Vraagje ivm vermijden van uitlezen eID

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Tegenwoordig lezen bedrijven en organisaties almaar meer zonder het nog maar te vragen mijn eID kaart in.
De vraag is meestal "Mag ik even uw identiteitskaart zien/hebben?", en dan hebben ze hem nog voor je er erg in hebt in hun pc gestoken.

Buiten het feit dat ik dat eigenlijk wel een serieuze inbreuk op mijn privacy vindt (daar gaat dit topic niet over), zit ik daarmee met een heel praktisch probleem.
Ik heb nl een "middle name", die ik nooit gebruik maar wel op mijn eID staat.
Probleem is dat eenmaal mijn eID ingelezen is, mijn naam dus verschijnt op allerhande pasjes en communicatie als "voornaam middlename achternaam", terwijl ik enkel "voornaam achternaam" wens te gebruiken.
Klaag je hierover (ook bij het inlezen/inschrijven zelf), dan is het antwoord soms ook al "jama meneer, die velden kunnen wij niet (meer) manueel wijzigen/invullen".

Deze laatste keer was het prijs bij "De Lijn", waar ik een mobib kaart kreeg met foto en al op, en ja, dus ook weer met die middle name.
Voor de duidelijkheid: op mijn vorige kaart stond nog mooi "voornaam achternaam", dus toen kon dat allemaal nog.
De vorige discussie die maanden duurde was bij een graduaat in avondschool, waar men schermde met "jama meneer uwe officiele naam moet op het diploma komen"; dat mijn middle name op al mijn andere diplomas ook niet voorkomt en dit dus pas echt inconsistent zou zijn kreeg ik er maar met moeite in.

Nu is mijn vraag redelijk praktisch: hoe vermijd je dat iemand die je eID wilt "zien" die ineens zomaar kan uitlezen?
Ik heb al gedacht aan plakband over de chip, zodat je ze kan verplichten om de data manueel in te typen (ze zijn vaak bliksemsnel om de kaart in te steken zodat je niet eens de tijd hebt om te beseffen wat er gebeurt).

Ik vraag me ook af of ik de GDPR (en/of privacy wetgeving) kan inroepen (het recht op inzage en verbetering van gegevens) om de verwijdering van mijn middle name te eisen?
Ik weet dat men in Belgie het concept "middle name" eigenlijk niet echt kent, en de naam beschouwt als "tweede voornaam", maar de voorbije decennia werd mijn middle name enkel gebruikt door de overheid, en letterlijk nergens anders (ik vermoed dat dit bij velen wel het geval zal zijn).
Ik wens dat dan ook zo te behouden, al is het maar vanwege die consistentie.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 06 jul 2019, 17:50, in totaal 1 gewijzigd.
payphoneuser
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 18 keer

Plakband lijkt mij inderdaad zeer effectief, maar als je het uitlezen dan toch eens wil toestaan moet je dat er weer afhalen, terugplakken, ... wordt op den duur wel een boeltje.
Ik zou de kaart in zo'n transparante houder steken waar ze niet zo makkelijk uit geraakt. Als ze ze er dan willen uithalen heb je nog tijd om te vragen wat ze ermee willen doen?
Jorg
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Weigeren om uw kaart af te geven, dus gewoon zelf vasthouden terwijl men u zal identificeren
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Bij de avondschool zal dat wel met subsidies enzo te maken hebben. De overheid houdt dat ook allemaal bij. Je kan bij de Vlaemsche overheid perfect zien welke opleiding je gevolgd hebt, of je hier voor geslaagd was en bij hogere opleidingen kan je zelf zien of je al dan niet voor vakken er door bent.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Bij de avondschool is dat opgelost geraakt (net op tijd om hem niet op het diploma te hebben).
Tot bij herinschrijving mijne pas er nog ns inging en ik de week nadien terug kon gaan om de verwijdering weer ns te gaan vragen.

Overigens gebruikt men daar naw het rijksregisternummer voor identificatie naar de overheid toe (ivm subsidies enzo), niet de naam (want weinig mensen hebben een absoluut unieke naam).

