FAX en Bbox

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
gdornez
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 maa 2007, 20:27
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

Bij een collega propeer ik een all-in-one te configureren.
Hij beschikt over een bbox. De telefoonkabel loopt van de ingang Belgacom naar de all-in-one. Vanuit de all-in-one vertrekt de telefoonkabel naar de bbox.
Bij de installatie van de all-in-one verkrijg ik een positief installatierapport, het faxen is gelukt.
Na installatie van de drivers en software op de pc's (twee laptops) slaag ik er niet in om een fax te versturen vanaf de pc's. Volgens de foutmelding is de faxservices niet geïnstalleerd, alhoewel ik een standaard setup heb uitgevoerd. Bij het afdrukken in word wordt wel degelijk de keuze voorgesteld tussen printer en fax.
Wat kan hier verkeerd gelopen zijn. Waarop moet ik letten bij een installatie.
Hebben sommigen onder jullie ervaring met dit probleem?
__________________________

Met vriendelijke groeten,

Geert
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wat bedoel je met een "all-in-one" ? Een gecombineerd printer/scanner/fax apparaat ?
Welke Bbox? BBox1 of Bbox2 ?
Welke technology? ADSL of VDSL ?
gdornez schreef:De telefoonkabel loopt van de ingang Belgacom naar de all-in-one. Vanuit de all-in-one vertrekt de telefoonkabel naar de bbox.
Je hebt dus de verbinding tussen de Belgacom intro en de BBox onderbroken, en daartussen het fax apparaat gezet ?
Dat is natuurlijk helemaal verkeerd (en je riskeert om tijdens het faxen de internetverbinding te onderbreken).

In geval van ADSL:
Je kan dit faxapparaat aansluiten op om het even welk telefoon stopcontact, maar er moet altijd een ADSL splitter tussen zitten. Verbind het fax toestel met de TEL uitgang van de splitter. Een telefoontoestel kan eventueel op de TEL uitgang van het faxapparaat.
De bbox kan ook aangesloten worden op om het even welk telefoon stopcontact, maar dan wel op de DSL uitgang van de ADSL splitter.

In geval van VDSL:
- Op de Belgacom intro moet een NTP2007 stopcontact aangesloten worden (zwarte klemmen)
- Het faxapparaat kan aangesloten worden op de TEL uitgangen van de NTP2007 (RJ11) ofwel op de groene klemmen. Een telefoontoestel kan eventueel op de TEL uitgang van het faxapparaat (of ook op de TEL uitgang / groene klemmen van de NTP2007)
- De BBox2 moet aangesloten worden op de DSL uitgang van de VDSL splitter (TF2007), of op de blauwe klemmen van de NTP2007.

Maar in geen enkel geval mag het fax toestel tussen de Belgacom intro en de bbox staan, zoals je hierboven beschreef.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gdornez
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 maa 2007, 20:27
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

Philippe,

Alvast bedankt voor de snelle reactie. Ik probeer jouw aanbevelingen en hou je via dit forum op de hoogte.
__________________________

Met vriendelijke groeten,

Geert
nico2
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jun 2012, 19:48
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Hoe en waar moet ik juist de Fax ingebouwd in mijn HP printer aansluiten, op mijn glasvezel / modem /B-box 3 installatie?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Indien uw glasvezel / modem /B-box 3 installatie een vaste lijn uitgang heeft (B-box3v+), en je hebt een vaste lijn abonnement inbegrepen in je pack, dan moet je de HP printer verbinden met één van de telefoonuitgangen van de B-box3:
(groene RJ11 poorten hieronder)

Afbeelding

Pas Op:
Je hebt nu geen klassieke PSTN lijn meer, maar een VoIP lijn. Hierbij is de werking van de Fax niet verzekerd :-( .
Indien problemen, kijk of je volgende instellingen kan veranderen:
  • * In de HP printer de transmissie snelheid van de Fax verlagen naar 9600 bps of trager (7200 bps).
    * In de modem de VoIP Codec vastzetten op G711 (dat is een niet gecomprimeerd formaat). G729 is gecomprimeerd en zal waarschijnlijk resulteren in onleesbare faxen of de verbinding verbreken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nico2
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jun 2012, 19:48
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

nico2 schreef:Je hebt nu geen klassieke PSTN lijn meer, maar een VoIP lijn. Hierbij is de werking van de Fax niet verzekerd
Wil dit dan zeggen dat Proximus een betere oplossing heeft om een fax aan te sluiten?
nico2
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jun 2012, 19:48
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

