Brexit is een feit

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

ITnetadmin schreef:Reden is ook naart schijnt dat alle leiders elke keer hun agenda moeten aanpassen om samen te komen hierover.
Van conference calls nog ni gehoord blijkbaar :-)
Ma kom, de EU zelf is niet bevoegd, waardoor de lidstaten idd elke keer zich moeten uitspreken.
En ik kan me inbeelden dat da ni eeuwig ging duren, en iedereen weet intussen dat de UK intern te verdeeld is om te weten wat ze willen.
Ik denk dat de EU hoopt op een nieuwe blik op de zaak, zoals een tweede referendum, of verkiezingen.

Van de andere kant, de UK zijn uitstellers; als het niet last minute is zou het wel ns kunnen dat er maanden geen beweging in de zaak komt.
Ik moest lachen om je opmerking over conference calls. Weet je, iedere leider van een lidstaat acht zich natuurlijk de belangrijkste en ziet het gewoon niet zitten om te wachten... Zie je Macron zitten tureluren naar het scherm omdat Orbán eerst nog es pie moest doen terwijl Merkel haar kartoffelknödels probeert gaar te krijgen.
En laat ons de factor showtime niet vergeten, iedere keer ze in persoon samen komen. Heb je Macron over die rode loper zien 'glijden'? Mijn haan kan het niet beter tussen zijn hennen.

Ik denk dat de EU en de UK nu samen gaan uitkijken naar de uitslag van komende verkiezingen. Zal een belangrijke indicatie zijn, ook voor het House of Commons.
Maar of de verkozenen nadien geen stokken in de wielen gaan steken bij belangrijke beslissingen in het EU parlement, geloof ik niks van. Geef die Britten 2 biertjes en je houd ze niet meer in de hand.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Cheerio, 2 biertjes of niet, hun democratische (house of commons) refleks houdt in elk geval stand tegen ons burocratisch EU kaartenhuis! Wordt vervolgd, zonder twijfel :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Onze viswijf (Nigel Farage) laat zich terug van horen: hij gaat een nieuwe partij oprichten nl Brexit Partij en deze keer richt hij tot zakenmensen.
Echt die clown weet van geen ophouden. :x

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ni ... /#comments
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Die partij is er al een paar maand, opgericht "just in case".
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Ze zijn wel vergeten het .com domain te registreren blijkbaar: https://thebrexitparty.com/
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

k vind het ook vreemd dat eventueel Britse verkozenen nog gaan mogen zetelen in de EU,het is nu al duidelijk dat bepaalde onder hen erop uit zijn de EU te saboteren,Macron zou daar garanties over gekregen hebben,maar er is geen enkel bericht te vinden waar die garanties nu juist vermeld worden,en wat de gevolgen zouden zijn als de UK zich niet aan de afspraken houd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat de EU destijds art50 er ook maar snel-snel bijgeplakt heeft.

Anders zouden ze mss zo slim geweest zijn om bv volgende maatregelen te voorzien bij een lidstaat die art50 inroept:
- onmiddellijke "suspension" van alle nationale vertegenwoordiging bij de EU; zetels blijven toegewezen maar zonder enige rechten
- verbod om aan verdere EU verkiezingen mee te doen; zetels blijven gereserveerd tot exit compleet is
- bij eventuele intrekking art50, blijven de toegewezen zetels suspended tot de volgende EU verkiezingen

Zo zou ik het bv geregeld hebben.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

fluppie schreef:Macron zou daar garanties over gekregen hebben,maar er is geen enkel bericht te vinden waar die garanties nu juist vermeld worden
Niets meer dan een gentleman's agreement.
fluppie schreef:en wat de gevolgen zouden zijn als de UK zich niet aan de afspraken houd
Geen, want juridisch niet afdwingbaar.

Ik zie het UK eigenlijk meer en meer als de winnaar uit de bus komen, voorlopig toch. Nog eens zoveel maand extra lage pond, volop exporteren, geen tarieven, bedrijven die toch niet weggaan (als ze het al niet voor 29 maart deden zullen ze zich nu ook niet haasten), en dan tegen 31 oktober nog steeds geen oplossing hebben. Haast lijkt er nu iig niet meer bij, het Britse lagerhuis ging prompt in haar paasreces nadat het uitstel bekend werd.

Geen idee of de EU momenteel wel slimme beslissingen neemt. Het lijkt dat men vooral gehandeld heeft om de verkiezingen, en dan vooral het verdelen van de postjes achteraf, veilig te stellen zonder risico op vertragingen daarbij.

