- 10gbit fiber adapters kopen deze sfp adapters zijn het goedkoopste (maar patches leggen voor fiber is dan weer iets complexer, juiste polarisatie etc)
- een sfp+ to sfp+ adapter kopen (voor geen al te lange afstanden)
- 10gbit Base-T (koper) adapters kopen, redelijk duur maar, je kan cat 6 gebruiken en hoeft geen fiber te leggen. en afstand is ook ruim voldoende.
deze https://tweakers.net/pricewatch/1324602 ... 8s+in.html
Greetz cyberbug

-
- Elite Poster
Denk dat je verkeerde gelinked heb (of ik zie scheef), deze heeft ook sfp+ nodigcyberbug schreef: deze https://tweakers.net/pricewatch/1324602 ... 8s+in.html
- cyberbug
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 77 keer
- Contacteer:
Helemaal gelijk,
ik had deze als optie gekregen in een ander topic op een ander fora, maar dus zelf niet goed nagekeken dat dit ook gewoon om een SFP+ model ging
ik had deze als optie gekregen in een ander topic op een ander fora, maar dus zelf niet goed nagekeken dat dit ook gewoon om een SFP+ model ging

Greetz cyberbug

- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Ik snap ook niet direct waarom 10GBit in huis een meerwaarde heeft. Je kan toch via link aggregatie en een managed switch de poorten van een NIC samenkoppelen. En dan zou dit enkel voor een data-server kunnen dienen die door meerdere personen gebruikt wordt. Het enige nadeel is dat je extra ftp-patchen hebt liggen in je server kast.
Nu ja als het een standaard wordt voor consumenten en goedkoop is, dan maakt het weinig uit of je het nodig hebt. Dat is met alles zo dat doorontwikkeld werd. Maar zelfs de professionele switchen hebben beperkingen om op elke poort 10 Gbit te geven omwille van beperkingen van de backplane en throughput van de elektronica erin.
Nu ja als het een standaard wordt voor consumenten en goedkoop is, dan maakt het weinig uit of je het nodig hebt. Dat is met alles zo dat doorontwikkeld werd. Maar zelfs de professionele switchen hebben beperkingen om op elke poort 10 Gbit te geven omwille van beperkingen van de backplane en throughput van de elektronica erin.