Slafes schreef:DarkV schreef:… dan zou je niet "affakkelen" maar blij zijn dat je buur je groene stroom krijgt ipv. dat er ergens een steenkoolcentrale staat te vervuilen.
Lever je dan ook je bedrijfswagen in voor het grotere doel? Kom he, niet hypocriet wezen.
Ja.
En ik ben niet de enige.
DeStandaard heeft, nav
CurieuzeNeuzen, een bevraging gedaan bij de deelnemers en kwam tot onderstaande conclusies.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20181003_03805268
Vlaming houdt niet krampachtig vast aan bedrijfswagen
Interessant is dat de deelnemers aan het burgeronderzoek zelf in grote mate bezitters van een bedrijfswagen zijn. 35 procent van de deelnemende gezinnen heeft er één of meerdere, terwijl dat in Vlaanderen gemiddeld 20 procent is. De grote meerderheid van de CurieuzeNeuzen (71 procent) maakt meermaals per week gebruik van de eigen wagen om naar het werk te rijden. Ze zijn dus voor een deel de oorzaak van de vele pendelkilometers in Vlaanderen, maar ze staan ook open voor oplossingen.
Opvallend is dat de deelnemers zonder bedrijfswagen bijzonder happig zijn om het systeem af te bouwen (84,2 procent), terwijl CurieuzeNeuzen met een salariswagen er iets minder voor staan te springen (50 procent). ‘Dat bevestigt de hypothese dat eenmaal je werknemers het voordeel van een bedrijfswagen geeft, het moeilijk is dat weer af te nemen’, zegt Huib Huyse, hoofd van de onderzoeksgroep Duurzame Ontwikkeling bij het Hiva. De overheid heeft een systeem gecreëerd dat je alleen maar kunt afbouwen door veel burgers ontevreden te maken.’
De wil bij de Vlamingen is er dus alvast wel, alleen ontbreekt het aan een wettelijk kader.
Er zijn 2 mogelijkheden:
- communicatie zoals de Vlaamse bouwmeester met zijn mobiscore, en vergeet het dan maar dat we het einde van de firmawagen nog meemaken
- communicatie zoals de BAM-intendant en een realistische, maar ambitieuze
roadmap om er te geraken
Roepen en toeteren aan de zijlijn voor eigen parochie is gemakkelijk, maar dat resorteert niet noodzakelijk het beste/gewenste effect.
Kijk naar de slimme meter: ipv dat OVLD/Lydia Peeters/de VL regering met de VREG de pijnpunten wilde bespreken, hebben ze gekozen voor de confrontatie met juridische procedures en jarenlange onzekerheid tot gevolg. Ipv rechtzekerheid te creëeren voor de ZP'ers, werd er gekozen voor een avontuurlijke rit. Hoeveel ZP-installatie worden er nu NIET gelegd of uitgesteld?