Graag wou ik, voor degenen die gewoonlijk in de indeling US QWERTY werken, even de aandacht vestigen op de toetsenbordindeling 'UltimateKEYS' (en 'EurKEY') (beide onder licentie GNU GPL V3).
Dit zijn namelijk toetsenbordindelingen waar op zich elke toets zich bevindt zoals bij een standaard indeling volgens 'US QWERTY'.
Echter, van zodra men de AltGr-knop (of 'Shift+AltGr') ingedrukt houdt, krijgen alle toetsen een nieuwe functie, en zijn een aantal toetsen dode toetsen voor het plaatsen van diakritische tekens op de letters.
Op zich kan de indeling 'US-International' ook al veel realiseren met de AltGr-combinaties, maar helaas zitten daar naar mijn mening de dode toetsen (voor de accenten) op vrij ongelukkige plaatsen van onder meer de enkele en dubbele aanhalingstekens (in plaats van onder 'AltGr' en 'Shift+AltGr')...
In UltimateKEYS is dit euvel echter opgelost (de dode toetsen zitten er allemaal 'netjes' onder AltGr) !
UltimateKEYS (mijn fork-project) en EurKEY (gemaakt door Steffen Brüntjen) laten toe om zowat elk symbool of letter met een diakritisch teken te typen via een 'eenvoudige' toetscombinatie (i.p.v. bijvoorbeeld 'Alt+137' of 'Alt+0235' voor 'ë').
Website UltimateKEYS : http://www.ultimatekeys.info - http://www.pieter-degroote.info
en https://github.com/pieter-degroote/UltimateKEYS
Documentatie - UltimateKEYS : https://pieter-degroote.github.io/UltimateKEYS/
EurKEY (laatst bijgewerkt in 2017) : https://eurkey.steffen.bruentjen.eu/
Veel plezier (voor onder meer de "qwertiërs" onder jullie) !
UltimateKEYS als alternatief voor US QWERTY
- Pi.Degroote
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 3 keer
- Contacteer:
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Nu nog een fysiek toetsenbord met de juiste opdruk...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 20 keer
Beste Pieter, fijne bijdrage!
Is het niet zo dat de meesten in België op azerty typen? Als je een trema wil op een qwerty gebruik je toch het trema gevolgd door de klinker of letter dat je wenst? Ja je kan met alt+(Cijfertje) werken maar daar zijn we allebei over eens dat het omslachtig werkt.
Persoonlijk vind ik je naam « ultimateKEYS » nogal pocherig
Ik vind enkele tekens bvb niet terug op je png dat ik soms gebruik. Maar ja zo hebben de meeste talen wel een andere toetsenbord indeling nodig.
Gr,
Is het niet zo dat de meesten in België op azerty typen? Als je een trema wil op een qwerty gebruik je toch het trema gevolgd door de klinker of letter dat je wenst? Ja je kan met alt+(Cijfertje) werken maar daar zijn we allebei over eens dat het omslachtig werkt.
Persoonlijk vind ik je naam « ultimateKEYS » nogal pocherig
Ik vind enkele tekens bvb niet terug op je png dat ik soms gebruik. Maar ja zo hebben de meeste talen wel een andere toetsenbord indeling nodig.
Gr,
- Pi.Degroote
- Starter Plus
- Contacteer:
Hmm, tja, 't kind moest een naam krijgen...Nexus1980 schreef:Persoonlijk vind ik je naam « ultimateKEYS » nogal pocherig
'k Zou es héél goed kijken naar de png. 'k Denk echter wel dat het er zowat allemaal erop en eraan is... Sommige zaken zitten echter verborgen via de AltGr-dode-toetsen. Bv. : §, ¶, ©, ®, µ, ±, č, š (je mag me uiteraard gerust een tekort of aanvulling melden, voor eventueel een volgende release).Nexus1980 schreef:Ik vind enkele tekens bvb niet terug op je png dat ik soms gebruik.
Eerlijk gezegd, mijn documentatie is wat minder uitgebreid dan bij EurKEY, maar beide projecten zijn vrij gelijklopend.
Wel, het staat elk uiteraard vrij om "een toetsenbord naar keuze" te kiezen. Echter, in UltimateKEYS is, zo hoop ik, zowat alles netjes "ge-integrated"...Nexus1980 schreef:Maar ja zo hebben de meeste talen wel een andere toetsenbord indeling nodig.
Laatst gewijzigd door Pi.Degroote 17 nov 2020, 17:50, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen IT'ers en niet IT'ers. Steekproefgewijs stel ik vast dat bv. Op mijn werk 85% van de IT'ers een Qwerty heeft. Terwijl dat bij de marketing/boekhouding/directie/... gecombineerd slechts 1 iemand is. Ik ken ook genoeg andere IT'ers in België die een Qwerty verkiezen(maar dit is geen exacte statistiek).Nexus1980 schreef:Is het niet zo dat de meesten in België op azerty typen?
Ik vermoed dat er op dit forum relatief veel Qwerty gebruikers zijn.
