een goed rooster programma basisschool

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stefaand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 340
Lid geworden op: 14 jun 2006, 19:10
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 10 keer

Hallo,

ik ben voor onze school (basisschool) op zoek naar een goed rooster programma om de leerkrachten en hun taken en uren in te roosteren.
Bij voorkeur iets makkelijk en eventueel gratis.
of heeft iemand reeds een soort excel sheet gemaakt dat kan dienen ?

Bedankt,
Stefaan
swapper1973
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 nov 2018, 08:20
Locatie: Eernegem
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

It has become appallingly obvious that our technology has exceeded our humanity.
–Albert Einstein
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Microsoft Shifts?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Je zou toch verwachten dat scholen ondersteuning krijgen wat zo een vraag betreft ?
Het ministerie, de inrichtende overheid, de koepels, de fusiescholen ?
Gebruikersavatar
LighScan
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 jul 2011, 13:12
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 5 keer

Haha, niet in België. Scholen moeten dit zelf op lokaal niveau oplossen. :wink:
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

In middelbare- en hogescholen wordt soms Untis gebruikt maar is niet echt gratis.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

R2D2 schreef:Je zou toch verwachten dat scholen ondersteuning krijgen wat zo een vraag betreft ?
Het ministerie, de inrichtende overheid, de koepels, de fusiescholen ?
Geen ondersteuning. Niet om roosters te maken in ieder geval. Gewoon jaarlijks een geldsom om mee rond te komen voor alles. Om het in perspectief te plaatsen: binnen het secundair onderwijs zijn we bezig met een heuse onderwijshervorming (het prachtige werk van mevrouw Crevits die hopelijk nooit nog de onderwijspost in handen krijgt). Wat er beslist is, is dat er een hervorming is. Hoe die hervorming concreet wordt ingevuld? Dat weten ze zelf niet. Voor de hervorming die in september van dit jaar ingaat, is nu pas duidelijk hoe het aangepakt moet worden (een kleine vier maanden op voorhand).

Mijn (ijdele) hoop? Snel een regering met een onderwijsminister die zo snel mogelijk de hervorming die nog moet komen voor tweede en derde graad afschaft en op termijn deze die reeds ingaat komend schooljaar terugdraait. Spreek er eens een aantal leerkrachten over aan die ermee te maken hebben. We doen waar we in België goed in zijn: veranderen om te veranderen, niet om te verbeteren.
lithion schreef:In middelbare- en hogescholen wordt soms Untis gebruikt maar is niet echt gratis.
Je betaalt bij Untis voor een basisversie van het programma een prijs afhankelijk van de grootte van de school. Extra modules kosten handenvol geld, het programma zit niet erg praktisch in elkaar en de nascholingen kosten een arm en een been. Voor een school van het gemeenschapsonderwijs is dat een flinke som.

Al moet ik eerlijk toegeven dat ik niet zo goed begrijp waarom je een roosterprogramma nodig hebt voor een lagere school. De kinderen hebben de hele week door dezelfde leerkracht. Twee uurtjes binnen het pakket is er tijd voor levensbeschouwing. Afhankelijk van de prioriteiten die school zelf stelt is er wel of niet een extra leerkracht lichamelijke opvoeding. Ik zit natuurlijk niet in de situatie van de topicstarter, dus ik heb geen idee hoe ze het daar regelen. In ieder geval: Untis is hier (qua mogelijkheid en prijs) zware overkill.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Flying schreef:Mijn (ijdele) hoop? Snel een regering met een onderwijsminister die zo snel mogelijk de hervorming die nog moet komen voor tweede en derde graad afschaft en op termijn deze die reeds ingaat komend schooljaar terugdraait. Spreek er eens een aantal leerkrachten over aan die ermee te maken hebben. We doen waar we in België goed in zijn: veranderen om te veranderen, niet om te verbeteren.
Ik ken heel wat leekrachten en directie in het secundair. Het merendeel kan niet wachten tot de hervorming doorgevoerd wordt.
Al zijn er ook mindere punten in de hervorming: de brede eerste graad - dat is een onding.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

heist_175 schreef:Ik ken heel wat leekrachten en directie in het secundair. Het merendeel kan niet wachten tot de hervorming doorgevoerd wordt.
Al zijn er ook mindere punten in de hervorming: de brede eerste graad - dat is een onding.
Ik had een hele tekst getypt, maar het maakt weinig uit. Het overkoepelende punt dat ik ging maken is dat de hervorming zou en moest doorgedrukt worden. Ze gaat van start in de eerste graad vanaf 1 september 2019. De startdatum is ongelukkig omdat de verschillende partijen er niet klaar voor zijn (de pedagogische begeleidingsdienst, de scholen en de leerkrachten). Het gevolg is dat we de hervorming nu halfbakken starten.

Wat betreft de hervorming vanaf de tweede graad verdwijnen een hoop studierichtingen, hebben scholen nu reeds een vervangende studierichting moeten kiezen, maar is er over de verschillende nieuwe studierichtingen niets bekend. We weten inmiddels twee schooljaren welke nieuwe studierichting we erbij krijgen, we weten ook welke leerkrachten voor de domeinspecifieke vakken betrokken zijn, maar er is niets bekend over de invulling van die studierichting.

Als je als overheid (of als onderwijsminister) een hervorming doordrukt door een plenaire tekst op te stellen met enkel de grote lijnen erin, dan hervorm je niet om te verbeteren. Je hervormt dan om te hervormen en hoopt dat wanneer het inhoudelijke kader er is, er ook echt verbetering is. Ik ben benieuwd wat die leerkrachten die jij aanhaalt zo positief vinden aan die hervorming wanneer de exacte invulling ontbreekt.

Eén ding staat vast: als de hervorming voor de tweede graad zo krakkemikkig opgesteld zal zijn als die voor de eerste graad, dan zullen we allemaal van een koude kermis thuiskomen :-(
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”