Nas

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
swapper1973
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 nov 2018, 08:20
Locatie: Eernegem
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Iemand die ik ken vraagt mij om een centraal systeem te zetten voor al zijn documenten, foto's etc
Ik dacht aan een nas, maar deze dient ook vanaf buiten af te bereiken te zijn en hij moet ook dagelijks een backup maken tegen uitval.

We spreken over ongeveer 1 tb aan data

Wat doe ik best.
It has become appallingly obvious that our technology has exceeded our humanity.
–Albert Einstein
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Als het maar zo weinig data is, neem een abo bij één van de duizend cloud storage aanbieders à la Apple iCloud Drive, Dropbox, OneDrive ...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

stack van transip?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

owncloud als je het persé zelf wil doen.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

swapper1973 schreef:We spreken over ongeveer 1 tb aan data. Wat doe ik best.
Ik krijg dergelijke vragen vaak, tot je hun de voorstellen doet en de kostprijs en werkwijze ervan uitleg, ze haken meestal af en blijven met een draagbaar schijfje hun data bewaren / backup-en.

Wil je kennis bijv maandelijks een bijdrage geven voor cloudopslag, of een eenmalige kost (nas-) ? en er niet meer naar omzien. Gaat hijzelf zorgen voor de instellingen, het onderhoud en de storingen. heeft hij daar bijv. de kennis voor ? Ga jij je kennis uit de nood helpen als het fout loopt ? Ga jij die garantie geven Dat hij geen data verliest ? Elke nieuwe laptop, computer of tablet die hij aanschaft zal je moeten instellen voor toegang, heb je dat er voor over ?
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Voor 1T vermoed ik dat het een thuisoplossing is.

Met de meeste nassen is alles wel mogelijk. Synology in ieder geval. Voor buitenaf kan met dynamisch ip, niet altijd praktisch als hier ook klanten op moeten maar voor eigen gebruik mogelijk. QNap zou ook goed zijn maar geen persoonlijke ervaring mee.

Is het 1T in totaal (niet veel plek over voor backup...) of 1T dat er moet gebackuped worden? Als je de (thuis)nas kant opgaat, probeer toch minstens 4 disks. Liever paar slots extra dan kiezen voor SDD/10G... (bij syno zit je dan dacht ik ergens rond de 400€ zonder de disks, recentere prijzen zal je waarschijnlijk even rap vinden :) ).

En wat met de backup van de files op NAS/Cloud? (NAS op zich is geen backup, Raid al helemaal niet). Tegen uitval wel beschermd maar 1 (manuele) fout en je bent alles kwijt. Ook virussen kunnen gewoon over de nas, zeker als dat gewone share is (er zijn zelfs al virussen voor nassen zelf). Of uitval van de NAS zelf... De backup van syno is gewoon filecopy, voor mij niet zo'n probleem (data) maar volledige restore van pc is reinstall... Je kan natuurlijk wel echte backups nemen en nas gebruiken om ze op te slaan (daar ook weer het risico dat je je backups kwijt speelt)

Nootje: de meesten willen backups tegen hardware problemen, maar dataverlies is meestal door de gebruiker zelf.

(sorry, niet op gelet dat dit al een beetje oud topic is)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”