heist_175 schreef:Elk appartement/huis waar ik kom binnen "de ring" van een stad (grotendeels op Leuven na) is overwegend vuil, lawaaierig, belachelijk klein, heeft duzend buren die veel lawaai maken, en in het beste geval een koer om de was buiten te hangen of een BBQ te geven op 4m².
Die stereotiepe overdrijvingen altijd, moet dat nu echt?
heist_175 schreef:@zwarte zondag
Wat gaan de racisten daar aan veranderen?
Ik veronderstel dat je met racisten Vlaams Belang bedoelt (niet dat dat al bewezen is, maar voor sommigen zijn dat maar details...).
Punt is dat Vlaams Belang zowat alle stemmen verzamelt van ontevreden burgers, of die nu ontevreden zijn omwille van migratie, omwille van torenhoge belastingen, etc.
De problemen niet oplossen of er nog extra creëren, zoals men met die mobiscore wil doen, is dus de toekomstige overwinningen van VB organiseren.
Nu, als dat het doel is, zijn ze alvast goed bezig...
heist_175 schreef:De reden dat de overheid de burgers wat meer wil centraliseren is om kosten te besparen. Vooral kosten voor de burger, maar ook voor de overheid (wat uiteindelijk ook de burger is).
Ach so, dus de Overheid is eigenlijk de burger.
Dus de burger protesteert dan tegen zichzelf als hij VB stemt?
Geloof je het zelf?
heist_175 schreef:Waarom is telecom in BE zo duur: deels door duopolie (door de overheid in stand gehouden), maar ook omdat de fysieke infrastructuur hopeloos versplinterd is.
Wat een onzin. Indertijd was er een monopolie, de RTT (en wat later Belgacom) had gewoon het volledige monopolie over de telefoonkabel.
Had je toen lage prijzen?
Natuurlijk niet.
De xDSL infrastructuur is overigens toch helemaal in handen van Proximus, en sedert de overname van het In-Di platform is ook Telenet helemaal eigenaar van de kabel.
Waar zit die zogezegde versplintering dan?
heist_175 schreef:Ik zie niet in hoe de VB'ers het platteland gaat opzetten tegen de steden? Op het platteland zijn nl nauwelijks migranten, ik betwijfel dat je mensen zo lang angst kan aanpraten voor iets dat er niet is.
Waarom zou het doel zijn om mensen op te zetten tegen anderen?
Ik zie trouwens dat dat precies is wat de mobiscore doet, mensen zeggen dat ze beter zijn dan anderen, en dus minder belastingen zullen betalen, omwille van het zoveelste arbitraire criterium...
heist_175 schreef:I@OV/DeLijn/NMBS
Schiet niet op de pianist.
Dat doe ik niet, je zoekt hier een tegenstelling die er niet is.
Ik mag gerust klagen over de slechte dienstverlening van die ondernemingen.
Het idee dat ik dan niet zou weten dat de politiek daarvoor verantwoordelijk is, is nogal simpel...
heist_175 schreef:@fiscaliteit
Ik zie dus geen probleem om de fiscaliteit meer te richten naar die mobiscore
Die "dus" snap ik al helemaal niet, want je hebt net gezegd dat de Vlaamse en Federale Overheid veel te weinig investeren in openbaar vervoer, en toch vind je het OK dat je daarvoor de burger gaat afstraffen?
Dan schrijft een mens niet "dus", maar "ondanks dit alles" om op de tegenstelling te wijzen.
heist_175 schreef:maar ik zie dan ook graag de financiering van steden en gemeenten op gelijke leest geschoeid. Steden zijn zo kreupel dat ze gigantische financiële toelagen vanuit de niet-stedelingen nodig hebben om break-even te blijven.
Daar zit wel een logica achter.
Om een voorbeeldje te geven: het is niet in alle kleine deelgemeenten van Kortrijk dat ze taallessen op alle niveaus geven voor bijv. Spaans of Duits.
Dat is een rol die men van een centrumstad verwacht.
De inwoners van die deelgemeenten (zoals ikzelf ook) verwachten dus bepaalde dienstverlening die hun kleinere gemeente niet kan voorzien.
Dan is het ook logisch dat die centrumgemeenten ergens bijdragen nodig hebben.
Ze kunnen natuurlijk ook al die taken gewoon afstoten, en dan zullen zij inderdaad veel minder belastingen moeten heffen.
