Hallo,
Ik verhuis binnenkort en heb beslist daar een ADSL aansluiting te nemen.
Nu ben ik informatie aan het vergaren om vlot mijn internetaansluiting in orde te krijgen...
Maar ik zit nog met enkele vragen:
Ik ga een discovery line bij belgacom aanvragen voor telefonie.
Mijn internet zou via Academic Broadband gaan.
Moet ik dan bij belgacom nog iets speciaals aanvragen naast een telefoonlijn?
Ik weet dat ik een splitter nodig heb & een adsl modem.
Is die splitter in een gewone supermarkt te koop of moet ik daarvoor bij belgacom zijn?
Ook vraag ik me af of er iemand van belgacom/academic broadband ter plaatse gaat moeten komen om één en ander te activeren. Of is dit niet nodig als de telefoonlijn er al ligt?
ADSL: wat bij belgacom & wat bij provider
1/ Je moet in principe gewoon een telefoonlijn hebben liggen, die discoveryline is dus goed genoeg.
2/Je vraagt bij AB gewoon je abo aan, je gaat je telefoonnummer moeten opgeven, en zij brengen alles verder in orde met Belgacom.
3/Die splitter kan je in iedere Belgacomwinkel/Handyman/Computerwinkel kopen en zit soms gewoon bij de modem.
4/Er moet niemand ter plaatse komen. (behalve Belgacom natuurlijk om een eventuele telefoonlijn te leggen)
2/Je vraagt bij AB gewoon je abo aan, je gaat je telefoonnummer moeten opgeven, en zij brengen alles verder in orde met Belgacom.
3/Die splitter kan je in iedere Belgacomwinkel/Handyman/Computerwinkel kopen en zit soms gewoon bij de modem.
4/Er moet niemand ter plaatse komen. (behalve Belgacom natuurlijk om een eventuele telefoonlijn te leggen)
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
En indien er een Belgacom technieker komt, vraag hem of het mogelijk is om een generale splitter te leggen. Zodat je er niet overal in huis moet gaan plaatsen als je eens je modem/router verzet.
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
- Ken
- Elite Poster
Een gererale splitter is over heel je huis, waar je lijn binnen komt daar komt de splitter tussen. Zo moet je net niet al die apparte splitters gaan kopen. Ik kan over heel m'n thuis waar er een stopcontact is syncen hoor Enne BTW ik heb hier een stuk of vier-vijf apparte splitters liggen. Ik geef ze gratis weg, op te halen of te versturen met de post (verzendingskosten niet inbegrepen).
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
TV = FTA IPTV + Netflix
-
- Administrator
- Contacteer:
Euhm ken, da is normaal niet waar, of welk type splitter heb je?
Want degene die ik hier heb (alcatel 1000) laat maar 1 contact toe voor de adsl modem, deze splitter kost trouwens meestal meer dan die apparte splitterkes, zeker omdat ze die alcatel 1000 willen komen plaatsen.
Want degene die ik hier heb (alcatel 1000) laat maar 1 contact toe voor de adsl modem, deze splitter kost trouwens meestal meer dan die apparte splitterkes, zeker omdat ze die alcatel 1000 willen komen plaatsen.
sven schreef:Hallo,
Ik verhuis binnenkort en heb beslist daar een ADSL aansluiting te nemen.
Nu ben ik informatie aan het vergaren om vlot mijn internetaansluiting in orde te krijgen...
Maar ik zit nog met enkele vragen:
Ik ga een discovery line bij belgacom aanvragen voor telefonie.
Mijn internet zou via Academic Broadband gaan.
Je kan hier meer info vinden, direct bij de bron.
Zie bij zoekresultaten Punten 2 en 3, diverse links
- Ken
- Elite Poster
SeNsEi Ze0n schreef:Euhm ken, da is normaal niet waar, of welk type splitter heb je?
Ik heb er ook zo één maar ik kan heus overal syncen zonder problemen hoor. Zonder er nog eens een splitter op te hangen.
TV = FTA IPTV + Netflix
Hier enige details van dat filter, met
Beschrijving van de componenten:
T1, T5: Beiden worden in potten (ferrit potten) met binnenafmetingen gewikkeld: d = 17 mm, h = de 10 deze twee componenten zijn identiek.
Een detail: beide wikkelingen van T1 zijn naast elkaar geconstrueerd, gescheiden door een isolerende wand. Deze configuratie dient om de storende capaciteit op te heffen als gevolg van hun relatieve nabijheid. T5 is zonder deze wand. Resultaten van de maatregelen zijn dezelfde voor de twee: Spoelen: 24 mH voor elk spoelenpaar in serie.
