Sluimerverbruik electrische boiler

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

In een vakantieverblijf hebben we een elektrische boiler (ik denk 150L).
Ik stel vast dat deze om de 2 uur ongeveer eventjes (5 min) aangaat om het water op temperatuur te houden.
Dit verbruikt zo ongeveer 100 Wh om de 2 uur, dus rond de 1 Kwh per dag.
Boiler Mallorca.png
Zijn dit normale warmteverliezen voor een elektrische boiler?
Of kan ik beter een nieuwe boiler installeren die (veel) beter geïsoleerd is?
De temperatuur in de ruimte waar de boiler hangt is >20°, en kan in de zomer oplopen tot 27-30°

Alleen 's nachts laten opwarmen is geen optie: een appartement met 6 bewoners heeft meer dan één "lading" warm water nodig, en de meeste gasten willen 's avonds ook nog een doucheke pakken :wink: .

In de periodes dat er geen gasten zijn, zet ik de boiler wel af.
Eén keer de volledige inhoud terug opwarmen verbruikt minder energie dan 3 dagen op temperatuur houden!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
barttech
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 aug 2013, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Dat deze om de twee uur opspringt dat is met een rede
Dit is tegen de legionella bacterie. Onze boiler doe dat ook .
Sommige doen dit om de vier uur andere om de twee uur
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Dat lijkt me sterk.

Wij hebben een warmtepomp. Onze boiler wordt opgewarmd tot ongeveer 50 graden.
Slechts 1 keer in de 3 weken wordt die met de ingebouwde weerstand opgewarmd tot +70 graden (weet niet precies hoeveel).

Dat dit elke 2 uur nodig zou zijn? Merkwaardig.

Ik denk eerder dat je idd aan warmteverlies moet denken, en de gevraagde temperatuur, en de uiteindelijk gemeten temperatuur zullen dicht bij elkaar liggen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Zijn de leidingen dichtbij de boiler goed geïsoleerd? Daar valt wel snel watt te winnen met simpel isolatiemateriaal.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Ja dit zijn normale waarden voor een huis tuin en keuken (douche) boiler.
Je kan er extra isolatie rond doen en/of een internet gestuurde contactor zetten zodat je dit een beetje in de hand kan houden (bv sonoff)
Zelf heb ik 2 boilers in serie geplaatst met een kleine op hoge temperatuur (dicht bij de kraan) en een grote op lagere temp (dichts bij teller) zo zijn de verliezen wat minder.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Op basis van dit :
philippe_d schreef:Eén keer de volledige inhoud terug opwarmen verbruikt minder energie dan 3 dagen op temperatuur houden!
lijkt het mij normaal omdat de mijne dat ook heeft, dus het is een terugkerende waarde.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Voor een elektrische boiler is elke seconde dat de inhoud niet op temperatuur gehouden wordt winst. Maar je moet opletten met legionella.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ik vraag me af of de huidige boilers echt beter geïsoleerd zijn. Hier moesten we onlangs een kleine elektrische boiler vervangen wegens lekkage. De oude is minstens 20 jaar. De loodgieter kwam met de opvolger en die bleek identiek aan de oude. In die twee decennia is er gewoon niets aan veranderd, behalve het logo van de fabrikant. De specs, het uitzicht, de aanlsluiting, de bedieningsknop, alles identiek. Gewoon geen ontwikkeling.
Van koelkasten weet ik wel dat de isolatie ernom toegenomen is.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Je hebt 2 reeksen: de huis tuin en douche die slecht geïsoleerd zijn maar redelijk betaalbaar.
De professionele reeks die goed geïsoleerd zijn, je mag al blij zijn dat je een 80l kan vinden beneden de 800€
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