"Weigeren af te geven" is niet altijd mogelijk, veel personeel weigert dan ook consequent verder te doen; je "pakt" ze ook op een punt waar hun interne routine geen rekening mee houdt (ze verwachten geen "nee").
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ITnetadmin schreef: "Weigeren af te geven" is niet altijd mogelijk, veel personeel weigert dan ook consequent verder te doen.
Formeel klacht indienen tegen het personeelslid en het bedrijf bij de gegevensbeschermingsautoriteit. Klacht indienen tegen het personeelslid bij het bedrijf. Als ze weigeren hun naam te geven rijst de vraag waarom zij recht menen te hebben op jouw identiteit, maar jij geen recht krijgt op hun identiteit, terwijl je beide een zeker doeleinde hebt.

Eenmaal je je kaart afgeeft impliceert dat een akkoord van jou om de gegevens op je e-ID te verwerken. Het is dus aan jou om niet akkoord te gaan. Als men dan weigert dienst te verlenen, ga je ofwel ergens anders of dien je de noodzakelijke klachten in. Het is maar dmv dat laatste te doen dat bedrijven en hun personeel de privacywetgeving pas echt gaan snappen.

Je hebt ook altijd een recht op verbetering van je gegevens. Weigering obv "we kunnen dat niet meer aanpassen" is opnieuw grond voor een klacht tegen het personeelslid en het bedrijf. Dit zijn allemaal strafbare wettelijke inbreuken.

Dat gezegd zijnde, je naam is wat ze is, en je kan niet echt vragen voor "verbetering" van wat eigenlijke je correcte naam is. Eerlijk gezegd, een naamswijziging waarbij je de middelnaam laat vallen lijkt me de enige juiste oplossing in jouw geval.

De chip beschadigen in die zin dat ze er nog normaal uitziet maar niet meer uitgelezen kan worden kan een tijdelijke tussenoplossing zijn. Uiteraard heb je dan wel geen toegang meer tot alle e-ID toepassingen, tenzij je een federale token aanvraagt.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 06 jul 2019, 18:14, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Het probleem is dat ik het "recht op verbetering" argument al ns gebruikt heb, en de reactie was "maar er staat niks foutiefs in".
Wat technisch ook klopt, de naam *is* mijn middle name, ik wens hem gewoon niet te gebruiken, maar ik heb dus al ns een weigering gehad wegens "recht op verbetering geldt niet voor data die niet foutief is" (avondschool btw; daar heb ik uiteindelijk het geluk gehad van 1 personeelslid tegen het lijf te lopen die uiteindelijk wel bereid was om de aanpassing te doen).

Maar die wordt dus op geen enkel contract, dienstverlening, zelfs niet op oude diplomas gebruikt.
En het blijft mijn naam, en ik heb de voorbije decennia van mijn leven die middle name consequent *niet* gebruikt, en wil dat nu zo houden.

Naamsverandering is geen optie, ik wil nl mijn middle name niet kwijt, ik wens hem gewoon nergens te gebruiken.

Ik ga trouwens zeker niet de enige zijn die meerdere voornamen heeft en vroeger consequent enkel de eerste voornaam gebruikte.
Alleen ben ik wss wel een van de weinige die dat nu zo wenst te behouden.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 06 jul 2019, 18:17, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Je kan niet tegelijk 1) je naam niet willen aanpassen en 2) die naam niet officieel willen gebruiken.

Je moet ergens een keuze maken.

De chip degraderen zodat ze er nog normaal uitziet maar volledig onleesbaar is kan een tijdelijke oplossing zijn, maar lijkt me niet iets permanent. Temeer dat je dan met federale tokens moet werken om nog aan e-ID toepassingen te kunnen en hoelang zullen ze dat nog ondersteunen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 06 jul 2019, 18:18, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Niet akkoord; wat de voorbije decennia wel perfect kon, moet nu ook kunnen.
Pakweg mijn diplomas, mijn bank, etc gebruiken ook enkel mijn eerste voornaam; en als dat kon voor zo'n belangrijke zaken, dan snap ik niet waarom dat nu ineens een probleem zou zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Het is niet dat het niet "kan", beide vormen (met en zonder middelnaam) kunnen, maar gezien beide vormen dus ook correct zijn heb je geen recht op verbetering, want dat geldt enkel voor onjuiste informatie. Je kan een instantie niet verplichten die middelnaam te schrappen eenmaal ze die verwerkt hebben.

Als je je naam niet wilt aanpassen lijkt degradatie van de chip dan nog het enige antwoord. Ga dan alvast maar je tokens aanvragen want dat duurt ook even.

