Hoe grote moer loskrijgen (m64 ?)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Onze 2de toilet in de badkamer bleef doorlopen, bij nazicht bleek het binnenwerk van de spoelbak versleten te zijn. Dit is echter een oude toilet, maar wel in e-mail/steen en nog in goede staat. Mede daarom wil ik enkel binnenwerk wijzigen en geen nieuwe spoelbak plaatsen.

Echter, onderaan de spoelbak is een zeskant moer met diameter 64mm die ik niet loskrijg, voornamelijk wegens ontbreken juiste materiaal.

Heeft er iemand tips om dit los te krijgen of welk materiaal te kopen, een sleutel voor die diameter heb ik nog niet gevonden of kost meer dan de toilet nog waard is denk ik.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Een grote pomptang, griptang, ...?
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

+1

Of een grote verstelbare Engelse sleutel.
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

M64, bedoel je dan de buitenste maat van de zeskant?
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Spuit er eerst maar ne klets wd40 op, en laat dat goed intrekken voor je begint los te draaien...
seppe
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Met een waterpomp tang....
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Bij onze oude wc heb ik het metalen binnenwerk laten zitten en er gewoon een plastieken ring opgelijmd met Tec7, en dan paste een nieuwe rubber dop mooi op die ring. Ik gebruikte de dop om de ring op z'n plaats te duwen tijdens het lijmen zodat het niet vervormde.

't Is wel mogelijk dat het water daardoor een lichte geur krijgt -- 't is te zeggen: ik weet niet of het door die Tec7 komt of dat er gewoon een sifon of leiding af en toe eens openstaat. Maar die constructie sluit alleszins beter af dan de geberit bak van een nieuwere wc.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 65 keer

of een stilson
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Mja, ik was inderdaad naar een stilson tang aan het kijken, maar dat kost meer dan een goedkope nieuwe spoelbak :-)

De gemeten maat van 64mm is inderdaad de buitenkant van de zeskant. Een grote griptang heb ik niet gevonden, de grootste ging maar tot 34mm.

Zal eens zien of ik van iemand een stilson kan lenen dan. Had al eens geprobeerd met een klem errond te zetten, maar daar kon ik niet genoeg kracht mee zetten. WD40 is er al opgespoten en laten trekken, maar ik heb niks waar ik genoeg kracht mee kan zetten.

Het binnenwerk laten zitten is geen optie, er zitten 2 metalen staafjes die vast zitten op de ring die met die moer is vastgezet en door die staafjes krijg ik de nieuwe dingen er niet in :-)
Afbeelding
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

De staafjes wegzagen is geen optie? Of kan je ze niet gebruiken als schroeftang door er een stokje tussen te steken?
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 64 keer

inderdaad zeer groot, sleutelmaat 42 :)

Heb zelf 2 sleutels die erop passen, voordeel van een oud huis te verbouwen en allerlei buitenissige zaken tegenkom
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

cptKangaroo schreef:De staafjes wegzagen is geen optie? Of kan je ze niet gebruiken als schroeftang door er een stokje tussen te steken?
In extremis wel, al ben ik niet zeker of ik dat op een deftige manier ga kunnen, zoveel plaats heb je niet in in die spoelbak :-) en dan past de rest van de rubbers ook niet meer. Altijd leuk een oud huis herstellen :-) langs de andere kant... had in de kruipkelder een antieke luster gevonden die quasi perfect ok was. Die gerestaureerd en vrouw is weeral een ‘landelijk’ design stukje rijker zonder veel kosten.
Afbeelding
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sasuke schreef:Mja, ik was inderdaad naar een stilson tang aan het kijken, maar dat kost meer dan een goedkope nieuwe spoelbak :-)

€37
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Ramaht schreef:Spuit er eerst maar ne klets wd40 op, en laat dat goed intrekken voor je begint los te draaien...
wd-40 trucs die iedereen moet kennen :-)
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Moet hierbij denken aan een videotje van AvE tijdje terug over "nuts die lastig los te krijgen zijn" waarop hij bepaalde vloeistofjes test welke volgens het internet ervoor zouden zorgen dat ze "easier to remove" zijn.

TanknaT
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Ik denk dat ik dit probleem herken, spijtig genoeg. Dat is, als ik mij niet vergis, een kunststof moer onderaan de spoelbak die het spoelmechanisme op zijn plaats houdt. Als je een nieuw spoelmechanisme koopt, wordt er soms een (kunststof) moersleutel meegeleverd om dat vast te schroeven.
Wat je kan doen is een kleine lijmklem gebruiken, die haaks bovenaan vastschroeven op de moer en met de hand of een andere tang zo de moer proberen los te schroeven. Als dat niet lukt, een platte schroevendraaier schuin (in de richting dat de moer los moet draaien) op een hoek van de moer plaatsen en voorzichtig proberen los te kloppen. Als dat allemaal niet gaat kan je de moer breken met een klein beiteltje of schroevendraaier op een dunwandig punt van de moer. Tot zover het betere (?) broddelwerk.
Veel succes
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

