BBox3 enkel gebruiken voor TV, rest van het netwerk opeen firewall

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
HLEatHome
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2019, 12:06

Ik heb het plan opgevat om mijn thuis-netwerk beter te organiseren en te beveilingen mbv ondermeer een fysieke firewall. Hoe ga ik hiervoor te werk?
De BBOX3 zou ik enkel nog willen gebruiken voor TV (2 decoders), verder wil ik een NAS in een vast netwerk zetten en een (aantal) WiFi AP's hangen voor betere verbinding dorheen het gehele huis (die dan ook weer toegang moeten krijgen naar de NAS uiteraard).

Hoe pak ik dit het best aan? Wetende dat ik hier quasie een "for dummies" kennis heb op dit gebied?
Alvast bedankt ;-)
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Laat die bbox eens staan, zowel voor tv als internet, en begin eens met de rest.
Niet willen lopen als je nog niet kan stappen.

Heb je trouwens budget voor al je wensen?
HLEatHome
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2019, 12:06

Budget is niet de bottleneck, eerder de praktische uitvoering.

Ik had het wat mogen nuanceren wat mijn kennis betreft ... Servers en storage ken ik meer dan gemiddeld mijn weg in, inclusief A-brand technische certificaties, maar netwerk heb ik me nooit mee moeten bezighouden. Daar steun ik eerder op theoretische kennis en een ‘keep iT stupidly simple -aanpak voor mijn thuis-netwerkje.

NAS heb ik al geruime tijd werkend en geïntegreerd en ik kan rekenen op een zacht prijsje voor degelijke netwerkapparatuur en schat er dan met €500.00 wel te komen ongeveer (firewall, evt PoE switchje en 1à2 AP’s). Powerline-materiaal heb ik even genoeg van gehad, niet altijd stabiel of consistent in snelheid.

Het netwerk werkt zoals het is, met de WiFi van de bbox, port forwarding om van waar ik wil op mijn NAS te kunnen, ..., maar volgens mij kan het efficiënter en veiliger zonder mijn netwerkje helemaal van de buitenwereld af te sluiten of de poorten wijd open te zetten.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Als je je PPPOE login hebt, deze gewoon instellen op je firewall dan krijgt deze het extern IP.
(Staat normaal gezien op je papieren die je hebt gekregen bij installatie in de trend van xxxxxxxxx@SKYNET of xxxxxxxxx@PROXIMUS)

Dan hang je er aan wat je wilt.
Ben zelf wel een voorstander van Ubiquiti materiaal.
Voorbeeld:
bbox3 -> ubnt security gateway (wan ip) -> ubnt switch met PoE - enkele AC pro AP's (PoE)
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Dat is al duidelijker. Je kan dus al stappen :lol: :banana: :beerchug: .

Je bbox firewall kan je op hoog zetten ipv medium. Dan kan je daar al eens mee experimenteren. Een usg na een bbox kan, maar niet eenvoudig. Bestaat ook al een topic over. Komt er bij mij ook nog eens ooit van, maar voorlopig bezig met unifi switches en AP’s en daar eerst mee experimenteren.

Heb hier 3 unifi PoE switches en 3 AC pro AP’s. Controller draait op een Raspb Pi.
Zeer tevreden van.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Een USG instellen op een bbox3 is toch wel redelijk gemakkellijk zeker als ge de tv aansluitingen op de bbox3 laat.

Gewoon PPPoE instellen...
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Had het voornamelijk over alles werkende krijgen met de decoders rechtstreeks op switch en maar 1 utp tussen bbox en usg.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”