Een andere optie die MISSCHIEN werkt is je kaart als "verloren" opgeven, een nieuwe aanvragen, en dan je "verloren" kaart aanbieden. Afaik is je certificaat dan ingetrokken, maar geen idee of die applicaties wel een revocation list nagaan of niet. Wat ook kan, is de chip van je "verloren" kaart degraderen en aanbieden aan prive-instanties, en de chip van je nieuwe kaart gebruiken voor e-ID.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 06 jul 2019, 18:26, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Tuurlijk wel; als beide vormen "kunnen" (wat allang bewezen is door precedenten), dan impliceert dat ook dat ik het recht heb om te kiezen welke van beide vormen ik wens te gebruiken (wat ik tot nu toe altijd deed alvorens het uitlezen van de chip gestandardiseerd werd).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef:Tuurlijk wel; als beide vormen "kunnen" (wat allang bewezen is door precedenten), dan impliceert dat ook dat ik het recht heb om te kiezen welke van beide vormen ik wens te gebruiken (wat ik tot nu toe altijd deed alvorens het uitlezen van de chip gestandardiseerd werd).
Doe maar gewoon pragmatisch ipv die weg van de weerstand op te gaan.

Een andere optie die MISSCHIEN werkt is je kaart als "verloren" opgeven aan de politie en vooral aan DOCSTOP, een nieuwe aanvragen, en dan steeds je "verloren" kaart aanbieden aan de prive-instanties. Afaik is je certificaat dan ingetrokken, maar geen idee of die applicaties wel een revocation list nagaan of niet, mogelijks niet.

Wat ook kan, is de chip van je "verloren" kaart degraderen en aanbieden aan prive-instanties, en de (werkende) chip van je nieuwe kaart gebruiken voor e-ID toepassingen van de overheid online, dan heb je geen gepruts met tokens.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Je cert wordt bij verlies pas ingetrokken na 7 dagen; eenmaal de cert retired is wordt de kaart ambtshalve ook geschrapt en moet je een nieuwe gaan halen.
Het cert wordt echter enkel gebruikt voor digitale handtekeningen, niet bij het uitlezen van de data.

Ivm pragmatisme: ik wil hier eigenlijk niet een discussie van maken over welke rechten we hebben over onze eigen naam; ik zoek advies over hoe mijn middle name niet te gebruiken zoals dat al decennialang gebeurt, en praktische tips ivm zowel het afschermen van de eID chip (zodat ik mijn standpunt kan meegeven voor de feiten ipv erna), en mogelijke invalshoeken om correcties af te dwingen bij koppige bedrijven.
Vooral omdat dit een ideologische discussie is waar eigenlijk geen eenduidig antwoord op bestaat; ik probeer ook niemand te overtuigen van mijn visie hierop, ik zoek gewoon mijn ding te blijven doen zoals dat tot nu toe altijd gebeurde.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: ik zoek advies over hoe mijn middle name niet te gebruiken zoals dat al decennialang gebeurt, en praktische tips ivm zowel het afschermen van de eID chip (zodat ik mijn standpunt kan meegeven voor de feiten ipv erna), en mogelijke invalshoeken om correcties af te dwingen bij koppige bedrijven.
Ik denk dat alles al gezegd is.

Verbetering: je kan geen correctie vragen van informatie die in wezen correct is. Je kan geen correctie vragen omdat de info niet verwerkt is naar jouw persoonlijke voorkeur, ook al is ze correct. Recht op correctie geldt enkel voor onjuiste gegevens. Dat je niet wenst dat je middelnaam verwerkt wordt doet niets af van het feit dat die naam wel bij je officiele naam hoort. Dus dat is geen optie. Je kan dit recht wel inroepen nadat je je naam zou laten veranderen (schrappen middelnaam).

Verwerking e-ID: je kan klacht indienen tegen het personeelslid en het bedrijf indien men dienstverlening weigert omdat men niet de e-ID kaart mag uitlezen, terwijl men evengoed de identiteit kan vaststellen door het verwerken van de gegevens die op de fysieke kaart vermeld staan. M.i. is dit grotendeels vechten tegen de bierkaai. Als je de tijd en motivatie hebt om dit te doen, ben je een held want zo leren bedrijven de privacywetgeving pas echt kennen.