En ondertussen zitten wij hier met al die extra aangeworven "brexit-douaniers" die voorlopig niet de job kunnen doen waarvoor ze aangeworven zijn, maar wel betaald worden met ons belastingsgeld natuurlijk.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

CCatalyst schreef: Ik zie het UK eigenlijk meer en meer als de winnaar uit de bus komen, voorlopig toch.
Wie of wat bedoel je dan met de UK? Jan of An Modaal zeker niet! Goh ik kan tal van shit opnoemen waar nu al mijn vrienden en familie mee te maken krijgen. Het is tergend gewoon.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

De UK kan hier alleen goed uitkomen,als er een akoord word goedgekeurd,in de UK,en dat lijkt niet zo simpel te zijn.Het is veel te vroeg om de UK 'als winnaar' aan te duiden,de echte slag zal geleverd worden als handelsakooorden gaan op tafel komen,en met zich het vrij verkeer van personen,goederen en diensten,want dat wil May niet,en Corbyn wel(en de EU ook)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Het grote probleem in de UK is een meerderheid vinden.
En er zijn er genoeg die redenen hebben om tegen te stemmen.
De hardliners willen er perse volledig uit, die stemmen altijd tegen want willen een hard brexit.
De remainers stemmen altijd tegen want die willen blijven.
Dan heb je de interne conflicten, zij die tegen stemmen onwille van politieke redenen, bv om de regering te doen vallen.

En last but not least is er de miserie van die backstop.
Er moet en zal ofwel een douaneunie komen, ofwel een harde grens.
Zoals een EU parlementarier zei, het kan niet dat bv chloorkippen ineens toegelaten worden in de UK, dan via N-Ierland in Ierland terechtkomen, om dan van daaruit de EU binnen te geraken omdat er geen douanegrens zou zijn tussen de Ierlanden.

En de angst is reeel, want de US is voor een eventuele handelsdeal met de UK al zwaar aan het lobbyen voor verzwakkingen van consumentenbescherming., oa voor voedsel, banksector, etc...

Groot probleem is uiteraard dat de UK in beide gevallen gekloot is.
Met een douanegrens tussen de Ierlanden breekt men de Good Friday accords, en kan de burgeroorlog daar terug oplaaien.
Met die grens tussen N-Ierland en GB voelen de N-Ieren (vooral de protestanten) zich in de kou gelaten.
Met een douaneunie moet de UK zich ook aan de EU regels houden (want geen grenscontrole zonder identieke regels kan niet), wat ze net niet meer willen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Stukje film,met Michel Barnier,die in een vissershaven in Denemarken is,en uitlegt dat de UK zomaar eventjes 750 internationale afspraken zal opblazen bij een Brexit.Dat zijn afspraken die dan niet meer geldig zijn voor de UK,en die door het land zelf opnieuw zullen moeten onderhandeld worden,is iets waar niemand over spreekt langs de andere kant van het kanaal,en waar bijna niemand aan denkt,dit zal in ieder geval vele jaren vergen voor de UK om dit allemaal in goede banen te leiden.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/12 ... et-kijken/

Wie het volledig filmpje wil zien: Brexit The Clock is Ticking,de meest actuele dingen komen na 1uur.

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/brexit--th ... s-ticking/

Na het zien v/d film,geen akoord betekend een harde grens tussen Ierland en N-Ierland.

De UK zal zich stilaan moeten realiseren dat hun eisen niet realiseerbaar zijn,vrij verkeer van goederen-personen-diensten blijven bestaan voor de EU,zonder dit komt er zeker een harde Brexit.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Het aantal protestanten vermindert drastisch omwille van een groeiende jongerenbevolking. BBC onderzoekt al geruime tijd of de kans bestaat dat Ierland en Noord-Ierland weer één gemaakt kunnen worden. Dat zou pas een oplossing zijn :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

fluppie schreef:Stukje film,met Michel Barnier,die in een vissershaven in Denemarken is,en uitlegt dat de UK zomaar eventjes 750 internationale afspraken zal opblazen bij een Brexit.Dat zijn afspraken die dan niet meer geldig zijn voor de UK,en die door het land zelf opnieuw zullen moeten onderhandeld worden,is iets waar niemand over spreekt langs de andere kant van het kanaal,en waar bijna niemand aan denkt,dit zal in ieder geval vele jaren vergen voor de UK om dit allemaal in goede banen te leiden.
Vissershaven vind ik wel passend. Een van die afspraken is bv de quota op visserij die dan plots zou vervallen, terwijl ze hier wel blijft gelden voor nochtans dezelfde zee...

