Win 10 "opnieuw opstarten" -> toestel blokkeert

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Ik heb een laptop ASUS X54C, die draait op win 10 home. Was vroeger win 7. Hij werkt perfect op win 10, maar als ik de functie "opnieuw opstarten" aanklik, dan krijg ik een blauw beeld met de bekende draaiende bolletjes en de tekst "opnieuw opstarten" en dan, op een bepaald ogenblik, blokkeert de PC. Het beeld bevriest en ik kan het klavier niet meer gebruiken. Daar kan ik dan uitgeraken door langdurig op de aan-uit knop te drukken. Opnieuw opstarten gaat daarna door even op de aan-uit knop te drukken.
Bij het dagelijkse gebruik is dat geen probleem. Gewoon "uitschakelen" werkt prima. Echter, bij deze onderdelen update wordt de PC, tijdens het installeren, enkele keren door het systeem herstart en dan loopt hij telkens vast. Vroeger heb ik dat telkens omzeilt door lang op de aan-uitknop te duwen en daarna opnieuw te starten. Helaas, als dat wat te dikwijls gebeurt, dan gaat hij terug naar de vroegere installatie.
Hieronder de gegevens van de laptop. Als iemand een goed advies heeft, dan hoor ik het graag.

ASUS-X54C
apparaat ID "B5FB4129-202B-4386-A1B7-E57067B5ECA5"
Processor Intel(R) Celeron(R) CPU B815 @ 1,60GHz 1.60 GHz
Geinstalleerd RAM-geheugen "4,00 GB"
Product -id "00326-10000-00000-AA706"
Editie "Windows 10 Home"
Versie 1809
Installatiedatum 14/ 12/ 2018
Build van besturingssysteem 17763.557
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Heb je een recente BIOS en driver versies ? Dat is het eerste wat ik zou bekijken in jouw geval.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
TanknaT
Pro Member
Pro Member

Vandaag nog gecontroleerd, laatste beschikbare bios versie is helaas al van 2012. En ja, die staat/stond erop.
M_016
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Misschien kan onderstaande helpen.... (zie "best solution")
https://forums.tomsguide.com/threads/my ... ng.126648/
succes
TanknaT
Pro Member
Pro Member

Ja, daar had ik ook al aan gedacht, maar.....
- zonder de oorzaak te weten waarom dit probleem zich voordoet, is er geen garantie dat het dan wel ok is
- mijn huidige geïnstalleerde programma's ben ik wel kwijt.
Daarom twijfel ik nog even.

De methode om via F9 bij het opstarten naar deze functie te gaan,kende ik nog niet. In het verleden heb ik dit al wel eens gedaan bij andere pc's via «instellingen» -> «systeemherstel» ->«deze pc opnieuw instellen», indien je een werkende installatie hebt.

Zal de komende dagen nog eens de update proberen en als de dan PC vastloopt, er wordt denk ik op een of ander commando gewacht, de verschillende functietoetsen bedienen om te zien wat daar uitkomt, tenzij nog iemand een gouden tip heeft.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”