Pragmatische oplossing: vraag nieuwe kaart aan, degradeer de chip van de oude kaart, geef oude kaart als ze je e-ID vragen, ze zullen zeggen "tiens die kaart werkt precies niet" en in 99% van de gevallen gewoon de info op de fysieke kaart overtypen, problem solved.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

Ikzelf heb het probleem met mijn 3 voornamen.Vroeger stond enkel op de officiële documenten mijn drie voornamen en familienaam.
Nu staat er er overal enkel de twee eerste voornamen en familienaam,de derde zal er niet bij kunnen.
iedere keer dat ze de chip van de Eid inlezen heb ik het zitten,maar daar is weinig aan te doen
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

CCatalyst schreef:De chip degraderen zodat ze er nog normaal uitziet maar volledig onleesbaar is kan een tijdelijke oplossing zijn, maar lijkt me niet iets permanent. Temeer dat je dan met federale tokens moet werken om nog aan e-ID toepassingen te kunnen en hoelang zullen ze dat nog ondersteunen.
Je hebt éénmalig je EID nodig om de Itsme App te activeren.
Daarna kan je voor alle e-ID toepassingen gewoon via Itsme inloggen, en heb je de chip niet meer nodig!
CCatalyst schreef:Een andere optie die MISSCHIEN werkt is je kaart als "verloren" opgeven aan de politie en vooral aan DOCSTOP, een nieuwe aanvragen, en dan steeds je "verloren" kaart aanbieden aan de prive-instanties. Afaik is je certificaat dan ingetrokken, maar geen idee of die applicaties wel een revocation list nagaan of niet, mogelijks niet.
Voor verlies van EID of rijbewijs moet je niet meer bij de politie zijn, dat kan nu direct bij uw gemeentebestuur.
Maar een "verloren" kaart gebruiken als 2de kaart is natuurlijk volledig illegaal. Een teruggevonden verloren kaart moet ingeleverd of vernietigd worden ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Luboli
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 57 keer

philippe_d schreef: Maar een "verloren" kaart gebruiken als 2de kaart is natuurlijk volledig illegaal.
Waar staat dat ergens dat dat illegaal is?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Indien ik me nog goed herinner op t blad dat je van de politie krijgt op dat tijdelijke (blad)ID
Luboli schreef:
philippe_d schreef: Maar een "verloren" kaart gebruiken als 2de kaart is natuurlijk volledig illegaal.
Waar staat dat ergens dat dat illegaal is?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

CCatalyst schreef:Afaik is je certificaat dan ingetrokken, maar geen idee of die applicaties wel een revocation list nagaan of niet, mogelijks niet.
Er is wel degelijk een controle van de revocation list... ik kan ervan meespreken na een vergissing op het stadhuis, ik kon meteen niet meer inloggen op een aantal services die ik beroepsmatig nodig heb. Ik heb toen wel binnen de 24u een nieuwe eID gekregen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Waterboy schreef:Ikzelf heb het probleem met mijn 3 voornamen.
Dit, super irritant dat er bedrijven zijn die dit gebruiken, al paar keer op een factuur gezien. Bij mij zijn dat namelijk de namen van men meter en peter.
Voor en achternaam, meer zou men niet mogen hebben.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

DarkV schreef:
CCatalyst schreef:Afaik is je certificaat dan ingetrokken, maar geen idee of die applicaties wel een revocation list nagaan of niet, mogelijks niet.
Er is wel degelijk een controle van de revocation list... ik kan ervan meespreken na een vergissing op het stadhuis, ik kon meteen niet meer inloggen op een aantal services die ik beroepsmatig nodig heb. Ik heb toen wel binnen de 24u een nieuwe eID gekregen.
Neen dat is er net niet, enkel diegene die een licentie hebben om zich te connectoren met het Rijksregister krijgt die info.
Alle anderen gebruiken de eID info lokaal en moeten melden dat ze dat bijhouden maar kunnen niet de actuele info halen van het Rijksregister (bv actueel adres)
Een stadhuis heeft wel die connectie gezien het stadhuis van uw domicilie de enige is die uw gegevens kan aanpassen, bijhouden of updaten.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

MClaeys schreef:
Waterboy schreef:Ikzelf heb het probleem met mijn 3 voornamen.
Dit, super irritant dat er bedrijven zijn die dit gebruiken, al paar keer op een factuur gezien. Bij mij zijn dat namelijk de namen van men meter en peter.
Voor en achternaam, meer zou men niet mogen hebben.
Maar leggen jullie je daarbij neer, of hebben jullie oplossingen of trucjes gevonden?
LighScan
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 5 keer

Pragmatische oplossing: vraag nieuwe kaart aan, degradeer de chip van de oude kaart, geef oude kaart als ze je e-ID vragen, ze zullen zeggen "tiens die kaart werkt precies niet" en in 99% van de gevallen gewoon de info op de fysieke kaart overtypen, problem solved.
Voor bedrijven gaat dat werken, maar niet voor officiële instanties zoals de avondschool. Zij hebben een connectie met de databank van het Rijkregister. Ze vullen je rijkregisternummer in en trekken alle data uit de databank (volledige naam, adres, enz... alles behalve de foto op de eID).