@tanknat, het is inderdaad exact dat :-) en de kunststof sleutel die bijgevoegd is bij het nieuwe binnenwerk past uiteraard niet. Kapotmaken durf ik niet zo goed, heb schrik de spoelbak te beschadigen.
Afbeelding
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer

Ik veronderstel dat je in deze fase de spoelbak zelf eraf gekregen hebt. Leg die op een deken of handdoek en probeer dan om de moer los te tikken met een schuin geplaatste schroevendraaier op een hoek van de moer in de losdraaizin van de moer, Dat de moer daarbij beschadigd wordt is geen probleem, je heb ze blijkbaar toch niet meer nodig.
Mocht het toch nodig zijn om de moer te breken, dan doe je dat met een schroevendraaier, niet gericht naar de spoelbak, maar wel in hetzelfde vlak als de moer. Dus evenwijdig met de spoelbak. Zo is er weinig kans dat je de spoelbak beschadigd.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Heel voorzichtig doorzagen met een ijzerzaagje? (desnoods enkel het zaagblad gebruiken)
murdock447
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

aangezien het een plastic moer is kan je er toch niet zo veel kracht opzetten...wat ik zou doen is met een figuurzaag een "steeksleutel" uitzagen uit een stukje multiplex van bvb. 7mm dikte dit moet stevig genoeg zijn...ik heb ooit zoiets gedaan om ook een plastic moer van zeer grote maat los te krijgen(knelmoer van zeer grote parasol...)
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 102 keer

+1 voor de ijzerzaag.

Desnoods bunsenbrander er tegen houden :banana:
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

hoe mensen toch kunnen sukkelen (en tijd verliezen) met eenvoudige dingen waar gewoon oplossingen voor bestaan...

Als je het zelf wil doen, doe het dan ineens goed. Iets goed doen begint met goed materiaal.

Koop toch gewoon een tang die groot genoeg is. Als je het nu zelf wil doen, dan ga je in de toekomst nog wel dingen zelf doen. Dus die tang gaat nog wel van pas komen.

(en als je een sharer bent, kijk dan even op Peerby ofzo of iemand een tang voor je heeft)
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer

Is dit geen optie?
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Gewoon doorslijpen met een dremel ...

of koop een goedkope zweedse pijptang ... in lokale dhz .
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

De stilson sleutel is gekocht hoor ... gewoon nog geen tijd gehad om er verder aan te doen.

@hierboven ... ge moet ook wel weten welk gerief ge nodig hebt vooraleer ge het kunt kopen hé. Ik vroeg mij gewoon af er ne speciale sleutel was of niet. Ik heb nochthans veel werkgereedschap, ne stillson ontbrak ik spijtig genoeg nog (ben gene loodgieter)
Afbeelding
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

:beerchug:
Je gaat nog jarenlang plezier hebben aan die aankoop :-D
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

had een oliefiltersleutel ook niet kunnen werken?
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Mogelijks, maar dat had ik ook niet. Heb me nu een set pijptangen van verschillende groottes aangeschaft, dat gaat inderdaad nog wel eens van pas komen.
Afbeelding
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Sasuke schreef:.. ge moet ook wel weten welk gerief ge nodig hebt vooraleer ge het kunt kopen hé. Ik vroeg mij gewoon af er ne speciale sleutel was of niet. Ik heb nochthans veel werkgereedschap, ne stillson ontbrak ik spijtig genoeg nog (ben gene loodgieter)
Vergeet niet om een avanceer-sleutel en een tl-zaagje aan te schaffen. Dat laatste is vooral handig als je tl-lampen te lang zijn. :wink:

In dergelijke gevallen als je aan zo’n zaken begint is het idd verstandig om advies te vragen, of in een doe-het zelver eens te gaan Rekken-kijken. Als dan je verbouwingen rond zijn, is ook meteen je gereedschapsrek gevuld.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

mailracer schreef: Vergeet niet om een avanceer-sleutel en een tl-zaagje aan te schaffen. Dat laatste is vooral handig als je tl-lampen te lang zijn. :wink:
Ik zoek vooral een manier om de schroefdraad van lampen aan te passen :lol: (breng dan ook ALTIJD de verkeerde mee... tot zelfs een keer de verkeerde meepakken en dan een extra groot voordeelpak aan niet passende lampen mee te brengen)
Familie vragen om lampen mee te brengen helpt ook niet, zijn allemaal ook smeerlappen. Oude kapotte meegeven "zo vijf" en je krijgt gegarandeerd 5 kapotte lampen terug :bang:
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

mailracer schreef: In dergelijke gevallen als je aan zo’n zaken begint is het idd verstandig om advies te vragen, of in een doe-het zelver eens te gaan Rekken-kijken. Als dan je verbouwingen rond zijn, is ook meteen je gereedschapsrek gevuld.
In de DHZ zaken (hubo, gamma, ...) hadden ze geen enkele sleutel of tang die groot genoeg was. Daar boden ze ook een Stillson gang aan, maar die was niet breed genoeg. Ondertussen de grootte verhoudingen leren kennen en de 24” maat die ik nodig had vond ik enkel online of bij de pro zaken (e.g. Desco).

Anyway, het is ondertussen gelukt met de grote Engelse sleutel en de spoelbak blijft niet meer doorlopen nu.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”