Maar of Zoetenaaie dan zijn eigen operahuis gaat neerpoten, daar heb ik toch mijn twijfels over.
heist_175 schreef:Als de niet-stedelingen (zeg maar mobiscore onder de 9) via de fiscaliteit (KI, woonbonus, VAA, ...) gepenaliseerd worden, of de 9+'ers bevoordeeld, zie ik graag de bijdragen van de 9-'ers naar de 9+'ers ook geschrapt.
Wel grappig dat je VB verwijt stedelingen tegenover niet-stedelingen op te zetten, terwijl je dat hier zelf zo openlijk doet.
Dat de Overheid (en dus niet de burger) die middelen niet altijd correct verdeelt, volledig akkoord, het principe zelf echter klopt.
Een centrumstad moet nu eenmaal bepaalde zaken vervullen die kleinere steden / dorpen niet vervullen.
heist_175 schreef:Als uw gemeente dus minder krijgt per inwoner, draag jij als inwoner dus netto bij aan de grootspraak van de (groot- en centrum)steden.
Voor een stukje is dat misschien grootspraak.
Maar zie je elke gemeente een opera neerzetten?
Zie je in Heultje een cinemacomplex neerstrijken?
En ieder dorp zijn conservatorium?
heist_175 schreef:Laat het KI van de Antwerpse binnenstad dus dalen, laat de woonbonus gelinkt zijn aan de mobi, maar geef dan ook elke gemeente terug evenveel subsidies voor elke inwoner.
Als je dat doet gaan die grote steden gewoon alle dure projecten afstoten, projecten waar nochtans ook alle gemeenten errond van meeprofiteren.
DIzzy schreef:Men blijft foute veronderstellingen lanceren als "de mensen die in niet goed gelegen plaatsen moeten verhuizen". Niemand moet iets, je krijgt wel een indicatie van hoe goed/slecht de ligging scoort op bepaalde criteria. Je kan dus perfect blijven wonen waar je wil.
Tot de politici besluiten u daar fiscaal voor af te straffen.
DIzzy schreef:Wie kiest om ergens te wonen moet daar ook de consequenties maar van aanvaarden.
Ach so, maar die consequenties veranderen wel constant, nietwaar?
En de criteria waarop je beoordeeld wordt heb je zelf niet eens in de hand.
Ik woon daar nu een jaar of 15, er is een school vlakbij bijgekomen, veel winkeltjes zijn gesloten (crisis), bushalte, ik vermoed dat ze nog altijd dezelfde routes doet.
Ziekenhuizen zijn nu wat verder gelegen dan vroeger omdat in Kortrijk ziekenhuizen samengebracht zijn op één locatie, opnieuw een keuze van derden.
De bibliotheek is in die periode verbeterd.
Heb ik daar ook maar iets mee te maken gehad?
En toch schrijf je dan doodleuk dat ik daar maar de consequenties van zou moeten aanvaarden...
Wie heeft er een glazen bol, en kan jaren op voorhand weten wat de Overheid gaat doen, laat staan wat voor nieuwe criteria ze weer eens gaan uitvinden om de burger uit te persen?
DIzzy schreef:Men moet ook niet doen dat er in België zo streng wordt opgetreden want onze ruimtelijke wanordening is een complete ramp net door deze laksheid.
Ook weer een tegenstrijdigheid die er geen is.
Het zijn opnieuw de politici met hun rampzalige ruimtelijke wanorde die ervoor gezorgd hebben dat een openbaar vervoer in dit land zeer moeilijk rendabel te houden is.
Maar opnieuw, de factuur is voor de burger.
Die heeft dan "fout gekozen".
DIzzy schreef:Ook zouden huizen verkopen onmogelijk worden en prijzen drastisch dalen in deze gebieden. De huizenprijzen stijgen enkel en dat ondanks herhaaldelijke doemberichten over dalingen.
"De" huizenprijzen bestaan niet, er zijn diverse categorieën, en er zijn wel degelijk huizen die veel minder stijgen in waarde dan andere, onder andere omwille van dit soort maatregelen.
Sommige dalen zelfs.
DIzzy schreef:Dat huizen die slecht gelegen zijn minder aantrekkelijk zijn en dus goedkoper is logisch maar daar verandert deze score niets aan.
Dat klopt alleen zo lang hier geen taksmaatregelen aan worden gekoppeld.
Onze overheden kennende zal dit niet lang duren, waarom zouden ze anders heel dit systeem ontworpen hebben?
Zo'n systeem kost namelijk geld, en dat zien zij alleen als investering.
DIzzy schreef:Een parochiezaal is leuk voor oa cultuur maar het is geen NTG of opera.
Er zijn er hier nochtans die niets extra aan centrumsteden willen geven.
Zoetenaaie en Herstappe gaan dus hun eigen NTG moeten bouwen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)