* edit: databank Davinci
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

bruma schreef:Indien ik me nog goed herinner op t blad dat je van de politie krijgt op dat tijdelijke (blad)ID
Wat verboden is staat in wetten, niet op blaadjes van de politie :wink: Die laatste is als onderdeel van de uitvoerende macht ook niet bevoegd om te bepalen wat verboden is en wat niet.
DarkV schreef: Er is wel degelijk een controle van de revocation list... ik kan ervan meespreken na een vergissing op het stadhuis
Van de overheid verwacht ik dat nog ergens. Van prive-instanties, veel minder...
ITnetadmin schreef: Maar leggen jullie je daarbij neer, of hebben jullie oplossingen of trucjes gevonden?
Je hebt geen feedback gegeven over het voorstel dat ik aangereikt heb en volgens mij moet werken (twee kaarten/degradatie chip). Wat denk je daar over?
LighScan schreef: Voor bedrijven gaat dat werken, maar niet voor officiële instanties zoals de avondschool. Zij hebben een connectie met de databank van het Rijkregister. Ze vullen je rijkregisternummer in en trekken alle data uit de databank (volledige naam, adres, enz... alles behalve de foto op de eID).
Dat kan. OP had het echter over het scenario waarbij de eID "uitgelezen" wordt en dus niet waarbij de info ahv van het rijksregisternummer uit het rijksregister opgevraagd wordt.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Avondscholen lezen nochtans de chip in.
Tis dan ook vanda elke keer ze hem uitlezen, maar eenmaal gefixed blijft het gefixed.

Ivm de chip degradatie opties: ik hou ze in beraad, maar wil liever de chip kunnen gebruiken.
Kaart "verliezen" en dan "terugvinden" en op de oude de chip degraderen is een optie, maar dan is plakband in combinatie met een plastiek houdertje mss handiger denk ik.
Ik hou alleszins alle opties in beraad.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tja ik heb maar één voornaam, maar die voornaam is 9 letters lang terwijl iedereen (zelfs mijn eigen ouders, en dit al zolang ik me kan herinneren) slechts de eerste 4 letters gebruikt. Dit omdat de ambtenaar die me moest inschrijven in 1981 wou dat het een "christelijk geïnspireerde naam" was. De afkorting was niet goed genoeg voor hem. Dus heeft mijn vader er dan maar rap iets van gemaakt en toen was het in orde.

Gevolg is dat als je mij roept met mijn officiële naam ik er niet naar luister. Niet uit onwil, maar omdat ik het niet gewoon ben. Dit zorgde wel eens voor problemen in mijn schooltijd (vooral bij leerkrachten die me nog nooit hebben gehad in hun klas etc).

Ook bij werkgevers en zelfs hobbyclubs gaf dit wel eens problemen : ze bekijken hun "ledenlijst" en zien een officiële naam staan ... Terwijl niemand deze "echt" gebruikt.

En ook bij mij wensen ze deze niet aan te passen, daar het anders niet mijn officiële naam is ...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Klopt.
Maar bij jou gaat het om een roepnaam.
Daar kan ik nog inkomen, want die roepnaam staat niet op je ID.

De "voornaam achternaam" combinatie is bij mij wel exact zoals ze op de pas staat, en (belangrijk) zoals ze al decennia gebruikt wordt in allerlei officiele contracten en diplomas en allerlei.
Ik zoek dus gewoon mijn naam te blijven gebruiken zoals hij altijd gebruikt is, ook in officiele documenten.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 07 jul 2019, 18:31, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: Ivm de chip degradatie opties: ik hou ze in beraad, maar wil liever de chip kunnen gebruiken.
Daarvoor gebruik je dan je nieuwe kaart.
ITnetadmin schreef: Kaart "verliezen" en dan "terugvinden" en op de oude de chip degraderen is een optie, maar dan is plakband in combinatie met een plastiek houdertje mss handiger denk ik.
Ik hou alleszins alle opties in beraad.
Probleem met zichtbare degradatie is dat men kan vragen dat je die plakbank eraf neemt, zoniet kan dat weer als "moeilijk doen" geinterpreteerd worden.