De weerstand: 3,1 Ohm voor elke wikkeling. Het aantal windingen: 200 ongeveer voor elke wikkeling van T1.
T2, T3, T4: Alle drie worden zonder scheiding in identieke (ferrit potten) met diameter gewikkeld: d = 12 mm, h = 8
De resultaten voor de twee :
Spoel: 5mH voor elk spoelenpaar in serie.
Weerstand: 1,1 Ohm voor elke winding.
Het aantal windingen: 92 ongeveer voor elke wikkeling.
D1, D2: Deze componenten in de doos CMS (Jedec D0-214AA) worden ST/U35 #/C018 gemarkeerd.
Zij beperken de spanning tot 250 V, in beide richtingen (meting gedaan onder 1 mA max.)
Frequentie diagram: Verzwakking van de in-koppeling die tussen een generator met impédantie van 600 Ohm en een belastingsweerstand van 600 Ohm wordt gemeten, zonder gelijkstroom aandeel.
Beschrijving van de componenten:
T1, T5: Beiden worden in potten (ferrit potten) met binnenafmetingen gewikkeld: d = 17 mm, h = de 10 deze twee componenten zijn identiek.
Een detail: beide wikkelingen van T1 zijn naast elkaar geconstrueerd, gescheiden door een isolerende wand. Deze configuratie dient om de storende capaciteit op te heffen als gevolg van hun relatieve nabijheid. T5 is zonder deze wand. Resultaten van de maatregelen zijn dezelfde voor de twee: Spoelen: 24 mH voor elk spoelenpaar in serie.
De weerstand: 3,1 Ohm voor elke wikkeling. Het aantal windingen: 200 ongeveer voor elke wikkeling van T1.
T2, T3, T4: Alle drie worden zonder scheiding in identieke (ferrit potten) met diameter gewikkeld: d = 12 mm, h = 8
De resultaten voor de twee :
Spoel: 5mH voor elk spoelenpaar in serie.
Weerstand: 1,1 Ohm voor elke winding.
Het aantal windingen: 92 ongeveer voor elke wikkeling.
D1, D2: Deze componenten in de doos CMS (Jedec D0-214AA) worden ST/U35 #/C018 gemarkeerd.
Zij beperken de spanning tot 250 V, in beide richtingen (meting gedaan onder 1 mA max.)
Frequentie diagram: Verzwakking van de in-koppeling die tussen een generator met impédantie van 600 Ohm en een belastingsweerstand van 600 Ohm wordt gemeten, zonder gelijkstroom aandeel.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Je zit nog steeds met het feit dat op de contactdozen die voorzien zijn voor gewone telefoons, dat je daar uw bovenste frequentiebereik kwijt bent voor je adsl-signaal. Dat wordt er uit gehaald door die splitter (wat eigenlijk niet meer is dan een laag-doorlaatfilter). De gewone splitters die je haalt in de BGC-winkel zijn niet meer dan wat aansluitklemmen, een condensator, een spoel en een weerstand. Dus ik versta niet goed hoe jij toch kan synchroniseren op een plaats waar de hoogste frequenties er uit gefilterd worden.
En synchen kan misschien nog net lukken, maar probeer eens in te bellen met je modem en doe dan eens een telefoontje. Je zal ruis horen op je gesprek en je verbinding zal uitvallen.
En synchen kan misschien nog net lukken, maar probeer eens in te bellen met je modem en doe dan eens een telefoontje. Je zal ruis horen op je gesprek en je verbinding zal uitvallen.
-
- Starter
Ken schreef:En indien er een Belgacom technieker komt, vraag hem of het mogelijk is om een generale splitter te leggen. Zodat je er niet overal in huis moet gaan plaatsen als je eens je modem/router verzet.
Een generale splitter heeft (normaal) slechts 1 ADSL uitgang.
M.a.w.: aparte kablering voor de ADSL, dus is de modem niet meer te verplaatsen.
Ten andere, als je hem toch verplaatst zou je even goed de splitter kunnen mee verplaatsen.
Maar in feite is het doel van die splitter om alle niet-ADSL toestellen te filteren (telefoon, fax, alarm centrale, klassieke modem, ...)
Als er niets dergelijks op de telefoonlijn staat kun je in feite even goed zonder splitter werken. En dan kun je inderdaad op elk stopcontact die ADSL-modem gebruiken.