On-topic: ik zal het item van de topicstarter eens bekijken. Maar persoonlijk ben ik vrij tevreden met US-intl, waarbij de quotes gebruikt worden voor accenten. Hierbij dien ik wel op te merken dat ik 99% Engels of Nederlands. Talen die quasi geen/ relatief weinig diakreten gebruiken.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ben ik de enige die het een rare post vind, het lijkt alsof de starter 'iets interessant gevonden heeft op het internet' en dat wil delen maar als je dan gaat kijken blijkt het zijn eigen projectje te zijn. Ben ik enige die het raar vind dat daar geen enkele melding van gemaakt wordt in de berichten hier ?
Ik had ook wat achtergrond verwacht, waarom begint iemand zoiets te 'ontwikkelen' en wat zijn de toekomstplannen ermee ? is het de bedoeling/hoop/droom dat er een fysiek toetsenbord komt met opdruk ? enz...
Of willen we gewoon hits op onze website ?
J.
Ik had ook wat achtergrond verwacht, waarom begint iemand zoiets te 'ontwikkelen' en wat zijn de toekomstplannen ermee ? is het de bedoeling/hoop/droom dat er een fysiek toetsenbord komt met opdruk ? enz...
Of willen we gewoon hits op onze website ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- selder
- Moderator
Ik begrijp het evenmin hoor, ik zie de meerwaarde niet van een extra toetsenbordindeling in je OS als je geen fysiek toetsenbord met dezelfde opdruk voor je scherm hebt staan.
Ik vraag me af hoeveel mensen dit nu gaan gebruiken, en hoe? Moet je dan de PNG afdrukken en naast je toetsenbord leggen? Of is het voor mensen die blind kunnen typen? Die hebben dat toch geleerd op een Qwerty of Azerty bord, moeten die dan al die tekens opnieuw leren?
Ik vraag me af hoeveel mensen dit nu gaan gebruiken, en hoe? Moet je dan de PNG afdrukken en naast je toetsenbord leggen? Of is het voor mensen die blind kunnen typen? Die hebben dat toch geleerd op een Qwerty of Azerty bord, moeten die dan al die tekens opnieuw leren?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- Pi.Degroote
- Starter Plus
- Contacteer:
Wel, bij veel Linux-distributies vind je onder meer de indeling "USA International (AltGr dead keys)" en bij Windows "Verenigde Staten (internationaal)" terug.selder schreef:Ik begrijp het evenmin hoor, ik zie de meerwaarde niet van een extra toetsenbordindeling in je OS als je geen fysiek toetsenbord met dezelfde opdruk voor je scherm hebt staan.
Volgens mij is het vrij moeilijk om een van deze klavieren te vinden met - letterlijk - een dergelijke opdruk... In Nederland vind je van alle AltGr-combinaties doorgaans alleen het euro-teken (€) rechtsonder op de 5-toets terug.
De Windows-variant heeft echter het probleem dat je voor de aanhalingstekens (quotes) telkens de spatie erop moet laten volgen.
(Ik had al eerder eens in het forum op Tweakers.net mijn project 'uit de doeken' gedaan en dacht na een aantal versie-iteraties eraan om het hier ook eens te komen voorstellen...)
Bij mij staat er ook een (niet-gestickerd) Belgisch azerty-toetsenbord voor mij, terwijl ik erop in qwerty werk...
Laatst gewijzigd door Pi.Degroote 17 nov 2020, 17:50, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
- Bedankt: 102 keer
Dit is volgens mij toch dikke zever. Ik ben nog nooit een (Vlaamse) IT'er tegen gekomen met een qwerty keyboard...Stroper schreef: Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen IT'ers en niet IT'ers. Steekproefgewijs stel ik vast dat bv. Op mijn werk 85% van de IT'ers een Qwerty heeft.
Ik vermoed dat er op dit forum relatief veel Qwerty gebruikers zijn.
Ben benieuwd naar een poll over de keyboardkeuze van de Userbasers
- selder
- Moderator
Ik zie hetzelfde bij onze 180 developers op het werk: vlamingen: azerty, niet-vlaams: qwerty.
- Sasuke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Ik ben afgestapt van QWERTY omdat mijn collega’s soms niet correct afloggen en dan zat ik met azerty op de console e.d. Het is pas interessant als je in je eigen wereldje werkt (developers) of als iedereen het gebruikt. Linux/Unix engineers die ik ken zweren dan weer wel allemaal bij QWERTY.
- Pi.Degroote
- Starter Plus
- Contacteer:
Nieuw :
Ondertussen heb ik nog wat gewerkt aan de documentatie van onder meer de dode toetsen (anders zou dit een doolhof zijn) :
Index : https://pieter-degroote.github.io/UltimateKEYS/
Beschrijving van de dode toetsen : https://pieter-degroote.github.io/Ultim ... ation.html
Ondertussen heb ik nog wat gewerkt aan de documentatie van onder meer de dode toetsen (anders zou dit een doolhof zijn) :
Index : https://pieter-degroote.github.io/UltimateKEYS/
Beschrijving van de dode toetsen : https://pieter-degroote.github.io/Ultim ... ation.html
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Ik switch makkelijk tussen azerty en qwerty, maar prefereer toch qwerty. Maar we zijn met een grote minderheid op het werk.
