Maken jullie veel overuren op het werk ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
mm2
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 jan 2004, 12:38

Velen van jullie hebben waarschijnlijk wel een IT gerichte job. Wat mij wel een interessante vraag lijkt: maken jullie veel en regelmatig overuren en hoe staan jullie daartegenover ? Is het "part of the job" of zie je ertegenop maar doe je het omdat het moet van de baas ? Of doe je er uit principe geen ? Zijn er compensaties ?

Bij mij op het werk worden tot 120 overuren per jaar omgezet naar extra verlof, de rest ben je kwijt zonder enige compensatie.
Ik zit nu al over dat aantal uren en het jaar is pas goed halfweg (en neen: ze zijn niet vrijwillig gedaan die overuren).

Ikzelf ben van mening: overuren kunnen in uitzonderlijke gevallen en mits een normale compensatie. Er is ook nog een leven buiten het bedrijf vind ik dat minstens even belangrijk is. En als een bedrijf je niet meer nodig heeft (reorganisatie,...) gaan ze je echt niet houden omdat je diegene was die altijd bereid was z'n privé leven overhoop te gooien voor het bedrijf en gratis overuren te maken.

Hoe denken jullie daarover ?
Gebruikersavatar
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 05 mei 2004, 15:37
Locatie: Izegem, Belgie
Contacteer:

Overuren... Hangt er volgens mij vanaf hoe die betaalt worden.

Ik wil gerust overuren doen, maar dan moeten die liefst in het zwart uitbetaald worden, indien mogelijk wel.

Wat je vertelt over die 120uren, is een minder goed systeem,
Zoals je zelf zegt, eenmaal aan die 120uur werk je gratis...

Kan je niet overleggen met uw werkgever?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Volgens CAO hebben wij een 38-urenweek, maar in de praktijk is dat 40 uren. Die uren worden dan in dagen 'vrijaf' omgezet. Wat daarnaast aan overuren gebeurt moeten we maar op te zien te lossen in glij-uren, zodat je per week in totaal toch aan de 40 uren komt. Die worden niet gecompenseerd dus. Tenzij het echt duidelijke overuren zijn, nodig voor de klant (bvb servers vervangen, clients upgraden, ... die dingen moeten buiten de werkuren gebeuren), en die worden dan wél vergoed.
airzimmy
Erelid
Erelid
Berichten: 1047
Lid geworden op: 19 sep 2002, 14:01
Contacteer:

Overuren moeten altijd betaald worden maar je moet ze natuurlijk enkel presteren als ze echt nodig zijn, niet wanneer er gewoon veel werk is. "veel werk" kan altijd blijven liggen, meestal is dit structureel en moet je overste beslissen iemand extra aan te nemen.

'k Denk dat er wat scheelt als ze zeggen "de rest ben je kwijt zonder compensatie", toch eens naar een sociaal bureau bellen. 'k Heb wel geleerd dat grotere bedrijven (zoals meon ook verteld) daarin goed georganiseerd zijn (kwestie van regelgeving), kleinere bedrijven daarentegen durven je wel eens in't zak zetten, zeker als je nog niet zo lang werkt.

Kwestie van overuren in het zwart uitbetalen moet ik principieel zeggen dat dat not done is en niet hoort.
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jan 2005, 14:15
Bedankt: 1 keer

Ik probeer het presteren van overuren tot een minimum te beperken. Nochtans is dat binnen het project waar we nu zitten niet altijd gemakkelijk.

Zaak is dat als je een vinger geeft, ze niet meteen je hand nemen maar wel je arm. Op regelmatige basis overuren presteren wijst op een overdaad aan werk en een gebrek aan mankracht. Overuren lossen dit probleem niet op. De enige oplossing is volk bijnemen.
Er zijn werkwilligen genoeg en de werknemers willen ook wel een leven buiten hun job.

Als er bij ons mensen zitten die 's nachts om half 1 nog mails versturen en om 8 uur 's ochtends alweer op bureau willen toekomen, dan vind ik dat al even schandalig als zwartwerk. Reken uit ... van 8 tot 4 werken is een dagschift, van 7 tot 1 maakt dat ge er dus gratis en voor niets een parttime job bijdoet. Wel, als ge zo 2 pipo's van dat gedacht afbrengt dan kan er 1 werkloze een fulltime job doen.