Voor de rest denk ik dat het wat overdreven is, het UK is nu conform met die afspraken, op de dag van de brexit zal ze nog steeds conform zijn, en dit wellicht ook tijdens de periode dat de afspraken opnieuw in verdrag worden gezet. Landen die dan niet pragmatisch zijn riskeren mogelijks een handelsoorlog, en ik kan niet een land noemen die gebaat zou zijn met een handelsoorlog met het UK.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Als er een Harde Brexit komt,zal de UK ervaren dat die 750 akoorden gewoon komen te vervallen(Michel Barnier is daar heel duidelijk over,en vind het bijzonder jammer dat dit niet veel meer op de voorgrond komt,word gewoon stilgezwegen!!Dit zijn echter niet enkel akoorden binnen de EU landen onderling,er zijn er ook veel die de EU gesloten heeft met nog andere landen in de wereld,voor de UK komt dit alles dat te vervallen,bij een Harde Brexit,dat is een groot probleem,EU is nu bezig met een handelsakoord met Canada(Komt duidelijk in beeld)en dat alleen duurd nu al zeven jaren.
De UK kan voor handelsverdragen alleen niet praten met de EU landen afzonderlijk,maar alleen met de EU zelf.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

CCatalyst schreef: Ik zie het UK eigenlijk meer en meer als de winnaar uit de bus komen, voorlopig toch.
Olala, hoorde ik vandaag Tusk in het Europees Parlement een hand reiken... met een ferme bocht zo te zien?
En een verbitterde oryctolagus cuniculus onder zijn donder krijgen van Tusk....
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

In de UK hebben al die politiekers hun eigen een week verlof gegeven,nadat men wist dat er een verlenging van zes maanden kwam,ik vraag mij af in hoeverre men daar nog zal bereid zijn,over de partijgrenzen heen nog gesprekken aan te gaan met elkaar.De druk lijkt daar van de ketel te zijn.

Ondertussen denkt men ook dat de Brexit partij ongelofelijk zal aanslaan,met cijfers van meer dan 20%.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster

Het ziet er naar uit dat de Britten zullen meedoen aan de Europese verkiezingen en het ziet er zelfs naar uit dat de Brexit Partij van Farage veel stemmen zal krijgen.
Dus dat viswijf is dus van plan om nog in dat Europees Parlement te zetelen, een hypocriet pur sang. :x

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/br ... /#comments
Laatst gewijzigd door apestaart 19 apr 2019, 15:17, in totaal 1 gewijzigd.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Europa heeft zich zelf in de voet geschoten,de voorwaarden om de verleging zijn zeker niet duidelijk,wat gebeurd er als blijkt dat die Brexit partij anders niks doet dan saboteren in de EU?? dan zou men de mogelijkheid moeten hebben om de UK er direkt uit te zetten.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

fluppie schreef:wat gebeurd er als blijkt dat die Brexit partij anders niks doet dan saboteren in de EU??
Dat deden ze ook al met hun UKIP verkozenen en als je goed naar de poll kijkt zie je dat UKIP veel meer achteruit gaat dan The Brexit Party erop vooruit gaat. Maw gaan ze dus minder zetels hebben samen dan voorheen. Maar kijk, het is maar een poll en die zijn uiteraard ook niet altijd te betrouwen dus nu al conclusies trekken op basis ervan lijkt me wat te vroeg.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Er zijn verkiezingen geweest in de UK,de twee grote partijen verliezen fel,door de Brexit problemen.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190503_04370306

Het is ook al zeker dat de De Liberal Democrats het heel goed doen,voor andere partijen is het gewoon afwachten op het volledig resultaat,o.a. dat van N-Ierland moet nog binnenkomen.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster

Zoals verwacht zijn de gesprekken tussen Theresa May en Jeremy Corbyn afgesprongen, de leider van Labour heeft de stekker uitgetrokken wegens de zinloosheid om die gesprekken verder te zetten omdat de meningsverschillen tussen de 2 partijgen onoverbrugbaar zijn en bovendien is de Britse regering veel te onstabiel en dus ook geen zekerheid is dat de regering een eventueel akkoord zou uitvoeren.
Theresa May zal wel nog eens proberen om op 3 juni voor de vierde keer het akkoord tussen UK en EU voor het parlement voor te leggen.
Naar waarschijnlijkheid zal die voor de vierde keer verworpen worden.
Echt, waarom blijft zij koppig verder doen? Zij mag nog 50 keren dat akkoord voor leggen, het parlement zal 50 keren verwerpen, op die manier blijft men in cirkeltjes ronddraaien, hoe is dat toch mogelijk? :x :x

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/br ... ~ad1a9a6d/
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Zit die May daar nu nog altijd :???:

Wat voor politieke en democratische steun heeft die eigenlijk nog.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

May zal inderdaad 'iets' moeten doen,ik vind het zeer teleurstellend dat ze geen ander plan heeft,dan haar 'akoord' die al drie keer is afgeschoten,nog eens voor de vierde keer voor te leggen.
Na May zou vooral Boris J. op de voorgrond komen,wat bijna zeker zou leiden naar een harde Brexit.Bizar is dat de fin. markten nog steeds geen rekening houden met een harde Brexit.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster

Theresa May tovert opnieuw een wit konijn uit haar hoed: als het parlement op 3 juni de deal tussen UK en EU goedkeurt dan mag het het parlement stemmen over een tweede referendum.
De kans dat die deal wordt goedgekeurd is zo goed als nihil want Labour heeft al laten weten dat ze zullen tegenstemmen en waarschijnlijk een groot deel van de Conservatieven ook.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/th ... /#comments
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Er zijn heel wat stemmen in de partij van May,die haar weg willen,en Boris J. op haar stoel willen zetten,nadien zal de situatie inderdaad veel duidelijker worden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

May haar positie hangt blijkbaar weer aan een zijden draadje maar ja da's ook al de zoveelste keer ondertussen.

Op 24 maart was er de befaamde "binnen 10 dagen is May vertrokken"-quote: https://www.tijd.be/dossier/brexit/ther ... 10535.html

Ondertussen zijn er al 6 keer 10 dagen verstreken.

Is het gewoon een kwestie van zo lang mogelijk poen scheppen (zoals onze regering hier) of is er een andere reden dat ze geen ontslag wil nemen?
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Blijkbaar "zou" May ontslag nemen vanavond (onbevestigd via Lia van Bekhoven)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

De vraag is wie daarna haar job zal willen overnemen,ze kan alsmaar blijven omdat niemand bereid is dat te doen,tot nu toe.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Boris Johnson staat te popelen. Vraag is eerder of de parlementsleden uit zijn partij het hem gaan gunnen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Ik betwijfel of Boris dat wil; of beter, nu al wil.
Ik denk dat die liever eerst een brexit ziet om daarna May's ontslag te zien en prime minister te worden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ondertussen laten de brexiteers zich van hun beste kant zien...
https://www.theguardian.com/politics/20 ... min-errors
Het is daar goed om zeep.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Alle landen zijn verdeeld vd VS tot de UK tot in Belgie enz...
En ik zie dat ook niet snel veranderen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Allez, ze trapt het dan toch af op de avond van de Europese verkiezingen.

Eindelijk.

Nu kan er weer vooruitgang geboekt worden.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:Nu kan er weer vooruitgang geboekt worden.
Recht de afgrond in met Boris:)
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

De vraag is wie zijn vingers gaat verbranden aan een dossier dat muurvast zit.
Het gemakkelijkste voor de UK is "er gewoon uitstappen", harde Brexit dus en zien wat er van komt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
apestaart
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef:De vraag is wie zijn vingers gaat verbranden aan een dossier dat muurvast zit.
Het gemakkelijkste voor de UK is "er gewoon uitstappen", harde Brexit dus en zien wat er van komt.
Dat zeker leiden tot het uiteenvallen van de UK: Schotland gaat dan opnieuw een referendum voor onafhankelijkheid organiseren en deze keer zullen de Schotten voor onafhankelijkheid kiezen.
Neen, het beste is die Brexit afblazen, dat zal dan een hoop miserie besparen: er zal dan geen referendum komen voor de Schotse onafhankelijkheid en de problematiek van de grens tussen Ierland en Noord-Ierland zal dan meteen van de baan zijn.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Dan heeft Schotland zoiezo een probleem.
Er is nl geen enkel mechanisme waarbij, wanneer een land uit de EU stapt, een deelstaat van dat land zich kan afscheuren om in de EU te blijven.
Schotland zal van nul de EU moeten binnenstappen indien ze dat willen, en Spanje gaat daar supermoeilijk voor doen (en heeft zoals elk EU land vetorecht), want Spanje is als de dood voor het geven van rechten aan deelstaten om zijn eigen deelstaten niet op ideeen te brengen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef:De vraag is wie zijn vingers gaat verbranden aan een dossier dat muurvast zit.
Met Den Boris J. zal niets muurvast blijven zitten,het zal al vlug duidelijk zijn welke richting de UK zal uitgaan,(recht de put in?)in ieder geval zal de zaak dan vooruit gaan,(zelfs heel vlug,als het stijl naar beneden is)het lijkt erop dat de EU er wel klaar voor is,ik hoop wel dat de EU landen die het meest te lijden gaan hebben (Duitsland,Frankrijk,Nederland,en Belgie) genoeg steun gaan krijgen vanuit de EU om de slag op te vangen,daar is nog niets over gecomm. maar ik denk wel dat die plannen ook klaar liggen.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Met ¨denken¨ schiet je niets op in deze saga. Ik heb lange tijd gedacht (en geschreven hier) dat T. May een toonbeeld was van onwankelbare doorzettingskracht! Niet dus, het was gewoon domme koppigheid omwille van de eigen Tory party :-(
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”