barttech schreef:Dat deze om de twee uur opspringt dat is met een rede
Dit is tegen de legionella bacterie. Onze boiler doe dat ook
Neen, dit is gewoon de thermostaat die af en toe eens aanspringt om het water op temperatuur te houden.
bruma schreef:Ja dit zijn normale waarden voor een huis tuin en keuken (douche) boiler.
Je kan er extra isolatie rond doen en/of een internet gestuurde contactor zetten zodat je dit een beetje in de hand kan houden (bv sonoff)
Ik kan inderdaad de boiler op afstand aan/uit schakelen. De dagen dat de woning leeg staat, gaat de boiler uit.
bruma schreef:De professionele reeks die goed geïsoleerd zijn, je mag al blij zijn dat je een 80l kan vinden beneden de 800€
Gezien de warmteverliezen dus "beperkt" zijn tot ca 1 kWh per dag (in de zomer minder gezien hogere omgevingstemperatuur), kost mij dat ca 30€ per jaar (100 dagen bewoond).
Extra isolatie, of aanschaf van een "professioneel" model met minder verlies, loont dus niet :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Een andere boiler kopen loont eigenlijk nooit als de andere niet kapot is...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Joe de Mannen schreef:Een andere boiler kopen loont eigenlijk nooit als de andere niet kapot is...

J.

Doorstromer installeren? Warmt enkel als er water verbruikt wordt. Maar je hebt er wel een krachtiger elektrische installatie voor nodig. Ik dacht voor douche op 230V zeker een32A = kleine 8 KW.
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@KRL100: Inderdaad, heb dit ook eens getest (heb er zelfs nog 2 liggen) 3P 400V 16A. Dat is handig, maar is dan enkel voor de douche (geen regen-douche), want als je de kraan tegelijk opendraait is het toch maar koud :-)
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

Heb je dag of nachttarief? Ik zou het volgende doen
Boiler 3u op temp laten komen of wel s ochtends ofwel 's avonds afhankelijk van je gebruik, en dan zo kort mogelijk bij je douche/bad de doorstromer. In het begin gaat de doorstromer moeten werken voor water wat in de leiding zit op te warmen maar daarna gaat delta fel omlaag als hij voor verwarmd water uit de boiler pakt... en dan kun je idd bv de zaterdag de boiler naar 70c laten gaan en rest van de week 55-60c
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Paar jaar terug tijdens oplossingen voor verbouwing tegen gekomen dat je ook doorstromers met heel kleine (maar een 5l of zo) boilers hebt om dat momentje van koud water toch op te kunnen vangen. Was op gas (electro heeft veel nodig om doorstromers haalbaar te maken)

Aangezien we op die plek geen (of heel moeilijk) schouw konden voorzien toch maar klassieke electrische boiler dus niet verder naar gezocht.
Originele was veel te groot (2 inwoners), stond praktisch buiten (niet verwarmd 'hok') dus regelmatig "ons warme water is bevroren :???: ", zo incontinent dat ik gewoon de druppelvoeding van de planten op de veiligheidsgroep had aangesloten (van de nood een deugd maken) dus wel wat besparing van het ding te vervangen...
efari
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 sep 2015, 21:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Dit is wellicht niet het antwoord wat de ts verlangt, maar ook handig om te weten:
Tegenwoordig bestaan er boilers met 2 of zelfs 4 compartimenten, handig voor als er slechts 1(of2) persoon dagelijks moet douchen, maar je soms bezoek hebt. Dan kan je op de “boost” knop drukken, en pas dan warmt hij alle 4 de compartimenten volledig.
In normaal gebruik kan je dan instellen hoeveel hij er moet warm houden. (Of, er zijn zelfs “slimme” modellen die afgaan van het gebruikte water en zo het nodige aantal compartimenten die dagelijks gebruikt wordt warm houdt, alhoewel dat in mijn ervaring niet goed werkte, ik zet hem altijd manueel)

1/4de van de boilerinhoud warm houden bespaart ook tov de volledige inhoud. Én je hebt het voordeel (tov een kleinere boiler installeren) dat je zonodig toch veel warm water kunt hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”