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Mij stoort het vooral dat de key layout afhankelijk is van een OS setting, en niet van het keyboard zelf.
Ik zou dolgraag tegelijk een azerty en een qwerty keyboard aan dezelfde pc hangen, en zonder switchovers beiden correct kunnen gebruiken.
Ik zou dolgraag tegelijk een azerty en een qwerty keyboard aan dezelfde pc hangen, en zonder switchovers beiden correct kunnen gebruiken.
-
- Pro Member
- Bedankt: 16 keer
No nu nu nu komt iPi.Degroote schreef:Veel plezier (voor onder meer de "qwertiërs" onder jullie) !
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door philippe_d 29 jul 2019, 17:05, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: nutteloze fullquote verwijderd
Reden: nutteloze fullquote verwijderd
-
- Plus Member
- Bedankt: 8 keer
Hier is er alleszins al ene. 39 jaar QWERTY. 0 jaar AZERTY. Als informaticus, en Vlaming, vind ik dat die Franse AZERTY ergens gestoken mag worden waar er nooit zonlicht schijnt.Robert Ford schreef:Ik ben nog nooit een (Vlaamse) IT'er tegen gekomen met een qwerty keyboard...
- selder
- Moderator
Ik weet dat je het te straf uitdrukt, want dat iemand zo emotioneel kan zijn over een toetsenbordindeling... I don’t get it, dat is zoals een verschil in huidskleur, whyyyyyy moet daar een punt van gemaakt worden?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik werk met beide.
Qwerty heeft zijn voordelen, maar ik stoor me aan het feit dat het keyboard niet in evenwicht is; de positie van de letter m is beter op een azerty.
Verder heb ik ook liever de cijferpositie op een azerty, die staan bovenaan zodat de speciale tekens directly accessible zijn; cijfers typ ik toch in op de numpad.
Nadeel bij azerty is dan weer de onhandige plaatsing van het . bovenaan, maar ook daar gebruik ik gewoon de numpad.
Qwerty heeft zijn voordelen, maar ik stoor me aan het feit dat het keyboard niet in evenwicht is; de positie van de letter m is beter op een azerty.
Verder heb ik ook liever de cijferpositie op een azerty, die staan bovenaan zodat de speciale tekens directly accessible zijn; cijfers typ ik toch in op de numpad.
Nadeel bij azerty is dan weer de onhandige plaatsing van het . bovenaan, maar ook daar gebruik ik gewoon de numpad.
- devilkin
- Elite Poster
- Contacteer:
Misschien is het geen punt maar een komma? [emoji16]selder schreef:Ik weet dat je het te straf uitdrukt, want dat iemand zo emotioneel kan zijn over een toetsenbordindeling... I don’t get it, dat is zoals een verschil in huidskleur, whyyyyyy moet daar een punt van gemaakt worden?
Sent from my Lenovo TB-X304F using Tapatalk
- devilkin
- Elite Poster
- Contacteer:
Dubbelpost
Laatst gewijzigd door devilkin 29 jul 2019, 20:25, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Ik ben dan weer een uitzondering en praktisch enige azerty liefhebber op linux
Het kan inderdaad een extreem gevoelig topic worden, niet zozeer huidskleur maar eerder zoals vi/emacs, gnome/kde, ios/android, amd/intel...
Praktisch zijn er zeker voordelen voor qwerty, bijna alle programma's zijn geschreven door qwerty gebruikers en vooral shortcuts zijn hierop gemaakt, ook bij games merk je dat hard.
Ik zelf heb sinds mijn 10 of 11de jaar echter dactylocursussen gehad, eerst 'vrijwillig' op woensdagmiddag en nadien nog in secundair onderwijs (de eerste en laatste 2 jaren). Azerty zit er dus vrij letterlijk ingehamerd.
PS: Ik gebruik wel de Belgische azerty
Het kan inderdaad een extreem gevoelig topic worden, niet zozeer huidskleur maar eerder zoals vi/emacs, gnome/kde, ios/android, amd/intel...
Praktisch zijn er zeker voordelen voor qwerty, bijna alle programma's zijn geschreven door qwerty gebruikers en vooral shortcuts zijn hierop gemaakt, ook bij games merk je dat hard.
Ik zelf heb sinds mijn 10 of 11de jaar echter dactylocursussen gehad, eerst 'vrijwillig' op woensdagmiddag en nadien nog in secundair onderwijs (de eerste en laatste 2 jaren). Azerty zit er dus vrij letterlijk ingehamerd.
In xorg is dat mogelijk, zeer handig met barcodescanners die praktisch allemaal hardnekkig qwerty willen spreken. Kan wel zijn dat je manueel conf moet aanpassen.ITnetadmin schreef:Mij stoort het vooral dat de key layout afhankelijk is van een OS setting, en niet van het keyboard zelf.
PS: Ik gebruik wel de Belgische azerty