Microsoft heeft op een recente partnerconferentie de eerste concrete uitspraken gedaan over de prestaties van Longhorn, de volgende versie van Windows waar binnen enkele weken een bètaversie van wordt verwacht.
Volgens Amy Stephan, een senior product manager binnen het Windows-team, zal Longhorn 50% sneller opstarten dan Windows XP, en vanuit stand-by zelfs maar twee seconden nodig hebben om wakker te worden. Verder zouden programma's 15% sneller opstarten in het nieuwe besturingssysteem. Ook op andere manieren wordt tijd bespaard, met name aan de beheerskant: Longhorn zal volgens Microsoft bijvoorbeeld de helft minder reboots nodig hebben dan Windows XP, en het daarnaast makkelijker maken om gebruikers te migreren. Het doel is om de installatie niet langer dan een kwartier te laten duren. Verder wordt het makkelijker om binnen grotere bedrijven met images te werken; er zijn met Longhorn minder verschillende images nodig voor verschillende types hardware. Bovendien kunnen ze rechtstreeks gepatched worden, dus zonder een hele nieuwe image te maken na iedere update.
Bron: Tweakers.net van 19 juli 2005
Microsoft over de prestaties van Windows Longhorn
Ik ben overlaatst ook verschoten, een iets minder legale getweakte Windows XP draait best goed op een AMD333, 256 MB SDRAM. Vooral het images gedeelte interesseert mij, ik weet niet exact hoe ze dit gaan bewerkstelligen, maar ik vermoed dat er support voor meerdere HALs zal ingebouwd worden?
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."