Ik had inbelinternet ergens tussen 1995 en 1998 : 1000 BEF per maand en daarvoor kon je 10 uur per maand online gaan. Uiteraard exclusief de telefoonverbinding. Nadien mijn "eigen" internet gehad waarbij je per minuut betaalde aan Belgacom : eerst bij planet internet, nadien bij tijd.com (jawel, van De Tijd) en nadien bij xs4all. Maar ook hier viel ik snel door de mand wegens een opvallend hoge telefoonrekening (lees : 5 cijfertjes, zonder komma).
Ik was één van de eerste chatters op chat.to.be, waar ik nadien CL (community leader) geworden ben. Op die manier, samen met mijn toenmalige vriendin, honderden chatparty's bezocht in zowat elke uithoek van t land. Uiteraard had ik ook een ICQ nummer (bestaande uit 8 cijfers slechts -- 18999909 dacht k) en nadien op een MSN adres. Dat was ook de tijd dat asl.to (nadien redbox, nadien netlog, nadien twoo) op kwam en dat looknmeet.com (samen met een tiental andere domeinnamen) een soort facebook avant-la-lettre was. Nadat chat.to.be overgenomen was door een derde partij (ik gok Ad Valvas) en het minder goed ging zijn we met een groepje CL's begonnen met onze eigen chatsite : chatvillage.be. De software (Volcano) kostte toen een goeie 20.000BEF, en draaide op een ADSL lijntje van één van ons. Welke lijn exact wist de chatter nooit, want we verwisselde elke week van ADSL/Telenet lijn omwille van de limieten (een weekje de chatserver draaien betekende toch dat er zo een 4GB er door was gegaan).
Ik ben met servertjes begonnen rond 2002, maar heb altijd in Belgische datacentra gezeten (Scarlet, Interxion, LCL Diegem, ...) tot ik in 2009 naar DCO (Datacenter Oostkamp) ben gegaan.
Na wat prullen voor mezelf maakte ik in 1999 de website voor de Chiro waar ik actief in was en toen dat een "succes" bleek voor een plaatselijke radiozender.
Google bestond nog niet toen ik online ging : alles ging via askjeeves.com, altavista en advalvas.be. En had je een website? Dan was er geen crawler, je moest die zelf bij elke zoekmachine apart aanmelden!
Ook ik heb enkele jaren van mijn leven op IRC versleten, maar nooit echt fanatiek. BBS heb ik dan weer veel minder gedaan.
Mijn vader was toen zelf werkzaam bij Belgacom en kon niet wachten om bij ons thuis ADSL te installeren, zo was hij eindelijk af van de peperdure rekeningen. Ik was hem echter voor, want in 2002 heb ik gewerkt als technicus voor Telenet waar je voor 5 euro per telenetproduct (internet, tv, telefoon) dit kon installeren bij je thuis. Ik denk dat ik toch zeker 24u mijn techniekernummer had bij telenet eer er een kabelmodem geplaatst was en er een UTP kabel liep naar de zolder, waar een switch stond voor het internet te verdelen naar de kamer van mijn broer en ikzelf. Mijn vader wou van Telenet niks weten, en besloot dus om de ADSL alleen voor zich te gebruiken.
Ook ik heb overigens BASM gekend (den Baum), en uiteraard de Cain Ransbottyn en zijn RealROOT ideeën. Ooit in het KPN datacenter te Gent (aan het stapelplein) nog een server gehad op het RealROOT netwerk zelfs.
Wat Combell betreft : toen Chatvillage teveel data verbruikte om het deftig op onze thuis VDSL en telenet lijntjes te hosten, was Jonas onze eerste sponsor : we konden een "oude" celeron server met 3x 128MB ram en 30GB disk huren van hem in ruil voor een banner op onze website. Deze verstandhouding heeft gewerkt tot 2006. Toen crashte de disk van de server en na een mailtje naar Jonas viel die plots uit de lucht : "oh, werkte die server nog steeds?". Toen mochten we de volle mep betalen. Dat was helaas niet mogelijk (en wij hadden geen tijd meer) en daardoor is Chatvillage verkocht geraakt.
Toen was het internet nog iets "magisch" vond ik. Nu is het gewoon niet meer uit ons leven weg te denken...
Aaaah : de eerste versie van chatvillage.be terug gevonden :
https://web.archive.org/web/20020327141 ... illage.be/