Beamer voor buiten

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Hallo,

We hebben een overdekt terras laten bouwen (5m x 4m) en nu heb ik het idee om aan het plafond een beamer te plaatsen zodat we bij een warme zomeravond naar TV/Film/.... kunnen kijken buiten.

Het overdekt terras is langs 3 kanten volledig wind en regen dicht, dus regen kan er alvast nooit aan. De projector zou op een afstand van 1.5 a 2m van een witte muur komen te hangen.

Mijn bedenkingen, wat met vochtigheid als ik de beamer daar de hele zomer laat hangen? Of bestaan er plafondbeugels waar je de beamer relatief makkelijk kan "uitklikken"?

Hoeveel lumen zou ik op zijn minst moeten hebben? Het is niet de bedoeling om overdag in volle zon te kijken, maar eerder bij het vallen van de avond/avond zelf. Ik keek al eens naar de Acer P5530 en die heeft bvb 4000 lumen.

Wie o wie praat mij dit idee uit mijn hoofd, of wie heeft ook dergelijke opstelling? ;-)

Bedankt!
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Ik heb een TV buiten staan op mijn overdekt terras en die laat ik heel de zomer buiten staan. Relatieve luchtvochtigheid is niet zo een probleem, condens wel. Daarom dat ik em na de zomer altijd naar binnen haal. Tis geen superdure TV (55'), moest ie toch kapot gaan dan is dat ook niet onoverkomelijk.

Overdag kijken naar sport is geen probleem, films en series met veel zwart daarentegen is door de zon nagenoeg onmogelijk.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

een TV hangen is geen optie hier. Vandaar dat ik aan het uitkijken ben naar een beamer. Sowieso als het weer slechter komt ga ik de beamer ook binnenhalen. Maar het zou wel leuk zijn mocht je die van mei - september bijvoorbeeld kunnen laten hangen.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Dat is ook de periode dat mijn TV buiten staat. Hij heeft tot nu toe 1 seizoen al volledig overleefd 8)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik gebruik de Benq W2000 (3000 lumen) maar gebruik deze enkel binnen. Zelfs dan heb je last van invallend licht. Zeker in de zomermaanden zal het buiten dus vaak niet helemaal donker zijn. Veel hangt dus af van de lichtinval op je terras. Voor films met veel donkere beelden zal je problemen hebben.

De toestellen zijn gemaakt voor binnen dus teveel vocht zal niet goed zijn al zou het in de zomer moeten kunnen. Hou ook rekening met stof en insecten. Er zitten veel openingen voor ventilatie aan een beamer en daar kruipt vanalles naar binnen dat je niet wil :)

Anderzijds is het binnenhalen geen probleem. Ik plaats de beamer telkens als ik een film wil zien en dat aansluiten van 1 kabel is geen 2 minuten "werk". Als ik daarmee een toestel van 1.000 EUR kan besparen dan graag. Je kan een bevestiging aan het plafond maken waarop je de beamer kan plaatsen. Dan is het enkel de beamer plaatsen,kabel insteken en play!
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Al gekeken naar een (Ultra) Short throw projector? Die je aan de muur plaatst, en gewoon mee binnen pakt.

bv: https://www.coolblue.be/nl/product/8237 ... 30ust.html
"Met de Optoma W330UST projecteer je een groot beeld in kleine ruimtes. Deze ultra short throw beamer heeft een projectieverhouding van 0.27:1. Hierdoor zet je hem slechts een halve meter van de muur om een beeld van 2 meter breed te projecteren."
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Beamer voor binnen?
bmw.jpg
bmw.jpg (5.68 KiB) 1894 keer bekeken
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

het probleem met die ultra shorts is dat dit geen vaste opstelling is.
Ik bedoel als ik een projector aan het plafond hang dan kan ik daar zorgen dat de zit de stroomkabel daar reeds klaar, hdmi,... Alles zit dus mooi op zijn plaats terwijl die short range beamer een "opbouw" oplossing is telkens (verlengkabel leggen, hdmi kabel ergens van uit halen, ...)

Ik zou de Decoder, Chromecast, ... IN het tuinhuis plaatsen en van daaruit een HDMI kabel van 10 a 15m boven het plafond naar de projector leggen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Nee hoor, die kan je evengoed ondersteboven aan het plafond monteren. Er zijn er zelfs die ALLEEN ondersteboven kunnen werken. Ze worden bv vaak in leslokalen gebruikt omdat de projector dan niet in de ogen van de leerkracht schijnt.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

15m lijkt zowat het maximum te zijn voor HDMI kabels, daarboven is een actieve HDMI kabel aangewezen.

Als je een kapje maakt/koopt (plastieken bak of zo), dan hoef je de projector niet steeds te verplaatsen. Dan wel opletten met condensatie in die kap.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

vandaag is de Acer P5530 aangekomen. Ik heb die deze middag vlug eens buitengezet onder het afdak en laten projecteren op een wit laken. Ik kon alvast zien wat ik aan het projecteren was ;-). Vanavond nog eens proberen als het wat donkerder is.

De P5530 stond als tweedekansje bij Coolblue, vandaar de snelle beslissing.

In verband met die HDMI kabels zie ik inderdaad dat er al mensen zijn die problemen hebben vanaf 10 meter. Dus misschien moet ik wel onmiddellijk zo'n actieve versterker bijkopen...
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 77 keer
Contacteer:

we lezen het deze avond dan wel,

https://www.coolblue.be/nl/tweedekans-p ... ifications

ik vind 10% korting voor een product met lichte gebruikerssporen (dus niet echt nieuw) niet echt een goede deal...

EDIT: op amazon (nieuw zonder gebruikerssporen) goedkoper, maar dan de variant met wifi erbij. (voor de rest is hij identiek)
EUR 675,22
Greetz cyberbug

Afbeelding
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Ik betaalde slechts €538
Afbeelding

Nog niets van gebruikssporen gevonden, alles zat mooi in de originele verpakking (zelfs hdmi kabel en afstandsbediening werden nog nooit open gedaan). Lamp had wel 10 uur op de teller staan zag ik.
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 77 keer
Contacteer:

Dat valt dan inderdaad goed mee
staat niet meer aan die prijs op de site vandaar vermoedelijk je snelle beslissing... 8)
4000 lummen moet in pricipe meer dan voldoende zijn voor in de avond.
Greetz cyberbug

Afbeelding
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

correct €538 is nogal een groot verschil bij de huidige €686. Geen flauw idee hoe het komt dat ie gisteren zo goedkoop stond. Ik kan echt niets van schade opmerken.

Misschien moet ik inderdaad nog een fijner stukje gaas rond de ventilator opening proberen te bevestigen zodat er geen ongedierte IN de projector kan.

Dit is de plaats waar ik die zou gebruiken. Dus tegen die nu nog rode bakstenen muur komt nog een kacheltje die volledig in het wit zal afgewerkt worden (zie foto hieronder). Ik zorg ervoor dat ik minimaal een breedte heb van een goeie 1.25 meter.
Afbeelding


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Argon op 21 jun 2019, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Argon schreef:Misschien moet ik inderdaad nog een fijner stukje haas rond de ventilator opening proberen te bevestigen zodat er geen ongedierte IN de projector kan
Ik zou gaas nemen ipv. haas, anders trek je het ongedierte juist aan... tenzij je van West-Vlaanderen bent :-D.
Computer(k)nul
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Haha, werd aangepast !
Jaja, ik ben een echte West-Vlaming ! ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”