philippe_d schreef: In de modem de VoIP Codec vastzetten op G711
Iemand die weet waar en hoe je dit instelt op de B-box 3V+ ?
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Misschien best aan Proximus vragen, ik vermoed dat dit zeker in de user-interface niet mogelijk is … maar op basis van onderstaande
https://www.proximus.be/dam/jcr:2ec1d3a ... ~cache.pdf
29. Enkel eindapparaten die aan alle wettelijke voorwaarden voldoen, mogen op de infrastructuur van Proximus worden aangesloten. Verder is de klant gehouden de technische voorschriften betreffende de apparaten na te leven, om elke storing van het net of de dienst te voorkomen. In het bijzonder wat het verzenden of ontvangen van faxen betreft, moet de klant zich ervan verzekeren dat zijn apparatuur codec G711 of codec T38 (maar met terugvalmechanisme naar codec G711) ondersteunt. Indien de bepalingen van dit artikel niet worden nageleefd, kan Proximus de klant verzoeken de aangesloten eindapparaten los te koppelen, onverminderd de andere maatregelen die in deze algemene voorwaarden voorzien zijn. De kosten die Proximus oploopt ingevolge een inbreuk op deze bepaling vallen ten laste van de klant
kan/mag met quasi zekerheid gesteld worden dat G.711 "standaard" op BBox3v+ VoIP ondersteund wordt
nico2
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jun 2012, 19:48
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Het is juist om die reden dat ik de vraag gesteld heb aangezien ik nergens iets vind op de interface waar je dit kunt zelf instellen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Voor je allerlei zaken wijzigt of probeert te wijzigen, waarom test je niet eerst of je problemen hebt?
Indien je geen probleem hebt, moet er ook niets gefixt worden, toch?
  • - faxtoestel (in jouw geval de HP printer met fax functie) aansluiten zoals hierboven uitgelegd.
    - een fax proberen te versturen.
    - een fax proberen te ontvangen (via jouw vaste lijn nummer).
PS. Heb je wel een vaste lijn nummer bij jouw abbo? Want dat heb je nog niet bevestigd.
Zonder een abonnement op deze dienst kan je natuurlijk geen faxen versturen/ontvangen met een klassiek faxtoestel.

Voor zover je nog altijd een fax wil gebruiken, vind ik persoonlijk:
  • - de beste manier om faxen te versturen is met de PC (via een Hylafax aanbieder). Hierbij wordt een virtuele printer aangemaakt, waarnaar je een document kan sturen.
    - de beste manier om faxen te ontvangen is via een fax-2-mail aanbieder (PDF attachment).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nico2
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jun 2012, 19:48
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Bedankt voor de zeer nuttige tips.
Ik heb inderdaad een telefoonnummer bij mijn abonnement.
Wat ik vastgesteld heb is dat er ook een probleem is om te bellen dus zal dit eerst moeten opgelost worden en dan kan ik pas eens de fax uittesten.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

Geen idee hoe het met de B-box3v+ gesteld is, maar in de B-box3v van Technicolor (die op de foto van philippe) staan standaard G.711a en G.729 ingesteld. Maar als expert rkijg je idd een extra menu, waar je nog additioneel amr, G.711u, G.722, G.723_1, G.726_16, _24, _32, _40 of ilbc als codec kan toevoegen.
Maar zoals steeds geldt: "if it ain't broke, don't fix it" :-D
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

flupke19 schreef:Geen idee hoe het met de B-box3v+ gesteld is, maar in de B-box3v van Technicolor (die op de foto van philippe) staan standaard G.711a en G.729 ingesteld.
Dat is het probleem.
G.729 blijkt niet geschikt te zijn voor fax (gezien de compressie), alleen G.711, maar als gebruiker kan je dat niet instellen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nico2
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jun 2012, 19:48
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Dus als G.711a en G.729 ingesteld staan en er maar additioneel amr, G.711u, G.722, G.723_1, G.726_16, _24, _32, _40 of ilbc als codec kan toegevoegd worden, kan mijn fax nooit werken dan, aangezien G.711 niet in de lijst met keuzes staat?
Ik dacht nochtans dat G.711a in Europa gebruikt wordt voor FAX en aangezien G.711a en G.729 reeds ingesteld staan zou dit toch moeten werken?
Laatst gewijzigd door nico2 27 mei 2019, 09:34, in totaal 1 gewijzigd.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

cfr Wikipedia, bestaan er 2 varianten van G.711: a-law (overal gebruikt behalve in US en Japan) en µ-law.
m.a.w. G.711 of G.711a is eigenlijk hetzelfde. Bovendien staat de g.711 met een hogere prioriteit dan de g.729 (de modem gaat dus eerst op G.711 proberen synchroniseren alvorens een andere codec met een lagere prioriteit te proberen)
Volgens mij zou dit dus moeten werken (met de b-box3v van TCH, geen idee met de b-box3v+)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

flupke19 schreef: Bovendien staat de g.711 met een hogere prioriteit dan de g.729 (de modem gaat dus eerst op G.711 proberen synchroniseren alvorens een andere codec met een lagere prioriteit te proberen).
Volgens mij zou dit dus moeten werken (met de b-box3v van TCH, geen idee met de b-box3v+)
Op voorwaarde dat de ims server van Proximus ook G.711 gebruikt. De gebruikte codec hangt niet alleen van de B-box3 af, maar ook van de tegenpartij (in dit geval de Proximus VoIP server).

Maar zoals eerder gezegd: dat is allemaal theoretisch.
Zorg er eerst voor dat je telefoon werkt, en probeer dan te faxen ..
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”