En over de verloning van overuren gaan we het maar nie hebben zekers. Normaal verlonen is de boodschap, en waarom is dat niet aantrekkenlijk ? Omdat overwerk niet dient aangespoord te worden natuurlijk.
Gebruikersavatar
Slekken
Pro Member
Pro Member
Berichten: 357
Lid geworden op: 30 nov 2003, 15:55
Locatie: Jabbeke

Ik werk niet in een IT-gerichte job (onderhoud van technische installaties) maar bij ons worden er geweldig veel overuren gepresteerd en ook allemaal vergoed, wat ik ook maar normaal vind. Tussen start en stop van de installatie is altijd een vaste periode voorzien en het is aan ons om die periode niet te overschrijden.
Ook het feit dat we in shiften van 9 of 10u werken maar dat we eigenlijk in een stelsel van 36u per week werken maakt dat er veel overuren zijn.
Bij ons bestaat er daarvoor een teller en die mag wettelijk niet de 65u overschrijden, maar ik ken gasten die er dit jaar al meer dan 160 gepresteerd hebben.
Als je het grote aantal overuren bekijkt bij ons zou je kunnen denken dat we zwaar onderbemand zijn. Bij ons is het niet per se zo dat met extra mensen het werk vlugger kan gedaan worden, de uitleg zal ik jullie besparen.

Ik vind het normaal dat er een maximum staat op overuren, en dat deze tot een minimum moeten beperkt worden. Wat ik niet normaal vind is dat sommigen onder jullie overuren niet uitbetaald krijgen. Bij ons kan dat ook wel gebeuren, maar dan gaat het over kaderfuncties die (mijns inziens) maandelijks een zeer aantrekkelijk loon krijgen.
Ik vraag mij trouwens af of het wel legaal is om "gratis" te werken...

Greetz,
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 mar 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Ik werk in één van de weinige ICT bedrijven waar elk gewerkt uur ook betaald wordt (of je neemt dit op in de vorm van verlof)... Soms is het nodig om eens enkele maanden 50 à 60 uur per week te presteren (niet dat je écht verplicht bent), en dan lopen de uren best wel snel op, vooral omdat de meesten nog in een 36-uren week werken. Mensen met meer dan 500 overuren zijn zeker geen uitzondering bij ons.
Ideaal om te laten uitbetalen en dan wat extra opties te nemen op de nieuwe firmawagen :lol:
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

khsw schreef:Ik werk in één van de weinige ICT bedrijven waar elk gewerkt uur ook betaald wordt (of je neemt dit op in de vorm van verlof)...


Je klant moet ook wel mee willen natuurlijk :wink:
Als die max. 40u/week wenst te betalen, dan ben je gejost. Of je houdt, zoals ik, er een dubbele boekhouding op na... de gepresteerde uren komen dan misschien wel niet overeen met de aanwezige uren, maar da's een kwestie van vertrouwen tussen de klant en de consultant. :-)


khsw schreef:Mensen met meer dan 500 overuren zijn zeker geen uitzondering bij ons.


Da's juist, maar zijn die mensen even blij met hun teller op 500 als ze op de beach terechtkomen ? Ik vrees van niet, niet iedereen is nl. even blij als hij/zij verplicht met verlof gestuurd wordt (of als men probeert dit te doen).
If you can't beat them, confuse them.
Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 jun 2004, 20:25
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

NEE nooit brengt geen bal op bij ons
mijn 38 uur en gedaan
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

Werken tot het in orde is, dus ja, overuren.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Overuren: ja ... veel

Compensatie: neen .... Maar heb ook geen vaste uren, of een verplichting om om een bepaald uur aanwezig te zijn of tot een bepaald uur te blijven. Ik spreid zelf dus zowat de uren, maar in realiteit is het altijd een win-situatie voor m'n werkgever. Enige vorm van vergoeding of officiele recup bestaat niet.

Met - of tegen zin: Goh, laat ons zeggen dat de meeste overuren uit noodzaak zijn omwille van een probleem/project dat niet klaar is binnen de tijdspanne van 1 werkdag. Maar ik moet eerlijk toegeven dat niet alle overuren die ik doe ook werkelijk nodig zijn. Soms kan je nu eenmaal geen dingen testen/vermoosen tijdens de werkuren

Conclusie: Hoewel ik gerust weet dat in mijn situatie, de werkgever er veel meer profijt aan heeft, vind ik dat niet erg. De meeste overuren doe ik meestal puur uit verantwoordelijkheidszin of beroepsmisvorming en kies ik zelf om "ja" te zeggen. De overuren die ik écht verplicht ben te doen recupereer ik door dan later te beginnen, of eens een dagje (of meer) van thuis uit te werken e.d. Ik kan dus zeggen dat ik niet echt een probleem heb met de situatie.