Als je de chip onzichtbaar degradeert zal men dat niet vragen. Wat je dan suggestief erbij kan zeggen is "ja het gebeurt nog wel eens dat die kaart niet gelezen kan worden, soms werkt het wel soms niet, ze typen het dan gewoon over".
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

bruma schreef:Neen dat is er net niet, enkel diegene die een licentie hebben om zich te connectoren met het Rijksregister krijgt die info.
Om de revocation list te kunnen raadplegen heb je zelfs geen toegang tot het Rijksregister nodig... je kan deze realtime consulteren via http://status.eid.belgium.be/cert/index.php?lang=en en zelfs gewoon downloaden als je wil... http://status.eid.belgium.be/crl/index.php?lang=en Verder heb ik het niet gecontroleerd maar het zou me niet verbazen dat de Belgian e-ID middleware deze controle automatisch doet.
bruma schreef:Alle anderen gebruiken de eID info lokaal en moeten melden dat ze dat bijhouden maar kunnen niet de actuele info halen van het Rijksregister (bv actueel adres)
We hebben het hier niet over de data (Naam, Foto, Geboortedatum, Adres…) maar puur over de revocation list.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef:Klopt.
Maar bij jou gaat het om een roepnaam.
Daar kan ik nog inkomen, want die roepnaam staat niet op je ID.

De "voornaam achternaam" combinatie is bij mij wel exact zoals ze op de pas staat, en (belangrijk) zoals ze al decennia gebruikt wordt in allerlei officiele contracten en diplomas en allerlei.
Ik zoek dus gewoon mijn naam te blijven gebruiken zoals hij altijd gebruikt is, ook in officiele documenten.
Klopt helemaal. Alleen ben ik bij meer instanties gekend onder mijn roepnaam dan onder mijn officiële naam.
Heeft al meer dan eens voor problemen gezorgd helaas ...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef:Maar leggen jullie je daarbij neer, of hebben jullie oplossingen of trucjes gevonden?
De facturen waar ik het tegenkwam waren gewoonlijk eenmalige. Ik heb toen gevraagd dit aan te passen voor toekomstige maar of dat ook gebeurd is dat weet ik dus niet. Ik denk als je niet bij een bedrijf komt met grote administratieve rompslomp voor zulke zaken dat het veelal geen probleem zal zijn.
CCatalyst schreef: Je hebt geen feedback gegeven over het voorstel dat ik aangereikt heb en volgens mij moet werken (twee kaarten/degradatie chip). Wat denk je daar over?
Dat is een optie, maar op de nieuwe moet je dan weer je vingerafdrukken plaatsen tegenwoordig.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

philippe_d schreef:
CCatalyst schreef:De chip degraderen zodat ze er nog normaal uitziet maar volledig onleesbaar is kan een tijdelijke oplossing zijn, maar lijkt me niet iets permanent. Temeer dat je dan met federale tokens moet werken om nog aan e-ID toepassingen te kunnen en hoelang zullen ze dat nog ondersteunen.
Je hebt éénmalig je EID nodig om de Itsme App te activeren.
Daarna kan je voor alle e-ID toepassingen gewoon via Itsme inloggen, en heb je de chip niet meer nodig!
Of als je je login niet wil laten afhandelen door een consortium van grootbanken en providers kan je altijd naar https://iamapps.belgium.be gaan en via 2FA de eID login laten verlopen. Is eenmalig nog inloggen met uw eID reader en 2FA aanzetten (via code generator of SMS).

Heb de indruk dat weinig mensen die manier van login via eID kennen. Ik gebruik al een paar jaar mij eID reader niet meer en kan altijd inloggen (code generator staat in 1password bij mij dus altijd bij de hand).
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

MClaeys schreef:Dat is een optie, maar op de nieuwe moet je dan weer je vingerafdrukken plaatsen tegenwoordig.
Nope, de uitvoeringsbesluiten om dit technisch te regelen zijn door de val van de regering niet gestemd geraakt. Er is dus nog steeds geen wettelijke basis voor.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Aha, goed om weten!
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”