Groetjes,
Bruno
Aan gebruikers welke nog twijfel hebben daarover!Als er niets dergelijks op de telefoonlijn staat kun je in feite even goed zonder splitter werken. En dan kun je inderdaad op elk stopcontact die ADSL-modem gebruiken.
Waarom het moeilijk maken? gebruik toch de installatie voorschriften (in PDF formaat) zoals voorzien door Belgacom.
Klik op deze PDF pagina bovenaan op de loepe + dan kan je alle onderdelen gepast inzoomen.
En inderdaad, ik gebruik zelf maar één doodgewone splitter. (zie screenshot)
Afgeschermde kabel vanaf overgavepunt Belgacom tot aan de PC ca. 12 meter.
-
- Starter
[quote="Blue-Sky"][quote]
En inderdaad, ik gebruik zelf maar één doodgewone splitter. [/quote]
1 splitter is inderdaad voldoende, als er maar 1 stopcontact is, of beter : 1 telefoon (of iets dergelijks).
Indien enkel de modem is aangesloten kan het zonder splitter.
En inderdaad, ik gebruik zelf maar één doodgewone splitter. [/quote]
1 splitter is inderdaad voldoende, als er maar 1 stopcontact is, of beter : 1 telefoon (of iets dergelijks).
Bruno Vermeersch schreef:
Bij mij thuis hebben we 1 telefoon, mr 3 contactdozen. Op 2 daarvan is er een splitter aangebracht (telefoon enerzijds en router anderzijds).
Op het lege contactdoosje (waar de lijn binnenkomt) bevindt zich geen apparaat en daar heb ik dus geen splitter op aangebracht. Kan het zijn, dat ik daardoor een hoge pieptoon constant hoor afkomstig van mijn router? Of is dit te wijten aan een ander probleem?
Greetz Bossie
-
- Starter
[quote="BossieKan het zijn, dat ik daardoor een hoge pieptoon constant hoor afkomstig van mijn router? Of is dit te wijten aan een ander probleem?[/quote]
Waar is die pieptoon te horen? In de telefoon?
Ik denk niet dat dit iets te maken heeft met die filterloze contactdoos.
De filter waar de telefoon op staat kan misschien wel defect zijn.
Reeds geprobeert de filters te verwisselen?
PS: de eerste contactdoos bevat misschien nog een RC-kring, die mag eventueel verwijderd worden.
Waar is die pieptoon te horen? In de telefoon?
Ik denk niet dat dit iets te maken heeft met die filterloze contactdoos.
De filter waar de telefoon op staat kan misschien wel defect zijn.
Reeds geprobeert de filters te verwisselen?
PS: de eerste contactdoos bevat misschien nog een RC-kring, die mag eventueel verwijderd worden.
@Bruno,Bruno Vermeersch schreef:1 splitter is inderdaad voldoende, als er maar 1 stopcontact is, of beter : 1 telefoon (of iets dergelijks).
Wel opletten indien er een oude bedrading is in 'n oudere woonst, soms liggen in de muur nog draden parallel op in andere TF dozen.
Daar zit soms een R-C lid in, wanneer daar geen stekker inzit dan sluit een contact in de tf doos en het RC lid wordt aangesloten. (men zegt dan de lijn is afgesloten, zodat geen reflectie ontstaat)
In dat geval worden de hoge frequenties door de R-C combinatie voor ADSL verzwakt en kan dus de synchronisatie moeilijker worden of helemaal niet lukken.
Dus toch beter een splitter te zetten, in veel gevallen wordt door de technieker van Belgacom deze R-C combinatie uit het telefoon stopcontact uitgehaald wanneer ADSL geïnstalleerd wordt.
Als je rechtstreeks op de lijn aansluit met je modem zal deze ook makkelijker gestoord worden.
B.v. door een (knak) storingsimpuls terwijl je via een splitter enkel het juiste frequentiebereik voor ADSL ter beschikking hebt aan de ingang van je modem.
Zie ook hier hoe de bandjes van elk 4 Khz verdeeld worden.
(scroll de pagina tot Techniek 2 ADSL DMT)
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 28 jan 2008, 20:20, in totaal 3 gewijzigd.
-
- Starter
Blue-Sky schreef:Zie ook hier hoe de bandjes van elk 4 Khz verdeeld worden.
Blue-Sky, bedankt voor de bijkomende info. Weer een beetje kennis rijker,
en een interessante link ...