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

X-2datop schreef:... of eens een dagje (of meer) van thuis uit te werken e.d.

Ik zie bij ons ook al maar minder mensen sinds we VPN hebben 8)
satori
Plus Member
Plus Member
Berichten: 136
Lid geworden op: 03 mei 2004, 09:15
Locatie: Landen

Overuren vind ik op zich al "not done", en als ze al gedaan worden, zouden ze wel vergoed moeten worden, zij het met geld, verlof of andere voordelen.

Anderzijds hangt dit puur af van de (sub)sector.

Ik sta momenteel in de verkoop, en daar moet ge sowieso na 1800 nog beginnen met geld tellen, alles afzetten en winkel afsluiten... Weekendwerk wordt ook hetzelfde vergoed als normale werkdagen.

Mensen die geen vaste uren/werklocatie(s) hebben vallen ook compleet buiten de vergelijking.
Piracy is such a harsh word.
I prefer to call it... ARRR-chiving...
dbz
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 aug 2005, 19:23

satori schreef:Overuren vind ik op zich al "not done", en als ze al gedaan worden, zouden ze wel vergoed moeten worden, zij het met geld, verlof of andere voordelen.

Anderzijds hangt dit puur af van de (sub)sector.

Ik sta momenteel in de verkoop, en daar moet ge sowieso na 1800 nog beginnen met geld tellen, alles afzetten en winkel afsluiten... Weekendwerk wordt ook hetzelfde vergoed als normale werkdagen.

Mensen die geen vaste uren/werklocatie(s) hebben vallen ook compleet buiten de vergelijking.



te veel werk ?

ik zou zeggen, vooral niet rushen dan

als het werk blijft liggen, dan moet het management maar meer mensen aannemen, doen ze dat niet, pech voor hun dan hé


overuren kloppen, inderdaad, het wordt niet geapprecieerd en het prive leven is tallen keer belangrijker dan een jobje, maar men je aan de kant zet, van zodra ze je niet of minder nodig hebben

niks van waardering of waarde als je dan uren en uren heb zitten overwerken

allez, dat is mijn visie hé, elk de zijne


ben je zelfstandige, dan werk je zowieso meer dan die 4O uurtjes, zeg maar gerust de helft of het dubbele meer
LaundroMat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 feb 2005, 11:10

Gebruikersavatar
Edward
Plus Member
Plus Member
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 jan 2005, 12:07
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Ik zie dit onderwerp nu pas.
Ik werk niet in de IT-sector.
Ik bak elke nacht verse broodjes. :-D
Anders dan in een tradionele ambachtelijke bakkerij is bij ons de zomerperiode redelijk rustig, wat leuk is, dan zijn we tegen de middag uit de hitte weg als het echt warm begint te worden.
Vanaf oktober begint de show tot eind december, eind januari tot begin april. Dan draai ik regelmatig 300-330 uren per maand. Dan is het werken, slapen en eten. Ik ben wel vrij vanaf zaterdagmiddag tot maandagnacht. Overuren worden allemaal zwart betaald.
Geen overuren draaien betekent niks verdienen aan een uurloon van 10 €. Dan zat ik hier nu niet met mijn zelfbetaalde laptopje op het terras draadloos dit te schrijven.
Iemand anders zijn werk afnemen? Vergeet het, je vind niet zo snel iemand die dit aan dit uurloon(het zijn de officiële lonen) nog wil doen. En de baas denkt er niet aan om meer volk in dienst te nemen. Het heeft dus zijn voor- en nadelen.
Feit is dat ik dit nu 30 jaren doe en ik ben nog geen enkele nacht tegen mijn zin gaan werken, dat is ook heel wat waard, IMHO.
Natuurlijk hoor ik ook de verhalen van mijn broers die een firmawagen, gsm , etc... krijgen. Maar ik hoor dat er ook veel frustratie is, stress, etc...
Stress ken ik alleen als ik al eens iets te lang in bed ben blijven liggen. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”